tisdag 20 april 2010

Gör min dag

Solen håller på att gå upp i horisonten som färgar åker och äng i en otroligt vacker guldgul skiftning. Under min timslånga bilfärd beundrar jag färgspelet i naturen från morgonljus till klart solsken. Underbara morgontimmar, men alla verkar ha så bråttom, hinner dom månne njuta allt det vackra i naturen när de ilar iväg, eller är tanken på dagens vedermödor på väg att lösas under tiden man gör sin resa till dagens mål? Ja, den frågan får väl kanske inget svar, men hoppas att vi hinner njuta av vårens ljuva tid var och en, om bara för några ögonblick!

Jag gör min dag tillsammans med våra barnbarn med allt vad det innebär och många timmar i friska luften (bortsett från allt gatdamm). På en av våra utflykter konstaterar jag, att små barn och sällskapsdjur är verkliga kontaktskapare på ett naturligt sätt och vi fick göra en trevlig stund för en äldre herre häromdagen som berättade sin spännande livshistoria och var verkligen berest på de stora haven. Han gladdes över lilla J som mumlade med och visade sitt soligaste leende mellan varven. Slutligen undrar jag om han också har barnbarn? Neeeej, blev svaret, alla damer har bara ruskat på huvudet!! Men, så är livet, han hade upplevt mycket under sin livsresa hitintills och ändå kanske saknade han något, men trots det nöjd, glad och sorglös och vem vet, kanske gjorde vi hans dag med vår lilla pratstund!?

Ljuva vår!

Mums... snart blir det rabarberpaj!

Rosenpelargonen i knoppstadiet.

Tyvärr, har jag varit dålig på att titta in till er kära bloggvänner, för att lämna små avtryck. Som redan beskrivits, är jag ofta på resande fot en tid framöver och medför lite mindre tid här, men min dag blir till bredden fylld med intryck av den ljuva våren, kramar och gosiga stunder.

Må gott mina vänner!

Kramen

29 kommentarer:

Kalo sa...

Det är så härligt med de där soluppgångarna som man får uppleva ibland. Jag brukar ibland vilja stanna men då skulle jag inte bli populär.
Du tar så vackra bilder!
Karin

Maria i Sennan sa...

Jag läser dina ord..jag skådar dina bilder..You made my day..Maria

Gudrun sa...

Det är en konst att fånga dagen, att ta hand stunderna. Du lyckas bra med att förmedla det i varje fall.
Mannen du berättar om som inte har barnbarn fick ju ett alldeles speciellt tillfälle att njuta, då du stannade upp, lyssnade och då dina barnbarn bjöd på leenden.
Önskar dig en bra dag.
Kram

Ninne sa...

Kan inte ut trycka mig bättre än Maria ovan.
Det gör gott ända in i hjärteroten.
Kram o tack
Ninne

Anette sa...

Visst är det härligt med sådana där små pratstunder och man hoppar att man gör någons dag emellanåt!
Ha det så fint med dina resande fötter ;-) /Anette

gittan sa...

Bea, njut av den tid som är nu vi vet alla tiden den får vi aldrig tillbaka. Vilken lycka att få resa med barnbarnen och få ta del av världen även genom deras ögon. För barn, om någon, ser saker som vi allt för ofta går minste om själv. Ha det så gott / Kram gittan

ormbunke sa...

Tänk vad bara en liten sak som att få en pratstund kan förgylla dagen som det säkert gjorde för herren och för dig.
Tänk att rabarbern har kommit så långt hos dig. Här tittar det bara upp en liten knöl. Längtar också efter paj. Ha de gott. Kram. Anita

Cyrene M Waern sa...

Så vackra bilder och så kloka ord! Tänker ofta på att vi inte tar oss tid att njuta av stunden, då vi rusar vidare från ett mål till ett annat.
Fortsätt du så klokt att njuta av livets goda stunder!
Kram
/Cyrene

Ruben sa...

Ha ha ha, ja visst är det bra att ha ett barnbarn med sig på promenaden!!! ;-) /Ruben

Mia sa...

Små guldkorn, barnbarn och samtal med någon som blir glad, härliga vårtecken i trädgården, mm, detta låater ljuvligt :)

STENLYCKA sa...

Åhh Bea jag bara älskar dig... du skriver så underbart och tar så vackra bilder, jag har sagt det förut men det kan jag säga många gånger. Du är bäst!!!
Ha det gott på dina resor.
Kramar Raina

Lyckoslanten sa...

Kloka och tänkvärda funderingar som alltid! Fortsätt njut av dagen! ♥

Inger sa...

Jag tillhör också bråttom-folket just nu med många projekt på gång, men försöker vara ute i trädgårn minst 15 min per dag för att varva ner och samla ihop mig. Tack för dina ord.
Njut av dina barnbarn, våren och allt som berör dig på ett positivt sätt.
Kram Inger

Birgitta sa...

Här vaknade vi till en vit morgon, men som tur av försvann det snabbt. Rabarberpaj är ju bara så gott. Men än dröjer det här.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

Njut i din trädgård sa...

Du skriver så fint så jag njuter här och nu hos dig!

Charlotte sa...

Vackra bilder och kloka ord.

Livet är förunderligt och magiska stunder drabbar en om man har öppet sinnelag och tar sig tid.... som det blev för dig. Visst är det minnesvärt de gånger man träffar på människor för en kort stund men där man på den korta stunden får en inblick hela den människans liv...

Vilken dag du haft med ditt barnbarn!

Ha' det gott!
/Charlotte

Lilla My sa...

Små guldkorn i vardagen förgyller tillvaron var min tanke som kom när jag läste om farbron :)

I går var det toppen väder men typiskt nog jobbade jag. Först hade vi produktskolning från halv åtta på morron sen jobba,jobba och fick sluta fyra hem och sväng en stund sen tillbaks till jobbet på kryddkurs och mat fick vi som kokades av Lasse Forsman...gott! vi fick paella och tiramisu till efterrät...så gott.

Nu idag är det mera jobb men kanske i helgen jag hinnner pyssla lite i trädgården.

Ha det gott
Lotta

Jord under naglarna sa...

Det låter som en härlig dag. Tacksamt att få höra andras berättelser ur livet.

Bloggarna finns kvar och så jag även vi bakom dem. Hälsa på när du har tid och lust!

AnnCharlotte sa...

Ja...vad säger man...fånga dagen...eller ögonblicket...

Huset vid ån sa...

Åh, Vad härligt o bra du beskriver din vårdag, jag riktigt ser barnbarnen framför mig, det låter som en toppendag! Underbara bilder som vanligt hos dig, nu önskar jag dig en riktigt trevlig o skön helg! Kram Therese

Britt sa...

Ett barnleende måste ha värmt hans hjärta//Britt

Fotobloggen 2010 sa...

härlig avårblommor och rabarber ahr jag också visat på min fotoblogg. Håller med om det kontaktskapade som sker när man går med sin hund (barnhund inga barnbarn ;-)), många intressanta bekantskaper

Christina

Lillebeth sa...

Underbart med vår! Kram!

Beatrice sa...

Jag är övertygad om att ni gjorde hans dag :-). Det är så spännande att få höra äldre människor berätta om sina liv och erfarenheter... jag antar att det blev en ömsesidigt fin stund!

Visst är det så att små barn och djur är bra kontaktskapare, när man t.ex. är ute med hunden så är det många som stannar och frågar vad det är för ras och så vidare. Jag har de senaste dagarna försökt ta mig tid att prata mer med människor jag träffar på våra promenader, för Mollie är lite osäker på främlingar sedan hon var sjuk så hon behöver träffa så många som möjligt och se att de inte är farliga :-).

Ha en skön helg i vårsolen!

Många kramar
Beatrice

Annika Christensen sa...

Hej!
Det är svårt för alla att hinna runt i bloggvärlden.
Jag har högsäsogn just nu och det är mer än någonsin.
Jag försöker vara hemma och tanka varannan dag. Har mycket själv att göra i trädgården.
Vackert visar du och en fin historia.
Tror säkert att ni gladde honm mycket.
Ha en skön söndag
Annika

NataljaOblonskaja sa...

Kloka, tänkvärda ord och vackra bilder. Precis som vanligt här inne hos dig.

♥Min Eden♥ sa...

Bea borde skriva en bok, det är vi alla överens om tror jag :D Du gör våra dagar med dina härliga texter och bilder.

Huset vid ån sa...

Hoppas att du haft en skön helg! Kram Therese

Anelias hantverk sa...

Vilken härlig dag! jag har nåt till dig på min blogg!
Ha en fin dag!