söndag 11 april 2010

Det våras

Efter en intensiv vecka som gick, fylld med allehanda ting är det åter nya möjligheter. Knappt om tid att riktigt hinna med allt ibland, precis som det är i både trädgården och naturen för tillfället, det går så otroligt fort, allt skjuter upp med en rasande fart och nästan ofattbart att det är nu som jag får ta in vårkänslan i trädgården. Det sjunger så vackert i träden under tiden man gör sin trädgårdsvandring, lyfter lite på granriset och smygtittar om det har överlevt, jo, Vintergröna och Skuggröna som blev planterad senaste sommar har klarat vintern, Fingerborgshatt som jag sådde ifjol är frisk och fräsch. Väntar otåligt på att se utvecklingen av denna perenn i sommar.

Ja, ni vet, lite upprymd och känslorna kommer i svallning för en ny säsong, ivern slår rot och får fotfäste, planeringen tar fart trots att jag inte har (hade) vida planer, kommer tanken på att göra om rabatterna lite grann ändå. I min "gröna barnkammare" växer det så det knakar och en del så-byttor är i stort behov av omskolning och det bör ske denna vecka och naturligtvis bör jag bereda plats i trädgården för mina små liv. "Våryra", finns det månne något bot?

Ingenting i min trädgård blommar riktigt ännu, men så nära och det gör ont att se hur krokusen kämpat på under snömassorna och viker sig av tyngden som den alldeles nyss har blivit befriad ifrån. På Maria`s trädgårdsblogg är temat: Vårens favoritblomma och vad är bättre än de första vårlökarna som pickar upp ur jorden.



En omfamnad Scilla.



Rönnspirean är ingen favoritväxt, men såhär års är den alldeles ljuvlig med små bladrosetter i vackra vårfärger.



Påskblommor hade också Maria på temat förra veckan och de får hänga med även idag.



En icke traditionell påskblomma på bordet, Gerbera som är doftfri och passar mig ypperligt.




Önskar alla mina läsare en fin vecka med många soltimmar och massor med vår i trädgården!

20 kommentarer:

Anelias hantverk sa...

Men så härligt att våren börjar titta fram under granriset, det finns ju hopp då fast det har sett mörkt ut med all denna snö som vi haft. Vi skall väl få några solskensdagar nu äntligen :)
Njut av dagen!

♥Min Eden♥ sa...

Åh va ljuvliga bilder!! Under helgen jag var i S:holm försvann otroligt mycket snö. Det är vår Bea!

Lotta 8`) sa...

Gott att läsa att du också fått vår och kan glutta på vårlökarna :)

Det går så fort nu, här är det varma dagar och kalla nätter så man får passa sig lite, inte ha för bråttom med att täcka av allt och hålla känsliga sådder inne ett tag till.

Är hemma idag för jag har en "magkörare" så det blir att sitta still och ta det lungt och passar på att kika runt i bloggvärlden.

Ha en skön vecka, kram ♥

Beatrice sa...

Vad vackert uttryckt att kalla din trädgård för din "gröna barnkammare". Det var fint tycker jag! :-)

Visst får man vårkänslor nu när äntligen solen anlänt och gräsmattan töar fram, samtidigt som små blommor försiktigt kikar upp. Här blommar ingenting än heller... jo, förresten, igår såg jag några tussilago. OCH en nässelfjäril! :-)

Ha en fin måndag!

Många kramar
Beatrice

Jord under naglarna sa...

Inget bot mot våryra finns, det är bara att leva ut den med full kraft!
Här går snösmältningen med en rasande fart och det är så läckert att se hur blommorna är startklara när snötäcket försvunnit från en dag till en annan!

Jag gör liksom du, gluttar under granriset för att se om det händer något spännande där under. =)

Ruben sa...

Så enastående vackra foton! Visst är det spännande att gå runt och leta livstecken i rabatterna! Det är ju ett litet lotteri om växterna överlever eller inte. Har ett antal plantor i olika rabatter (med i mitt tycke lika jordmån), ändå är det väldigt stor skillnad på hur de klarat vintern. Spooky!
Ha det gott! /Ruben

Halina sa...

Njutbara bilder :)))
med härlig vårkänsla.
Mvh Halina

AnnCharlotte sa...

Inte ska man väl bota våryran...ta vara på den istället :)
Det gläder mig att det är vår hos dig nu också, så vi kan njuta tillsammans...

Åsa sa...

Visst är det fantastiskt att se all denna kraft som spirar i trädgården. Det gäller att komma ihåg att njuta för våren är alltför kort!
Må gott Bea!

Lyckoslanten sa...

Nu händer det verkligen hos dig! Njuter av dina bilder och funderar över vilken kamera du månne har och din skicklighet i fotandet. Snön på åkrarna har verkligen försvunnit snabbt den senaste veckan. Hoppas solen ska lysa i din trädgård den här veckan!

Birgitta sa...

Har våren hittat till dej nu. Vad härligt. Här har vi fortfarande snö kvar, men en solig skön dag har det varit idag, fast natten bjöd på minusgrader. Har haft inomhusjobb idag, har tapetserat och vi ska fortsätta i morron.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

gittan sa...

Äntligen Bea!!! Så skönt att se att våren har letat sig fram till dig med! Här går det nästan för fort, man hinner inte riktigt med när våren ska komma ikapp den tid den missat för att vintern blev för lång (eller nåt sånt) Allt blommar över i ett rasande tempo och snödropparna och nästan krokusen med har blommat över för denna gång. Just nu vill jag dra i handbromsen... så att jag hinner njuta av den så efterlängtade våren ordentligt.
Jag önskar dig det samma / kram gittan

Kalo sa...

Idag var min första riktiga trädgårdsdag. Jag fick så mykcet energi av solen.
Karin

Mammasblommor sa...

Så härliga bilder! Skönt att våren är på gång överallt nu! Man njuter verkligen!
Här har all snö försvunnit nu, och idag har nog varit den varmaste dagen hittills! Det är så härligt!!
Ha det bra / Margot

Mia sa...

Så fint, både bilder och det att våren kommit till dig. Nu kan man inte annat än njuta av tiderna som kommer :)

Ninne sa...

Den kommer, den kommer... Här är det full njutning o det är nästan broms på, som gäller. Man ska ju hinna med lite annat - fast man är pensionär- men nu vill vi bara vara mer i trädg. för att njuta allt det sköna.
KRam Ninne

Charlotte sa...

Det är underbart när våren äntligen kommer och man kan skönja lite grönt... Hos mig har våren kommit ungefär lika långt....

Ljuvliga bilder!

Ha' det gott!
/Charlotte

Lilla My sa...

Var också häromdan och letade vårtecken i trädgården men jag tyckte att det mesta sover ännu under snön, lite har blombänkarna börjat kika fram men blöta är dom. Undrar om mina snödroppar drunknat...
Ha det bra i våryrseln :)
LOtta

Vittran sa...

Vackra bilder. Jag tror inte det finns någon bot mot våryra. Fast lite grumligt blev det idag när bilen stannade och fick bärgas till en verkstad. Till det positiva i händelsen hör att jag kom till att prata med en person som bor efter vägen. Det är alltid kul att göra nya bekantskaper.
Hoppas att din vecka blir översållad av våryra.

Maria Berg sa...

Underbara bilder!

gerberan liknar en sagolik tårta som jag genast vill mumsa i mig!

Vita pärlhyasiner, gav jag min svärfar i en påskgrupp och nu har jag fått tillabka dem (han bor i lägehet) och kommer att njuta av dem nästa år också.

Våryra - jag blir så lycklig av alla dessa knoppar som slår ut. Var ute och gick med grann frun och jag var tvungen att stanna till då och då och visa på alla knoppar - nästan så att det smittade av på min inte trädgårdsintresserade granne!'

Jag är lycklig - det är vår!
/MB