onsdag 10 mars 2010

TID

Tid - ett ord som begränsar våra möjligheter och göranden, bestämmer våra val, kanske inte alltid, men styr våra liv i mångt och mycket.

Tid
- för vila
- till eftertanke och reflektion
- att bara finnas till, utan krav och måsten
- för egen tid
- till rekreation och avkoppling
- att umgås med familj och vänner
- för kreativitet och skapande
- för upplevelser och intryck av det som finns runtom oss
- att hinna med de man helst av allt ville göra
- till att bara finnas till
- förutan stress eller brådska
- för något som väntar på din/min uppmärksamhet.

Nu
- är tid att njuta av livets goda
- är begränsad och omdirigerar tiden ibland
- skall vi ta vara på tiden
- är tid att fånga ögonblicken som fladdrar förbi
- är vår bästa tid.




Lite ont om tid för min del den senaste veckan samt ett och annat som gjort min lediga tid väldigt dyrbar och gav mig denna eftertanke. Snart vintersemester och min tid får ett annan dimension och innehåll!

Till ngt helt annat. En speciell hälsning till Inger med bloggen Kärleksstigen som är duktig på rosor och har många sköna arter. Nu har jag en ros som av ngn anledning hade totalt felmärkning och jag blev väldigt ledsen och besviken över att det får gå till på så sätt. Vill man ha en röd Apotekarros, är det inte en rosa ros man förväntas se och därmed leder det oss till frågan: Vet Inger eller ngn annan roskännare, vad den månne heter?




Önskar er all tid i världen!
Trevlig fortsättning på dagen!

34 kommentarer:

AnnA sa...

Hej Bea!
På bilden ser det ut att vara en underbar ros, men något namn kan nog inte jag ta fram så här. Vissa rosa rosor är rätt så lika utseendemässigt, men ibland kan man ändå se vilka de är när man ser dem på plats.
Detta är en engångsblommare, eller?
Men Inger kanske vet vad det kan vara, eller kanske Annette med bloggen "Livet är en dans på rosor"...
Ljuvliga längtansbildeer!
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

Gudrun sa...

Vad fint du reflekterar idag. Jag tror att man hela tiden behöver tänka i de banorna för att bli medveten om nuet. Det är så lätt att leva med minnena av igår och missar därmed nuet.
Hoppas Inger kan namnet på rosen.
Visst är det tråkigt att få något annat än det man ville ha i affären, det har hänt mig också ett antal gånger.

Ha en underbar dag.
Kram

Jord under naglarna sa...

Jag förstår om du blev besviken när märkningen inte höll. Helt underbart vacker är din rosa ros i alla fall!

Hoppas du får hjälp med namnet.

Må så gott!

Rosor och ruiner sa...

Tankvärt! Önskar dig också all tid i världen, och hoppas du får en skön semester!

NinaVästerplana sa...

Tar tacksamt emot den extra tid jag upplever mig fått eftersom jag är sjukskriven ett par veckor....
Din ros är ju vacker, om du letar upp en ny plats, där du känner att den passar in, så slipper du gå omkring med känslan att den är fel.
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

ormbunke sa...

Tack för det du skrev om tid.Var på begravning igår och då får man sig också en tankeställare att ta vara på tiden man har. Rosor är jag inte bra på så där kan jag inte hjälpa dig. Ha de så gott nu och tänk inte för mycket på den tiden när man måste hinna med en massa saker. Ha de gott. Anita

Ninne sa...

Vad härligt du skriver o vilka tankeställare de gav mig just idag.
Jag har börjat greja upp en hel del MÅSTEN, o jag som pensionär har föresatt mig att INTE ha ngr sådana??? Tiden räcker inte ens till att göra egna nya inlägg- jag läser hellre ERA, för där är så mycket fint,- Exakt som detta--
men sen ska jag de´o´dé o de´ -
JAg får kopiera dina fina rader o sätta framför näsan.. Ha du nu en skön ledighet o ta dig tid att göra allt de´där som du skrev.
Stor kram o tack för orden!!
Ninne

Anette sa...

Ja, det gäller att ta vara på sin tid! Man vet aldrig hur morgondagen ser ut.
Jag tyckte rosen var helt ljuvlig, men jag förstår att du blev besviken om du väntat dig nåt annat. Jag känner igen det där!
Idag har jag suttit ute en stund med en kopp kaffe och en bok. Fast det blev lite kallt om händerna till slut. Men våren är på gång det märks alldeles tydligt!

Kram Anette

♥Min Eden♥ sa...

Oj vilkent fin ROSA ros...men jag är ju fröken rosa och gillar allt som ääär rosa :)

Ruben sa...

Inte är jag någon rosexpert direkt, men den var riktigt vacker! Och inte är det väl Dronningen av Danmark heller ... Ha det så skönt i fjällen! /Ruben

Med fingrarna i (j)orden sa...

Bra tänkt. Egentligen finns ju tiden inte, eller? Vi ägnar oss alldeles för mycket åt klocktid istället för upplevd tid brukar kloka Barbro Jönsson säga.
Kanske dags för en kopp kaffe? Det säger i alla fall min kropp just nu.
Eva

gittan sa...

För mycket tid, eller ont om tid, egentligen handlar det väl om vad vi väljer att anv. tiden till. Ställer vi krav på att få mycket gjort under en viss tid så blir det stressigt och väljer vi tvärt om så har vi plötsligt tid för avkoppling och eftertanke. Jag gillar att leva i nuet, att ta var dagen som den kommer och njuta av den och inte planera för långt fram. Framförallt försöker jag att inte ha några måsten, det går faktiskt bättre än man kan tror! Men sen finns det ju saker som man inte råder över så imorgon har jag en heldag av måsten, men jag kallar dem inte för det och då känns det genast så mycket bättre. Nu suger det i kaffetarmen / kram

Lyckoslanten sa...

Tid blir väldigt påtaglig när man har vissa deadlines. Gillar det inte! Man vill tiden ska gå fort, att det ska bli vår och varmt, men ändå vill man ha massor av tid i nuet, så man hinner med!
Hur som haver är den där rosen otroligt vacker i mina ögon, men förstår ditt dilemma!
Klart du ska göra en bokholk! Det är ju inte min ursprungliga idé! ♥ Ann-Lis

Gela sa...

Fina ord. Tid är för det mesta en bristvara. Borde tänka efter oftare. Ha en fin kväll/Gela

Gela sa...

Jo då det är vårt hus som syns på bilden. Men mycket finns kvar att göra. Ha en fin kväll igen/Gela

Inger sa...

Hej Bea!
Som du förstår är det väldigt svårt att sortbestämma en ros enbart utifrån bilder, samt att så många faktorer förutom blomman måste vägas in, som t ex bladverk, växtsätt, höjd, bredd, blomstorlek, antal kronblad, blomningstid, nypon, taggar med mera. Men jag gör ett försök som du får ta med en nypa salt. Ofta när man får fel sort är det ändå en ros från samma sortgrupp och 'Officinalis' är ju en gallicaros. Din bild på bladverk och borsttaggar talar också för att det kan vara en gallica enligt min mening. Din ros kan vara en 'Aimable Amie', men det behövs mera information för att kunna säga säkert. 'Belle sans Flatterie' och 'Louise van Tyle' är samma ros som 'AA'. Du kan väl själv kolla på dem och se ifall det stämmer. Tala gärna om. Om man får fel ros från leverantören ska man klaga och begära en ny av rätt sort.

Apropå tid, vår yngste son fyller 21 idag, var har de åren tagit vägen.

Kram Inger

Mia sa...

Tid får man ta sig, eller låte bli att tänka på. Jag tog av mig klockan för flera år sen, det hjälper faktiskt, nu är jag mindre stressad :)

Kalo sa...

Rosen är i alla fall ljuvlig. Ha en skön semester!
Karin

Britt sa...

Tänk värda ord om tid//Britt

HelenJ sa...

Så sanna ord om tid! Även om jag planerar ganska mycket (det är ju många trädgårdsevenemang man ska hinna med...) försöker jag leva i nuet så mycket det bara går. Fast just nu, i sluttampen på studierna, känns det ändå ganska stressigt. Men sen - sen ska jag bara fånga dagen och njuta! Det jag faktiskt är ganska duktig på är att njuta av dagen oavsett väder. Alla klagar på snön, eller regnet, eller torkan - men jag brukar bara försöka göra det bästa av situationen. Om det går, alltså....
Hoppas du får hjälp med din fina ros - jag kan tyvärr inte hjälpa dig alls.
Ha det bra
Helen

NataljaOblonskaja sa...

Vad skönt det skulle vara om man kunde få leva ett tag utan klocka, om tider att passa inte fanns, undrar hur det skulle kännas. Befriande skulle jag uppleva det, men det finns nog andra som skulle tycka det vore stressande istället.
Tycker rosen är så himla fin, den kan du var nöjd med. Men jag vet hur irriterande det är att få hem FEL växt, eller en växt med fel färg. Det har hänt flera gånger, speciellt med lökar, de blir ofta fel. Det dröjer ju så länge innan felet visar sig, så det är svårt att reklamera.
Ha det bra.

Moa sa...

Ljuvlig ros även om du inte hittar namnet.. men det är roligt att veta namnet. Ja tid är en bristvara och att kunna hantera tiden på ett förnuftigt och bra sätt är en konst, för mycket måsten är den värsta boven för att lyckas med det. Men vi får tänka oss för, vi alla som vill så mycket så att vi disponerar vår tid så att det blir så bra som möjligt. Kram och ha det gott/Moa

AnnCharlotte sa...

Tid är färskvara, den kommer aldrig igen....

Babsan sa...

Så fint du skriver... som vanligt.

Å vackra bilder också - som vanligt...

Annika Christensen sa...

Ja det där med tid... och det där med val.
Hela livet består av val och iblan d väljer man rätt och ibland fel.
Jag är ganska bra på att bara vara .
Jag måste det helt enkelt för annars klara jag inte jobba så mycket som jag gör.
jag har gjort två - tre stora val.
Jag har valt bort att springa på en massa aktivieter och istället jobbar jag mera.
Jag har valt att vissa dagar är bara vara sådans som hette förr - idag har jag inte gjort någon nytta.

Tittar inte på TV - bloggar istället.

Är med familjen och bara hemma när jag inte jobbar. Tråkmåns kan man säga.Eller...

Förstår du mig???

Ha det gott
annika

Lilla My sa...

Det var en fin ros apotekar rosen men inte vet jag heller om jag hört nåt annat namn på den :)
Har du kollat på Blomqvists hemsida om han skulle ha namn på sina rosor han har ju rätt många i sitt sortiment.
Här har våran dator pajat så nu är det att vara på godfot med ungarna så man får låna deras datorer emellanåt:)
Vi hörs

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

När man känner att tiden inte räcker till är det dags att granska sina sysslor och göranden.
Jag brukar ofta säga att jag önska bli pensionär för att äntligen få mycket tid att göra allt jag vill göra. Inser att det knappast finns människor som har mindre tid än kreativa pensionärer ;O)
Nu väljer jag bort vissa saker i livet. Stress är oftast självförvållad. Hos mig i.a.f.
Kram och trevlig semester.
Låt själen dinglar
Petra B.

Åsa sa...

Fina tankar om tid Bea. Jag tycker det verkar som om man fyller den tid man har. Spelar ingen roll hur mycket eller hur lite, fullt blir det iallfall :D

Njut i din trädgård sa...

Hej Bea! Vacker text!

Nuet är nuet och kan vi njuta av nuet har tid ingen betydelse. Men det är många gånger lättare sagt än gjort.

Den här sidan kan man kika på några bilder.
http://www.catweb.se/rosenwebb/index.html?sida=http://www.catweb.se/rosenwebb/rosgalleriframe.htm?sida=http://www.catweb.se/rosenwebb/gallica.htm

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
promenader på landet sa...

Hej vännen så tänkvärt du skriver! Önskar dig en skön helg kramar från Maria

Gunilla sa...

hej Bea.
Jag bara läser och håller med dig.
Ta vara på tiden. Det kan ju vara lite svårt ibland. Men det tål att tänkas på.

Jättefin ros, hoppas du får ett namn på den.
Ha en riktigt fin helg
Kramen/Gunilla

Birgitta sa...

När jag läser ditt inlägg kan jag bara nicka instämmande till allt. Den rosa rosen är ju helt underbar, men inte vet jag vad det är för ros.
Nu önskar jag dej en fortsatt skön helg.
Kram Birgitta

Mine Blomster sa...

Er dert en American Beauty du har her??
Sitter og blar i din blogg..og finner denne rosen "Uten Navn"
jobber med min hage og mine roser, hvor jeg skal plasere de, nå som alt blir gjort om. Så ser jeg din rose her, og den ligner på en vakker Rose som jeg også har..
Men det er vanskeligt å si for sikkert. Jeg ville trenge litt flere bilder, for å kunne se helhet.
Men kansje du allerede har fått svar ;O))))