torsdag 4 mars 2010

Snön tynger

Planer och förhoppningar över mina två lediga dagar blev en "insnöad" tillvaro. Snön har virvlat omkring, nordanvinden rivit på rejält och minsta ärende på utsidan var helt otänkbart en av dagarna. Konstigt hur man alltid väntar sig önskeväder, precis när de sköna lediga dagarna infaller. Då förväntas alltid ljumma vindar smeka kinden, många soltimmar på de blånande vintervidderna och livet leker, inga motgångar, besväret med vintern skulle kännas väldigt avlägsen.



På bilden min altan med snön som når högre än fönstret. Här brukar jag förövrigt göra en påskinstallation, men nu verkar det stora nöjet att vara helt spolierat för i år! Att nå fågelhuset för påfyllning är en rena "slalomåkningen"!



Gillar att hämta potatis ur källaren, men nu är den mera likt en snöigloo! Nej, jag föredrar sommarentrén.




Nu blev det tvärtom, snön tynger något enormt just nu! Igår blev det räddningsoperation igen av mitt växthustak för tredje gången i år! Men hur skall jag nå växthuset? Gör ett tappert försök att kliva över den höga snödrivan, ett snödjup som når mig långt över knäna och det känns tungt att plumsa eller vada i snön redan efter några steg. Till slut når jag målet för snöoperationen och kan ta mig an den den tjocka snö-fällen som ligger över taket. Slutresultatet gott, men nu föreligger ett nytt problem, alldeles för mycket snö som ligger uppe längs glasväggen och trycker! Jag ger mig, lämnar det till ett par starkare armar.

Nöjd över min första räddningsoperation undrar man lite smått, hur länge det dröjer innan allt detta är bearbetat av vårsolen? Nästa anhalt blir att höja ribban kring äppelträden, vars inhägnad nätt och jämt är ovan snön. Lätt för haren att beta av alla grenarna, om han bara visste! Men det gör han förvisso, av spåren att döma dansar han natten lång kring alla tänkbara buskar och fågelmatnings platser. Men jag hann i varje fall före!


Drömmen om en ny vår, verkar avlägsen för tillfället!


Nej, nu lämnar jag snöeländet och gör ngt trevligare. Perfekt väder för pyssel och skåprensning. Ibland blir man otroligt fäst vid vissa saker och tror sig behöva en massa gammalt "skräp" och har svårt att göra sig av med saker och ting.
I min städiver fann jag ett gammalt häfte från min skoltid: Materiallära och Vävteori var skrivet med bästa skolstilen på häftet. Det var ett roligt skåpfynd och trevlig läsning, liten nostalgitripp på kuppen, vackra små tygbitar klippta och limmade, garner och vävmönster. Det fick i alla fall bli kvar i mina gömmor en tid ännu.


Åre mössan blev klar lagom till snöstormen, dock i en liten annan tappning än vad mönstret beskriver och kom till väl använding dessa dagar. Maskantalet är egentligen 38, men jag valde 30 och passade mig bättre. En liten necessär med några små söta blommor broderade.




En rosbukett till er alla för grattis hälsningarna i mitt förra inlägg och stort Tack!! Ni är världens värden bästa bloggvänner!



Nu blir det långhelg för min del och kan ni tänka - solen lyser från en klarblå himmel!

Önskar er alla ett riktig skönt veckoslut med många soltimmar och massor med friskt luft!


PS Återkommer till er när tiden medger! KRAM

31 kommentarer:

Beatrice sa...

Vilket jobb all den här snön för med sig! Jag förstår att ett växthus behöver skottas av flera gånger en sån här vinter, även om glaset nog är starkt och hållbart.

Jag har också funderat på vart all snö ska ta vägen framöver... undrar om vi kommer att gröna gräsmattor till sommaren eller om de mer kommer att vara illaluktande myrar?

Önskar dig i alla fall en skön långhelg, hoppas ni får strålande sol! :-)

Många kramar till dig
Beatrice

BEA sa...

huff. for en jobb du har hatt.. burde kjøpt deg truger for å komme rundt med.. ellers får du spenne på deg skiene :o)

haren ja, den tar virkelig for deg nå som den kan nå.. og gjett om den spiser.. har sett hærverket den klarer å lage!! like fælt som elgen..

lykke til og riktig god helg.. klem fra mæ

Anette sa...

Ja, jösses sådana där räddningsaktioner är väldigt besvärliga. Ibland sjunker man ned till midjan och det är vid sådanan tillfällen man inser att man inte är 20 år längre.....
Men nu har de lovat oss här i Småland sol och plusgrader nästa vecka. Då du Bea......då kommer våren! *hoppas*
Tycker också bättre om din sommarentré till jordkällaren! Mössan och necessären var jättefina.

Ha en fin helg. /kram Anette

Lyckoslanten sa...

Hej! Ja, nu borde även jag dokumentera denna snömängd, stora drivor utmed väggarna. Antar att det blir blött i vår, när den nu kommer. Enligt "Naturväktarna" ska det bli en vacker vår efter denna vinter! Tack för trevlig läsning och OJ va fin din Åremössa blev. Ser att du har piffat upp din med fina flätor. Ha en skön och solig helg! ~Ann-Lis

Lillebeth sa...

Ha en riktigt skön helg, Bea!

Gunilla sa...

Här skiner solen och jag tror våren har börjat tassa in men vi har otroligt mycket snö.

Ha en fin helg
Kramen/Gunilla

Britt sa...

Har också fått skotta av växhus taket och skulle behöva göra det igen, men jag vill inte ut i snön//Britt

NataljaOblonskaja sa...

Här har också nordanvindet gjort utomhusbesöken riktigt otrevliga. Och snön ligger så djup så tom rådjur och harar ratar trädgården, alltid något positivt. Hela trädgården ligger orörd, inte ett enda djurspår, förutom den skottade stigen!! där har rådjuret gått.
Förstår att det blev en hel del pysslande istället,
Ha en jättehärlig helg.
Camilla

AnnCharlotte sa...

Usch ja, nu är man rejält trött på snön.
I min tidning påstår de att våren är här(Malmö)rent meteroligiskt men i morse var det 5 minus så jag vet inte riktigt...
Fin mössa...

NinaVästerplana sa...

Jo, nu är det kämpigt! Försöker få undan `takraset´ utanför badrumsfönstret men det är stenhårt!
Men det hjälper väl till o hålla källardörren på plats....
Här skiner solen även om det är -13 än så länge ;-) Hoppas den snart kommer även till dig!
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Livsnjutaren sa...

Vilken snygg mössa du gjort!!! Ser varm och skön ut. Snyggt garn också..

Ja denna snön, den ställer till det precis överallt.
Jag funderade ett tag på att ta fram ogräsbrännaren och smälta snön där jag inte ville ha den, men nej det skulle nog bli glashalt istället, då det var på garageuppfarten.
Det kommer iallafall vara en vinter som vi alla kommer tala om som den värsta i mannaminne.

Ha en skön städardag.

Åsa! sa...

Ja du Bea, vintern kräver sin man eller kvinna. Har ni ovanligt mycket snö, eller är det en normal vinter för er?

Ruben sa...

Aj, aj, inget vidare med så mycket snö, men ni verkar ha det hela under kontroll! Men, denna vinter går nog till historien. Trevlig - snöfri helg! /Ruben

Birgitta sa...

Hej! Jag har sett på väderleksrapporten att det snöat hos dej de senaste dagarna. Här har vi massor av den vita varan och det går inte att ta sej fram i snön, sjunker ner hela benen. Vi har kalla nätter men soliga dagar nu. Skönt. Du ska se att våren kommer snart till dej och du kan njuta av dina lediga dagar då. Det ska bli roligt att få se ditt lilla krypin.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Annika Christensen sa...

Ja snöns har varit besvärlig för växthus i år. Har också skotta ett antal gånger.
Hoppas att du får en skön långhelg
Annika

Lena/isis sa...

Tycker om dina bilder. Sommarbilderna , just nu , av naturliga skäl , mest. Så fin mössa och necessär likaså. Duktig du är. Jag har lämnat en liten award till dig på min blogg. Kram

Gudrun sa...

Har samma problem med mitt växthus, jag har inte varit därinne på evigheter.
Solen värmer verkligen de dagar som den får komma fram, tror att det går fort när det väl sätter fart.
Ha en mysig helg.
Kram

Ninne sa...

Skönt att du kan sitta in o göra fina saker. Får väl göra dig lite sjuk, för här ner i Skåne har vi sol o över 0an precis på dagen, men nu kryper det ner mot -10.
Jag önskar att DU får en solig helg o kan ladda batterierna - o mer snö vill vi inte heller ha.
KRam Ninne

♥Min Eden♥ sa...

Men du vet väl att våren kommer 14:nde eller 15:nde...det säger alla :D Det ser jag fram emot!

Lilla My sa...

Snö ja det har vi nog fått mängder av här också. Jag fick ha gubben att köra mig till jobbet både torsd och fred för jag skulle nog ha fastnat med min lilla bil i drivorna dessutom var det blixthalt.

Nu väntar vi bara på vårvindar ;)
Tjusig mössa din Åre mössa vad hade du för garn?

Ha en skön helg
Lotta

Inger sa...

Potatiskällaren ser väl riktigt tuff ut som igloo. Åre-mössan är kanon, undrar bara varför den heter så. Hoppas du har en ledig dag snart med skönt vårväder!

promenader på landet sa...

Hej goa bloggvän! Visst längtar man till våren nu, hoppas den kommer förr än vi anar! Tycker ändå att dina vinterfoton är väldigt vackra! Må så gott kram Maria

Inger sa...

P.S. Vill gärna se bilder på din okända ros senare.
Kram Inger

Susanne/Manitou sa...

Vilken trevlig källaringång, så fint det är, härligt med sommarbilder av någon anledning. Åremössan och necessären blev snygga.
Trevlig söndag
Kram Susanne

Mia sa...

Iglon ser ju riktigt fin ut även om den är charmerande om sommaren. Snö i massevis, men det har vi väl haft andra vintrar också, igåar skottade min man taket så nu har jag 2 meter runt huset. Nåja, jag har hittintills aldrig haft snö efter 17 maj, så om två månader hjälper det även hos oss.. Tills dess får vi engagera oss med andra hyggliga ting inne. Väver du också alltså ?

India sa...

Vilken vacker igloo! Visst har snön sin charm men nu får det vara nog. Hoppas du klarar växthuset. Grannens stora växthus har ramlat här och ett gammalt hus hos mig på jobbet rasade samman. Nu har jag abstinens efter vår blommor.

Huset på landet sa...

Det har varit så vackert med all snö denna vinter men nu är vi inne i marsmånad och då vill vi ju att snön ska försvinna, inte att det ska komma mer...
Sambon har varit uppe på taket och skottat hos oss och det såg lite vidlyftigt ut då han halkade på där utan att vara fastspänd...
Nej, vinter adjö, bort med din snö säger jag ;).
Jättefin necessär och mössa!

Nicole

Jord under naglarna sa...

Vet du vad, Bea - idag har vi haft vinterns första plusgrader!! Vi kanske har haft det förut, men det känns inte så. Igår morse hade vi ca 25 minus, men solen VÄRMDE under dagen och det blev riktigt skönt och idag som sagt plusgrader.
Det finns hopp!

Må så gott!

Angel.Pearls sa...

Så fin mössa!! Hoppas din helg varit fin. Är åter efter en fjällvecka..Kram//Eva

karina sa...

Hejsan!

Jag tror nog ni fått mer av snön i år för här är det inte upp till fönstren, men alltför mycket ändå. Riktigt bra med matkällare och jag är så glad över den i vår källare, som fungerar fint. Här är det stiltje med pyssel just nu, men så snart solen tittar fram så börjar nog idér komma fram ur dvalan. Ha det gott, Karina.

Mammasblommor sa...

En sån trevlig blog jag hittade här, nästan från mina hemtrakter dessutom. Hit återvänder jag väldigt gärna!
Ha det bra / Margot