fredag 19 mars 2010

Skoningslöst misstänkt och lite smaksättning!

Vilken dag! Inget ont anande över vad dagen kommer att bära med sig, njuter vi av frukosten och lite småprat om vilka ärenden vi behöver uträtta på vår planerade shoppingdag. Jag är inte särskilt förtjust över alla byggvaruhus, om jag inte är tvungen vill säga och maken inte speciellt road av loppis och diverse textilaffärer, vilket ofta leder till en väl planerad dag och vi inleder vår första anhalt i ett större köpcenter.
Gröna fräscha växter som står på rad, krukor i vackra vårfärger lockar i de mest sköna former, påskpynt i långa banor osv, nej, det var ju persienner vi skulle ha och det är alldeles för lätt att slinka in mellan alla hyllorna och betrakta alla vårnyheterna. Tummar lite på ett och annat, men har beslutat mig för att vara konsekvent och bestämd, inga impulsköp annat än det vi behöver. Till saken hör att jag städat ett förrådsutrymme i veckan och det är otroligt hur mycket skräp man samlar på sig!!

Seglar på mellan hyllmetrarna medan maken gör ett huvudbryderi med en försäljare och passar själv på tillfället att ta ut svängarna lite under tiden. Så blev det dags att gå via kassan och fullfölja resten av dagen. Dessa kassaköer, det eviga väntandet, maken plockar på bandet våra inköp och jag tar en påse för att packa ner sakerna och plötsligt höres ett ilsket piiiiip, jasså, tänkte jag, det är någon som blir misstänkt för stöld!! Att det skall vara så svårt, piiiip, höres igen och igen....plötsligt svänger hela situationen och alla blickar riktas på mig!
Är det mig det gäller?
Jo, det var jag, vad har du frågar kassadamen?
Ingenting, svarar jag, diverse nycklar i den ena fickan och två rena näsdukar i den andra!
Väskan, ja, var så god, titta!

I nästa ögonblick kommer vakttjänsten rasslande med sina kedjor som hänger ur fickorna och visar sin mäktiga uppsyn i uniformen. `Jak tar din fro`, sa vakten på behjälplig svenska till maken och jag fick lydigt följa denne till sitt arbets- och övervakningsrum, med alla människors betraktande blickar brännande bakom min rygg.
Blir anvisad en plats att sitta ner på som närmast liknade en skamvrå, på den mest slitna stol jag någonsin sett. Jag frågar vakttjänsten vad de avser med detta ?

Ta av dig kappan och töm fickorna, lydde första ordern! Det var enkelt och snabbt gjort! Jag hade förresten städat både väskan och fickorna på alla onödiga kvitton på morgonen innan vi for iväg.
Sedan var det väskans tur, med en detektor genomsöktes väskan, men ack ingenting! Därefter blev det kroppsvisitering med samma detektor, först framifrån och ingenting som kunde fälla tjuven och till slut på baksida och i trakten kring rumpan gav den utslag!! Vakten kör ner handen i min bakficka och tror sig finna stöldgodset, i fickan fanns en lapp men streckkod som gav utslag!! Byxorna var relativt nya, men betalade, det kan jag lova, MEN vad man blir ledsen över all denna skoningslösa misstänksamhet som finns, när portlarmet ljuder och man står oskyldigt anklagad med allas blickar riktade på en!! Dessutom var det inte första gången! TRIST!

Nu över till något roligare. I veckan som gått, med semester och all tid i världen, får man alla möjliga impulser på göromål och det är väl bra att få göra det som blir ogjort när man jobbar. På hösten är jag ofta en ivrig samlare av bär och fyller frysen till bredden, men sällan hinner man göra alla inläggningar klara då på en gång, utan de får bli lite när det passar och i dessa dagar fann jag ett recept på blåbärssylt som jag lockades att pröva på och innehöll en smaksättning med vanilj och har ni inte prövat skall ni testa, det är väldigt gott!

Blåbärssylt

2 l blåbär
3 dl socker
3 dl syltsocker
1 vaniljstång

Koka blåbär, socker och den ur skrapade vaniljstången i ca 15 min och skumma väl. Lägg sylten på rena varma burkar.


Eftersom jag var inne på smaksättning och användning av bären, prövade jag också att koka lingon med kanelstänger och det blev en väldigt fin smakbrytning, passar säkert bra i kakor, på plättar, osv

Får jag fresta med några bilder?










Önskar alla ett skönt veckoslut!

36 kommentarer:

AnnA sa...

Hej Bea!
Nej, det är inte roligt att bli oskyldigt mistänkligjord...
Hoppas att de bad om ursäkt...
Smakliga foton du ändar(;)) ditt inlägg med...Skämtåsido.
Ha en bra helg!
hälsn
AnnA

Ruben sa...

Låter som något verkligen otrevligt. Men, det är väl ofta det larmar och personen i fråga är helt oskyldig, så jag tror inte någon i kön misstänkte dig för stöld! Ha en riktigt trevlig helg!
/Ruben

Lena/isis sa...

Nämen vilken tråkig historia. Men tji fick de.....Dina sylter verkar kanon goda. Ha en trevlig helg. Kram

IreneL sa...

Usch så trist när det blir så där och man måste följa med och visa att man är oskyldig! Jag har varit med om att det började pipa så där och jag reagerade med att skratta...kunde inte sluta skratta...det var sååå tokigt att bli misstänkt för stöld. Hos mig var det också en liten prislapp..som jag tagit bort och lagt i fickan när jag slog in saken i paket.
Hoppas att du får en fin helg. Glöm den där trista historien! / Irene

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Ja det är inget kul. Har varit med om något liknande, då var det en plånbok som jag hade köpt och använt ett ta, men plötsligt när jag gick in i en affär så gick larmet.Det löste sig man var väldigt förstående i affären men det kändes väldigt obehagligt.
Önskar dig en bra helg!
Kram Raina

AnnCharlotte sa...

Usch vilken rysare...de bad väl om ursäkt?
Blåbär och lingon ser bara rysligt gott ut...mmm.
Ha en bra helg ;)

Babsan sa...

Stackare! Jag har varit med om att det pipt när jag skulle gå IN i en affär. Det var lika pinsamt det...

En liten streckkod i en nyinköpt väska...

Lyckoslanten sa...

Men usch va' obehagligt för dig! Hoppas att du fick upprättelse, men skadan är väl svår att reparera.
otroligt fina bilder du bjuder på. Verkligen proffsigt!
Det droppar från taket idag ser jag! Ha en skön helg! ♥

Lilla My sa...

Vilken upplevelse att bli anklagad tjuv men så där är det nuförtiden man går inte säker nånstans fast man vet man är ärlig. Jag har slutat titta på människorna som utlöser larmet i nån butik för man vet ju själv hur hemskt det är när folk glor. Tänker bara att jaja nu har nån glömt igen ta bort larmet.

Här regnar det i morrn så kanske snön smälter...vi ska hoppas
Ha en bra dag.

Jord under naglarna sa...

Fy vilken otrevlig händelse du råkade ut för.
Smaksätta blåbär med vanilj låter lyckat, det ska jag försöka komma ihåg när vi har fyllt på med nya blåbär.

Gunilla sa...

Hej Bea

Ja det var ju inte kul. Jag blir så himla nervös om det piper för alla tittar ju på en som om man vore en utomjording. Då har kassörskan glömt att ta bort larmet.
Jag förstår hur du kände dig.
Men nu är det glömt :o)
Nu har vi vår idag, Yes. Vi har lite havlmulet och någon minus men jag hoppas att det blir lite sol iallafall. Vi har tänkt fara ut och pimpla idag.

Ha en riktigt fin helg
Kramen/Gunilla

Angel.Pearls sa...

Trist att bli 'haffad' i affären -vet inte om de har 'rätt' att be en att följa med till ett 'läskigt rum' egentligen- jag skulle ha vägrat! Underbart m sylt -precis vad jag behöver- lite yrecept på blåbär -Tack! Kram//Eva

Åsa sa...

Hej Bea !

Men fy så otrevligt! det är ju det så jobbigt när detta larm tjuter, och det gör det ju faktiskt rätt ofta!!! jag hoppas dom bad dig så mycket om ursäkt!
Men du, nu måste jag då fram med blåbären, så ljuvligt gott ut!
Kram på dig.
Åsa

gittan sa...

Vilken otrevlig upplevelse. Minns dottern min lom för att hälsa på mig på jobb (trädgårdscentrat) och det pep när hon gick in. Det visade sig att minneskortet i mobilen var det som gav utslag, inte helt ovanligt tydligen men ack så otrevligt. Hemkokt sylt, det inns inget som går uoo emot det. Blåbär har jag förståss inga /tyväer) men ahllon och jordgubbar smakar mums de med. Får kanske prova att stoppa i lite vanilj i hallonsylten nästa gång. Hoppas du får en skön dag / kram gittan

såg förresten (på aftonbladet.se)att någon varit ute på isarna med en raketspark , var det du? "fniss"

gittan sa...

jisses, var kom alla tryckfel ifrån?! hoppas du kan tyda texten ändå

BEA sa...

jo visst fristet bildene dine..
tyttebær og kanel høres nydelig ut..

men det gjorde ikke din historie..
FY FASAN ! jeg håper dere fikk en unnskyldning!!! nesten som de godter seg når de får vise litt makt disse vekterene.. arrogante er de i allefall!!!

God helg og stor trøsteklem til deg:)

Knatten sa...

Du får verkligen ursäkta mej men jag skrattade lite för du berättade det så roligt!!! Annars förstår jag ju att det är skithemskt att hamna där. Och vet du, jag tror att det mest är oskyldiga som hamnar på det viset. En riktig tjuv vet nog hur man tar sej förbi utan att det piper.
Klart mycket trevligare med blåbär!!! /Knatten

NinaVästerplana sa...

Visst är det trist när nån oskyldig `fastnar´ i kontrollen!
Men ännu tristare tycker jag det är att det behövs såna apparater för att alla inte är ärliga.
O fler o fler listiga ställen måste larmen tydligen sättas på för att tjuvarna lärt sig kringgå dem....
Inte undra på att ett o annat larm blir kvarglömt av expediterna.
Men trist för dem som drabbas oskyldigt förstås!
När man vet sig oskyldig så kanske man kunde kräva att bli kollad i allas åsyn.... det är ju själva bortförandet som jag skulle känna mig kränkt av.
Ha´t så himla gôrgôtt du bara kan efter detta hemska....
Nina

Mammasblommor sa...

Vilken otrevlig upplevelse, men det blev ju bra till slut. Hoppas du fick en ursäkt!!
Blåbärssylten skulle man kanske testa, lät mycket gott!!
Läckra bilder du bjöd på, riktigt proffsigt!!:)
Ha en skön helg / Margot

Livskrafter sa...

Hej i solskenet
Jag förstår verkligen att det var otrevligt att bli utsatt för detta när man i god tro trallar omkring och handlar...Ja, jag hoppas verkligen att dom bad om ursäkt för misstänksamheten och behandligen du utsattes för. Tyvärr en konsekvens av att det idag finns otroligt många människor som "glömmer" betala sina varor i affärerna. Tråkigt dock för oss andra som också drabbas och det känns så otroligt trist att vi måste misstänkliggöra alla mnniskor omkring oss.
Nåja, härlig avslutning med underbara och inspirerande bilder. mums
Ha en fin lördagskväll
kramar och vårljus till dig
Emma

Britt sa...

fy vilken otrevlig tur det där vart, hoppas att det löste sig till det bästa och du fick en rejjäl ursäkt//Britt

ormbunke sa...

OJ stackars dig så pinsamt. Jag hoppas de bad om ursäkt.
Tack för tipset med sylten. Jag har också hittat lite blåbär i frysen. Tänkte först gjort en blåbärschesecake men gör nog en med choklad istället.Så får blåbären bli sylt. Blev det några persienner i alla uppståndelsen. Kram Anita

Åsa! sa...

Men så fruktansvärt dåligt skött utav butikspersonalen! Hoppas att de bad dig om ursäkt?! På något vis borde de väl utgå från att det är falsklarm, så ofta som det inträffar kan jag tycka. Hoppas du får en fin fortsättning på helgen Bea.

Lotta 8`) sa...

Visst känns det förargligt när man upptäcker att det är "jag" som är orsaken till att larmet tjuter, men i ditt fall var det märkligt att byxorna gav utslag - fast jag kan inte annat än att fnissa lite.... jag har fastnat i dörren men då har expediten glömt att plocka av larmet.

Så gott med blåbärssylt! Mamma plockade blåbär och kokade sylt men här finns ingen direkt blåbärsskog så att man skulle få ihop till lite sylt. Blåbärssylt och plättar! :)

Ha en fortsatt trevlig helg ♥

promenader på landet sa...

Hej min vän! Vad gott det låter med blåbärssyllt det måste jag prova på semestern, när jag plockar bär och grejar i trädgården! Må så gott kram Maria

Inger sa...

Vilken olustig händelse, jag skulle ha blivit mycket upprörd. Å andra sidan kan man tänka att den här mannen gjorde sitt jobb.

Jag har gjort svartvinbärssylt med vanilj, den var inte dum.

Ha en skön söndag, hoppas du är ledig!

Mia sa...

Slutet gott, allting gott ! Slutet ser i varjefall onekligen gott ut, starten låter helt för j-lig. Jag hade sjunkit genom golvet, herre gud så pinsamt. Det hade inte räckt med en ursäkt för mig. Skadan är ju redan skedd. Tänk om någon såg dig som känner dig?? Nej fy bublan. Jag fick allt mitt bagage genomsökt en gång på en flygplats, då menar jag allt, till och med tamponger. Folk gick förbi och tittade på mig som om jag vore narkoman, minst. Skamkänslan sitter i fortfarande. Inte hittade dom det minsta,och inte hjälpte dom till att packa igen heller för den delen, men känslan av att vara uthängd och folk som verkar dömma så fort.. nej stackars dig, hoppas det känns bättre efter att ha smakat på den goda sylten :)

Mia sa...

Tack snälla för dina rara ord om den kommande bebisen. :)

Men vilken hemsk upplevelse i butiken, hoppas verkligen att du fick en ordentlig ursäkt för deras beteende sen.

Bilderna ser verkligen frestande ut, påminner om sensommarens skörd. :)

Kram Mia

♥Min Eden♥ sa...

Fy katten va trist...jag undrar om man inte har rätt till ersättning för sveda och värk efter en sådan situation?

Men blåbärs sylten såg frestande ut...
Ha en skön söndagkväll!!

billan sa...

Förstår precis hur du känner det, för några år sedan råkade jag ut för samma sak på coop. Jag minns inte att jag fick någon ursäkt, men ett halvt kilo kaffe som plåster på såren fick jag....
Fina bärbilder du serverar!
Jag gjorde blåbärskompott med vanilj förra helgen som serverades till vit chokladmouse, det var gott!
Ha en fin söndagskväll!

Susanne/Manitou sa...

Vet precis hur du kände dig, blev haffad när jag kom med Danmarks båten för misstänkt smuggling av div preparat :-), fick till slut lämna en av döttrarna (då 6 år) som pant för att hämta reseledaren. Hade tillsammans med mina 3 döttrar gjort en bussresa till Legoland. Dottern var rädd i flera år efter det för allt vad poliser heter.
Sylten ser otroooligt smarrig ut.
En trevlig söndag kväll önskar jag dig.
Kram Susanne

Angel.Pearls sa...

Tack för ditt inlägg till *Rensa i Röran*! Kram//Eva

Beatrice sa...

Men fy vilken otrevlig upplevelse! Det är inte roligt alls att bli oskyldigt misstänkt för stöld och jag tycker att personalen skötte det hela på ett mycket klumpigt sätt.

När jag var yngre jobbade jag i butik under några år och våra larmbågar gav relativt ofta "felutslag". Larmstrippor från andra butiker kunde ge utslag, likaväl som pacemakers! Därför var vi noga med att aldrig direkt anklaga kunden för något om det pep vid utgången, eftersom larmsystemet hade sina svagheter...

Din blåbärssylt såg riktigt smaskig ut och bilderna är så vackra! :-)

Många kramar
Beatrice

Anonym sa...

vi är nog många som fått larmet att gå, blivit misstänkta och sedan inte fått den minsta ursäkt.
Spännande annorlunda smaksättning på det vanliga ger en extra piff och överraskar den som smakar. Kanel passar till mycket, själv hade jag det både i muslin och på kakan idag (och som hamnade i min blogg;-))

Christina

Kalo sa...

Så förfärligt! Hoppas du fick en ursäkt. Fina bilder på rosorna här ovan. Tack för smakupplevelsen.
Kram Karn

karina sa...

Hejsan!

Det receptet är uppskrivit och ska bli gott att avsmaka. Fy så man skäms utan anledning när sådant händer. Jag hade en relativt dyr plånbok där larmet bestod av ett påklistrat märke. Det togs aldrig bort av kassörskan och jag visste ju inte det. Flera gånger har det pipit om mig och till slut tröttnade jag och tog alla saker jag hade, och då var det plånboken det lät om. Även om det syntes att den var använd en tid så tror jag säkert att man blev misstänkt. Har suttit i kassan och där var det ofta hörapparater som gav utslag. En gång sökte vi som tokiga på en dam efter varför det tjöt om henne och då hade busungar lagt larmbrickor i huvan på henne. Ha det gott, Karina.