tisdag 30 mars 2010

Glad Påsk

En underbar vårdag med snösmältning, fågelssång och ett vackert solsken som värmde gott på eftermiddags promenaden. Måsarna skränade och förde en högljudd och upprymd tillvaro uppe i det blå. Ljudet associerar jag verkligen till vår, med varma dagar och så småningom en spirande grönska som kanske är på väg. Tänk, att det ändå blev en vår, kvar ligger dock ett tjockt snötäcke, inga synliga rabatter, ej heller den minsta krokus knopp kan anas, känslan och ljumma vindar räcker gott för tillfället.

Inför påsken blev det i alla fall en liten påskinstallation vid entrén. Nästan likt en hönsgård...fniss!


Skam den som ger sig, en liten kruka Pärlhyacinter klämmer in sig mellan tupparna, det är förhållandevis kallt på nätterna, så den får flytta in natten över.



Påsken skall förövrigt bjuda på naturligtvis ägg, små delikatesser, färska örter, frukt osv. Något gott till kaffet är väl en liten höjdpunkt, men den lyxen hann vi avnjuta i helgen.



Det är något alldeles särskilt med dessa fräscha örter och i år har jag tom utvecklat mina örtsådder, med bl a flera olika Basilika. Spännande med nya erövringar, om det lyckas.


Nu hoppas och önskar jag att din påsk bjuder på allt gott, med mycket fritid, avkoppling och vila. För mig kommer helgen att delvis gå i arbetets tecken, men sådan är min värld.




Glad Påsk!

40 kommentarer:

Märta sa...

Ja våren är på väg,fast vi oxå har mycket snö kvar.Men idag "sjöng"måsarna,småfågelkvitter i buskarna.
Sköt om dig!
Kram!

Mimi sa...

Vad fina påskinstallationer du gjort! Glad Påsk dit till dig också. Hälsn mimi

Ruben sa...

Ska bli spännande att följa dina basilikaodlingar. Själv har jag inte kommit på knepet med basilika. En riktigt glad påsk önskar jag! /Ruben

Mine Blomster sa...

Våren er virkelig på veg. og med dine bilder, kommer jeg virkelig i stemning. Vakre bilder:O)

Åsa! sa...

Jag ska också arbeta i påsk, men vi hinner väl fira lite ändå, eller hur?
Glad Påsk kram till dig Bea!

Lyckoslanten sa...

Trevlig installation till påsk det där! Härliga bilder du bjuder på och våren har du fått lukta och höra på! Min vecka är rätt intensiv, men kanske mot torsdag kväll ska lugnet infinna sig. Ja, vi har olika verkligheter vi ska leva enligt. Önskar dig en skön påsk var du än befinner dig! ♥

AnnCharlotte sa...

Är det krasse i ägget?
Man kan kanske fuska med färdigköpt ;)
Måste påskpynta lite imorgon...
Ha en riktigt skön påsk ;)

Njut i din trädgård sa...

Så fint du har gjort det Bea!

Idag sådde jag krasse i äggskal med barnen, men jag hade nog aldrig kommit på tanken att hänga det i riset - så himla fint!!!

Glad påsk Bea!

Kalo sa...

Fina och mycket inspirerande påskbilder!
Glad påsk,
Karin

Gudrun sa...

Hej Bea!
Vilka fina påskbilder du visar. Synd att du skall jobba i helgen, men det är väl så att vissa får hålla landet flytande.

Önskar dig en härlig helg, för lite ledighet får du väl efter jobbet om inte annat.
Kram

Mammasblommor sa...

Så fina påskbilder du visar!
Här börjar våren visa sig på allvar nu! Börjar synas lite barmark här och var! Nästan så jag börjar tro på att det går att "pula" lite i trädgården under påsklovet!
Önskar dig en riktigt skön påsk / Margot

Inger sa...

Allt på din blogg är utsökt, faller nog mest för de vita pärlhyacinterna, så fina. Tyckte jag också att jag kände lite vår i luften i kväll även om det är kallt fortfarande.

Glad Påsk!

ormbunke sa...

Härligt att få se lite påskapynt. Känner mig inte alls inspirerad för tillfället. Jag tror jag nöjer mig med att titta på dina fina bilder. Vi har haft 12 plus idag. Har bara en liten fläck snö kvar på norrsidan iträdgården. En jättepåskkram till dig från mig. Anita.

Birgitta sa...

Vad mycket fint påskpynt du har. Även om vi har mycket snö kvar, så tror jag på att våren är på gång. Det känns i luften nu.
Önskar dej en skön stilla vecka och en stor påskkram.
Birgitta

Mia sa...

Vilken hönsfarm, blir så glad av dina installationer, söta.Är det krasse alltså i ägget, det var en kul idé. Njut helgen din, det är väl lite fritid mellan vakterna, och hoppas det fina vädret håller i sig :)

Lilla My sa...

Så påskigt det är hos dig :) pärlhyacinten känner jag igen...
Vi får nog bara njuta nu när vädret äntligen har blivit gynsammare. Hoppas verkligen att det börjar regna också så snön smäläter fortare. Kanske jag kan starta mitt växthus snart...
Ha en riktigt Glad Påsk!
Lotta

Lillebeth sa...

Fint, som vanligt, hos dig. Och ja de, bär ska all snö smälta? Till midsommar? Ha en skön Påsk du med!

gittan sa...

Jag förstår så väl att du vill ha mer av våren. Men den måste ju börja någonstans och då är ljumma vårvindar inte alls illa. En söt liten hönsgård du gjort. Hoppas påsken blir mysig (trots jobb) och att vårsolen sätter lite fart på snösmältningen hos er också.
Glad påsk / kram gittan

Britt sa...

Jag skall också jobba hela påsken, men lite påskmat skall vi nog klämma in. //Britt

Maria i Sennan sa...

Glad Påsk å må så gått..Maria

Gunilla sa...

En riktigt Glad Påsk önskar jag dig ochså.
Jag har inte gett upp hoppet, idag hade vi sol och plus 4 grader så nu töar det.
Härligt när det är fin vårvinter och man kan ha näsan pekandes mot solen :o)

Många Påsk Kramar/Gunilla

Beatrice sa...

Det låter härligt med såna vårtecken! Här ligger också snön i drivor och himlen är grå, men det sägs att det ska bli finare väder under påskhelgen. Hoppas det!

Vilket fint påskarrangemang du har gjort, här har det inte riktigt hunnit bli påsk än men jag tror att jag hinner :-). Tårtan såg riktigt god ut!

Hoppas du får en fin påsk med de dina!

Påskkramar
Beatrice

NinaVästerplana sa...

Just nu så regnar det o jag hoppas den sista snön försvinner med det... Har en ledig dag innan jag börjar jobba i helgen så jag hoppas hinna få bort lite mer av gamla löv o ruttna äpplen... Snön föll innan fasaner o hjortar hunnit göra slut på dem!
Nu poppar alla lökarna upp o fyller marken med färger..... snart har våren nått även dina trakter ska du se :-)
Glad Påsk o ha´t himla gôrgôtt
Nina

Anelias hantverk sa...

Så mycket fint påskpynt du har gjort! Ja visst känns det vår ute med allt fågelkvitter och snön som börjar ge med sig!
Önskar dig en trevlig påsk!

Huset på landet sa...

Det var en påskinstallation som heter duga det! Tårtan ser jättesmarrig ut också ;).
Ja i år blir det nog att göra påskbrasan ovanpå snön, men åtminstone har det utlovats sol till fredag och lördag. Hoppas att du får vara ledig så mycket att du hinner njuta av god mat och vackert väder!

Påskkramar, Nicole

Huset vid ån sa...

Åh, Vilka vackra vårbilder....Önskar dig en riktigt Glad påsk! Kram Therese

limerose sa...

Vilka underbaa bilder och så fint med sådden i äggskalet. Tyvärr har inte tiden räckt till för vår och påskpyssel, här håller vi på och startar eget företag, det tar lite tid. Men kul är det. Glad Påsk önskar jag dig./Rosie

Jord under naglarna sa...

Våren verkar hålla jämna steg hos oss.Det känns att den är på gång, men än är det mycket av vintern kvar.

Jag önskar dig en riktigt Glad Påsk och hoppas att du får lite ledigt mellan jobben!

Moa sa...

Hmm... så vackert fotat och fin text som vanligt.. =).. blir glad och nöjd när jag hälsar på hos dig. Önskar dig en Glad Påsk också.. kram/moa

Moonroose sa...

Önskar dig en riktigt go och
GLAD PÅSK!!

Kram Yvonne

Ljuvliga bilder...

Spirande grönt - sa...

Härlig liten hönsgård:)

Glad påsk!

Rebecca

Halina sa...

Tusen tack Bea för ett trevligt besök!
Jag önskar Dig Glad Påsk också!
Mvh Halina

Charlotte sa...

Hej och tack för titten hos min blogg! Och nu har jag hittat till din trevliga blogg! Vilka fina bilder du bjuder på.

Älskar basilika också och provar på lite olika sorter varje år. Men den vanliga genovese brukar alltid vara basen. Med rätt förutsättningar kan den bli helt ju bli helt gigantisk. Lycka till och det vore kul att höra vilka sorter du tänker prova i år!

Glad Påsk!
/Charlotte

ylvahi sa...

Fin liten hönsgård

GLAD PÅSK!

Kram Ylva

♥Min Eden♥ sa...

Helou!!
Jag bara älskar din lilla ägg-överaskning som du har som sista bild!!

Amanda sa...

Hejsan! Vad roligt att ha hittat till din blogg! Otroligt fin och inspirerande! Mycket vackra ägg med text! //Amanda

Vittran sa...

En riktigt Glad och God Påsk önskar jag dig!

promenader på landet sa...

Hej min vän! Önskar dig en mysig påsk! Kramar från Maria

AnnA sa...

Natti Bea!
Ha en fortsatt skön påsk!
hälsn
AnnA

Mia sa...

Mums så mycket godsaker, låter som en perfekt påsk! :)

Kram Mia