onsdag 24 mars 2010

Det spirar!

Äntligen ett grönt inlägg! Hur lycklig kan man bli över ett frö som grott, ljuset och värmen som råder, solen som smälter ner den stora snömassan på sydsidan? Ja, det kan man undra, men det är helt fantastiskt, att äntligen få njuta av sådder som spirar, att dag efter dag följa de små liven hur de sträcker på sig och ändrar karaktär och växer till sig. Det blev rätt många nya arter för min del i år och det blir otroligt spännande att se om jag i slutändan blir besviken på växtsätt, för tidig sådd (eller sen) och annat som kan ge missnöje, men hittills ser det hyfsat ut. Men det brukar väl sällan gå smärtfritt och utan motgångar! Några som grott fint är: Auberginer, Physalis och Tomater som är tänkt för växthuset. Bland sommarblommorna finns Vanilla Tagetes, Sommarflox, flera olika Petunior och mini Petunia, Franska Blåmunkar, Drakmynta och många, många till!

I köksfönstret står några krukor med Basilika och Smörgåskrasse, med tanke på påskbordet. Undrar om Basilikan håller bättre, än den som man köper från affären, genom att så den själv? Vi får se!




Nu gäller det att se till att min lilla gröna "barnkammare" får tillsyn ggr flera per dag, för att få det livsnödvändiga vattnet och ljuset. Små liv skall vårdas ömt.




Eftersom det kommer att dröja länge än, innan jag kan bjuda på Snödroppar och Krokusar får det lov att bli ngt annan typ av "ögonmat" i stället. Mobilt blomsterarrangemang med udda små flaskor. Vad sägs om mossa och rosa pytte-små rosor?









Tack för alla rara hälsningar, Ni är guld värda!

Kramen

23 kommentarer:

Spirande grönt - sa...

Vilken fin bild på de små färskingarna:) Visst blir man glad när det gror och spirar.

Rebecca

ormbunke sa...

Tur att det finns några som klarar av det här med sådder.Jag är definitivt inte någon av dem. Säger till mig själv att låta bli. Små ynkliga petunier sticker upp Och en sorts vallmo som växer ynkligt och jängligt. Därför är det härligt att se när det växer hos dig.Så fina arrangemang med rosorna.Här har vi bara några snöhögar kvar och lökväxterna tittar upp. Ha de gott. Anita

Märta sa...

Så fint du gjort med rosorna,o de små som sticker upp i krukan.
Jag brukar inte förså,brukar aldrig lyckas.
Här har varit en härlig dag med sol,o dropp från takrännorna.O några måsar som "sjungit",så nog närmar våren sig.
Ha en bra kväll!
Kram!

Birgitta sa...

Tänk att några dagars ledighet ska ta sådan tid att ta igen på bloggen. Men det var skönt att få åka iväg till barn och barnbarn och riktigt gosa sej där. Har massor att göra i vävstugan, men idag blev det en dag inne, eftersom ett rum ska röjas ur för lite uppiffning.
Här är så tråkigt väder. Snö både i söndags och igår. Inte roligt när det rylls på hela tiden.
Men på söndag blir det sommartid, undrar om sommaren kommer också.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Lyckoslanten sa...

Va' positivt det låter1 Jag älskar att läsa dina inlägg, som du med de gröna fingrarna har skrivit! Jag har fått välja bort den biten, men vill lära mig mera! Idag sådde jag "solrosor" och "blomman för dagen" med eleverna. Vi vill ha något att mäta så småningom om vi lyckas!
Vackra bilder du bjuder på och tack för dina kloka kommentarer! ♥

AnnCharlotte sa...

Vilken annorlunda och fin rosinstallation ;)
Härligt när det gror i krukorna...det är som att ha små bebisar...eller hur?

haspet sa...

Visst är det härligt när det börjar gro. Trots att jag har hela huset fullt av (alldeles för många...) plantor så blev jag överlycklig när jag i morse såg att Klockrankorna börjat gro. Lycka till med dina sådder.// Peter

Jord under naglarna sa...

Ja, visst blir man glad när det gror!
Tyvärr är jag dålig i år på att passa de små gröna, men jag hoppas de är starka och kommer igen.

Lenas trädgård sa...

Härligt att se resultat från era sådder, ni som ihärdigt år från år sår och skolar om o planterar...Jag skulle gärna ha den lusten och tålamodet,...men jag sår direkt i öppen jord eller i pallkragar. Och så köper jag färdiga plantor eller tråg med
t ex lövkojor färdiga för utplantering. Sån är jag! Och jag blir så nöjd oftast.
Men ni andra är ju så duktiga, beundrar er!
Och så fint arrangemang med de ljuvliga rosorna!
ha en bra forts på veckan!
Lena

Inger sa...

Man riktigt ser hur de små gröna vill komma upp i ljuset.
Fin kanna du har och så näpna rosor du hittat.
Ha det gott!

Huset vid ån sa...

Tack för titten inne hos mig. Åh! vad glad jag blev när jag kikade in hos dig....Såå vackra bilder på rosknopparna! Önskar dig en Trevlig Torsdag! kramis Therese

gittan sa...

Även vi trädgårdstokar är ju som fröm som ligger och väntar på att få gro och spira igen om våren =) Groddar kan få den sämsta dag att vändas till att bli underbar =) Ha det gott / kram

Huset på landet sa...

Oj så det spirar och växer! jag förstår hur lycklig du är! Vi har inte rum att förkultivera inne, annars skulle det minsann vara fullt av krukor här också!
Franska blåmunkar lät intressant, dem har jag aldrig hört talas om...

Hoppas det blir sol och fint i helgen också!

Nicole

Gudrun sa...

Så fint med de små rosorna. Du har en sådan fin känsla för dina arrangemang. Alltid fina bilder och härlig text.

En underbar dag önskar jag dig Bea.

Mammasblommor sa...

Vilka ljuvligt söta små rosor...
och kannan var jätteläcker!!!
Ska börja så mina frön under påsklovet! Tänk vilken förväntan man har på att dom små fröna ska gro. Man kollar stup i kvarten om något kommit upp, och blir överlycklig så fort ett frö grott!
Lycka till med alla sådderna!
Ha det bra / Margot

promenader på landet sa...

Hej min vän och tack för go kommentar hos mig! Visst är det en härlig tid vi har framför oss och vilka vackra bilder du visar, roligt när det börjar gro! Må så gott kram Maria

Britt sa...

Man blir så glad av att se när det kommer upp i krukorna//Britt

Lilla My sa...

Hos mig spirar inga frön ännu för jag är så envis så jag tänker så ut allt i växthuset sen när jag får värmen på, hoppas det blir snart. Lite dregel över växter i kauppilas perenna katalog har jag hunnit med och jag ska fortsätta här i kväll dregla ;)
Det är ju super modernt nu att ha olika sorters vaser framme och sen sätt i olika sorters blommor, så du hänger med i modets svängar :)
Har du varit in och hälsat på oss till jobbet någo den här veckan, vi har ju orchidevecka?

Ha det gott

Ninne sa...

Så kul att det gror o växer hos dej inne iaf. o så fint du satt rosorna. Jag har varit ute hela em, o nu måste jag läsa /Du skriver helt gott,alltid/ så många inslag som möjl.fast jag är trött i kroppen efter allt krypet ibland blom o blad.. En skön känsla - fast det värker lite-- Önskar verkligen att våren snart kommer till Dej också
Stor Kram Ninne

Livet på Vestergård sa...

Så härligt det blommar här inne hos dig :)
Jag kikade på min frön och en del har faktiskt börjat gro nu.
Ha det bra!

Beatrice sa...

Vad spännande det låter att följa alla frön som gror och knoppas! :-) Jag förstår att de måste vårdas ömt om de ska växa till sig ordentligt, så de kan sättas ut så småningom.

Jag tyckte så mycket om ditt arrangemang med de små rosa rosorna, man blir så glad av att se på det :-). Idag kände jag att jag behöver mer ROSA hemma hos oss och lade fram en pläd med rosa rosor på. Efter det bestämde jag mig för att åka och köpa några rosa rosor (tankeöverföring?) också, men då ringde H och behövde hjälp på jobbet. Därför blev det inga rosor utan en blixtutryckning i stället! Nåja, det kommer ju fler dagar :-).

Många kramar till dig!
Beatrice

Jeanette sa...

ljuvliga bilder du visar, visst är det väl underbart nu att våren är här, jag blir så glad
kram

Angel.Pearls sa...

Åh, vilket vackert inlägg -älskar de söta små rosorna!! hA EN FIN SÖNDAG!//eVA