torsdag 25 mars 2010

Ägg med text

Det är nästan ofattbart hur fort tiden går, kanske beror det på den långa väntan, att våren skall släppa loss alla känslor och förhoppningen om den ljuva tiden, när allt spricker ut i blom och det anas den späda grönskan i alla träd och buskar. Man känner nästan doften av bara tanken på ett stilla vårregn som gör gott för "snöbefrielsen" och fåglarna som sjunger den vackraste vårserenaden intill. Men hur jag än försöker beskriva vårens allra bästa egenskaper, är det snö och minusgrader på utsidan fortfarande i kväll.

Jag kan dock inte klaga, min semester har varit givande på alla sätt, många timmar ute i naturen, en hel del soldagar, mycket egentid, pyssel och skapande-tid, duktig husmor har också fått sin tid och till slut, "rensa i röran tid" som befriat oss från gammalt "skräp" som sparats år ut och år in.

Vackra texter med tänkvärda ord är något som de flesta stannar upp för ett ögonblick och tänker efter vad orden riktigt innebär för mig/dig. Nu valde jag skriva ner mina texter på ett bomullstyg med vattenfast penna och slutresultatet blev: Ägg med text.






La vie en rose - Det ljuva livet



Festina Lente - Skynda långsamt




Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt




Hoppas ni alla min vänner har det bra och lever det ljuva livet, med eller utan vårkänning!

Kramen

39 kommentarer:

Inger sa...

De vackraste ägg jag nånsin sett, Kärleken övervinner allt blir mina favoritord. Vårkänningen har inte kommit på riktigt, längtar nog mest efter doften av jord och att få gräva. Sån är jag. Och nöjd med livet är jag idag.
Kram från mig.

Moa sa...

Underbart vackra ägg.. blir så inspirerad måste dekorera mina ägg jag sparat för denna påsken. Ett par gjorde jag förra året men nu vill jag ha ett par fler.. det vit fluffet var så vackert på dina ägg.. vanliga vita fjädrar?.. eller har du naggat på din fjäderboa.. *ler*. Får nog leta i någon fin pysselaffär för sånt vitt vill jag nog ha också.. Vackert har du textat också, finns så många vackra ord att sätta på pränt.. Kram och ha det gott..Moa

Annika Christensen sa...

Ohh vad härligt det låter...
Rensa i flera års saker.. samma här fast jag skall göra det i sommar tänkte jag.
Vilka bedårande ägg..
Jag är borta under påsken och inga barn hemma så här finns det inga sådana fina ägg.
Om du hade bott nära mig skulle jag kommit och fotat dem för det är så ljuvliga...
Ha det fortsatt bra
Annika

Ninne sa...

ÅTer har du funnit ett sätt att ta tillvara dina underbara ord. Jag blir lika lugn till sinnes, när jag får dina sköna ordstäv el. vad det kallas. Det är minnestexter , väl valda citat osv. Det är bara att ta för sig!!!
Tack för att du översätter också för min franska är obefintlig..
Må nu lika gott som jag gjort idag.Imorg ska jag till en zonterapeut o få en njutbar timme, som gör mig till en ny människa utan huvudvärk, magont,mm som en 70-åring kan lida av. Då blir jag ung flicka på nytt o så tar jag till mej lite av dina ord. Vad kan man annat än må bra.
Önskar dig detsamma Kram Ninne

Lena/isis sa...

Men vilka vackra ägg. Tänkvärda ord är härliga och speciellt i inredningen. Vill själv så gärna ha Kärleken övervinner allt någonstans i mitt hem. Kram

Moonroose sa...

Åh vilka härliga ägg...och fyllda med tänkvärda ord. :0) De är helt underbara! Vill ha!!!!

Våren närmar sig sakta men ännu är det kyligt i luften. Lite vårkänning börjar nog ta form.

Ha en fin härlig go weekend!

Kram Yvonne

Rosor och ruiner sa...

Vilka vackra ägg du gjort, vad du är kreativ!

ormbunke sa...

"Festina Lente-Skynda långsamt" är något jag måste nuförtiden. Man är ju ingen ungdom längre. Jag njuter av dina fina texter och bilder. De får mig att ta det lugnt. Ha de gott i helgen. Anita

Njut i din trädgård sa...

Bea - äggen är så otroligt fina!!!!

Amor vincit omnia -

brukar jag skriva till brudparen! För visst är det så! Jag fick precis en idé!!! TACK!

Angel.Pearls sa...

Åh, de äggen är ljuvligt fina! Ha en skön helg!Kram//Eva

AnnCharlotte sa...

Vilka ljuvliga ägg. Önskar jag kunde skicka lite vår till dig...hoppas den kommer snart :)
Trevlig helg..

gittan sa...

Åh Bea, det kommer så många otroligt vackra saker ur dina händer! Äggen är bedårande!!! Funderar du aldrig på att sälja dina alster?
Amor vincit omnia, de orden skulle jag vilja pryda en av hemmets väggar med. Du som skriver så vackert är välkommen att hjälpa mig med det. Som tack skickar jag en laddning vårregn, vårsol och vårvindar - ingen dålig betalning eller hur "skrattar"
Hoppas du får en härlig dag och att den stundande helgen bjuder på vackert väder / kram gittan

promenader på landet sa...

Hej min vän vad du är duktig!!! Dina ägg är helt underbart vackra! Ha en jätteskön helg! Kram Maria

Spirande grönt - sa...

Vilka vackra ägg du pysslat ihop!

Ha en fin helg

Rebecca

Jord under naglarna sa...

Så vackra ägg!!
Tänk om påskharen kan komma förbi hos mig nästa helg! ;)

Åsa! sa...

Men Bea, vilka underbart vackra ägg! Du är så fantastisk!
Kärleken övervinner allt, det tror jag på.
Ha en underbar helg!

Mia sa...

Festina Lente, är nog en bra beskriving om dagen, men det går framåt. Så fint att semestern varit skön, och äggen är bara helt fantastiska, vilken fin handstil du har sen :)

Britt sa...

Så vackra ägg.//Britt

♥Min Eden♥ sa...

Underbara ägg, väldigt romantiska! Mina blir nog bara traditionella, målade med vanlig vattenfärg...:(

Inger sa...

Rostips, honungsgul: 'Hybrida', fylld honungsros som blir mycket, mycket stor, zon 6, 'Aîcha, stor buske, remonterar, zon 6. 'Frühlingsduft', ljusgul med rosa och aprikos, stor buske, remonterar ibland, zon 5. 'Maigold', bronsgul ofta med orange, stor buske, remonterar ibland, zon 4. Rosor som remonterar är mindre härdiga än engångsblommande, och ibland hinner de inte blomma om pga att sommaren är kort i norr. Finns inte många härdiga gula rosor.
Lycka till med dina rosval!

Märta sa...

Vackra ägg!
Trevlig helg!

Gunilla sa...

Gud vilka fina ägg. Hur har du fått dom så jämna och fina?. Och du har ju en sådan handstil som om du använt en gammaldags fjäderpenna. Otroligt fina.

Till din fråga om Lewesian.
Jag har sått flera sorter och de frösår sig ochså jättebra så på den del ställen där det är gynsamt för plantorna så täcker de en stor bit av marken. Jag har planterat Lewesiorna LUTANDE med grus runt plantan så att bladen inte ligger i jorden. Rabatterna där de växer är upphöjda men du kan göra en liten kulle där plantan skall växa.
Jag har bara skyddat plantan den första vintern försvinner den så har jag fullt med fröplantor runt omkring.Jag använder flytande gödning till dessa.

Vi har samma gråtrista väder och det verkar skall fortsätta.

Ha en fin helg
Kramen/Gunilla

Mammasblommor sa...

Måste bara säga, att det var dom absolut vackraste, bedårande påskägg jag någonsin sett!!
Så otroligt duktig du är!
Det är så sant att Kärleken övervinner allt!!
Kram / Margot

Monica sa...

Vilka vackra ägg! Några såna som dekoration till påsk skulle inte vara så dumt... :) I dig finns hur mycket idéer som helst tror jag...Trevlig Helg
Tjingeling
Monica

Maria Berg sa...

Vad underbart vackert du skriver - jag ångar så att mina föräldra inte tjatade på mig att ha välskriving hade varj´kligen varit bara att kunna.

Det blev så rent/oskyldig och vackert det du gjort - vackert! MB

Maria i Sennan sa...

Varje gång jag går in på din blogg vilar det något rofyllt över allt..dina ord dina bilder..jag njuter..Maria

sinneskatten sa...

Så fint, jag bara njuter när jag kikar in här.

Cyrene M Waern sa...

Så vackra ägg!!! Du gör så otroligt vackra saker, blir alltid så inspirerad när jag tittar in till dig.
/Cyrene

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilken härlig ide att skriver på tyg och dekorera äggen med.
Ha en fortsatt skön helg
Kram Petra B.

Mimi sa...

Roligt att du tittade in! Fantastiskt vackra ägg du gjort. Säkert en njutning att ha på bordet till påsken. Hälsn Mimi

Linda sa...

Så vakre egg, og så fin blogg du har. Jeg er ny her inne men kommer til å titte ofte innom deg:) Ha en god helg:)Klem

Huset vid ån sa...

Vilka vackra ägg du har tillverkat...Alldeles Underbara! Jag önskar dig en bra start på Påskveckan! Många Kramar Therese

Lilla My sa...

Det var trevlig att träffas igen en gång och pratas vid...
Vackra ägg du gjort var får du allt i från?! :)
Ha det bra

karina sa...

Hejsan!
Här börjar sådderna bra och man får hoppas de inte växer för fort, för än dröjer det ett tag med utplantering. Har det äntligen snöfritt ikring mig och har både krattat tomtgräns och vårgödslat överallt. Känns så skönt med stövlar och tjocktröja så nu åker alla vinterkläder långt in i garderoben. Så vackert påskpyssel du gjort. Min fantasi blev ris i lådorna vid fönstret och så ska det bli gula fjädrar till helgen. Ingen ide att pyssla inne i allt damm men jag hoppas på nymålade köksväggar som lyser upp att man kan sitta ute och äte i helgen. Ha det gott, Karina.

AnnA sa...

God kväll Bea!
Vilka förtjusande ägg du visar!
Det är härligt med kreativa människor!
Ha en bra vecka!
hälsn
AnnA

Beatrice sa...

Men, vilka underbara ägg du har skapat! Och vilken fantastisk handstil du har, den är hur vacker som helst! :-)

Vad roligt att din semester blev lyckad och att du haft tid att både röja och skapa. Det är så det ska vara när allt flyter som det ska :-). Hoppas du känner dig nöjd och utvilad när det är dags att börja jobba igen (idag...?).

Många kramar till dig
Beatrice

Anette sa...

Ojoj Bea! Jag tror du är kreativiteten personifierad! Sådana underbart vackra ägg du har gjort och vilken vacker handstil du har skrivit med!
Skönt att du är nöjd med din ledighet.

Mies Balkong sa...

Men vilka fina ägg! Så vackra. Vad kreativ du är! =)
/Marie

Livskrafter sa...

Vilken härlig och utvecklande ledighet. Den är du värd :) Det är vi alla emellanåt.
Underbara ägg att njuta av i påskhelgen
kram
Emma