tisdag 9 februari 2010

Snötyngd och hjärtepyssel

Det är grått, lätt snöfall och min veckolediga dag ligger som ett oskrivet blad, jag får bestämma om det blir full fart med något i köket eller om jag tar en riktigt vilodag med en tidning eller en bok och tankar ny energi. Nej, lite rastlös var jag ändå, plockar både här och där, det finns så många planer som spinner i tanken och man önskade hinna med. Varför skall det vara så svårt att sitta stilla och bara släppa tanken på alla önskningar, planeringar, måsten, nästa gång, imorgon, etc Efter min något osammanhängande förmiddag bestämde jag mig att det får bli en långpromenad.

Valet står mellan snöig skogsväg eller den mera civiliserade vägen och jag väljer skogen där tystnaden råder och jag får ta i ordentligt för att traska på i snömodden. Trädens grenar böjer sig i en vacker pergola över vägen och jag får böja mig rejält för att komma vidare. Det är vilsamt och vackert med snöklädda träd, trots den gråmulna himlen. Ni kan tro att det var friskt och smakade gott med en kopp kaffe efteråt.

Det var precis den dosen av lugn och ro som jag behövde idag,
för att få ordning på dagen, bort från allt trevligt pyssel material, eller brödlådan som gapar tom osv. Jag har en sten på mitt skrivbord, en sten som påminner om att vila är också viktig och dessutom är den vacker.


Hjärtevän-dagen stundar och jag tänkte bjuda på några små tips som är lätta att klippa till och det kostar inte särskilt mycket. Visst får din vän en större uppmärksamhet med en egenhändigt gjord emballage i form av en ask eller en hjärtkorg.



Bilden visar en monteringsklar modell på asken, utskuren i kartong.



Den vita asken färdig monterad och klar för att dekoreras.



En rosa ask är klar, till en liten fröken som älskar bara rosa.

En hjärtkorg i beige och bruna toner var super enkel att göra och mallen till länken finns hos Lyckoslanten ,färdig att klippas och limmas efter egen smak. Nu har jag nåltovat små vidhängande ulliga och gulliga hjärtan i samma färgskala. Nu skall ni inte tro att jag presterat allt detta enbart idag, nej, det är efter flera dagars pappers och pysselperiod, för det är just det som råder nu, plus stickning. Kul med perioder av kreativitet, ibland är det penseln som gäller, stundom stickorna, mycket papper och lim, men nu tar snart säsongen med frösådder vid och det ges inte särskilt mycket tid över för annat än noggrann vattenpassning.

Var är trädgården - har Maria på sitt tema och det undrar jag med!? Drömmen om grönskande och prunkande rabatter lever kvar, trots att den inte riktigt syns ännu i år. Tror att jag anar en börda i trädgårdssinnet och i verkligheten. Blickar jag ut över det som gör en del av min sommar är det en väldigt tung drapering som gäller kring det maritima däcket. Men, så festligt har jag inte haft det tidigare! Ja, här får man verkligen vänta på att solen får göra sitt.


Endast en och annan halvgrå fröställning som sticker upp ur snömassorna ger en dov påminnelse om det som var och används flitigt av småfåglarna och tjänar på så sätt ett litet syfte.


Önskar alla mina läsare och vänner en angenäm kväll!

Må gott!

34 kommentarer:

Gudrun sa...

Så fina askar du gjort.
Du gjorde rätt i att ta promenaden.
Tid för eftertanke och reflektion är viktigt, det är då vi knyter ihop säcken.
Ha en skön kväll.
Kram

gittan sa...

Fint pyssel du gjort. Ditt repräcke ser konstnärligt ut, det passar ju dig som person, eller hur =) Ha nu en fin kväll / kram gittan

promenader på landet sa...

Hej vännen! Vad smart att ta en promenad det brukar göra gott för tankarna och lättare att fokusera på vad man vill göra! Må så gott! Kramar Maria

Jord under naglarna sa...

Tack! Det samma önskar jag dig.
Asken är jättefin och i rosa är den förstås supersöt! Vinterpromenaden låter otroligt härlig!

Inger sa...

Den rosa asken är bedårande som allt annat du gör. Rörelse och frisk luft gör alltid gott, saker och ting klarnar.
Ha det bra!

Inger sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mia sa...

Här skriver jag långa ramsor och skrytsamma ord till dig och alla dina kreaktiva sidor.. så kommer det upp en felbeskjed, 'beklagar...'. Försöker igen, hoppas du får det här beskjedet då, du är otrolig, allt du gör är lika vackert :)

Lilla My sa...

Har själv funderat över vad barnen ska får för vändagsgåvor men ännu har jag inte kommit fram till nåt...

Snö har vi nog fått så det räcker. Får ändå vara glad att vi haft flera dagar nu med -5 grader men då i stället har vi blixthalt på vägarna.

Är ledig i morron så kanske man skulle komma på nåt pyssel. Vi får se...

Maria Berg sa...

Vilken härlig dag, det är skönt med dagar som inte är full planerade från början utan man kan ge sig tid till och göra det som faller en in och sedan kan man göra något som behövs då finns det mer frid i sinnet att göra det.

Ser att trädgården här också har lagts på is eller snarare under is, hihihi
Men det Japanska lyktorna står sig eller är det ballongblomman?
Kram till dig och en lite ask blir det kanske här också.
MB

Lyckoslanten sa...

Tycker om dina pyssel och trevligt om du gillar hjärtkorgen! Mina yngsta elever gjorde egna idag och de blev så fina! Fint skriver du också det som rör ditt inre och yttre! Ha en fortsatt skön vecka! ♥ Ann-Lis

Hannahs Bod sa...

Men guuuud vad vackert du skriver, jag blir bara såååå glad och varm
//Kram Hanna

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Viken fin rosa ask det blev!
Här pysslas det inte så myckte längre.
Ja var är trägården?
hararna och rådjur har iallafall hittat min.
Vila är ett måste att bara vara är skönt.
Jag går promnader i den djupa snön med våran stora hund och är världens gympa pass liksom.
ha det gott
Annika

Anelias hantverk sa...

Så härligt att kunna släppa alla måsten och bara traska iväg ut i skogens tystnad och den mjuka snön.
Stenen var ju för läcker och allt pyssel som du gör!
Ha det bra!

AnnCharlotte sa...

Det är skönt att promemera, både för kroppen och knoppen ;)
Man brukar aldrig ångra sig heller...det gör man bara om man inte tog den där promenaden...
Du gör så fina saker...askarna är jättegulliga ;) och de som får dem blir såklart jätteglada....

ormbunke sa...

Ja så mycket kreativitet som du har i både händerna och huvudet så förstår jag att det är svårt att koppla av. Men samtidigt känner du säkert tillfredställese när du har tillverkat alla dessa fina sakerna.
Tur att du kunde bestämma dig för promenaden.Det känns alltid skönt efteråt.Ha de gott. Anita

Ninne sa...

Vad fina saker du gör. O så gott att ta en riktig avkoppling. Den stenen var underbar. Det är många som skulle ha en sån och även bruka den.
Ha fortsatt god vecka.. kramar om dig Ninne

Birgitta sa...

Det är gott om snö hos dej också vad jag kan se på dina bilder. Här har vi haft en gråmulen dag idag. Trpr att vi kommer att få sol i morron. Här syns inga vårtecken än. Nu ska det köras VM-rally i de värmländska skogarna med början på torsdag. Undrar om det blir finsk seger i år också.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

Angel.Pearls sa...

Åh, vilket fint pyssel du gjort-en sån där rosa ask skulle jag testa att göra-till en liten 'dam'!!Härligt med en långpromenad i modden, visst behöver man ta en break ibland för att få ny energi till allt kreativt -kroppen behöver sitt oxo!! Ha en fortsatt fin vecka!!Kram//Eva

NataljaOblonskaja sa...

Den rosa överaskningen kommer göra succé det är jag övertygad om.
Skulle gjort som du och valt skogen, det finns väl inget härligare och mer välbefinnande än en skogspromenad och därtill med te efteråt och det är balsam för själen.
Ha det så gott.
//Camilla

Lena/isis sa...

Hej! Vet du en sak...Jag blir lugn och harmonisk av att bara läsa din text. Du skriver underbart....TACK. Ska strax promenera till affären och handla lite som fattas till middagen.Vilka söta askar du har gjort. Kram

Moa sa...

Så fina små askar du gjort.. riktigt vackra. Låter så härligt med din promenad i skogen, blir så sugen på det också, får nog ta mig en tur när jag kommer hem med hunden, han blir i alla fall överlycklig.
Kram och ha det gott/Moa

Moa sa...

Glömde skriva att du har en underbart vacker header nu.. längtar till det våriga, skira o gröna .. hmm.. Moa igen =)

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vika härliga snöbilder.
Och din pyssel-hjärt-ask underbart.
Jag är ledig från och med fredag och en hel vecka framöver ;O)
Kramen, Petra B.

Åsa sa...

Förstår din känsla utav att få komma ut i skogens tystnad, det är så underbart, så livsnödvändigt!
Må gott Bea!

Maria i Sennan sa...

Att få drömma sej bort med dina vackra ord och askar..helt underbart..Tack snälla..Maria

Beatrice sa...

Jag känner igen mig så mycket i det du skrev om att man ger så mycket av sig själv till andra i jobbet, så det är viktigt att tanka energi när tillfälle bjuds. Jag försöker att göra saker för mig själv så gott det går, men ibland känns det som att man vänt ut och in på sig själv och att ingenting finns kvar!

Jag skulle också ha valt skogspromenaden! :-)

Vilka söta små askar du har pysslat ihop, jag är helt övertygad om att den lilla rosa asken kommer att bli mycket omtyckt! :-)

Ha en fin kväll!

Kramar
Beatrice

Susanne/Manitou sa...

Underbart vacker ask och lika underbar text...instämmer med tidigare kommentar, dina texter berör.
Ha en bra dag
Kram Susanne

Britt sa...

En promenad är aldrig fel så fina små askar du har gjort//Britt

Lenas trädgård sa...

Vilken pysselBea! Så fina askar, de kan nog bara du göra!
Promenad i skog tar på benkrafterna, vill jag lova. I helgen gick vi i otrampad mark, snö upp till knäna...Det var ett tufft jobb, lår-och benmusklerna fick minsann jobba.
Men man känner sig så nyttig efteråt.
Kram Lena

Skoogstrollet sa...

Tack för omtanken! Som tur var så fick vi bara magbacillen i form av oro över om vi skulle få det eller ej, så så här i efterhand känns det trist att vi fick välja bort umgänget under helgen.
Som tur är blir det nog bättre till helgen då jag ska få njuta av den middag jag fick i form av ett presentkort på min födelsedag (i dec). Det ska bli trevligt att ha tid att umgås lite mer med min väninna.

Vad gäller din beslutsångest så känns det definitivt igen mina arbetslösa jobbväntardagar. Tyvärr verkar det inte bli jobb idag, men det är alltid lika svårt att veta vad man ska börja dagen med under tiden jag inväntar ett önskat samtal. Oftast hamnar jag vid datorn och klockan hinner bli tio innan jag inser att jag kunde tagit tag i större projekt redan från början. Sedan blir det väl inte bättre av det dåliga samvetet som hänger över en om man borde söka jobb flitigt.

Ha en härlig helg och hoppas du juter av fler promenader. Jag får nog ta min till af ...

Hilde sa...

Mmmm så deilig med dager som man kan styre selv - nå sitter jeg alene hjemme på kjøkkenet og bare nyter, mens datteren er på karneval i barnehagen - hun har ørebetennelse, men skal få være med i to timer før jeg tar henne hjem igjen - to timer med en kopp te - stillhet - se på fuglene og lese deilige blogger som din!
Ha en fin helg!!!
Hilde

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
India sa...

Tack för alla dina värmande kommentarer hos mig, man blir så glad när man öppnar och finner att Bea varit på besök. Visst behöver själen lite ro ibland. En vacker liten påminnare du hade där. Bra ibland att bli lite påmind.

Hanna sa...

Mycket fint och vackra askar.
Kram
Hanna