onsdag 17 februari 2010

Nytt språk i trädgårdsvärlden.

Jag läste och blev smått road av tanken på förnyelse i trädgårdssammanhang, när det gäller att beskriva vackra blommor och vem vill inte belysa det sköna och sinnrika med de vackraste ord som finns. I bloggen Njut i din trädgård kan ni läsa några rader om "nytänkandet". Kanske det inte vore så dumt med förnyelse, men vilket sätt tilltalar mest trädgårdsentusiasterna överlag? De feminina, graciösa och flärdfulla uttrycken eller kanske den burdusa, framfusiga och stridsvagnskänslan i rabatterna tilltalar? Fniss...rolig tanke, att lära sig tänka i nya banor! Jag gör ett försök!

Ex. På den gråa och mossiga stenen lutar sig förstrött en rosenknopp likt ett skrynkligt silkespapper och gör sig beredd att veckla ut sina anständiga kronblad i den stekande sommarhettan, något urvattnad i färgen och påminner mest om ett redan tuggat tuggummi.


Eller så här: En flärdfull ljuvlig ros med förtjusande fodral av en mängd kronblad som gör sinnena upprymda av doften och skönheten i den daggvåta morgonen. Lyfter lite varsamt på knoppen, trycker ner näsan i den något fuktiga ljumma rosen och känner en underbart mild, sockersöt rosdoft.


Ex. De blåa cymbalerna verkar vara måttligt roade av den vita skepnad som reser sig upp ur jordhögen och stör den annars så ljusblåa tillvaro. Lite avundsvärda blickar kan inte undgås att uppfattas och rasslet av cymbalerna blir alltmer högljutt som tidvis dånar ut över bygden.


Alt. Som en vacker älva stiger den upp ur sommarängen med de vitaste små rosliknande blommor på en graciös spira och strävar upp mot ljuset med mängder av lime-gröna små sprickfärdiga knoppar, till tonerna av klingande himmelsblå klockor med ett öga som fylls av den solgula färgen.

Ex. Likt en helikopters propellerblad i starten, formar sig Rudbeckians kronblad och bildar ett eldfängt färgspel kring rotorn. Startknappen verkar i allra högsta grad lite säregen i både form, färg och utseende, närmast en utnött ullstrumpa på hälen.



Eller såhär: Varm och formfulländad i utseende är Rudbeckian med smak av choklad. Står sig fint i alla väder, bjuder på en reslig och fin växtegenskap som behagar både fjärilar och betraktare med ett förtjusande och fascinerade blickfång i mitten på blomman.

Hur går din tankegång i form av blomsterspråket? Jag föredrar det sköna, sinnrika och vackra!


TVÄTTNÖTS-RAPPORT:
Vilken fin produkt! Tvättade tre maskiner med 5 st nötter i en liten nylonpåse, varav den sista var ett riktigt prov med en smutsig handduk. Helt perfekt, allt rent och fint, utan sköljmedel, torkat i torkskåp, kläderna mjuka och lena. Värd att prövas för den intresserade!

Må gott!

30 kommentarer:

ormbunke sa...

Vilket fint blomsterspråk du skriver.
Jag föredrar också det skira och sköna med mycket färger. Kan tyvärr inte utrycka mig i blomsterspråk. Ha de gott.Anita

Hilde sa...

Hi hi hi - hvilket fantastiskt innleg!! Jeg vil nok foretrekke det tomantiske og malende - dette er jo ikke en beskrivelse av en bil heller...
HIlde

Mia sa...

Vet du, det nya blomsterspråket klarade du bra, sitter faktiskt och ler lite, inte allt är lika dumt, faktiskt, även om det låter mer förförande och romatiskt i den vanliga varianten. På något sätt är färdigtuggade tuggummin bättre en nyläkta sårflator, men dina utslita strumpor är helt i klass med skramlande plåtrustningar ( var det inte det som det var?..) Du får gärna komma med mer modern beskrivning av blomsterprakten, jag ler så jag nästan gråter!
Så, var får man fatt i tvättnötter ?

mimmi sa...

Det var väldigt så fint du skriver om blommorna :) och så fina bilder du hade till också :)

Anelias hantverk sa...

Vad roligt och annorlunda text om blommorna, vilken fantasi att komma på en sådan beskrivning. Jag föredrar nog den romantiska.
Må så gott!

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Jag födrar nog ockås det romantiska stilen men jag gillar tänket. Fast det ger en ett gott skratt tycker jag.
Roligt inlägg.
Jag slände mina nötter... visste inte hur jag skulle göra.
Attans...
Ha en bra dag
Annika

gittan sa...

Jag läste om det nya blomsterspråket i Allt om Trädgård och även om dina beskrivningar i den nya andan får mig att dra på smilbanden så måste jag erkänna att jag föredrar den gamla varianten. Man vill väl inte beskriva vackra saker på ett burdust och lite rått sätt "blink"
Kram gittan

Gudrun sa...

Hej Bea!
Jag föredrar också den romantiska stilen den plockar fram känslor på ett annat sätt.
Fina bilder.
Ha en bra dag.

NataljaOblonskaja sa...

Jo, den sinnrika och vackra passar mycket bättre till blomsterbeskrivningar, det håller jag med om. Och du är en mästare på det språket.

Låter ju himla bra att de där konstiga tvättnötterna verkligen fungerade.
Ha det bra.
//Camilla

Ninne sa...

Varför göra en beskrivning av det ljuvligaste vi har-blommor o grönt,natur, till ngt så hårt o eleändigt. Vi behöver det romantiska i denna burdusa hårda värld.
Kram fr romantikern Ninne

Åsa! sa...

Så det funkade med tvättnötterna? Vart köper du dom? Nu blev ju jag, som tvättar JÄMT intresserad.

Lilla My sa...

Tvättnötter lät verkligen intressanta men har inte sett till några här i traktena...

Vackert inlägg och fina foton som vanligt :)

Ha det bra

sinneskatten sa...

Vilket vackert språk, jag bara njuter!
Tvättnötter? det måste provas...

Lyckoslanten sa...

Härligt, poetiskt skrivet. Jag gillar bildspråk!
Javisst blir det rent med tvättnötter! Jag tog risken att tvätta en broderad kudde och resultatet blev super! Ha en fin dag! ♥

Knatten sa...

Jag gillar det där nya snacket=))) men jag är kanske lite udda. Å andra sidan har jag inget emot det gamla tugget heller=). /Knatten

Maria i Sennan sa...

Var får du alla vackra ord och meningar ifrån..dom tar ju andan ur en..Tack snälla du..njutbart
Maria

♥Min Eden♥ sa...

Jaá du slutar aldrig att förvåna oss läsare. Du borde bli skribent, på allvar! Eller kanske du är det redan???
Ett helt underbart inlägg! Jag njöt av varje rad!

Susanne/Manitou sa...

Jag avundas din skicklighet att skriva och uttrycka dig, vilket underbart inlägg.
Kram Susanne

Kalo sa...

Kul! Jag gillar helikoptern och ullstrumpan fniss!
Karin

Inger sa...

Ett roande inlägg från dig, Bea. Så olika man kan beskriva samma sak. Jag gillar det sköna språket, kanske med lite måtta. Påminner mig om när min man frågade varför jag bara gillar rosor med urtvättade färger, jag tänkte istället att färgerna var milda och behagliga.
Ha det gott!

Beatrice sa...

Vilka fantastiska blomsterbeskrivningar du gör! Jag skulle kunna tänka mig att köpa en trädgårdsbok med sådan text till vackra bilder :-).

Precis som du föredrar jag nog en sinnrik och vacker beskrivning, men jag tyckte att den andra versionen var väl så bra! Det beror lite på vad man är på för humör, och kanske vad det är för växter man skriver om.

Såna där tvättnötter måste jag prova snart, du är den fjärde personen som skriver att de är riktigt bra och att tvätten blir skinande ren! :-)

Ha en fin kväll!

Många kramar
Beatrice

Njut i din trädgård sa...

Bea,

hatten av! Du gör det fantastiskt på båda sätt och jag är både road, hänförd och överraskad. Både och går, men det moderna spåket kräver sin skribent!!!

Härligt inlägg och det är bara en ära att du tar vid!!

Kramar i massor

NinaVästerplana sa...

Härligt Bea! Jag köpte mina tvättnötter i en rättvise-butik, var hittade du dina?
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Lillebeth sa...

Huvudsaken, för mig, är att språket uttrycker det den skrivande vill förmedla. Ha det gott!

Moa sa...

Härligt talande språk.. lite omständigt om man skulle skriva det jämt men jag gillar det =).. Läste hos mig att du har -24 burr säger jag.. låter inte kul alls, hoppas verkligen kylan ger sig snart och SNÖFALLET.. ne då är det bättre o drömma sig bort i dina poetiska texter här idag.. kram Moa

AnnA sa...

Hej Bea!
Jo, jag läste i AoT, om just det här med att göra det ljuva blomsterspråket tuffare...Jag vet inte vad jag ska tycka om det...Blommor&växter är ju oftast väna och ljuvliga, och skulle man skriva något grovare, kanske man förfular...Jag funderar vidare.
Det var härligt att läsa dina omskrivningar.
Ha en skön helg!
hälsn
AnnA

Angel.Pearls sa...

Underbart inlägg -tänk vilken kraft orden har, för att inte tala om bilderna! Ha en fin helg//Eva

AnnCharlotte sa...

Roliga och vackra texter...bägge lika målande. Vilka jag föredrar...det beror nog på vilket humör jag är på för stunden ;))

Jord under naglarna sa...

Jag läste krönikan i AoT. Jag tycker att beskrivningar också speglar människan bakom beskrivningen, därför kan det vara roligt med nya uttryck. Om man däremot gör det "bara för att" då känns det bara fånigt.

Spännande med tvättnötterna!

Maria Berg sa...

Mina tvättnöter har jag satt i jord men ännu har dom inte tittat upp.

Häftigt det här med språket!
Jag kan tänka mig att ta upp det som ett Trädgårdstema, är det ok att jag citerar ett av dina exempel?

Skall länka både till dig och jord under naglaran.
Ja, tänk det blir så läckert med frusna tulpaner, mitt inlägg misstolkades lite av en läsare och jag menade ju kokt vatten och jag fick kommentaren skall jag koka tulpanerna....hihih
/MB