fredag 19 februari 2010

Islykta


Mitt i den braskande vinterkylan, med luften som känns bitande kall om kinden och till taktfasta toner av torr knarrande snö under mina skosulor, gör jag mig ändå besväret att tillverka en islykta till entrén. För visst skall man ta till vara det sista ur tulpanbuketten, när den har gjort sitt på köksbordet? Det har många före mig gjort och jag nappar på detsamma, det är ju perfekt väder med kyla och isbildning och den islyktan smälter inte ned i första taget.

En otålig väntan på att den skulle bli genomfrusen och få betrakta resultatet, då och då tummade jag på isskorpan i spannarna och det dröjde hela två dygn innan den var genomfrusen. Lite knepigt att få blommorna att hållas under vattenytan och dessutom ville jag ha en form i mitten lämplig för en marschall. Det gick bra med ett lite mindre spann fyllt med vatten och plockade bort den efter ett dygn.

Tulpaner från köksbordet till islyktan.


I tidig morgontimma betraktar jag konstverket.



Vackert även med vinterbleka solstrålar på islyktan.



WOW, vilket vackert skimmer i rosa det blev med små lyktljus i lyktan.



Nu är det fredagskväll med lite avkoppling och ned-varvning efter veckans allehanda och vad passar bättre än att bjuda på en festlig eld som förhoppningsvis värmer våra sinnen, trots den bistra vintern som råder.



Mys och ha det gott!

PS Tack för alla gulliga kommentarer!

41 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Superfin.. vilken avslutning på veckan!
Det svåra är faktiskt att vänta tills det verkligen är genomfryst.
Extrafint med ljus i.
Ha det så bra själv
Kram
Annika

Gudrun sa...

Jättefina, de ser ut som konstverk.
Ha en skön kväll.

Märta sa...

Snyggt,med ljus underbart!
Ha ett trevligt veckoslut!
Kram!

Mia sa...

Det var nog den finaste islyktan jag har sett. Så vackert med tulpanerna i. :)

Trevlig helg!
Kram Mia

AnnCharlotte sa...

Fint...min håller än fastän det töar...har röda tulpaner men nu är det inte så kallt så det blir nog inget med det ;)

Lyckoslanten sa...

Men! Så vackert! Att jag inte kom på det där i går när jag slängde en tulpan- och rosbukett! Märkligt att man har kommit av sig med att frysa lyktor nu... Men inte du! Vilken tur, så får man beundra underverket! ha en skön helg! ♥ Ann-Lis

Åsa! sa...

Så fint! Lite ljus i vintermörkret är aldrig fel. Hoppas du får en fin helg!

ormbunke sa...

Helt underbar ljuslykta. Du har så mycket fina idéer som jag hoppas att det inte gör något om man försöker apa efter. Just nu har vi ingen stark kyla så man får se tiden an.Ha en riktig bra helg. Anita

Lenas trädgård sa...

Härligt! Så fin! jag har ännu inte "kommit till skott" här...
Helgkram till dej!
Lena

Kalo sa...

Så vacker. Måste nog också testa...
Karin

HelenJ sa...

Å så vacker! Jag måste verkligen bli färdig att göra en islykta jag med....
Ha en bra helg
/Helen

promenader på landet sa...

Hej goa bloggvän! Det var de vackraste islyktor jag någonsin sett! Du är en konstnär! Ha en jättebra helg! Stor kram från Maria

♥Min Eden♥ sa...

Helt underbart. Det måste jag också testa :)

Lotta 8`) sa...

Så fina istulpaner :) Det är nog det vackraste jag gjort i vinterpynt någon gång och i år hade vi ju verkligen kyla för att kunna tillverka lyktorna.

Här har vi riktigt ordentlig snöstorm, blötsnö som lägger sig tung och kompakt och jag läser på nyheterna att många olycker skett - ruskigt egentligen att "lite snö" kan ställa till med sådant elände.

Det sista jag gjorde på jobbet i torsdags var att säkra upp med personal som kan ta hand om alla förolyckade personer med ortopediska skador, vi har kallat in extraresurser i en vecka framåt för att klara av alla akuta personer som gjort sig illa, i år är det mycket mer än vad det brukar vara här i vårt område. Såg en rullstol som försökte ta sig fram i snömodden istan idag - herregud - kan de inte få hjälp hemmavid istället för att de skall ge sig ut?!

Ja, nog om det. Massagen var underbar!!!! Jösses - att jag inte gjort det tidigare! Hon hittade verkligen mina ömma punkter i axlar och rygg och det känns som om två potatissäckar har tagits av mina axlar.... bokar nog in en tid igen om två veckor :)

Ha en skön helg ♥, 8`)

Lena/isis sa...

Åååå så söta de blev. Jag misslyckades med mina jag gjorde vid nyår men jag ska försöka igen. Man får ju inte ge upp. Kram

Gunilla sa...

Jättefint att ta tillvara vissna blommor de får ju vara fina en gång till.

Ha en fin helg

Kramen/Gunilla

Rosor och ruiner sa...

Åh, så vackert! Vad pysslig du är!

Angel.Pearls sa...

Underbart fin islykta -en sån vill jag också göra!(den smälter inte av värmeljuset då..?)Synd att du inte fick med dig blommor hem till helgen..men din lykta är ju väldigt vacker..hoppas du mår bättre nu! Kram//Eva

Moonroose sa...

Åh, så vacker islykta..kul att kunna ta vara på de fina tulpanerna. Kan tänka mig att det är otroligt vackert att titta på när ljuset brinner däri. Ha en fin weekend! Kram Yvonne

Moonroose sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Beatrice sa...

Vilken vacker islykta du har gjort! Det är så stämningsfullt på något sätt med frusna tulpaner bland snö och is... och med ett brinnande ljus dessutom!

Islyktan är som ett litet konstverk :-).

Hoppas du får en skön helg, trots isande vindar!

Många kramar
Beatrice

India sa...

Jösses så vackert vilken fin ide den skulle till och med gå att genomföra på mina breddgrader det här året. Trädgårdskursen är på 20 poäng och är kompatibel med den trädgårds utbildning som man går på naturbruks skola fast vi läser ju då bara de roliga ämnena som beskärning, växtkunskap och plantskoleskötsel. Så vi plockar russinen ur kakan och får betyg när året är slut. Nu pluggar jag latinska namn så det sprutar ur öronen!

Maria i Sennan sa...

Jag njuter...islyktan ger den sköna känsla vi så väl behöver i vintertiden..våren kommer
Må så gått..Maria

Babsan sa...

Underbart vackra! Så påhittig du är!

The Secret Garden sa...

Så vackert det blev, fina färger. Tänk om det skulle fungera att glasa in blommorna, få det att se ut som is men finnas kvar för alltid. Att plasta in dem är nog inte så lyckat om man ska använda föremålet till ljuslykta..:)

Trevlig kväll!

Mies Balkong sa...

Så vackert och stämningsfullt det blev! =)
/Marie

Huset vid ån sa...

Men du såå vackert! Jätteläckert! Nu ska jag kika vidare på din blogg.....Önskar dig en fortsatt trevlig helg! Lördagskramar Therese

Monica sa...

Så fantastisk vacker islykta Bea. Att man inte kan "få ändan ur vagnen" och få till en själv.....
Tjingeling
Monica

Lilla My sa...

Tänkte inte ens att man kunde göra så där med gamla tulpaner men tjusigt blev det!

Ha en skön helg.

Susanne/Manitou sa...

Åhh så fin ljuslyckta!!!
Kram susanne

BEA sa...

Dette var nydelig!!! tror jammen jeg har lyst å prøve med noen roser jeg har stående.. takk for tips :o))

Ha en koselig søndag.. klem fra mæ

Hannahs Bod sa...

Hur vackert kan det bli med is och blommor. Tack för ljuvliga bilder.
Må gott//Hanna

Inger sa...

Vilken vacker skapelse, du får njuta maximalt av dina tulpaner.
Ha det gott!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Du kan det, skriver och fotograferar. Helt underbara bilder. Har man sådana islyktor vill man nästan att frosten håller i sig ännu ett par veckor FNISS.
Kram, Petra B.

Cyrene M Waern sa...

Ååååh, sitter alldeles mållös och tittar på ditt vackra konstverk! Varför kommer inte jag på idén? Men nu ska jag allt utnyttja nästa bukett tulpaner osm kommer fortare än kvickt att placeras ut..
Ha en skön vecka!
/Cyrene

AnnA sa...

Underbart fin!
Mina blev inte alls så lyckade och glasklara.
Ha en bra dag trots snöyra!
hälsn
AnnA

Huset vid ån sa...

Kikar in o Tackar för titten! Hoppas att du haft en skön helg trots all snö...Fniss! Ha en bra start på den nya veckan! Måndagskramar Therese

Huset på landet sa...

Vilken vacker islykta, det var nog värt besväret att vänta på att den skulle bli klar.
Ja, brr så kallt, det är en riktigt vargavinter ;). Fint med all snö, men nu skulle det nog få bli lite varmare ute. Härliga dagar med sol då man skulle kunna promenera på isen drömmer jag om...
Trevlig vecka!
Nicole

NataljaOblonskaja sa...

Det blev ju jättebra det där. Det känns alltid lite vemodigt att behöva slänga ut blommor så det är ju kanon att kunna njuta ett tag till av dem. Funderar på om man skulle kunna stoppa i lite andra saker också, kanske några fina stenar eller snäckor som jag liggandes hemma. Får se om jag prövar.
Ha en härlig dag.
//Camilla

Beatrice sa...

Tack för din fina hälsning! :-)

"Blomtavlan" var karvad på en mur i Peking, det var flera stycken på rad så jag kunde inte låta bli att ta ett foto av dem! :-)

Ha en fin kväll!

Kramar
Beatrice

karina sa...

Hejsan!

Tvättnötspåsen har jag precis glömt bort, men nu ska den provas. Så vackert det blev med din islykta. Har tröttnat på snön så jag bara sopar så jag nätt och jämt tar mig in i stugan. Man kan nog säga att jag är "snötrött", men jag njuter gärna av din lykta. Ha det gott, Karina.