torsdag 25 februari 2010

Förunderligt

Tidig morgon och det första jag försöker tyda, redan innan man är riktigt vaken, hur mycket morgontemperaturen visar? Kan det vara sant -5 grader!? Kontrollerar för säkerhetsskull en gång till och visst, nu har vindarna vänt. Gör mig klar för att ta emot dagen, beger mig iväg och det är fortfarande mörkt, men en stor rund gul måne följer mig vägen fram.

Sneglar ut genom det stora fönstret då och då och tänker, idag måste det bli en stor dos frisk luft efter dagens slut. Hastar iväg på några ärenden och man hör hur alla verkar må bra av att kölden avtagit och nu har "vinterpratet" ändrat karaktär, man hörde små försiktiga antydningar om den förestående våren och dess förväntan. Förunderligt hur vädret kan påverka oss som individer, men visst har ljuset stor betydelse. Vi som haft en otroligt lång och mörk vinter så gör alla soltimmarna hittills väldigt gott.

I vanlig ordning slänger jag in min väska och hunden är full av iver över att få komma ut i det fria. Min kära sparkstötting vägrar samarbeta till en början och jag får lova att undersöka varför den bjuder på ett otroligt motstånd. Med några hårdhänta slag och ett bestämt sinnelag så är det fixat. Full fart över isen och vidderna, strålande sol, gnistrande snö och en dag kan summeras som en liten föraning om att våren närmar sig.

Samtidigt som jag gjorde andra ärenden idag, snubblade jag över några pyttesmå lökar och vem kan motstå dessa små näpna Snödroppar? Var så goda, en vårbjudning på silverfat!






Hoppas att ni alla mina vänner, har fått njuta av sol och behagliga vintertemperaturer och visst är det förunderligt med ljusets betydelse och våren som vi väntar på!

Ha det gott!

28 kommentarer:

Kalo sa...

Snödroppar ska jag också köpa...Efter fjällsemestern! De är ju underbara. Och utomhus får jag allt vänta!
Karin

Gudrun sa...

Tänk att de kommer först, mitt i snön. Det är häftigt.
Vi har ju jättemycket snö och tydligen så skall det komma 3 dm till i morgon, usch.
Men ljuset som du säger, det har kommit och mer kommer för varje dag, det är underbart.
Ha en bra kväll.
Kram

ullis sa...

mer, mer, mer jag vill ha mer av alla vårblommor!
Ullis

Inger sa...

Här var drygt minus 20 i morse men mitt på dagen bara minus 5, längesen vi hade en så behaglig temperatur. Och ljuset är fantastisk, man blir riktigt bländad. Snödroppen är väl första vårblomman. Vit som snö. Visst blir vi väldigt påverkade av väderleken.
Ha det gott!

Birgitta sa...

Visst är det skönt att graderna inte är så många. Snödroppar så fina har du köpt och de minner om att snart är det vår. Vad härligt.
Roligt att du är med i min tävling.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

AnnCharlotte sa...

Solen har vi inte sett här idag men plusgrader och lite regn...och om det är bra eller dåligt är svårt att säga, bra för det töar men tråkigt väder att vara ute i ;))
Snödroppar längtar jag efter...fint att ha dem inne.

ormbunke sa...

Hoppas nu att det har vänt.Idag har vi haft någon plusgrad och snön droppar från hustaken. Härligt med snödropparna. När snön smält vid huset hoppas jag få se dem sticka upp. Trevlig helg. Anita

Lilla My sa...

Det är nästan så man inte tror sina ögon när man kikar på termometern här i morrn...vi har -7 grader!! Hoppas verkligen att det blir plusgrader så den här förbaskade snön smälter bort.

Så vårigt hos dig med snödroppar, jag hoppas mina hittar upp ur blombänken som jag planterade i höstas.

Ha en skön helg!

Lyckoslanten sa...

Så vackert med snödropparna! Fint arrangemang! Låter härligt med sparkturen och visst har ljuset betydelse - man får otrolig energi! Nu ska jag göra mig klar för en dag ute i skidspåret, sedan kan sportlovet börja. ♥ Ann-Lis

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Våren är på väg, här töar det för fullt ;O), dessutom har det regnat ett par gånger och snösjupet sjunker synligt. Istapparna har trillat ner från taken och lite här och där sticker snödropparna ut sina huvuden. Otroligt vackert och vårkänslan fyller hela mig ;O)
Ha en fin dag och en underbar helg. Kram, Petra B.

BEA sa...

vintergak.. så herlig!! undrer på når mine kommer frem i DK.. det er 1m snø der nå og det er meldt om mere..

ha en deilig dag.. klem fra mæ

Lillebeth sa...

Underbart . Älskar när snön är på stängel. Ha det gott!

gittan sa...

Här lös solen med sin frånvaro och det rejält. Men vad gör väl det när tempmetern letat sig upp ÖVER nollan =D och det dessutom regnar. Har du hört ett så vackert ord, regn... håll med mig om att det klingar bättre än snö.. Idag har vi hela 2,5 grader (plus då) och det se ju lovande ut för snörtäckets skull. Det får gärna regna idag också så kanske det kan bli vår inom rimlig tid ändå. Härlig tmed snödroppar inne. Jag får ta en snabbis inom Blomsterlandet när vi åker och storhandlar om en stund (får muta maken med en dammsugare eller en semla) och se om de har några sötnosar att ta med hem. HA en finfin fredag / varma kramar gittan

Monica sa...

Dina bilder triggar verkligen igång känslan av takdropp och fågelsång :) Hos oss kryper termometern upp över nollan i dag....
Tjingeling
Monica

India sa...

You made my day! Snödroppen har alltid funnits på mitt födelsedagsbord, men icke i år då vi har 50-60 cm snö och så går jag in på din lilla fantastiska blogg och hittar just det som saknas mig idag, SNÖDROPPAR. Tack för gratulationen den värmde i alla dessa snömassor.
Kram

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Snubblade du över lökarna...
Det har alrig jag gjort hi hi...
Härligt det låter med spark.
Här är det tö idag och de smälter som bara den.
Nu skall här ut och röjas.
Julgranar mm skall bort. Allt har jag varit fastfrusit.
Ha en skön helg
Kram
Annika

Beatrice sa...

Ja, visst är det otroligt hur vädret påverkar oss! Igår var det soligt och fint och plötsligt "bara" -8 grader, idag är det ännu mildare (-2) men det snöar ymnigt. Trots mer snö så känns det ändå rätt bra, det måste vara för att det är varmare ute nu :-).

Ha en fin helg!

Kramar
Beatrice

AnnA sa...

Bea, andlös och ordlös...
Helt förtjusande foton!
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA

Åsa! sa...

Så härligt det låter Bea! Vi har plusgrader idag och solen börjar titta fram, kan det bli bätre?
Må gott!

Gunilla sa...

Visst är det skönt att tempen börjar vika undan vi har minus 4 idag.
Men det snöar ymmnigt.
Det går ju åt rätt håll iallafall men jag vill ju helst ha lite sol.

Vad fint det är med snödroppar jag får nog leta efter några ochså.

Ha det gott och trevlig helg
Kramen/Gunilla

Ninne sa...

Dropp dropp, som i snödropp e. De är bara så fina. o här utanför fönstret säger det också drop dropp idag, Just nu står term.på
+4,3 o ett stort snöras damp ner från takeet. INGEN SOL men VÅRKÄNSLOR iaf.
Ha de bra i veckans slutända
Kram Ninne

Britt sa...

Vackra droppar//Britt

NinaVästerplana sa...

+0,3 o häftigt ôfsedrôpp.... Nyskottat o på sina ställen kan jag skymta gruset på min gårdsplan!
Det finns hopp om en vår trots allt ;-)
Snödropparna ger ju ännu mera hopp o kanske jag kan få lite energi o skotta mig ut på övre delen av huset.... Då ska jag leta snödroppar i snön :-))
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Mia sa...

Alla dessa små lökväxter ser ju bara så mycket mer förförande ut i närbild inne. Snödroppar och dina fina foton är inget undantag.
Låter skönt med milda soliga vinterdagar, dem har jag inte haft, här är det mulet, kallt och mera snö sen en vecka tillbaka..
Njut din helg nu :)

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej...
Ja konstig vad lite "värme" kan få en att göra. Jag som inte tänkt köpa nå frön i år, kom hem idag med en stor kasse lökar och frön :D hur gick det till egentligen....?

Moa sa...

Här har det vänt ordenligt idag.. trappen är ren, om den inte fryser inatt för första gången på många veckor. +6 helt plötsligt idag mitt på dagen.. plusgrader har vi inte haft sedan början på december om jag inte minns fel.. känns konstigt helt plötsligt, fåglarna kvittrar för fullt ute och om det vore sol skulle den värma gott.. Ha en härlig helg.. i vårens tecken.. även om tecknen än så länge är takdropp eller nästan droppar hos er.. så känns det lite i luften.. i alla fall en liten aning.. kram/Moa

Skoogstrollet sa...

Vad härligt det låter med dina sparkturer över vidderna, det får mig att längta efter att åka skridskor ... men vi får väl se om jag kommer till skott.

Åsa sa...

Hej raraste vännen!!

Tack för din fina kommentar.
Blir alltid så glad i hjärtat när du tittat in till mig.

Du undrade om jag målade, jag målar inte tavlor, men jag har under många år målat träsaker, hjärtan, änglar m.m jag tycker mycket om den Amerikanska lantliga stilen, lite så där simply.

Så vackra snödroppar, och dina bilder...
man finner inte ord... så vackra.
Ha en fin kväll.
Kram Åsa