tisdag 23 februari 2010

Förberedelse och Frögrodd...

Oj, vad tiden går, snart har februari "runnit" ut! Fortfarande håller vintern oss i sitt järngrepp, men det vill ni knappast läsa om mera i år! Mätt på vinterbilder, snö, kyla, tjocka jackan och yllesockor, men det är fortfarande min verklighet och den ser ut att stanna länge än.

I väntan på något som ger liten aning om våren, har förberedelserna börjat för min förestående flytt in i det nya - mitt krypin, där växter och blommor skall spira och kreativiteten flöda.
På min promenad idag tänkte jag plocka material till en dörrkrans att hänga på dörren, nej, bredvid dörren (inga spikar i en ny dörr!).
Det var rätt svårt att finna naturmaterial idag, emedan det mesta ligger under en halv meter snö!
Skam den som ger sig! Kvistar och skägglav blev stommen till en krans och till påsken blir det fint med några ägg och fjädrar till.





Ni ser väl uppe till vänster, att solen lyser så vackert i mitt krypin. Vi stiger in när det är klart!

Maria´s tema idag är det Frögroddar och det blev ett litet sammanträffande. Groddar var just precis vad jag tänkte på idag, en blygsam förberedelse eller mjukstart inför säsongen med några Pelargonfrön som grott och reser sig allt högre för varje dag. Friskt grönt, späda plantor, varsamma händer, bra jord, god bevattning och ett brinnande intresse är vad som behövs och hela processen är igång. Nu är det laddat med det mesta och torvbriketterna gillade jag oerhört, inget strul med mullen, inga kladdiga händer, det är bara att peta ner fröna och vänta!



Önskar alla mina vänner en trevlig kväll!

22 kommentarer:

ormbunke sa...

Jag tror att du kan göra fina kransar av vad som helst. Vi som inte är vana vid snön börjar snart undra om det över om det finns något under.Det lovas regn i slutet på veckan . Usch! säger jag bara . Hur skall det se ut. Vi får nog skaffa båt. Ha de gott . Anita

Mia sa...

Små groddar är så mycket trevligare än all snö nu, helt enig där. Men att du klarade samla ihop till en krans under all snö är beundringsvärt, fin :)

IreneL sa...

Det var inte dåligt...att kunna hitta saker till en sån fin krans fast det är så mycket snö ute! Ja nu längtar vi till våren! Man får njuta av de spirande sådderna istället! Ha en fin kväll! / Irene

Inger sa...

Kransen blev jättefin, jag gillar det enkla lite råa. Den här tiden brukar det klia i mina beskärningsfingrar, men jag ser knappt rosenbuskarna för all snö, så klådan är lindrig. Blir spännande att få se din ateljé från insidan.
Ha det gott!

Annika Christensen sa...

Frögroddar ger verkligen hopp om vår och sommar.
Kransen blev super fin.
Solen har jag inte sett på länge känns det som.
Jag åker till La Gomera i slutet på mars och då är det vår här hemma.
Ha det bra bland groddar, jord och torvbriketter.
Annika

Gudrun sa...

Jag tål att höra att vintern är lång och jobbig, så är det ju i vårat avlånga land och med vargavinter. Vintern ställer till det för så många, ekonomiskt, pendlande, arbete, djuren, ja hur många områden som helst.
Din krans blev jättefin och den blir nog kalas fin när du får i påskpynt.
Härligt med frösådder, vad fint det kommer, jag hoppas jag får energi att peta ner lite i morgon.
Ha en bra kväll.

Monica sa...

Det var bra gjort att hitta material till kransar under snön :) Köpte ett par pelargon sticklingar i dag på Plantagen och de är oxå i briketter..verkar ju hur bra som helst :) Må så gott i vintervädret.
Tjingeling
Monica

AnnCharlotte sa...

Jättefin krans...gillar den snurrade ståltråden ;)
Jag har också köpt torvbriketter men det har inte kommit nånting i dom än...

NinaVästerplana sa...

Snyggt Bea! När snön börjar tina här så ska jag samla nerfallet björkris o binda en tak-kronekrans till mitt växtlusthus.....
Ska försöka hitta rostig taggtråd till stommen.
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Lilla My sa...

Hoppas kunna göra som i fjol så jag sätter på värmen i växthuset i början av april och sätter i gång frö drivningen då men man vet ju aldrig med den här farten så har vi vinter ännu. Hoppas inte!

Var en sväng in i växthuset igår och där vara +5 grader när solen låg på. Har funderat på att pyssla lite där i dag, röja lite smått.

Briketterna har jag aldrig prövat men kanske man skulle pröva för jorden är ju så klottig...har du odlat alla frön i dom eller är det bara större frön?

Ha en bra dag

Gunilla sa...

Hej bea.

Vilken energi knippe du är verkligen kreativ och du har ju en iderikedom som inte går av för hackor :o)
Hitta material till en krans i detta snödjup fantastiskt.
Jag har omskolat mina praktsalvian som jag sådde i Januari, visst är det roligt när det gror men mycket jobb när det skall omskolas.
Nu har jag investerat i en pluggbox , där skall jag sätta sommarblommor som jag har bara några frön av varje sort. Det blir en ny erfarenhet för mig. Torvbriketterna har jag inte provat men det verkar ju lättsamt.

Ha det gott i kylan vi hade 29 minus inatt och nu på morgonen är det - 26 och sol.

Kramen/Gunilla

Susanne/Manitou sa...

Åhh så snygg krans att du lyckades hitta så mycket fint material till krans. Har oxå funderat på en vårkrans men gav upp med pga av all
snö. Nu blir jag avundsjuk, så stora dina pelargonskott blivit, tycker mina står still i växten.
Ha en fortsatt bra vecka
Kram Susanne

Lillebeth sa...

Visst, det är en underbar tröst det här med plantuppdragning. Jag njuter varje gång - och det blir ofta - jag tar en vända till mina småttingar.

gittan sa...

Även hos mig handlar det om groddar idag (laddar just upp bilderna) men jag är inte med på temat. Måste säga att du är lika "elak" som jag var, hålla oss på halster med ateljén på det sättet. Förstår du inte att jag är lika nyfiken på den som du var på min murrabatt "skrattar" Ha en finfin dag / kram gittan (vi ska minsann åka skridskor idag)

Maria Berg sa...

Jag brukar misslyckas med mina torv briketter - vattnar nog fel både för mycket ibland och för lite ibland.

Vill uttryckligen fråga om lov om jag får låna både bild och text på det exemplet under med rudbeckian, kommer då att ha med det nästa tisdag på mitt tema.
Kram Maria

Beatrice sa...

Vilka vackra kransar du har gjort! :-) Precis som du skriver kan det ju vara lite svårt så här års att hitta material, men bara man har rejäla kläder så kan man plumsa sig fram i snön.

Jag är också lite sugen på att pyssla ihop något, men jag har inte riktigt kommit på vad än :-).

Ha en fin onsdag!

Kramar
Beatrice

Gunilla sa...

Hej igen Bea

Kan du maila mig.
gunillanorrman@hotmail.com

Kramen

Lyckoslanten sa...

Tänk viken fin krans det blev under dessa omständigheter! Min mormor var en riktig pelargongumma och jag försöker bli likadan, vårda mina pelargoner, men det slutar alltid med att jag skaffar massor med nya på försommaren. Det blir trevligt att följa dina! ♥

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Huset vid ån sa...

Åh, Vilken fin o vårig krans du lyckats gjort med tanke på all snö....Önskar dig en bra dag! Torsdagskramar till dig! Kram Therese

Jord under naglarna sa...

Det låter så enkelt när du gör dina tjusiga kransar! :)

Jag pysslade lite med mina små frösåddingar imorse innan jag gick till jobbet, planterade om några små pyttisar till chili.
Jag har aldrig testat torvbriketter, men det låter ju smidigt.

♥Min Eden♥ sa...

Inspirerande som vanligt :)