fredag 12 februari 2010

Äntligen....

..lite sol, eller rättare sagt, fantastiskt fin dag med ett strålande solsken från en klarblå himmel, men kallt. Soltrålar som ger ny energi och lite förhoppning om att det går mot ljusare och säkert den bästa årstiden för många utav oss. Trots det vackra vädret, var jag tvungen att vika dagen för nödvändig shopping.
Jag hastar mellan varje affär och känner isande vindar kring ansiktet, stundom dröjer jag länge och tvekar inför vissa val av färger. Ljusa pastellfärger, släta och blanka tyger, nej, det är svårt att finna det jag söker. Slinker in på pyssel affären, slänger en hastig blick över utbudet och undrar var hyllan med Tilda Änglarna finns!? Lämnar tanken på dessa små söta dockor ännu en gång! Så försvinner min dag timme efter timme, med ett välbehövligt avbrott för en bit mat på ett favoritställe.

Vänder hemåt igen och jag är slutligen nöjd över mitt färgval, vitt och turkos, ni undrar säkert vad det kan vara? Lite spänning får jag hålla på kanske? Hinner nätt och jämt hem innan solen går ner, suck..hur kan allt ta sån tid!?

Nu har jag i alla fall laddat med vermiculit, såjord, torvbriketter, frö-lådan fylld till bredden, gott humör och en splitterny sekatör i stället för den jag förlorade på senhösten. Nu fattas bara våren, ljusa långa dagar, värmen som smälter snödrivan ner och de sista listerna som skall monteras och jag "flyttar" in i mitt krypin med sådder och allehanda pyssel. Väntan är lika lång som för ett barn på julafton!

Får jag bjuda på ett litet smakprov i vårens färger, Lemon curd? Syrligt gott på rostat bröd, scones eller varför inte ovanpå en cheescake. Det sistnämnda skall jag göra inför Alla hjärtans dag, trots att det är röd färg som förefaller att prägla den.





Tänk att några små burkar kan betyda så mycket, både för ögat och gommen.

I morgon blir det att ta tag i de vardagliga bestyren, beta av tvättkorgen, städa osv Förresten fick jag en liten gåva som jag skall testa. Tvättnötter, naturvänliga och luktar faktiskt såpa!
Är det ngn som är bekant med dessa små bruna skal? Det skall verkligen bli spännande att se resultatet, om det blir rent överhuvudtaget?


Nu önskar jag er alla mina vänner ett skönt veckoslut!

Kram !

35 kommentarer:

Hannahs Bod sa...

Tjohej! Tack för kommentaren hos mig, det värmer alltid. Absolut så är det jag som skapar alla alster på min blogg,
Trevlig helg//Kram Hanna

bean emäntä - bea's sa...

Vad läckert det såg ut med lemon curden! Har faktiskt en burk i kylen, den ska nog tas fram tror jag.

Förstår precis att längtan känns lång. Här ska det också sås! Första planteringarna är gjorda faktikst.

Trevlig veckoslut!

Inger sa...

Din blogg ser ännu finare ut än vanligt, visst har du gjort lite förändringar? Turkos och vitt, vad kan det vara? Känner till tvättnötter men har inte testat själv, hoppas det funkar.
Ha det gott! Kram Inger

Gudrun sa...

Visst är det konstigt att tiden rullar iväg så snabbt. Ja det blir spännande att se vad turkost och vitt var.
Ha en härlig helg.
Kram

Lilla My sa...

Tilda dockorna har jag fastnat för men syr det gör jag inte så jag brukar köpa från Käsityökori när det dyker upp där nya dockor som jag gillar då köper jag hela förpackningar med material. Väntar med spänning tills kära mor får sytt den nya country girlen klar.

Tvättnötter var får man köpa såna, låter spännande...

Ha en trevlig helg

BEA sa...

Hei Bea.

Tusen takk for kommentarer hos meg. Det har vært noen oppturer og nedturer men nå kan jeg senke skuldrene litt.

Det er et nydelig bilde du har i banneret ditt.. måtte bla litt under her.. de har virkelig vært produktiv med de gaveeskene.. praktfultt!!!!

Ha en riktig herlig weekend:o))

Klem fra mæ

Lena/isis sa...

Vad fräscht och gott det ser ut med lemon card. Har du alltså gjort den själv? Kram

STENLYCKA sa...

Hejsan!
Vilken vacker header du har fixat. Tänk när körsbärsträden slår ut....
Det var mycket spring i affärer, brukar bli så när man skall ut och shoppa.
Vad det låter härligt att få börja med sålådor och annat pyssel inför våren. Jag längtar så att få gå ut i min trädgård. Läser trädgårdsböcker och tidningar som besatt, måste ha abstinensbesvär av att jag inte får komma ut och gräva i jorden.
Och Lemon curd bilderna så vackra vilket konstigt sug jag fick i magen.... Farligt att besöka din blogg, jag fick så många ha begär, efter vår , efter gott att äta och efter mer bilder från din vackra blogg och ditt skrivna ord.
Ha en bra dag!
Kram

Susanne/Manitou sa...

Syr lite Tildadockor någon gång ibland, pilligt men roligt. Lemon Curden ser otoligt läskande god ut, frestar at prova på att göra själv.
Önskar dig en skön helg
Kram Susanne

Lyckoslanten sa...

Vill man slänga iväg en hel dag ska man gå på stan! Tyvärr är det ett nödvändigt ont mellan varven. Du fick ju med dig nyttiga saker! Jag har tvättnötterna och skrev ett inlägg om dem den 23 november. Jag har tvättat med dem med lyckat resultat, så de fungerar faktiskt även om det kan tyckas märkligt.
Vilka snygga burkar med vad det ser ut gott innehåll. Ha en fin Alla Hjärtans dag! ♥ Ann-Lis

Rosor och ruiner sa...

Ja, nu blev vi nyfikna, på det turkosa och vita..?
Ibland "måste" man shoppa, även om vädret egentligen lockar till något annat, andra dagar är ju shopping jättekul!
Tvättnötter har jag också, och visst tycker jag att det blir rent!

Knatten sa...

Här sitter jag o är hungrig efter en usel frukost o blir frestad av dina lemon-bilder. Så gott det ser ut!!!! /Knatten

Växthusmadam sa...

Härligt med vårgul lemon curd! Jag gjorde lime curd för ett tag sedan, också så smarrigt!
Har en kollega som inte kan sluta prisa dessa tvättnötter, har inte provat själv. Hon är småbarnsförälder och tvättar en hel del och är helnöjd! Lycka till med tvätten och trelig helg önskar Växthusmadam

Mia sa...

Lediga dagar har ju en tendens att fyllas av husmoderliga plikter. Tvättnötterna sätter väl en extra förväntning till tvätten. Har inte sett dom här hos oss, men kanske dom finns, nu är jag dårlig på att handla och leta genom butiker... men Lemon Curb är gott och ser mycket frestande ut :)

AnnCharlotte sa...

Vilken fin bild i headern.
Lemon curd är jättegott..mmm...
Inatt fick vi några cm snö till...det är bara till att gilla läget och njuta av att vara ute i allt det vita som vi inte är riktigt vana vid att ha runtikring oss i såna mängder och så länge ;))))

gittan sa...

Hej Bea! Gör du egen Lemon curd? Du har kanske ett recept att dela med dig av "blink, blink" det såg verkligen smarrigt ut. Mer snö föll här inatt och våren känns inte alls nära. Jag letar resor till snöfri plats, men är lite begränsad av olika anledningar vilket gör det hela svårt. Jag skulle verkligen behöva komma hemifrån ett par dagar.
Kram gittan

gittan sa...

"ler" vi hälsade visst på hos varann samtidigt =) Kronan fyndade jag på Blomsterlandet, finns det i din närhet så tycker jag du ska göra ett besök 50 kr är ju ingenting för en sådan. Ha det gott / kram gittan

Jord under naglarna sa...

Du får rapportera sedan om hur tvättnötterna funkar!

Jag gillar lemoncurd, men jag har faktiskt aldrig gjort egen. Det vill jag absolut göra någon gång!

Ha en riktigt skön helg!

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Ja varför går tiden så fort!
Bra med en matpaus så man orkar hålla tempot uppe..

Ja du Bea det är just det som är livet.. att vara glad för några små burkar som är gjorda med kärlek..
Jag gillar verkligen dig och din blogg och ditt tänk.
Hjärtekram till dig från mig
Annka

Lenas trädgård sa...

Har aldrig sett dessa nötter! kan det bli rent av dem? I tvättmaskinen? Måste få veta hur din tvätt blev...
Ja, stadsturer tar tid, det blir därför lite stadsärenden, då jag ändå är i stan för t ex ngt möte. Brukar avstå från att köra in dit om helgerna. Men ibland måste man ju, och då går helgen fort!
Hälsn Lena

Karin / Livsluft sa...

Hej goa, goa du!
Tack för dina alltid så uppmuntrande och positiva ord till mig!!Du coachar mig verkligen så härligt, jag blir helt rörd av dina ord ibland.Så tack, vännen!
Vilket härligt inlägg du har idag!Din shoppingdag lät riktigt mysig tycker jag, trots att solen var framme, men då känner man ju verkligen också att det är kul att strosa runt och kika in lite överallt.Så brukar jag känna det i alla fall.Hmm, blir nyfiken på det där turkosa...? Har själv köpt turkos färg idag som jag skall färga om en stor viskossjal i.Den är blekgrön nu och jag är så trött på den, så nu tänkte jag piffa upp mig själv lite.Sen köpte jag en så söt ängel, med knäppta händer och världens gulligaste barnansikte.Får stå i vardagsrummet och pryda.Ska ta bild på den och visa er i min blogg.
Åhhh, lemoncurd, det är bara såå gott!!Jag borde göra det lite oftare...Gör det mest när jag skall ha det i tårta eller i Muffins, men det är ju så gott på rostat bröd också.Mums!!Jag skulle utan problem kunna gå och nalla med teskeden rätt i burken, så mycket gillar jag det!:-)Men man får ju behärska sig,fniss.
Va du är flitig och förbereder inför vårsådden då!Gör du i ordning en egen liten "snickarboa"/pysselverkstad eller? Och va spännande med tvättnötterna!Du får berätta om de fungerar.
ha nu en underbar fortsättning på helgen och en riktigt fin Alla Hjärtans Dag!
Ett stort hjärta med varma kramar till Dig Bea, från mig!/Karin

Ninne sa...

Är du författare el. skriver lite till husbehov.?? Du förmedlar så härliga upplevevlser o tankar med dina fina ord. Sen kryddar du med fina foton, mm. Dessutom gör en sugen på Lemon Curd-- Länge sen jag gjorde själv- /o den är mycket godare/ Får nog bli lite flitigare i köket.
Hjärtans kram
Ninne

♥Min Eden♥ sa...

Håller med Ninne här ovanför mig...Bea hon kan skriva hon som ingen annan kan!!!
Ha en skön helg!!!

ormbunke sa...

Du verkar vara nöjd efter din shoppingrunda.Kan det va något till ditt lilla krypin.
Gillar dina fina burkar med härligt innehåll. När jag ser flaskor med gamla korkar så köper jag dem trots innehållet.Ha en skön lördagkväll. Anita

Hanna sa...

Så gott det ser ut.
ha en bra lördag.
Kram
Hanna

promenader på landet sa...

Hej vännen, ny header eller hur? Jättefin bild! Önskar dig en jätteskön Alla hjärtans dag och tack för alla goa kommentarer! Många kramar från Maria

Mies Balkong sa...

Åh lemon curd, min favorit! Mums!

Ha en fortsatt trevlig helg! =)
/Marie

Åsa! sa...

Tvättnötter??? Nu blev jag lite nyfiken, är det riktiga nötter?

Åsa sa...

Hej Vännen!!

Tusen tack för den fina kommentaren, du kan verkligen konsten att formulera dig vackert!
Tack det värmer mitt hjärta så gott.
Så fin bild du har längst upp på bloggen, men du är ju en fena på att fotografera.
Massor med varma hjärtekramar från mig.
Åsa

NataljaOblonskaja sa...

Det såg verkigen uppfriskande ut med lite lemon curd, blev riktigt sugen faktiskt, av bilden du visar.
Och tvättnötter, låter ju lite knasigt, kan det verkligen fungera?? Det måste du berätta, för det vore ju verkligen toppen att få slippa släppa ut så mycket tvättmedel i miljön.
Ha en riktigt härlig söndag, och lycka till med cheesecaken.
//Camilla
//Camilla

NinaVästerplana sa...

Tvättnötterna fungerar jättebra.... men gör inte som jag o låt tvätten ligga i maskinen nån dag innan du hänger den..... då kan de färga av sig med ett rött färgämne.
Men hänger du när maskinen är klar är det ingen fara.
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Lotta 8`) sa...

Tvättnötter är jag lite nyfiken på, har läst om dem och visst skall de fungera bra! jag har bara inte kommit mig för att köpa dem..... på tal om tvätt - tänk när vi kan hänga ut tvätten!! Tänker på min mamma som var så tapper och hängde ut tvätt även när det var vinter, ibland bar hon in lakan som var alldeles frusna men så gott de luktade :)

Det är mysigt att både shoppa och fönsterhoppa ;) härliga färger i butikerna nu när våren plockas fram :) Blir ju så klart nyfiken på vad det kommande projekt är? Jag virkar på en liten sjal, vita blommor virkas ihop till liten sjal och nu sys vita paljetter på, tänkte det skulle matcha min nya, svarta skinjacka som jag tänkt ha till våren :)

I dag skall jag städa bland mina restgarner och se vad nästa handarbete blir :)

♥, ha en skön söndag 8`)

Jeanette sa...

vill önska dig en trevlig Alla Hjärtans Dag
kram

Britt sa...

Har sett nötterna för några år sedan ochhörde att det var ok. vad gott med Lemon C //Britt

Maria Berg sa...

Lemoncurd - mums!

Tvättnötter har precis satt mina bland alla andra frö och det skall bli spännande och se.

Kram till dig på alla hjärtans dag, MB