tisdag 12 januari 2010

Vinterträdgård

Äntligen har den förskräckliga kylan avtagit en del och man kan ta sig ut för att njuta av vår vackra värld utan att frysa om både händer och fötter. Vi har begåvats med ett så otroligt vackert vinterväder, men pga jobb har jag varit tvungen att enbart ty mig till fönstret för att betrakta och drömma om den underbaraste vinterpromenaden i vit gnistrande snö och solsken.
Igår blev det dock verklighet och det var alldeles lugnt, vitt och vackert överallt, inte en vindpust som ruskade om grenar och kvistar eller som piskade min kind. Träden har fortfarande sin snöbeklädda skrud som ger mig känslan av ett sagolandskap och tänk, det har vi fått behålla alltsedan julen! Man undrar lite smått, hur länge till?

Vill ni ta en titt i min vinterträdgård kanske? Det finns inga blommor, ingen grönska, ingenting som verkar spira eller något som ens har en aning om att våren kan vara på väg. Men vår vinter kan ändå förvandla det tråkigaste grått till ngt vackert, men ack så förgängligt!




Seglet som i somras var fyllt med vita Luktärter är nu minst lika vackert med snöflor, eller...?




Möblemanget verkar minst sagt oinbjudande och lockar föga till provsittning.




Alla gamla fröställningar har en klädsam mössa på.



Äppelträdens inhägnader står än så länge orörda och ingen obehörig gäst har ruskat om gallret.




Nej, spaden får nog vänta ett tag till innan den kommer i användning, men förresten vad gör den här?



Min vinterträdgård verkar sova och jag får lov att nöja mig med röda "iskaramaller" som ger lite färg i tillvaron, trots midvinter.


Ha det gott mina vänner!

22 kommentarer:

Susanne/Manitou sa...

Visst är naturen vacker även nu, trots snö och kyla och här hos oss var det många år sedan vi hade så mycket snö och kallt, närmare bestämt -86. Vackra bilder.
Kram

Ruben sa...

Det finns ju en hel massa intressanta saker i din trädgård även vintertid (och då menar jag inte spaden ;-)) Trodde du var ordningen själv personifierad!!! Seglet ser ut som ett fint konstverk!! Ut och ta reda på spaden nu innan hackspetten kommer!!! /Ruben

Gunilla sa...

Hej Bea.
Riktigt njutbara bilder.
Seglet var ju verkligen dekorativt synd att det smälter bort men det lär nog dröja ett tag till.
Vi har haft verkligen ett njutbart väder nu ett par dagar.Hoppas att det fortsätter.
De röda bären blir nog någon fågel glad för.

Ha det riktigt gott
Kramen/Gunilla

AnnCharlotte sa...

Även om vi längtar till våren nu så är det ju viktigt att stanna upp i nuet och njuta av det som finns...och det finns ju massor av fint av njuta av. Skönt att det inte är så kallt så att du kan njuta utomhus och dela med dig av din syn på tillvaron till oss andra...att inläggen liknar varandra ligger beror väl på allas vår gemensamma längtan....

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Vilka bilder Bea !
Seglet fantastiskt i snön..måste scrolla tillbaka igenom bina sommarinlägg om jag ser det med luktärterna på.
Må bra, Petra B.

STENLYCKA sa...

Vilka underbara bilder från din trädgård.Jag njuter när jag tittar ut genom mitt fönster och ser en stor björk som är så underbart vacker med all rimfrost på grenarna.Visst är det ett härligt land att leva i där vi har så olika årstider, det blir aldrig tråkigt. Här har vi -9 grader, vindstilla och dimma.
Här väntar jobbet.
Ha en bra Knutdag!
Kram

Vform sa...

Oj vilka vackra skulpturer du har i din trädgård! Fina bilder!
Ser man sig omkring finns det
fantastiska underverk i naturen!

Ha en fortsatt fin vecka!
Vivan

Lillebeth sa...

Visst, vintern är fin rent skulpturalt. Synd bara att den ska vara så kall;)

gittan sa...

Hade vintern hållt lite trevligare temperatur (typ +20 grader) så hade jag också kunnat uppskatta den betydligt mer! För visst är det vackert!!! Bilden på ditt segel är bara så fin. Härligt med "dekorationer" som förgyller även vid denna årstiden. Ha en bra dag / kram gittan

Gudrun sa...

Så fint Bea!
Det ser nästan ut som bomull när snön ligger på dina gamla fröställningar. Kul att spaden blev kvar, sånt händer här också.
Ha en bra dag.
KRAM

IreneL sa...

Åhh vilka fina bilder! Seglet var ju superfint! Ha en fin dag! / Irene

ormbunke sa...

Vilka underbara vinterbilder med det gula solljuset. Tur att det blev lite varmare så du kunde ta dig ut med kameran. Anita

Beatrice sa...

Vilken vacker vinterträdgård du har! :-) De röda "karamellerna" lyser så fint mot allt det vita. På ett sätt är det vackert med en "sovande" trädgård också, den är bara vacker på ett annat sätt :-).

Många kramar i kylan!
Beatrice

Jord under naglarna sa...

Så vackert!!
Spaden får väl stå där fastfrusen som en påminnelse om vad som komma skall. :)

Lyckoslanten sa...

Ja det är så otroligt vackert. Jag minns inte att jag någonsin har sett så mycket snö på träden, t.o.m. stammarna är vita. Sagolikt! Trevligt i din trädgård nu! :o) Men idag var det kallt igen, så man undrar som sagt hur länge det vara. Torsdag redan i morgon! Ha ett bra slut på veckan! ♥ Ann-Lis

promenader på landet sa...

Hej vännen! Njuter av din vackra vinterträdgård i dag! Må så gott! Kram Maria

Mia sa...

âr det röda vinbär dina karameller? Dom ser alldeles fantiskt goda ut, man skulle ha varit fågel.. eller kanske inte för dom har nog frysit medans vi har setat framför elden.. Nu är vintern härlig, -15 grader är alldeles lagom och den kanllblå himmeln, då är det levandes och inte för kallt, din orörda trädgård ser ut som ett sagoparadis och ditt segel är minst lika vackert nu som i somras :)

agge sa...

Vilken mysig blogg, du har .Agneta

Kalo sa...

Jättefina bilder. Seglet ser härligt ut. Konstigt med spadar och krattor att de inte går in av sig själva...
Karin

Inger sa...

Din vinterträdgård är underbar, och min egen är mycket bättre med snö än utan denna årstid. Blå himmel och sol därtill, vad kan man mer begära. Jag valde att inte fotografera min spade...
Ha det gott!

Lilla My sa...

Det är vackert ute men nog är det hopp om våren för nu har mina frön jag beställde från Joyseeds kommit :)
Min torsdag blev mycket ljusare när fröpåsarna dimppade ner i postlådan.
Kram

karina sa...

Hejsan!
Nu gillar jag vinter och snö också, för här står termometern på + grader mitt på dagen. Ska ut och fota min trädgård i morgon, för jag saknade rundtursinläggen som jag inte kunde behålla från TB. Såg i Moa´s blogg och mindes när man jämför, men det är bara att ta nya tag och det är ju ett nytt år med en ny trädgård för den förvandlas ju alltid med tiden. Ha det gott, Karina.