onsdag 6 januari 2010

Vad gör man...

när kölden tar ett hårt grepp om naturen och även den kortaste promenaden känns obekväm, fingrarna iskalla, det sneglar kallt i ansiktet och hunden vägrar gå i kylan, trots att hon har "skor" på tassarna. Nej, då känns det gott att få mysa i stugvärmen med en trave tidningar, flyga och fara i fantasins värld, med alla drömmar om hur man kunde ha det, vackra reportagen som inspirerar, ljuvliga bilder på planteringar som bjuder på färg och form-tips=ögongodis! Det gör en riktigt varm inombords, trots att jag är fullt medveten om att nästan ingenting av det jag just tagit in genom synintryck blir min verklighet, endast små, små guldkorn plockas!


Att baka ger också det lilla extra i tillvaron, doften av nybakat skapar hemtrevnad och ett smakprov till kvällskaffet är på sin plats. Mmm...det var jättegott mitt långpannebröd och den riktiga husmorskänslan fick sig ett uppsving.


Annat man kan roa sig med är, att fylla i Önskelistan på Mariás Trädgårdstema. Häng på och önska du med!

Frökatalogerna finns säkert hos de flesta redan och man suckar efter alla årets frö-nyheter, perenner med sköna bilder som lockar, annueller i skira pasteller, solgula blommor, lavendelblått, purpurröda blad, halvhöga, soligt läge, kräver djup jord, trivs bäst som solitär, kalskyende och städse vintergrön. Oj, man blir helt slut i tanken med alla uppgifter som man behöver notera för att lyckas i första hand med frö beställningen. Jag övergår till mina önskningar för den kommande våren och sommarens odlingssäsong.

Här är det som ligger överst på min önskelista, mitt lilla krypin där jag förhoppningsvis skall få rum för många plantor i vår och slipper bo med dom som jag gjort alla år sen länge tillbaka.


Övrigt att önska, en enhetlig färgskala bland fröpåsarna är eftersträvansvärt, men som varje år spårar ur i färgkaskad på sina ställen. Kanske kunde man kalla det färgsymfoni i stället!?



Min iver på våren gör det brokigt i slutändan, men jag gillar trots allt färger.

Annat som är önskvärt, att alla perenner hamnar rätt från början och man slipper den eviga flytt-rumban! Brokfingerörten blev helt fel och till våren får den backa lite i rabatten.



En stor önskan är att jag kan utveckla mitt sinne och kunnande för örter. Senaste år blev det blodad tand med trevande försök och varierat resultat. Det finns oerhört mycket att lära sig på det temat.


Andra önskningar, en stor härlig jordhög att skyffla jord ur till mina rabatter, en kompost som jordförbättring och skulle vara flera ggr större än den som vi får producerat från vårt hushåll och något städse vintergrönt i trädgården ligger högt på önskelistan m.m.

Ja, vad gör man..drömmer och hoppas i vinterkylan på något varmare usikter!

Må gott mina vänner!

25 kommentarer:

ormbunke sa...

Ja, inte är det lätt att tänka på vår och sommar med drömmar om växter och fröer när vinterkylan sätter in även här i södra Sverige.Men vi är ju inte så vana med kyla och snö på de senaste åren.
Bra idé att baka för det ger ju också lite värme både kroppsligt och själsligt. Ha de gott med dina drömmar. Anita

Lilla My sa...

Jag har faktiskt varit så ivrig så jag har skickat iväg en beställning på frön till Joyseeds. Väntar också på att fröpåsarna ska komma till jobbet. Kararna på jobbet funderade vad det är för iver att få fröna när man ändå inte kan så på länge men jag förklarade att halva nöjet är att titta, känna och dra in den goda doften som fröpåsarna har så det är visst viktigt att dom kommer snabbt :)
Lökarna skulle komma v6 ska nog köpa nån dahlia i år också. Har tre stycken i en kruka men känner att jag vill ha nån ny i år.
Vi drömmer vidare om våren...
Kram

Gudrun sa...

Skönt att man kan sitta inne i värmen och njuta. Det känns för kallt ute nu och jag drar mig för att gå ut.
Så gott med nybakat bröd, det såg gott ut.
Ha det gott.

♥Min Eden♥ sa...

Jo vi hade -28 C i morse...Man kan nog lugnt säga att vintern är här. SOm tur har vi en hel del snö som täckning. Fast jag är nog illa rädd att många växter stryker med när det är såhär kallt. Men det återstår att se.

gittan sa...

Åh, så fin den ser ut, din ateljé! Där kan jag tänka mig att du komme rvara kreativ och flitig både med sådder och övrigt skapande.

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Dina bilder är som alltid så fantastiska att man bara blir varmt om hjärtat. Kölden har även os i sitt hårda grepp, och jag börjar snart tycka synd om sniglarna som fryser ihjäl ;O)
Drömmer om färgerna kommande säsong. Din vinterträdgård(Atelié)
är sååååååååååå otroligt vackert.
Kram, Petra B.

BEA sa...

ja, akkurat nå trenger man noe å drømme om.. vi opplever ikke den store kuldebølgen men, det er heller ikke normalt at Danmark ligger begravd i snø.. ironisk nok, for det var dette vi lengtet vekk fra..

og i tilfelle jeg ikke har sagt det før.. Godt Nytt År :o))

klem fra mæ

Anelias hantverk sa...

Så härliga bilder du har, jag längtar riktigt efter nybakat och värmen man får i huset av det. Skönt med så fina drömmar om blommor och våren som trots allt är på kommande efter denna kalla årstid.
Ha en skön dag!

Maria Berg sa...

Dina ord och dina bilder är som mjuk poesi. vackert mjukt och värmande.

Du visar snö på ditt krypin men det ser varmt ut för där finns jus där inne. Du visar nyttiga bullar med röd och grön parika, du visar värmande flitar, mysiga tidningar och man drömer sig bort i tnerna på din färgsymfoni.
Måste vid något tillfälle besöka dig - var på Sverigekartan hittar jag dig? (Får kolla adress och goola det)
/Maria Berg

India sa...

Kände efter gångna säsong att nu var jag trött på allt odlande. Så kom en frökatalog och genast är jag igång igen. Vad sjutton är det som driver en?

AnnCharlotte sa...

Skönt med värmande sysselsättningar...att baka är ju super, då håller man ju sig varm både när man bakar och efteråt när man äter ;)

NataljaOblanskaja sa...

Den där brokfingerörten sådde jag med för några år sedan. Den blev alldeles för spretig men den finns kvar lite i skymyndan hos mig.
Ja, nu är verkligen tid för drömmar och planering. Vissa fröer kan man ju snart starta så det dröjer inte länge nu sedan är man i full gång igen...
Camilla

Åsa sa...

En stor del av nöjet med trädgården är alla dessa drömmar och planer inför varmare tider!

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Vi har inte så kallt utan alldeles lagom. -10 typ och ingen vind och lite snö typ 2 dm på vissa ställen.
Önska är så härligt det är bättre än mål tycker jag.
Önskar man så finns det inga gränser då vågar man önska och sedan kan man utifrån dem få till ett mål.
Ha det så bra du kan i kylan
annika

Karin / Livsluft sa...

Ja hu, nu är det kallt, och vi har ändå det mildast i landet här nere i Skåne, men vinden är så kall och går genom allt. Jag var ute en liten stund idag men var stelfrusen när jag kom hem trots att det bara var -5 grader här. Då är det gott att mysa med en god kopp te.Och ett gott bröd till-det ser så himmelskt gott ut det brödet du bakat, mums!
Ja nu längtar man efter värme och vår.Jag har en massa koltrastar utanför som sitter i trädet och ser så frusna ut också. De har blåst upp sig till stora 'bollar' som sitter där på grenarna.Ser verkligen sött ut, men skulle inte vilja vara koltrast nu och tvingas vara ute hela tiden, burr.
Fotot jag tagit längst ner är från en idégran. De är vackra vintertid också, men är dödligt giftiga.Tyvärr lyser bären så frestande och intensivt rött, så det kan vara lockande för ett barn att smaka.Så "se men inte röra" gäller för den gransorten.
Ha en fin kväll!
/Kram Karin

Lyckoslanten sa...

Det där låter fantastiskt, alla dessa önskningar som förhoppningsvis snart slår in. Det är alldeles för kallt nu för det där som växer, men ändå lever där under snötäcket. jag ser fram emot att få följa din blogg när värmen kommer åter! ♥ Ann-Lis

NinaVästerplana sa...

Jo du Bea, nu är det läge o önska sig till varmare klimat o ljusare dagar.... Men snart kommer våren o din atelje tinar fram o sen leker livet igen vet du....
Ha´t himla gôrgôtt bland önskedrömmarna
Nina

Jord under naglarna sa...

Drömmer och hoppas i vinterkylan gör jag också. Tröstar mig också med att det är bättre med vinterkylan nu i januari än i februari-mars...

Kalo sa...

Samtidigt är det ju skönt att boa in sig litet. Låter mysigt med filten och tidningen och frönyheter!
Karin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Håller med, det är definitivt inneväder. Här har också bakats, här blev det bullar med mycket goda fröer i. :o)
Ha det fortsatt gott,
Lydia

Hanna sa...

Vilka härliga bilder sommar och vinter.
Kram
Hanna

Mia sa...

Husmorskänslan hos dig måste vara på topp, har intrycket av att du är mycket huslig :) Drömma och önska är det som får oss genom vintern och dina önskningar låter ju som något som kan realiseras till sommaren och örter kan du ju studera redan nu.. Innemys är det enda man klarar nu i kylan, själv spinner jag och drömmer om varma ullkoftor :)

Inger sa...

Det är allt bra kallt hos dig nu. Ibland tänker jag att min trädgård är som finast i drömmarna, hur jag önskar att den ska se ut. Att önska är väldigt roligt och fantasin får ta fart. Men också bra att gilla det som redan är. Ha det gott och mysigt inne i den goa värmen.

Hilde sa...

Mmmmmmm vår... det er viktig å drømme nå som temperaturen kryper under 20-!
Jeg skal ikke så denne våren, men knoller skal jeg kjøpe, for de får jeg til!
hILDE

Birgitta sa...

Jag kan i alla fall stå emot alla frökataloger. Gillar inte att rensa ogräs och det får man göra jämt om man ska fina rabatter med blommor. Fast jag beundrar alla som odlar allt vackert. Och du tillhör dem som har så vackert i din trädgård.
Ha det gott.
Kramis Birgitta