onsdag 20 januari 2010

Ögonblick

Länge har den funnits i mina gömmor, utan färg eller annat som smyckat den vackert utformade brickan. Har inte riktigt fått tag på vad jag vill med den, utan att göra den alltför orolig i färg och ev dekor! Plötsligt får man till det och känner sig alldeles nöjd med resultatet.

Min bricka fick vit lasyr och vacker text med kloka ord, det är ngt som jag gillar (det vet ni säkert från tidigare) och med ens kändes det rätt att måla brickan med de två små orden som betyder så mycket - Carpe Diem.



Hur många av oss har inte den önskan och förhoppningen, att fånga ögonblicken! De stunder som gör livet meningsfyllt, innehållsrikt och ger ny positiv energi som sprider sig som ringar på vattnet.

Ögonblick med ett vänligt ord som gör mig/dig alldeles varm inombords, eller en kärleksfull gest som gläder och visar vad den personen betyder för mig/dig.

En kram, ett leende, en axelklapp som berömmer din isats och ett lyssnande öra när någons hjärta gråter.



Ingen vill bli utan dessa stunder av små ögonblick som berikar våra liv, fyllda med medmänsklig värme och vi får samla en mängd pärlor i minnet med oss genom livet. Pärlor som gör oss rika och dagen meningsfylld!
Önskar er mina läsare, en trevlig kväll och tusen tack för alla rara kommentarer!


Kram!

27 kommentarer:

Hilde sa...

Så fint det ble - en god ide for et av mine brett som mannen har laget - det er kjekt men veldig gulnet og ikke så pent lenger - men stadig i bruk...Hmmm nå må jeg tenke en stund!
Takk for at du delte denne gode ide!
Hilde

Gunilla sa...

Vilken fin bricka. Tänk vad lite färg och några väl valda ord kan göra underverk.
Tack för iden. Jag har en liknande bricka som är omålad.

Ha det gott
kramen/Gunilla

Vform sa...

Har läst din text i inlägget flera gånger...vilka fina och sanna ord!
Ska behöva tänka på och utöva dessa alla dagar!
Brickan blev jättefin!

Ha en fin vecka!
Kram Vivan

Gudrun sa...

Så fin brickan blev.
Så kloka ord, så sanna. Det enda som blir större ju mer man slösar med den är kärleken.
Goá vänn, ha det gott.
Kram

Åsa sa...

Så vackert! och en helt underbar bild (som vanligt) med en fantastiskt tänkvärd text och vacker bricka med enkel tulpan, du kan minsann få till det du!
Många kramar från mig.
Åsa

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hej Bea, kan du inte ge mig ISBN nummret till din poesi bok?
Om du inte redan har skrivit den, så snälla gör det NU. Tack.
Din blogg och dina texter är bättre än mycket annat man hittar i bokhyllorna av författare med "stora namn"
Kramkram, Petra B.

AnnCharlotte sa...

Fånga dagen...att vara här och nu och inte bara vara på jakt efter mer och mer...så fina ord.
Dessutom fick du en fin bricka...det finns nog mycket i folks gömmor som kan piffas upp med fina och väl valda ord.

Åsa! sa...

Så klokt du skriver Bea, och brickan blev verkligen jättefin!

moonroose sa...

Så vacker bricka och så kloka tänkvärda rader...Jättefin bild.
:0)

Ha det gott min vän!

Kram Yvonne

Jord under naglarna sa...

Kram tillbaka!

Tjusig bricka.

Susanne/Manitou sa...

Tänkvärda ord och en bricka som blev så vacker.
Kram

Inger sa...

De finaste ögonblick jag kan ha är att få vara nära mina barnbarn, hålla dem i famnen, känna deras kärlek och tillit. Små ögonblick som jag bär i mitt hjärta, som värmer en frusen själ.

ormbunke sa...

Lycka att ha en sån fin bricka. Kanske bli bjuden på frukost i sängen.En bra början på dagen. Tack för dina ord. Anita

Birgitta sa...

Vilka kloka och tänkvärda ord du bjuder oss på idag och visst är det så. Brickan är så fin med sin text.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Ninne sa...

Du skänker oss så många fina ord o tankar o så många tips att göra vardagstingen till ngt MER än ting
Tack o Kram fr Ninne

Mia sa...

Det enkla är ofta det bästa heter det, och det stämmer ju verkligen på din bricka. Smakfullt :) Carpe diem! Sån vi försöker att komma ihåg det i vardagens stress. Men vet du, jag tycker vi har blivit bättre, mindre stressade och karriärjagande, faktiskt har vi tid till mer medmänsklighet och social samvaro, undrar jag om trenden börjar vända mot det bättre...oansett, det du skriver är både viktigt och sant. Ha en fin torsdag :)

Ruben sa...

Väldigt tänkvärda ord som man nog inte kan upprepa för ofta!!! Vilken matchande tulpan! ;-) /Ruben

gittan sa...

Två ord som många skulle behöva ta till sig i vår stressiga tid! Kram

promenader på landet sa...

Hej vännen och vad ditt inlägg ger mig mycket i dag! Jag läste det också flera gånger! Så kloka tankar och så enkelt,, men som ändå ofta glöms bort! Bra att du påminde oss alla! Må så gott! Kram Maria

NataljaOblanskaja sa...

Kloka och tankfulla ord som får en stanna upp och begrunda en liten stund. Det kan behövas ibland.
//Camilla

Karin / Livsluft sa...

Åhh, kära Bea, STORT TACK för dina vackra och uppmuntrande rader till mig!De gav sådan glädje och mod till mitt skapande.Du är verkligen en så dyrbar bloggvän för mig med ska du veta!:-)
Så fin din bricka blev som vitmålad och ett vackert tänkvärt ord på.Det kan vi inte nog påminna oss om.
Dessa stunder då vi möter värme, uppmuntran, tröst, förståelse, medkänsla eller med-tårar, är stunder som är så dyrbara och som man kan leva på länge.Som du skriver, pärlor som vi berikar varandra med, och som får gnistra i all sin glans när vi som bäst behöver dem.
Nu önskar jag dig en riktigt fin och härlig helg, fylld med goda pärlor till dig!
MÅNGA KRAMAR till dig min vän!/Karin

Kalo sa...

Fint blev det och tänkvärda ord.
Karin

Lilla My sa...

Så fin din bricka blev. Det är så kul att pyssla och ännu roligare är det om man lyckas med det man håller på med :)

Håller på med att göra klart några UFO arbeten som blivit liggande i skåpen...sen tar ju strumpstickandet också sin tid för nu är det verkligen inne att ha yllesockor så jag stickar åt ungarna för fulla muggar :)

I dagarna kommer det dessutom ut nya garn....
Ha en trevlig helg

Beatrice sa...

Vilken vacker bricka du gjort! :-) Jag är också så förtjust i små ord eller ordspråk, de gör att man hela tiden påminns om det som är viktigt - att ta vara på stunden eller vad det nu kan vara. Och just det behöver jag bli påmind om, det är lätt att timmarna bara flyger iväg utan att man gör något vettigt, i stället för att man försöker utnyttja de korta dagar vi har så här års.

Du skriver så vackert och tänkvärt så man blir alldeles glad och varm inombords!

Många kramar till dig
Beatrice

Lillebeth sa...

Fint! Ha det gott!

Jeanette sa...

underbar bricka du har målat ,och vilka kloka sanna ord du skriver , det är ju så det ska vara
kram från mig

Britt sa...

Färg och fina ord gjorde din bricka så fin//Britt