söndag 3 januari 2010

Nytt år...

och nya möjligheter! Nu när vi lämnat det gamla året bakom oss, är det många som gärna tittar tillbaka och vill minnas hur det egentligen blev, för vet ni - vi glömmer rätt fort! En del tar sikte framåt och hoppas på ett fint år som egentligen är det bästa, att inte gräva ner sig i det som blev mindre bra. Ibland kan vi varken påverka eller förändra skeenden, vi får lov att finna oss i vissa händelser i livet, trots att det är bittert och sorgligt eller t o m allvarligt.
Jag lockas ändå att ta en kort överblick av det år som vi har bakom och då med tyngdpunkt på trädgården som präglat mitt år.

Januari och februari som är helt vidunderliga månader med midvinter, snötäcket lagom tjockt över alla perenner. Men tyvärr, även i år blev rosenbuskarna en smaklig måltid för fyrfotade djur som tuktade grenarna rejält.
Fröpåsarna dimper ner i brevlådan och spänningen är olidlig!

Mars och april, nu händer det i naturen och trädgården, solen bjuder på alltfler soltimmar och det känns i hela kroppen att våren är på väg. Nu åker de första fröna i jorden och vattenpassningen är enormt noggrann till en början! Suck, vilket jobb man gör frivilligt!
Nu inleddes ateljé-bygget och planerna börjar ta form.

Maj och juni, månaderna när det mesta av sådderna är alldeles sprängfyllda med rötter i krukorna och bara väntar på att få bli utplanterade. En evig kamp med och mot frostens framfart i naturen. Det om något kommer ni säkert ihåg mina vänner, den natt i medlet av juni, veckan efter att jag hade planterat ut min hundratals sommarplantor och får ta mig ut som en nattens trädgårdsfé för att snabbt täcka in mina planteringar så gott det gick och satt en god stund och glodde på termometern efteråt, tills faran verkade avblåst.




Juli och augusti, bjuder ännu på en spänningens natt, precis när jag inlett min semester hotas jag ännu av en frostig trädgård. Nu ifrågasätter jag verkligen min kamp emot vädrets makter och mina möjligheter att odla sommarblommor, vacklar lite i tanken, för det är ju trots allt väldigt rogivande och avkopplande med allt pysslet av de små plantorna. Nu följer en mycket regnig sommar som bjuder på väldigt få tillfällen vid havet pga av att vädret var ogynnsamt.
Planteringsbordet blev sommarens projket för min del och väldigt stolt över den egna insatsen.




September och oktober, blev däremot något av den bästa hösten man kan tänka sig! Bla mina Klippstånds har aldrig tidigare blommat så länge utan "frostknäpp". Det som vi inte fick på försommaren blev en liten bonus på hösten tydligen, vad väderleken beträffar. Den vanliga tidpunkten för vintertäckningen drar ut på tiden, men plötsligt en dag har vi åter vinter och det blir dags för rostäckningen och Buxbom har fått sin vinterförvaring. Min kruka med lökplanteringen får ta plats i växthuset för vintern. Lite spänning inför våren m a o.

November och december, nu har det stora grå nått oss, det regnar och regnar dag efter dag, mörkt och trist. Advent närmar sig med ljus och glans i tillvaron, mossa hämtas hem i påsar för att roas på fritiden. Snön kommer i medlet av december och min grep, spade och kratta stod länge och skrotade vid husväggen som om den väntade på en ny vår och precis i rätt ögonblick åkte den in i förråd, för att räddas från att frysa fast i snömassorna. Det snöar ymnigt i flera dagar och taket på växhuset måste få en tillsyn, för att inte en mindre katastrof spolierar en ny odlingssäsong.

Summan av året är ändå ett gott år, med tanke på många vackra blommor som jag beundrat med bildformat och njutit av spirande grönska i mina krukor, vilka en del ledde till en magnifik blomning. Nu är jag åter beredd med frökatalogen och året som gick är ett förgånget kapitel. Nu återstår det svåraste av allt, att begränsa frö-behoven eller kanske det kan benämnas begär!! Det blir svårt, det finns ju så många vackra blommor, kanske en klen tröst, men det finns sämre laster!

Förutom detta, har året med er kära bloggvänner varit enormt trevligt, att få inspirera och inspireras av alla flitiga händer, kunniga trädgårdsmänniskor som bjuder fina växttips, trevliga blogginlägg att läsa med många tänkvärda rader, bloggpost som droppat ner i min brevlåda har förgyllt min dag då och då, både med små vinster, fröpåsar och en "Ängel", till allt detta även en mängd vänner i min lista och många, många rara kommentarer.
Trots att året 2009 kantades av frost och regn, är det ändå ett soligt år med tanke på alla underbara positiva minnen med Er mina vänner! Tusen tack för att ni delade året som gick med mig! Nu tar vi sikte på 2010, nya drömmar, förhoppningar, önskningar och får uppmuntra varandra när det inte riktigt blir som vi hoppats på.

Kramen!

28 kommentarer:

mimmi sa...

jag tyckte du skrev att du inte fick så bra bilder nu :) Dessa var ju kanon bra .. så himla vackra att jag bara satt och tittade om och om igen :)
i morgon skall jag ut på en foto promenad om det så är full snöstorm ..så SKALL jag UT :)
sov så gott :)
kram

Lotta 8`) sa...

God fortsättning Bea och jag hoppas vi får njuta av din härliga blogg minst ett år till ;)

Ja, ni har ju en helt annan kyla att kämpa med, än vad vi har - jag tycker -16 är kallt..... ;) men det är ju så vackert! Vilket tur att vi har vintern - hur skulle vi annars uppskatta våren när den kommer?

Det är roligt att läsa, att många sorterar fröer, läser kataloger och alla redan både beställt och fått hem påsar. Själv längar jag givietvis efter att börja så och det kan jag snart göra för jag har hittat några pensefröer jag alltid kan testa att så.

Vet du - jag ser fram emot bilder på din atelje - eller har du visat och jag har missat dem? Är ju så nyfiken av mig... :)

Och så får du gärna berätta vad du skall så i fröväg, är ju så roligt att läsa andras tankar och erfarenheter av sådd.

Ha det så gott, kramen =)

Mia sa...

Vilken påminnelse om året som har varit, sommaren kom i september, det kommer jag ihåg nu..Tror jag sällan har upplevd en så sen höst här. Frö är inte den värsta last man kan ha, och dom innehåller ju så mycket, en förhppning och vilja till att växa, slå ut i full blom.. Nu får vi njuta frökatalogerna och blicka framåt..det är trots allt bara 87 dagar kvar till första april, då börjar som regel snön att smälta här i varjefall.
God fortsättning på det nya året :)

Lilla My sa...

Längtan är stor nu efter vårblommor, tulpaner och annat som har med den nya odlingssäsongen att göra. Har faktiskt redan beställt lite frön, kunde inte hålla mig längre är ju så kul att få tumma fröpåsarna, drömma sig bort till våren och odlingen.
Har du börjat fundera på vad du ska så för frön i år?
Jag ska åtminstone pröva på rosa maskros :)
Ha det gott.

♥Min Eden♥ sa...

God fortsättning på det nya året Bea...
Vi ska hoppas att vi får en varmare vår/sommar i år!!!

(en helt ljuvlig bild på stjärnflockan)

HelenJ sa...

Vilken bra sammanfattning av det gångna året. Lite motgångar och lite lycka, som det brukar vara....
Jag önskar dig en riktigt god fortsättning på 2010 och håller tummarna för att du slipper sena frostnätter det här året!

gittan sa...

God fortsättning vännen! Visst är det intressant att se tillbaks, men ännu mer spännande med det nya, orörda, fullt av förväntningar och möjligheter. Kallt har vi också (inte i dina ögon "blink") Men inte mycket till skyddande snötäcke. Jag hoppas också att ni slipper sena frostnätter i år / kram gittan

Lillebeth sa...

God fortsättning på allt det nya och spännande! Ha det gott o kram!

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
God fortsättning till dig också.
Tänk vad ett år går snabbt oavsett om det regnar eller är kallt eller om solen skiner...
Tack själv för dina fina inlägg och alla kommentarer.
Hoppas att vi får ett trevligt bloggår 2010 också.
Vet du vad... jag drömde inatt jag skulle till dig och föreläsa.
Undrar vad det betyder???
Ha en bra dag
Annika

Gunilla sa...

Hej Bea.

Ja , jag hoppas att det kommande trädgårdsåret blir bra. Det är ju mycket som planeras men ibland inte hinns med. Jag skall försöka göra klart det som är påbörjat i trädgården och sedan försöka njuta så mycket jag kan. Men, det brukar vara lite svårt att hålla sig stilla:o)

Ha en fin fortsättning på det nya året.
Kramen/Gunnilla

Gudrun sa...

Fina bilder i vanlig ordning.
Trädgårdslasten är en trevlig last såvida man inte sliter ut sig totalt. Den ger glädje till andra också.
Lycka till med frö valen.
Själv bestämde jag mig förra året för att ta det lugnare med sådderna, får se om jag kan hålla det.
Kram

Lena/isis sa...

Härlig text OCH vackra bilder. Jag ser också fram emot det nya året . Speciellt med allt som har med växter och trädgården att göra. Kram

Karin / Livsluft sa...

Hej goa Bea!
TACK för att du är en sådan underbar och varm bloggvän! Jag uppskattar dig verkligen så mycket och alla dina omtänsamma och upplyftande kommentarer har glatt och värmt mitt hjärta.Hoppas att du haft en riktigt fin jul och nyår och fått lite välbehövlig avkoppling också. Så vackra bilder i ditt nyårsinlägg och denna tillbakablicken under året, är så fint skriven.Du är också så duktig på att måla med orden och smycka din omgivning.Du har då fått kämpa för din trädgård...Vi får hoppas vädret blir lite mer gynnsamt detta året.Vilken underbar bild i mitten av ditt inlägg-den lila blomman med den rosa bakgrunden av en pion kanske?Mycket skir och vacker blomma, den lilla lila.
Nu önskar jag dig allt gott i det nya året 2010, och hoppas att du ska få många stunder som berikar dig och får dig att le!
/Stor kram fr Karin

NinaVästerplana sa...

Vilken fin sammanfattning av året som gick. Skönt att ha bloggen o kunna se tillbaka på det som varit!
Faktiskt har det ju hänt en hel del bland rabatter o gräsmattor. Ska bli spännande o se vad det blir av förra årets planterande när snön smälter undan o det börjar spira här o där ;-)
Allt gott önskar jag dig o din trädgård för 2010.
Ha´t himla gôrgôtt på nya året
Nina

Lyckoslanten sa...

Trevligt med en annorlunda tillbakablick på trädgården, din specialitet. Visst blir man inspirerad av att besöka andra bloggvänner! Hoppas att ditt nya trädgårdsår går varsamt fram med dina växter! ♥ Ann-Lis

Skoogstrollet sa...

Snart vet jag inte hur många årskrönikor jag läst, men det är lika härligt att se året sammanfattas på ett nytt personligt sätt. Vissa saker minns man ju från inläggen genom året när man följt en blogg länge, annat kommer som friska fläktar.

Dessutom är det härligt att se hur vi alla kämpar för att få våra skyddslingar att grönska oavsett vilket väder eller vindar vi möter. Det är spännande att få se hur olika odlingsförutsättningarna är, men visst är det lätt att börja längta efter våren även om snön kan ligga djup.

Mies Balkong sa...

Härlig tillbakablick och skönt att göra ett avslut med det gamla året för att kunna se fram mot det nya.

Jag läste härom dagen där någon fick frågan om vilket som är det vackraste svenska orden. Jag har funderat lite över det sedan dess. Just nu kom jag på två av de ord som jag tycker är vackrast: Längtan och förväntan. Det är precis det man känner nu, när man tänker på våren och den nya säsongen som ska komma.

Ha det bra! =)
/Marie

Åsa sa...

God fortsättning Bea med hopp om ett riktigt bra trädgårdsår, utan nattfrost :D

Inger sa...

Din blogg utstrålar optimism och konsten att kunna njuta av trädgård. Med nöje vill jag fortsätta att följa den, inte minst för de vackra bildernas skull. God fortsättning!
Kram från mig.

Anonym sa...

God Fortsättning på det nya trädgårdsåret. Frökataloger studeras, inköpslistor skrivs (ujuj vad dyrt det blir)nya trägårdsideer dyker upp men... ännu ett tag får vi njuta av det vackra vintervädret och din vackra återspegling av trädgårdsåret 2009.
Kram
Susanne/manitou

Karin SKARA sa...

God Fortsättning på 2010.
Hoppas du hinner göra det du tänkte 2009 men inte hann med, så du slipper ha det över dig 2011 :o)
Karin //

Jord under naglarna sa...

Tack själv! Jag instämmer i dina ord om vad mycket ens bloggvänner faktiskt betyder för en.

Jag tycker det är fint att gå tillbaka lite i tiden och reflektera över året som gått precis som jag gillar att drömma om framtiden, men så klart är det ju här och nu som som jag lever!

Må så gott!

Hanna sa...

Ha en bra trettondagsafton
Kram
Hanna

karina sa...

Hejsan!
Du skriver så vackert och visst är det härligt med ett nytt trädgårdsår. Jag bara väntar på att det ska bli några minusgrader så jag kan börja med gödsellimpan bakom komposten. Här är det ju bara det översta som är frusit så jag kan gräva men det är inte så skönt ute än. Min mosstol gjorde jag av hönsnätssidor med mossa imellan, sen sydde jag ihop dem med en tunn ståltråd. Fåglarna har låtit bli mossa än så länge, men när det är dags att bygga bo så lär man nog få stoppa upp dem lite "ler". Ha det gott, Karina.

Birgitta sa...

God fortsättning på 2010.
Roligt att läsa din sammanställning. Jag har inte gjort någon sådan.
Här har vi det riktigt kallt. Idag när jag var och handlade stod tempen på -28 grader och ännu kallare ska det visst bli. I morron har vi helgdag här. Hur är det hos er? Ät trettondagen röd dag hos er?
Ha det gott.
Kramis Birgitta

Anette sa...

En härlig "promenad" i ditt gamla år! Ja, nu är det full vinter och just idag är det svårt att tänka sig att våren kommer, men det gör den väl så småningom! Vi har fått 20 cm nysnö i natt och det snöar fortfarande.
Kram Anette

Monica sa...

Hej och God Fortsättning på det nya året Bea. Hoppas du slipper gå ut och täcka dina älsklingar mitt i natten denna vår och att sommaren bjuder på lite mer sol och värme :)
Lycka till med urvalet av fröer...
Tjingeling
Monica

promenader på landet sa...

Hej och vad roligt att läsa om ditt trädgårdsår! Ja nu är det ett nytt år och det är så sant mycket kan vi inte påverka vi får leva i nuet och se positivt! Må så gott och vackra bilder! Stor kram från Maria