torsdag 14 januari 2010

Krångel och Award

Hej mina vänner! Hoppas även ni får njuta av det underbara och nästan sagolikt vackra natur som råder fortfarande. Vägar som kantas av snötyngda bugande träd med vita iskristaller, bildar en portal av det mest fantastiska slag man kan tänka sig, skapat av naturen själv, men tyvärr, det kan säkert ha sina negativa sidor, men det förgyller min dag och säkert andras för den delen.

Nu blir det ett snabbt inlägg denna gång pga datakrångel och det blir antagligen service i morgon och hoppas komma åt mitt bildarkiv efteråt!! Tekniken är underbar när den fungerar! Återkommer med inlägg när det är fixat!

Tills dess får ni hålla till godo med min "julkaramell" som håller än! En mini-amaryllis och polkagrisrandig.





Av Mia med bloggen Mias Hageliv har jag fått en vacker Award och en utmaning som går ut på att avslöja sju saker som ni inte visste om mig. Tack Mia, trevligt med små utmaningar !
Hmm.... jag har antagit denna utmaning ett antal gånger förr och kanske ni redan vet allt!!?



- Jag ogillar att komma för sent, vad det än kan vara, kurser, jobb, osv

- Ett år går väldigt fort, min tandläkare kallade mig häromdagen till den årliga kontrollen och fasar för hål i tänderna och vi får se hur det går om några dagar

- Vill så mycket hinner med en bråkdel av allt det jag önskade, med tanke på den kreativa ådran

- Tekniska apparater är det värsta som finns, läsa manualer tar en evighet och vill helst behärska "tingesten" omedelbart - innebär kanske lite otålighet

- Ifall ni inte visste, så har jag faktiskt klippt gräsmattan åtminstone två ggr i mitt liv

- En avslöjande episod till slut. Vid kaffebordet satt mina kollegor och vi kom på ämnet: Behärska byta däck vid punktering! Till saken hör att vi är kvinnodominerad arbetsplats, men manlig service bemanning fanns med vid tillfället. Jovisst, det klarar jag hävdade jag bestämt och var helt nöjd med den konsten och färdigheten som har relativt lång arbetsväg.
Precis samma dag hade jag väldigt bråttom hem, för att byta om och iväg på en resa med utsatt tid. Jag hann bara svänga ut på vägen upptäckte jag PUNKTERING och jag som hade så bråttom! Ja, då var det att krypa iväg till den manliga bemanningen och be om snabb hjälp. Jag fick ett litet försiktigt påstående: Vem var det som kunde byta däck!?

Det får räcka med dessa punkter. Sänder utmaningen och Awarden vidare till följande och hoppas ni antar den.


Nu får vi hoppas att krånglande teknik inte varar så länge, att det blir oro i bloggsinnet! Ni får hålla tummar och tår på snabb service och betjäning!!

Trevligt veckoslut!

Må gott mina vänner!

37 kommentarer:

Birgitta sa...

Vad fin din amaryllius är. Krångliga tekniska prylar och manualer är inget för mej. Och är de dessutom på engelska så förstår jag ingenting. Bra att inte vara för självsäker, tänker på ditt däckbyte.
Kram Birgitta

Lena/isis sa...

Jätte fin amaryllis. Just mini varianten letade jag efter före jul men hittade inga. Roligt att läsa din utmaning med tanke på att en hel stämde in på mig :) Kram

Hilde sa...

Amaryllisen din er skjønn - håper du får orden på din pc, og at hjulene sitter fast og ikke punkterer med det første, for nå har du nok en kunst å vise opp...
HIlde

Lilla My sa...

Det var en tjusig amaryllis i år har jag bara haft en vanlig vit här hemma. Nåt år har jag beställt efter lite ovanliga sorter men dom är rätt dyra och inte har dom alltid blommat bra heller så jag har slutat.

Hon har intressanta frön den här damen som har Joyseeds, har du beställt nåt av henne?
Ska bli spännande att odla maskrosor :)
Vi hörs

Lyckoslanten sa...

Jaha! Vad ser jag här? Tack för den awarden! Ska nog försöka få till det där i helgen! ;o) Ja ibland får man bekänna en del som är obekvämt. Lycka till med teknik och däckbyten i fortsättningen. Ha en riktigt skön helg! ♥ Ann-Lis

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Hoppas att din dator snart tillfrisknar. Fin amaryllis!
Ja du, manliga kollegor är bra at ha i sådana situationer ;O)
Men har du tänkt att killar aldrig kommer springande och be om hjälp i sådana situationer? Det skulle vara svaghet kanske?
Vi kvinnor har det bra, vi kan vara "starka" och vi få lov att vara svaga. Härlig ...tycker jag.
Ha en underbar helg oc fortsätt njuta det underbara vinterväder.
Kram, Petra B.

Susanne/Manitou sa...

Tack å tack, antar utmaningen. Ser att några av dina " bekänningar" har vi gemensamt, kul. Alltid lika roligt att läsa och på det viset lära känna personen bakom signaturen bättre.
Vilken fin amaryllis, mina amaryllisar blev inte vad de borde blivit i år, sorgligt nog.
Kram

Ruben sa...

Så vackert fånga amaryllis - och vilken liten goding!! /Ruben

AnnCharlotte sa...

Amaryllisar är tacksamma för att de bjuder på sin blomning länge...
Så typiskt med punktering just då.
Jag tycker det är stört omöjligt att få loss hjulet...speciellt efter att ha bytt däck på verkstad där de drar till bultarna med maskin...då måste man ju vara jättestark om man ska klara det.
Jag tycker inte heller om att komma försent...är faktiskt helt sjukt punktlig :)

Åsa sa...

Äh, va försmädligt med punkteringen! Hoppas nu det går snabbt med dataservicen!

STENLYCKA sa...

Vilka underbara bilder på denna drottning bland julblommor.Hoppas det ordnar sig med din sjuka dator.
I dag skall jag roa mig med att åka skidor, det var såååå...
många år sedan jag åkt skidor på längden. Vi har inte haft någon snö här som gjort det möjligt. Men nu efter att jag har varit till staden och veckohandlat så skall jag testa mina skidor, får väl se om jag klarar av det. Vi har bara -6 grader här och solen är på uppåtgående, så det kommer nog bli en fin dag.

Ha nu en riktig skön helg och njut av vintervädret,det skall jag göra.
Kram

Annika Christensen sa...

Hej!
Krångel är inte kul.
Jag nöjer mig mer än väl med din vackar amraryllis.
Grattis till awarden härligt med bloggvärlden eller hur?
ha en skön helg
Annika

NataljaOblanskaja sa...

Usch, ja när datorn krånglar får man ringa efter expertisen.
Jag njuter verkligen också av naturen just nu. Grenarna framhävs verkligen vackert, träd man knappt lagt märke till förrut framstår plötsligt i hel annan dager med all frost på grenarna.
Ha en trevlig helg.
Camilla

Lotta 8`) sa...

Hihi, det där med att byta punktering... jag brukar skylla på att däcken är så hårt åtdragna ;) Nä, jag försöker kunna det mesta själv men att laga ting, då är maken bäst, men en dator kan jag hantera rätt väl, det är ju teknik det med :)

Vacker amaryllis! Jag har en liknande randig men mer åt rosa, och nu blommar det för fullt här hemma - så himla fint :)

Ha en skön helg :)

Gunilla sa...

Hej Bea

Visst blir man lite frustrerad när datorn krånglar, jag kan noll och ingenting när det strular och tänkdå behöver man den allra mest.

Vilken fin amaryllis. Riktig polkagris.
MUMS.

Ha en fin fortsättning på dagen
Trevlig helg
Kramen/Gunilla

Mies Balkong sa...

Fy för datorkrångel, hoppas att det rättar till sig!

Fantastisk amaryllisbild!

Ha en fortsatt trevlig fredag! =)
/Marie

Gudrun sa...

Hej Bea!
Vilken vacker amaryllis.
Hoppas du fått ordning på tekniken och om inte att det fixar sig snabbt.
Tänk så typiskt att du skulle få punka när ni precis pratat om det.
Kram och ha det gott.

promenader på landet sa...

Önskar dig en riktigt skön helg! Kram Maria

Njut i din trädgård sa...

Ja nu är det oerhört vackert ute.
Datakrångel är bara för hemskt! Jag lider med dig. Jag bråkade med en dator som inte gick att rädda i somras - vidrigt - allt försvann!

Trevlig helg!

HelenJ sa...

Visst kan vi tjejer byta däck! Jag byter själv varje vår och höst, det går på mindre än 20 minuter för alla fyra däcken.
Men ibland är man inte riktigt klädd för att krypa omkring på alla fyra, och då kan det vara bra om någon annan rycker in. =)
Hoppas dina datorproblem löser sig snabbt. Tekniska prylar ska bara fungera, de får inte krångla! Min systemkamera slutade fokusera idag, så nu måste den in på service. Och jag som ska på bröllop imorgon. Det är såååå irriterande....
Jag önskar dig en trevlig helg iaf.
Helen

Beatrice sa...

Hej Bea och tack för din fina kommentar hos mig! :-)

Vad trist med datakrångel, jag vet själv hur det är och man blir både irriterad och less och får lust att slänga ut eländet genom fönstret. Men... då skulle man nog ångra sig efteråt :-).

Jag antar utmaningen... ;-).

Hoppas du får en fin helg och att det ordnar sig med datorn!

Kramar
Beatrice

NinaVästerplana sa...

Grattis till awarden o till den snabba hjälpen vid däcksbytet, hoppas nu det går lika galant med datahaveriet....
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

ormbunke sa...

Usch! för datakrångel. Jag hoppas att du kopierar dina bilder i en CD man vet ju aldrig vad som händer.
Amaryllisen är ju för söt. Bra att de inte blir för långa.Anita

Mia sa...

Jag kan inte byta däck och erkänner glatt att bilen, den står på min mans arbetslista ( och den är inte lång ;) Kan du det själv är jag imponerad. Jag kan tanka bilen da, men när vi bodde i Schweiz såg männen ner på oss damer som mindre intelligenta, så då körde jag bara in på macken och så tankade mannen som jobbade där min bil och tvättade rutan, ibland är det bra att kunna spela på den kvinnliga otekniskheten, den servien fick aldrig min man.. Hoppas du får ordnat krångeln, datatrubbel är inte kul :)

Babsan sa...

Gillar ditt avslöjande angående gräsklippningen...

å undrar om du möjligen har någon plan att ev göra ytterligare en???

knatten sa...

Vilken härlig amaryllis. Min åkte ut idag, vissen o ful o jag sparar inte lökar.
Kul det där med att kunna byta däck. Jag gjorde det förr när jag var ung (o snygg) o ensamstående. Nu ringer jag nog efter hjälp. /Knatten

Livet på Vestergård sa...

I teorin kan jag också byta däck på bilen ,i praktiken ser jag nog först efter om det finns någon manlig hjälpare inom räckhåll :)
Hoppas att det reder upp sig med ditt datakrångel.
Ha en bra lördagkväll! Kram Kicki

Inger sa...

Hej Bea! Tack för din award till mig! Hoppas din dator funkar igen, ett elände att vara utan.
Fortsatt trevlig helg!

Inger

India sa...

Underbart vackra de där polkagris-amaryllisarna. O byta dädk är det väl klart att vi klarar eller hur? Det är bara ibland lite olämpligt. Lyckades för några år sedan byta efter en punktering iklädd kappa och högklackat. När jag var färdig stannade en polisbil och undrade om jag behövde hjälp!!!! Jag talade då om för den stackars polisen att när man behövde karlar så fanns de minsann aldrig till hands. Kanske hade jag lite dåligt tålamod just då!!

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Tack för din gratulation, det värmde!!! Om jag ska säga som det är så tycker jag att DU har Finlands finaste trädgårdsblogg!!! Varför anmälde du dig aldrig???

Äsch attans datorer...tyvärr måste jag säga att det är tur att datorer bråkar och krånglar, det är nämligen mitt levebröd att fixa och hjälpa dataanvändare när de är i datanöd...
Andras död, andras bröd :)
Ha en skön helg, och hoppas du får fixad din dator!

Monica sa...

Byta däck ...skulle vara bra att öva på , ifall man en dag inte har maken i närheten :) Amaryllisen har du fångat såååååå...fint på fotot! Man tackar och bockar för awarden :) och visst antar jag utmaningen ....
Tjingeling
Monica

Mine Blomster sa...

Jeg vil bare fort innom deg for å si takk til dine omsorgsfulle ord på min blogg. Du sier det helt rett, og som jeg mange ganger tenker det - Jeg er til syvende og sist, bare et menneske!!
Så kjenner jeg det virkelig nå...!!
Nå tar jeg min sønn og min hund ut på tur.. -litt variasjon i dagen!!
Ha en fin søndag ;O)
Birgitte

Åsa sa...

Hej Bea!

Tack snälla för din rara kommentar,
det gör mig så glad.
Din Amaryllis var det vackraste jag sett!
Måste bara ha en sådan nästa år, (har en liten kom i håg bok om julen) lite knäpp är jag nog allt! där skriver jag upp vad jag skall göra och fixa med till nästa jul.
Ha en underbar Söndag, och hoppas att du fått ordning på datorn.
Massor av kramar från mig.
Åsa

Huset på landet sa...

Vilken söt amaryllis! Här är julamaryllisarna inne på andra blomingen också.
Hihi, jo det är en sak vad man kan i teorin och en annan vad man klarar av i praktiken. Jag tror jag borde uppdatera mina däckbytarkunskaper med det snaraste...
Ha en skön vecka!
Nicole

Gunilla sa...

Hej Bea

jag har frösått Tolvgudablomman och den är lätt att få att bli. Det är nog tre år sedan och de växer och blommar länge, jag köpte fröerna på Tradera och det blev en mindre sort ochså den har alltid varit så. Jag har flyttat plantorna ochså men den blir inte större. Jag köpte av en som bor i närheten av Piteå så den är då härdig här.
Jag har zon 5. men det beror ochså på hur det ser ut runtomkring. Jag har en liten try som skall klara 2 (3) men den har överlevt nu i tre vintrar så nu är den härdig.:o)

Ha det gott
Kramen/Gunilla

karina sa...

Hejsan!
Skönt att det finns fler otekniska damer. Jo, jag kan koppla lampsladdar och sånt men apparater där går gränsen för mitt tålamod och ork. Manualer ska vara bilder på och inte tråkig text, då kanske jag skulle kunna plöja mig igenom dem. Men kameramanualen fick jag läsa igenom för jag saknade lite inställningar. det var inte svårare än att jag skulle trycka på en knapp så det är fixat "ler". Ha det gott, Karina.

Moa sa...

Vackra amaryllisar som jag gärna tittar på tills tekniken har rättat till sig.. hoppas att det går fort. Man står ganska slätt när det verkligen tjörvar ihop sig med datorer.. en hel del kan man fixa men långt ifrån allt.. kram och ha det gott /MOa