torsdag 7 januari 2010

Kallt och glödhett

Efter flera dagars ledighet får jag tyvärr inse, att de sköna, bekväma och lata dagarna hade ett slut. Nu får jag ställa in mig på den vanliga vardagliga lunken igen och man får kravla sig upp i ottan, fungera alert och hurtigt, ingen mjukstart på dagen med morgonkaffet, hämta posten, blicka ut genom fönstret på vårt vackra landskap som hållit rena julkortsidyllen hela helgen, men som dock inte har varit riktigt humant denna vecka vad kölden beträffar. Kung Bore har oss i sitt järngrepp och nu i skrivandets stund med -30 grader och det bjuder inte till långa sessioner på utsidan kan jag lova.

Julen är definitivt slut och pyntet är nedpackat och förvaras omsorgfullt till nästa år igen och precis som tidigare år blir det ljust och rymligt med fria ytor efter "julgransplundringen".
Det känns lite vår genast man får in det ljusa - lite hoppfullt i kylan trots allt!

Vad kan passa bättre än att avsluta julen med de sista röda äpplen som får ligga på glödheta kol och stekas i folie, värmen från kaminen sprider sig och ger en behaglig känsla, doften och smaken från ett foliebakat äpple är ljuvligt.






Hoppas ni mina vänner har det varmt och skönt, trots vargavintern. Nu skall jag fundera över behovet av ekipering, för att ta mig ut i kylan till jobbet.

En liten personlig hälsning till Susanne /Manitou, jag kommer inte längre in på din blogg den "gamla" vägen och har inte den NYA adressen sparad. Vill du maila mig eller skriv i komm. så att jag kan hälsa på hos dig!! Tack!

Må gott!

34 kommentarer:

gittan sa...

God morgon vännen! Ännu en vacker dag är i antågande, jag skymtar solen på nocken av grannens hustak. Inte för att vi är i närheten av din temperatur men jag muttrar redan över att jag måste ta mig ut idag. Men nöden har ingen lag, kylen gapar tom, och det lär ju magen också göra om det inte åtgärdas =)Hoppas du får en bra dag på jobbet / kram gittan

Annika Christensen sa...

Ja allting har sitt slut.
Det måste det ha för att det skall komma något nytt.
Inskolning och utskolning hette det i förskolan.
Viktigkt med en bra start och ett bra slut.
Härligt gott
Ha ens kön helg
Annika

Lillebeth sa...

Minns smaken av glödstekta äpplen från barndomen! Ha det gott, trots den hårda kölden.

Skoogstrollet sa...

Hua, jag är nog glad att vi bara har 9 minusgrader och små änglar som dansar ner från skyn, men även här kuras det helst inomhus.

Glödbakade äpplen har jag aldrig ätit så det får jag väl skrivad på kom ihåg-listan inför nästa gång det grillas. Hur länge ska de ligga på innan de är färdiga?

Sedan har jag väl samma problem som dig med att få vackra färgskalor på rabatterna så just nu läser jag en del trädgårsböcker om annueller och perenner för att försöka ha en god tanke och inte bara leta febrilt i frökatalogen. Vad det gäller grönsaker är det lättare att veta vad man vill ha även om man sedan måste ta ställning till vilken sort man ska ha.

Har du några blommor du rekommenderar? Gärna i blått-vitt eller rosa-lila. Rött och gult blir det nog mindre av ...

Åsa sa...

Ja du Bea nu är vardagen över oss, på gott och ont!
Hoppas ni snart får lite mildare väder, så ni kan komma ut och njuta utav vintern!

Gudrun sa...

Ugnsbakade äpplen har jag ätit men inte foliestekta, blir det ungefär samma smak?
Fy så kallt ni har det, 21 grader är det kallaste här hittills. Men jag hoppas att denna kyla är över snart.
Tänk, solsken och 5 grader, det är härligt.
Kram

Jord under naglarna sa...

Idag är min sista lediga dag, det har känts lite tråkigt att det varit så kallt, men jag har å andra sidan kunnat ta det väldigt lugnt.
Så gott det låter med äpplena!

Birgitta sa...

Ugnsstekta äpplen var länge sedan jag åt, men gud vad gott det ser ut. Skönt att julen är över för denna gången (även om julgran är kvar än). Vi har pillat upp pannan lite och nu kommer mer värme på elementen och det känns riktigt skönt här nu om man kan vara inne.
Kram Birgitta

Beatrice sa...

Stackars er som har det -30 grader ute!!! Här har det tack och lov blivit lite mildare väder och när jag tittade på termometern för en stund sedan, visade den "bara" -11...

Ugnsstekta äpplen med kanel låter smaskens! :-) Det skulle jag vilja prova! Före jul hade jag planerat att göra knäckäpplen, men som med mycket annat, hann jag inte. Men... det kommer ju fler jular!

Kramar
Beatrice

Kalo sa...

Dina äpplen ser härliga ut! Visst är det kallt och min vedspis ryker in! Till sommaren måste den renoveras!
Karin

ormbunke sa...

Här väntar jag med att kasta ut julen. Det brukar bli till Tjugondag Knut. När barn o barnbarnen var små skulle det alltid va julgransplundring först.
Stekta äpplen låter smaskens.I natt har vi varnats för 20 minus och kuling så det är bäst att hålla sig inne.Ha de gott framför kaminen. Anita

Växthusmadam sa...

Låter mysigt med dina äpplen! Hoppas att du får en skön helg!
Växthusmadam

Lena/isis sa...

Ja, det är samma här. Slut på den härliga ledigheten. Ja, jag har ju jobbat några dagar redan också. Ha en trevlig helg. Kram

promenader på landet sa...

Hej kära bloggvän! Ja nu är det kallt jag gillar vintern men jag gillar inte att jag inte kan vara ute så mycket som jag vill! Ansiktet blir fööör kallt! Vad smaskigt med varma äpplen, det ser jättegott ut! Ha en bra helg! Kram Maria

Mia sa...

Det ser ljuvligt varm och gott ut med dina äpplen, tror aldrig jag har ätit det, äter man dom med skjed som med bakad potatis eller? Där kom jag på något, kanske ett sätt att laga middag i morgon, bara slänga in potatisen :) Ha några sköna arbetsdagar nu, gott du inte är vägarbetare och måste vara ute, brrr...

Inger sa...

Ännu kallare hos dig än hos mig, gäller att klä sig rätt. Blir sugen på stekta äpplen då jag ser dina bilder.
Ha det gott!

billan sa...

Så gott det låter med äpplena.
Det har varit så rörigt här hos mig så jag har inte ens hunnit bli less på julen, hela härligheten är kvar hos mig....får väl stoppa undan julen till veckan. Jag tycker till och med att granen fortfarnde är fin!!!!
Kram!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Här darrar vi med våre knappt -10.
Kaminenrummet är den mest frequenterade platsen i hela huset.
Jag har redan börjat jobba i måndags men dem trettondagen var det en human vecka.
Ha en riktig mysig helg, Petra B.

Lilla My sa...

Jag som inte trodde vi skulle få kallare än -25 fick nog en chok i går när vi hade -30 det är alldeles för kallt men du har ju hittat en intressant sysselsättning när det inte går att vara ute, gott med äpplen!
Var en sväng ute i växthuset i går och drömde om våren...
Ha en skön helg!

Hilde sa...

Ja, nå er det kaldt, men bakte epler i ovnen så godt ut! Lurer på om vi skal prøve det!
Kanskje med en liten klakk vaniljeis ved siden av... Her er det ikke fult så kaldt som hos deg - -25 på morgenen i dag, men åh så deilig det er å ha varme i peisen!
Klem hilde

Lyckoslanten sa...

Hej Bea! Vargavintern gör det litet jobbigare att gå till jobbet. Det tar ju hur länge som helst innan man har på sig alla dessa kläder, som inte är så rymliga som de borde vara heller efter julens fester. ;o) Va' mysigt det ser ut med de där äpplena, fina bilder. Nu är det öppna spisen och bastu som gäller. Jag ska faktiskt på revy i kväll. Ha en skön helg! ♥ Ann-Lis

Åsa sa...

Åh, så gott det doftar av varma äpplen, ja, jag känner doften!
Och så gott det skall smaka. Mums!
God fortsättning på det nya året oxå.
Kram på dig.
Åsa

NinaVästerplana sa...

Ett stekt äpple skulle suttit fint nu.... Jag jobbar o är ute på vägarna o far o kilar in o ut ur stugorna..... Av med kläder.... på med kläder..... Bilen hinner inte bli varm mellan stoppen....
Nån som vill byta jobb med mig idag?
Nåja, det blir väl varmare igen o då är det inte illa alls ;-)
Ha´t himla gôrgôtt i spisvärmen o en trevlig start på jobbet
Nina

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oh boy, jag känner doften ända hit till Skåne...ser såååå gott ut!
Ha en fin helg,
Lydia

Gunilla sa...

hej Bea.

Huva vad kallt ni har haft det vi har haft max 24 men det var på natten.
Idag var det ju kalasväder hoppas att det blir lika fint i morgon.(Söndag).
Stekta äpplen det har jag inte gjort men jag kanske skall prova på.Det ser gott ut.

Ha en riktigt fin helg.
Och håll värmen.
Varma kramar/Gunilla

BEA sa...

huff ja, hverdagen innhenter oss fort etter slik "ferie" :o))

Ha en deilig kveld.. klem fra mæ

Anonym sa...

Hej,
Har raderat TB, gillade inte det nya upplägget. Håller på att lära mig ur blogspot fungerar, hör av mig så fort jag "öppnat" den
Kram
Susanne/Manitou

Njut i din trädgård sa...

Kan man göra så - så himla häftigt!

karina sa...

Hejsan!

Såg just på nyheterna att det varit och ska bli plusgrader i hela landet, så skönt då kanske man kan se vart julrosorna är igen. Så gott det ser ut, får prova det vid tillfälle. Ha det gott, Karina.

Livet på Vestergård sa...

Härliga bilder på äpplena :)
Ja ibland tycker man att man klär på allt man äger och har innan man kan gå ut. Men lite härdad tror jag nog man blir :) ändå hoppas vi att det blir varmare så småningom.
Ha en bra vecka. Kram Kicki

Ruben sa...

Mmmm vad läckert det ser ut med de röda äpplena! Kan tänka mig att det är mysigt i stugan med doften och värmen från elden! Fortsatt gott nytt år! /Ruben

Susanne/Manitou sa...

Hejsan,
Då har jag börjat blogga igen.
Kram
Susanne

Mia sa...

Hej igen, när jag sänder vidare en Kreaktiv Award så måste det ju bli till dig, hoppas du tar emot den :)

India sa...

Fy sjutton vad kallt du har! Inget för en skåning som fryser öronen av sig vi -10.