torsdag 17 december 2009

Vem vill byta?

Brrr...det är kallt - 22,5 grader, solen orkar nätt och jämt upp över taken. Stiger ut på trappan och kölden tar ett riktigt grepp om skinnet, fåglarna meddelar att behållarna är tomma på mat och får genast fylla på med frön, för att de små trädgårdsvännerna skall ha mat för dagen, nu när kölden biter sig fast i varje strå och omfamnar naturen med ett skönt vintertäcke för alla växter. Hämtar posten, sopar snö från trappan, brrrr....utan vantar på händerna blev allt detta kallt och påminner mig om att nu är det dags att söka reda på de allra varmaste skorna, vantarna, och mössan.



Den guldgula solen går upp och den bistra kalla snön ligger på taken.




Solstrålar som inte orkar värma mera i år, ger lyst i träden.



De silvervita iskristallerna gnistrar som de vackraste finslipade diamanter i de bleka solstrålarnas sken.

Vem vill byta? Ni erbjuds en verklig midvinter, stjärnklara nätter, gnistrande kall snö, det riktiga snöknarret, en vit och ren snö som ligger orörd, vintern är onekligen vacker men....kallt!? Nej, kanske min värld är bäst ändå, jag stannar och gör min dag av mindvinter kylan! Nu skall jag göra eld i min braskamin, det (ateljén) värmer gott i alla fall! Mysa och pynta klart, för i helgen blir det ett och annat trevligt program.

Må gott mina vänner !

35 kommentarer:

Gudrun sa...

Så trevligt det låter.
Skall nog också tända en brasa.
Kram

Anette sa...

Behöver inte byta! För vi har det likadant.......nästan.......här är "bara" -10 grader. Men visst är det härligare än allt grått som har varit! Dessutom fylls snötäcket på nu. Skönt att tomten får snö till släden ;-) Kram Anette

gittan sa...

Nä, idag tror jag inte att du ens vill byta med mig i söderns land =) Vi har samma väder, fast inte riktigt lika kallt. Här är det "bara" -6 grader idag. Strålande solsken, men bitande kalla vind. Skyndade mig in igen kan jag lova. Varmaste vantarna och nya vinterstövlarna är framplockade, någon mössa äger jag inte och vill ingen ha heller. Det bästa med dagen är att om ett par timmar sitter min Nathalie på bussen hem från Göteborg. Vi har inte träffats sedan början av nov. men nu stannar hon tills på annandagen - härligt att få rå om hene igen =D
Ha det gott / varma kramar gittan

Lyckoslanten sa...

Ja, vintern bet ordentligt i kinden idag och jag undrar hur jag ska komma på kvällens julfest utan att dra med mig statisk elektricitet. Man borde ha en klänning av helylle och stickade strumpor! :o) Vit jul vill vi ha i varje fall! ♥

Jeanette sa...

å nej så kallt vill jag inte ha, så snäll du är som tänker på de små pippifåglarna
kram

NataljaOblanskaja sa...

Oj, vad bra att du påminde mig, har alldeles glömt bort de små fåglarna nu när det plötsligt blev vinter.
Mycket vackra vinterbilder.

Camilla

ylvahi sa...

Hu va kallt. Nej vill inte byta. Här blåser nordan isbitar ändå. Har "bara" - 5 än så länge. Försöker få upp fågelstugan men hålet har frusit, måste nog till lite mer kraft där.
Ha det bra/Kram Ylva

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Brrrr, näää, det räcker med våra -5 grader härnere. Vad är det för underbar torn på bilden, en FYR ?
Är det i din trädgård? Vill ha en så stor fyr jag med. SVARA, jag bara älskar Fyrtorn och samla på de. En värmande Midvinterkram,
Petra B.

Birgitta sa...

Hej! Vi har också strålande vinterväder här med snö och kyla. Visserligen bara -12. Solen var framme idag, men orkade inte värma upp något. Och i morron ska det bli bortåt 17 grader. Jag har bara varit ute och lagt in ved i pannan en gång idag. Maken var iväg på vargjakt och sedan harjakt, men det blev ingen varg och ingen hare. Donna frös om tassar och så är hon lite tunnhårig där hon blev rakad vid såren. Hon är frisk nu och det känns skönt. Nu ligger hon på kökssoffan med ryggen mot elementet och njuter. Och det gör Sniff också. Fåglarna äter frö i sådana mängder nu och talgbollar också.
Dina bilder var jättefina.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

India sa...

Du kanske vill byta med mig? -10 grader, iskall vind och gravgrävning! Vi har maskin till hjälp men det hade frusit i jordlådan och på kärran så jag har fått skotta och spetta en hel del för hand idag, och så skulle det grusas på parkeringen och det fick ju ösas upp i spridaren också för hand så visst har jag hållit mig varm idag men det bet bra i skinnet här också fastän det inte på termometern var lika kallt som hos dig. Det var + 12 grader inne när vi kom hem för ingen hade eldat på hela dagen så nu är snart vedspisen röd!! och vi har snart kommit upp i 20 grader, fast det är det inte på golvet där är det bara ett par grader. Men det låter mysigt med mys och pynt själv ska jag nog gå och lägga mig nu. Ta vara på dig nu i kylan och glöm inte vantarna.

India sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lena/isis sa...

Så vackra och livfulla bilder du tar. Och skriver så bra också. Skönt med en brasa. Jag har också en mysbrasa igång. Så nu är det både mysigt och varmt. Men uj va kallt ni har det. Vi har bara hälften så kallt här. Kram

Lotta 8`) sa...

Byta? Tja.... solen tar jag gärna emot så kan du få lite grå himmel :) Mycket vackra bilder med ljus och gnistrande snö!
Men vi har faktiskt kallt vi med, -7 i morse men det blåser kuling och på västkusten är vinden ISANDE kall!! Kan nog lägga på ett tiotal grader till vår -6 :)

Nä,jag klagar inte - säger som jag brukar - bara det inte regnar.... det är vackert ute och hoppas få se lite sol/dagsljus till helgen :) Var som hastigast ute och tittade till vinkastet, satt in ett blockljus till för att höja till +3 inför natten, som skall bli kallare än föregående natt.

I morgon är det fredag och sista dagen på den "hektiska" veckan med div fixande inför aktiviteter på både jobb och fritid, ser fram emot en helg som skall gå i julens tecken :) Kram och ha det så gott ikylan :)

♥Min Eden♥ sa...

Javisst är det vackert ute nu. Men jag är mycket orolig över hur alla växterna ska överleva denna köld utan ett ordentligt snötäcke....

Ha det gött!!

BEA sa...

Hva himla kaldt!! jeg kjenner det prikker i huden bare ved tanken.. det kaldeste vi opplevde i Kilpis var -35.. men det gikk helt fint for luften er ikke fugtig der nord..

Nydelige bilder!! akkurat som jeg husker Finland:o)))

Ha det godt så lenge.. klem fra meg..

Hedera Helix sa...

Oj, vad kallt, då bor du rätt högt upp i Sverige antar jag....brrr
Här har vi också kallt för årstiden, men inget mot dig förstås. Ha det gott och tänd en brasa och mys!

Jord under naglarna sa...

Samma här!Vi har till och med kallt inomhus då ingen varken har varit med och eldat eller cirkulerat luften så ikväll håller jag mig här på övervåningen och bara tar det lugnt.

Har du inte plockat fram mössan ännu så är det definitivt dags nu!

IreneL sa...

Men ojoj så kallt du har det! Hos mig var det inte så kallt men åhhh så isande det blåste här..burr! Vilka tjusiga bilder du har tagit..underbara! / Irene

promenader på landet sa...

Hej goa bloggvän och tusen tack för kommentaren på min blogg, den värmde!!! -22c är lite väl kallt för min smak, men det ser verkligen vackert ut på bild! Må så gott! Kram från Maria

Lenas trädgård sa...

Nej, nu vill jag inte byta med dej - för nu har vi också fått snö! och 3-6 minusgrader! Lagom tycker jag! Men man kan inte vara säker på att det varar, för den första snön kom o försvann "som Guds ord i en tosing"! Men dagen därpå återkom snöfallet, och nu har vi några cm. Vackert! och härligt!
Må så gott i brasvärmen! O ta på dej väl när du går ut!
Kram Lena

Mia sa...

Nog ser det vackert ut hos dig, och låter underbart med snö som knirkar under skorna, men temperaturer under 20 grader är för kallt! Jag hänger gärna med til minus femton men sen är det stopp. Tur att vi inte brukar ha så många kallare dagar.. Sköt om dig och försök hålla värmen nu :)

AnnCharlotte sa...

Så kallt är det inte hos mig men iallafall tillräckligt kallt för att snön ska ligga kvar och det känns glädjande....

Hilde sa...

sÅ VIDUNDERLIG SKJØNNE BILDER DU VISER! gLEDER MEG TIL Å KOMME PÅ hytta å oppleve vinteren igjen!
HIlde

ormbunke sa...

Det verkar va i kallaste laget. Vi har haft 6-7 minus men en vind så vi kan lägga till minst 10 minus gr.
Det gäller att få fram så varma plagg som möjligt.Men det blev ju fina bilder. Men utan vantar var väl inte så bra. Jag har förfrusit några fingrar så jag vet. Ha de gott trots kylan. Anita

Åsa sa...

OJ! Så kallt har vi det ytterst sällan!

Kalo sa...

Det ser iallafall underbart vackert ut!
Karin

NinaVästerplana sa...

Nej Bea... jag byter inte! Tycker det är alldeles för kallt med de -12,4 som termometern visar här....
Hoppas du trots allt har det bra o att du hittat vantarna ;-)
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

haspet sa...

Lite i kallaste laget för min smak. Men otroligt vackert har du. Det är ju ändå ganska härligt med vintern ändå även om jag föredrar vår och sommar. När jag är ledig så får det gärna vara riktigt kallt och snö men jag tycker att det är lite jobbigt när man jobbar och inte kan klä sig ordenligt. Ha en jättehärlig helg. // Peter

karina sa...

Hejsan!

Snön har kommit men inte dina köldgrader, får allt räcka med 3-4 minusgrader. Bor ju trots allt i zon 1 och tycker att det ska vara max ett par cm snö och 1 grad kallt. När vi kom ner igen så fick jag ta fram skotteln och skotta gångar för att vi skulle kunna ta oss fram. Visst är det vackert och barnen går förbi till snadgropen för att åka pulka så över julen kan den få stanna, men sen är det vår och då ska lökarna börja spira "ler". Ha det gott, Karina.

Lilla My sa...

Nog har vi haft kallt men i morrn är det lite bättre här men kall blåst.
Hoppas nån frökatalog skulle dimppa ner i postlådan så man får tänka lite på sommaren igen. Fast snart börjar vi ju gå mot ljusare tider..härligt!
Låter som om du haft en skön ledig vecka.

Mies Balkong sa...

Brrr, det låter lite för kallt i min smak! Men bilderna är ju underbara, framförallt den med den vackert iskristalliga kvisten.

Det låter som att du kommer att få en riktig sagojul i ditt midvinterland! =)

/Marie - som också skulle vilja ha en braskamin...

knatten sa...

Tack men det är kallt som det är här hos mej. Brr o hu! Och idag snöar det. /Mia

Med fingrarna i (j)orden sa...

-22,5 låter i kallaste laget för mig, men dina bilder är så vackra, så vackra. Snö och blå himmel - kan det bli bättre?
Önskar dig en God Jul!
Eva

Gunilla sa...

Hej Bea.

Vi har fått riktigt mycket snö nu senaste dagarna och det snöar ännu. Idag har vi minus 7 så det är riktigt bra.

Kylan skall ju fortsätta så att isen fryser långt ut i havet. Jag och gubben min gillar att pimpla på vintern men vi har ine varit ute ännu det har varit så kallt.

Ha det riktigt gott

Jul- Kram/Gunilla

www.livskrafter.blogg.se sa...

OTROLIGT vackra bilder ! ! !!

/Emma