söndag 6 december 2009

Små guldstunder

Andra advent och bara två veckor kvar till julen. Många har redan pyntat med vackra ljusslingor både ute och inne, stjärnorna hänger så vackert i fönstren, det smyckas och fejas, i receptböckerna bläddras det flitigt, alla de kära gamla julsångerna sjungs på ställen, lågmält och vackert. Visst är julen något alldeles särskilt? Ingen annan tid på året smakar väl den varma glöggen så god som just i juletid. Doften av de karaktäristiska kryddorna, nejlika, ingefära och kanel.

I år blir det smak av Kråkbärssaft i glöggen som bl a skall kryddas med färsk ingefära och det doftar enormt ljuvligt och juligt.



Tillbehören är också viktiga som ger den traditionella smakupplevelsen med mandel, russin och pepparkaka. Enkelt och vackert med små prestationer. Tyvärr blir det inget pepparkaksbak för min del i år. Mina tankar går ändå varje jul till min mormor som hade stora kakburkar med vackert radade pepparkakor, då var det högtid!



Och naturligtvis skall ljusen brinna i adventstid.


Doften av Saffran kan väl ingen motstå i juletid och naturligtvis bjuder jag på en bit Apelsin- och saffranskaka. Här finns receptet om du får en stor lust att baka. Jättegod!



Hoppas att alla ni mina vänner fått tid att njuta av små guldstunder i adventstid!

Kram !

15 kommentarer:

Gunilla sa...

Vad mysigt du har det. Vi har smakat på årets glögg med mandarin smak riktigt gott.
Din saffranskaka skall jag prova på den ser riktigt smarrig ut.


Ha en fortsatt bra kväll och en fin vecka .

Varma kramar/Gunilla

AnnCharlotte sa...

Det är mycket gott man kan stoppa i sig nu....idag har jag druckit glögg med smak av ckoklad och chili. Gott men inte starkt, varken av chili eller något annat ;)

IreneL sa...

Vilka jul-mysiga bilder du bjuder på...man blir så inspirerad! Kakan såg väldigt god ut! Ha det bra nu! / Irene

ormbunke sa...

Låter intressant med kråkbärsdricka i glöggen.Det luktar i hela huset av alla kryddorna man använder till glögg och pepparkakor. På torsdag blir det pepparkaksbak här då kommer vårt yngsta barnbarn(7 år) hit och då skall hon och morfar baka.Jag vill helst slippa har dålig erfarenhet av den sortens bak.
Fina arrangemang till bilderna du har. Det ser så mysigt ut. Jag vet inte om jag skulle trivas om jag inte såg vatten.Ha de gott. Anita

Lilla My sa...

Du hinner göra det trevligt och mysigt omkring dig. Här har veckan gått alldeles för fort men så har vi haft fullt upp.
Var på bal i går....fniss.
Ha en bra vecka!

Lillebeth sa...

Fint har du det och gott både luktar det och smakar det;-)

Ruben sa...

Så delikat det ser ut. Man blir så sugen på en munsbit och en liten klunk! ;-) /Ruben

Jord under naglarna sa...

Åååå, så fint! Jag vill genast komma på mysigt adventskalas hos dig! :)
Vi firade dottern två gånger om när hon fyllde år i helgen så blev det ett tårtkalas och ett glöggkalas med diverse goda tillbehör.

NinaVästerplana sa...

Gör du din egen glögg från grunden? Låter intressant.....
Saffran o apelsin är ju båda julsmaker så den kakan måste bli god.....
Ha en fortsatt trevlig adventstid
Nina

Beatrice sa...

Vilket härligt inlägg, jag blev så sugen på glögg och en god kaka till :-). Vad gott det låter att ha kråkbärssaft och ingefära i glöggen. Det har jag aldrig provat, men det låter onekligen spännande!

Här vattnas det verkligen i munnen av alla smaker och dofter du beskriver :-).

Många kramar
Beatrice

promenader på landet sa...

Hej goa bloggvän! Vilket jättefint inlägg du har i dag! Jag håller med det gäller att passa på att njuta av allt, dofter, smaker, ljuv musik och allt annat mys! Må så jättegott! Kram Maria

Allers Trädgård sa...

Så varma sköna känslor man får av dina bilder! Julen är mycket traditioner men för mej blir det för varje år mer och mer blommor, mossa, enris och annat "grönt" som ger dofter och ger julstämning.
/Ann Marie

Annika Christensen sa...

Börjar med en kram till dig.
Så gott och fint du visar.
Mycket njutbart.
Ja det är nu man skall njuta men vi har tyvärr haft en tuff vecka.
Men allt ordnar sig säger ju alla och det gjorde det till slut.
Ha en skön vecka
Annika

Inger sa...

Så inbjudande och vackert! Trots mycket stök försöker jag att finna en stund att njuta emellanåt. Julen för mig är främst ledighet och att få vara tillsammans med familjen.
Ha en bra vecka!

Lena/isis sa...

Vilka mysiga bilder. Ja, det gäller att ta till vara på de små guldstunderna. Ha det så bra. Kram Lena/isis