tisdag 15 december 2009

Mitt vinterland...

..är här! Det är kallt, igår riktigt smällkallt och idag faller små dalande snöflingor så sakta ner från himlen.Vilken fin julkänsla som infinner sig, när vår vackra natur ikläds det vita täcket av fjunlätta snöflingor som av en enda vindpust skulle störa den fridfulla stämningen som råder just nu. En härlig promenad gör kinden lite rosig och det knarrar av torr kall snö under mina fötter, nu är verkligen vintern här! Gamla fröställningar har en söt "mössa" av iskristaller och alla skogens granar har ett vitt och vackert flor av snö på grenarna. Det är stilla, tyst och vackert ute i naturen på morgonkvisten.

Med friska tag efter promenaden blir det julstök för hela slanten. Bakat lite smått och ett av det trevligaste inslagen i julstöket för mig, att få knåpa ihop en egen julgrupp, inte köpa de traditionella korgarna som är i för sig vackra, men att göra en egen korg själv, blir de mera personliga.




Men, det var tisdag idag och Mariás temadag. Julljus(mys) ute - nu föredrar jag levande ljus, ljuslyktor och marschaller, ljusslingor är i och för sig vackert, men det förekommer väldigt sparsamt hos mig.

Välkommen in på tomtarnas julljusmys i växthuset!



Mysig lövkorg.


Calluna är fortfarande fräscha och silar ljuset mellan kvistarna.







Här vilar tomtefar i trädgårdssoffan med ett uppdukat julbord intill.



Tomtemor gör allt för att alla skall få en underbar jul, med god mat, mycket ljus och värme.



Ljusen brinner i kronan och ljusfesten kan börja! Kronan har hängt hela året i växthuset och det är väldigt inbjudande att stiga in, men nu var det säkert sista gången som jag kom in pga köld och snö, det var väl värt att göra dagen lite ljus-festlig. Det blir åter kärt besök när vårsolen gör sitt och blomstersäsongen tänder liv i alla trädgårdsälskare återigen.



Önskar er allt gott och glöm inte att julljus-mysa!

Kram !

33 kommentarer:

Anelias hantverk sa...

Vilka härliga julbilder du visar! Den lilla tomtestugan är ju för underbar och tomtefar som vilar i soffan! Jag älskar ju tomtar!
Lucian var ju för gullig!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Så fina bilder Bea, är "avis" på snön. Här regnar det bara.
Jag föredrar också levande ljus.
men ibland går det bara med elslingor, och då har jag sådana med solceller och små LED lampor.
Kram, Petra B.

limerose sa...

Vad fint du gjort det. Jag älskar oxå ljus. Jag har hela hemmet och växthus, uterum och trädgården pyntat med lyktor och några slingor. Jag ska göra lite julgrupper imorgon, när min man är ledig sista dagen innan julafton. Då han får ha hand om lilla tomtenissan 10 mån Meja. Här snöar det för fullt med, täcket ligger tjockt nu och de har siat minus grader & mer snö ända fram till jul och längre. Hoppas de har rätt. Ha det gott i julstöket/ Rosie

Ruben sa...

Allt så trevligt!! Mest imponerad blev jag av kransen av bruna löv kring det lilla ljuset. /Ruben

Lyckoslanten sa...

Vilken trevlig rundvandring i växthuset och verkligen lyxig ljuskrona. Här hos mig julljusmyser vi så mycket det bara går! och mera lär det bli allt efter dagarna går. undrar om jag har missat de där snöflingorna? Hoppas de kommer hit!

Gudrun sa...

Så mysigt du gör det.
Det låter trevligt med promenaden. Här har det nog slutat snöa nu, det är vitt överallt.
Kram

Beatrice sa...

Vilken julstämning man får när man läser om din promenad i vinterlandskapet! :-)

Här snöar det fortfarande för fullt så jag har knappt vågat mig ut idag. Men det är mysigt också att sitta inne med tända ljus och titta ut på det vita...

Ha en fin kväll!

Kramar
Beatrice

Lena/isis sa...

Alltså så himla mysigt. Jag njuter av att titta på bilderna. En sån fotogenlampa har jag nyss köpt på en loppis men har inte använt den än. Har du fotogen i din eller ställer du in värmeljus, men det kanske inte går , föresten. Kram

Gunilla sa...

Himlars vad mysigt du har gjort.

Här har det snöat inatt och under dagen. Ungefär 5-6 cm pudersnö. Jag hoppas verkligen att det får vara kvar till Jul. Det skall ju bli kallare här också så det kanske inte smälter bort. men man vet ju aldrig.

Ha det jättegott
Kramen/Gunilla

Kalo sa...

Så många fina bilder med julstämning! Vi har oxå snö så tjejerna har gjort en snögubbe!
Karin

Livet på Vestergård sa...

Oj vilken julstämning du sprider med dina vackra bilder! Helt underbara. Hoppas att snön kunde hitta hit också.
Ha det bra!

knatten sa...

Å vad härligt juligt du visar.
Här har det snöat hela dagen men det är blöt snö o ungarna har gjort snölyktor. Hoppas snön får stanna o inte regnar bort. /Mia

ylvahi sa...

Åh så mycket julmys du visar.Här har kommit massor av snö i natt och den verkar bli kvar ett tag. Blev så ljust och fint/ Kram Ylva

Maria Berg sa...

Här var det så där mycket härlig snö på morgoen men innan kl 12 fick man ta på sig vadarstövlar om man ville komma fram och när barnen kom hem från skolan va det bra slask - tråkigt.

Det är mysigt med levande ljus. Tomte mor är det en konstnär här från Halmstad som gör dem.

Tack för att jag åtminstone i tanken för leka lite i snön.
/MB

Anonym sa...

Det är väl tur att du gillar snö! Och du har gjort det så fint där hemma.
Jag fasar för morgondagen. Ska besiktiga bilen i stan tidigt på morgonen och nu ikväll har snön övergått till snöblandat regn. Hoppas det INTE fryser i natt, då blir det is-racing till bilprovningen. (man skulle ju haft en bakhjulsdriven bil, då är det skoj att sladda runt,fast inte på trafikerade vägar. En gammal volvo 240 hade varit perfekt) Ha det gott / kram gittan

Hanna sa...

Så många fina bilder.
Kram
Hanna

HelenJ sa...

Här har det varit blandat regn och snö hela dagen. Nu håller jag tummarna för att det fortsätter snöa inatt så det är vitt och vackert ute när det fryser på imorgon. För halkbana vill jag inte ha!
Ditt växthus är så vackert julpyntat. Jag kan tänka mig hur underbart det måste se ut utifrån med alla ljusen och tomtarna och så den vita snön...

AnnCharlotte sa...

Jag blir lite avundsjuk på snön, här kom det några stora flingor en kort stund, men så fort de nådde marken var det bara vatten....Tomtefar ser ut att ha det riktigt mysigt.

ormbunke sa...

Vad fint och mysigt du har det.Är det hallongrottor du har i formarna di ser jättegoda ut.Ha de gott. Anita

Njut i din trädgård sa...

Ett jätte fint inlägg!

Underbara arrangemang och fina bilder!

Lenas trädgård sa...

Mysiga bilder! Här har det faktiskt kommit vitt från skyn idag! Var väldigt vackert...men nu har det redan regnat bort! Men jag hann ut med kameran. Vet inte om jag ska tro på väderprognosen om vit jul i hela landet! Suck, lite vitt gör julen mera jul, liksom...
Ha det gott bland dina fina jularrangemang!
Lena

Inger sa...

Julstämning och mysigt med tomtar och annat fint.
Ha det bra i julstöket!

Birgitta sa...

Vilka härliga julbilder du visar för oss idag och vad fint att snön dalar fint hos dej. Här har också snöat, precis som i hela landet vårt.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

NinaVästerplana sa...

Tom i Västerplana har det kommit alldels lagom mycket snö.... sen mäste jag börja skotta!
Så vackert du fått till det i växthuset med alla tomtarna, så du menar de får bo där fram till påsk nu då ;-)
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Lillebeth sa...

Fint o julmysigt hos dig! Kram!

Jord under naglarna sa...

Så fin och julmysigt du har gjort!
Jag gläder mig så mycket åt att snön kommit och gör det både ljusare, renare och mer juligt.

Karin / Livsluft sa...

Hej goa Bea!
Va vackert du gjort det i ditt fina växthus. Tomtelandet är ju så sött, så sött, med sina glada och förnöjsamma tomtar och vinterbarn.Det förvånar mig förstås inte med den känsla och kreativitet du har för att sätta samman saker så det blir ett ljuvligt stilleben.Och vi andra får njuta! Härligt!Din ljung håller sig då fint.Kanske det är den kalla torra luften? Här nere är det så blaskigt även om det de senaste 2 dagarna har snöat, men det är uppblandat med mkt regn och växterna tål inte det riktigt. Mer eller mindre ruttnar bort.
Är det hallongrottor du bakat i de söta formarna? Det ser såå smaskigt ut...jag blir så sugen på en till kaffet ;-)
Tack för dina vackra bilder du delar med dig av här och för dina vackra ord i ditt inlägg.
Ha det underbart i ditt vinterlandskap!
Kramar Karin

Britt sa...

Här har vi fått ett riktigt vinterlandskap riktigt mysigt. Vilka fina jul kakor. Det vore roligt med receptet till dem :)//Britt

Åsa sa...

Så julfint du har fixat det Bea, så lite snö till det, perfekt!

Mine Blomster sa...

Du skriver og fotograferer så vakkert at det blir nesten et eventyr å komme in til deg i din blogg verden :O)

Takk for utrolig vakre omtenksomme ord på min blogg "Julefortelling"
Vi satser her på en fredfull Jul i år!!!.
Ønsker deg og dine, en vakker og fredful Jul.
Vi blogges igjen
Varm hilsen fra Birgitte ;O)

Anonym sa...

oj va ja sku vill va liitin å kryp in i ditt tomteland:)du har nog höjt julstämningen för mig ikväll när jag titta på dom här bilderna,tå ja vaal stoor ska jag å hind me sånde pyssel som storasyster:)julkram!

Annika Christensen sa...

Ohh så ljuvligt du visar. Tomtestugan var ju så gullit.
Här snöar det idag och jag är så glad.
Ha det gott i julstöket
Annika

Carolyn Ford sa...

What beautiful holiday decorations! Wonderful post!