fredag 11 december 2009

Lite försmak...

av julstämning har väl alla erfarit redan kan jag tro. Det fejas och pyntas på bästa sätt och om man vill det eller ej, dras vi med i ringdansens virvlar och flänger runt med allehanda bestyr som pågår överallt. Festkläder skall fixas, maten förberedas och planeras, granen hämtas och allt detta för att hålla kvar våra kära traditioner med tillbehören, för att familjen runtom skall få en innerligt och fin högtidsstund av julförberedelserna och lite försmak av julen.

Men, jag tänker ta det med ro i år och njuta av julförberedelserna med en semestervecka nu inför julen, det känns oerhört gott att få göra min dag, utan att slaviskt följa klockan ideligen. Ta friska promenader, njuta av vår vackra natur som för tillfället är helt underbart med otroligt vacker rimfrost i alla träd, dessutom hoppas jag på den lilla solglimten som nätt och jämt orkar upp över trädtopparna de korta stunder den visat sig.





Gott på burk fick jag här om dagen, nämligen Morotsmarmelad och den ser frestande god ut och blir perfekt på rostat bröd. Smakat lite grann då? Nej, det får bli lite senare. Så vacker färg och lite julig dekoration gör den till en vacker present att ta med till någon som kanske uppskattar små hemlagade godsaker. Hmmm...kanske man borde göra några burkar!?




Önskar er alla mina vänner ett riktigt skönt veckoslut!

20 kommentarer:

Lena/isis sa...

Det låter härligt med en veckas semester med friska promenader och att få njuta av en vacker natur. Ha det så skönt ....Vacker färg på marmeladen och som alltid härliga bilder. Kram

Birgitta sa...

Vad skönt med en veckas semester nu för dej. Du får passa på att njuta av fina dagar och pynta och pyssla lite lagom. Marmeladen ser så god ut.
Önskar dej en skön luciahelg.
Kramar Birgitta

Mia sa...

Morotsmarmelad, kan faktiskt tänka mig att det är gott. Morot i kakan är ju det, den passar liksom med lite sött också. Nju en veckas semester, tänk så skönt det låter! och njut Luciahelgen :)

Hilde sa...

en uke ferie nå hørest vidunderlig ut! Som lærer går jeg nå inn i en svært hektisk men hyggelig uke, og så blir det to uker ferie.. Tirsdag har vi julekonsert med alle elevene og det gleder jeg meg for da kommer julestemningen sigende inn over meg!
God helg!
Hilde

AnnCharlotte sa...

Det låter fint att ta det lugnt och gå promenader istället för att trängas med massor av hysteriskt att julklappsköpande folk i affärerna...
Att stanna upp och njuta i nuet är aldrig fel.
Ha en riktigt skön vecka....

promenader på landet sa...

Hej goa bloggvän!! Du är klok du som varvar ner med härliga promenader!!! Vacker marmeladburk är nog väldigt god också! Må så gott! Stor kram från Maria

Ruben sa...

Skönt för dig med en semestervecka så här före jul. Passa nu på att njuta ordentligt! Vita julstjärnor är väldigt vackra! Ha det gott! /Ruben

Beatrice sa...

Det låter klokt att ta en semestervecka nu så du kan pyssla i din egen takt, PLUS passa på att vara ute på dagarna.

Vilka fina burkar med marmelad! Jag blev lite sugen själv på att göra några... :-).

Hoppas du får en fin tredje advent!

Kramar
Beatrice

Jeanette sa...

håller verkligen med dig
jag tar min dag jag oxå, promenerar med hunder,här stressas inte, jag hinner med allt ändå :)
må så gott
kram

Lyckoslanten sa...

Det låter väldigt skönt med en semestervecka innan jul, men jag hinner nog få några dagar också och det behövs. Friska promenader låter som en utopi! Va fint med den där burken. Ja, det skulle säkert bli uppskattade presenter! ♥

BEA sa...

Å den som hadde hatt en uke ferie.. sukk..

har gått glipp av så mange innlegg her.. må nok komme igjen og kikke..

Morotsmarmelade har jeg aldri smakt.. derimot morotslåda og alle de andre lådene har jeg spist mye av.. er det noe dere bruker til julemiddagen.. eller er det bare i Finland de bruker den til juleskinken??

Vi høres.. ha en trivelig kveld.. klem fra mæ

Jord under naglarna sa...

Så vacker marmeladburk!
Jag var ledig dagen före julafton förra året och tanken var att jag skulle fixa och laga mat och det gjorde jag visserligen, men det blev också julens mysigaste dag och jag tog den som den kom. I år ville jag också vara ledig, men fick det inte beviljat. Det blir nog jul ändå. ;) I år har jag inte alls förberett så som jag brukar, men får vi bara in en julgran och kokar lite knäck så är vi nöjda.

Karin / Livsluft sa...

Så bra av dig att ta en semestervecka och njuta av det vackra runt om, och hämta ny kraft. Det är klokt! Julen kan märkligt nog vara stressig för många.
Vilka vackra bilder du visar upp här; julmys och morotsmarmelad som bara är så gott! Vilken färg på den. Ser ljuvligt läcker ut.
Önskar dig en härlig fortsättning på helgen!
/Många kramar fr Karin

Hedera Helix sa...

Vilken vackert dekorerad burk! Ser verkligen julig ut!
Hoppas du får en fortsatt trevlig helg!

Åsa sa...

Åh, härligt med en veckas semester !! jag, vet för jag har ju själv semester nu och det är sååå underbart !
Ha det så mysigt och bara njut !
Många kramar från mig.
Åsa

Gudrun sa...

Så härligt att få vara ledig. Hoppas din ledighet blir som du tänkt dig.
Kram

Mies Balkong sa...

Det var väl klokt att ta ut en veckas semester! Skönt att kunna njuta av förberedelser istället för att bara jäkta omkring!

Hoppas att du får en riktigt härlig vecka! =)
/Marie

Inger sa...

Vita blommor till jul är så himla fint. Ha en härlig ledighet! Jag ska också vara ledig några dagar före jul, annars är jag hellre hemma i april-maj.

AnnA sa...

Åh, det låter härligt med en veckas semester!
För tillfället vet jag inte om jag kan bli ledig lillejul och julafton, för ngnstans har ngn sjabblat bort vikarielistor mm.
Men jag hoppas på det bästa, och får kanske besked nästa vecka.
För min del är jag inte heller sååå himla pretentiös med många måsten på julen: jag tycker möten, musiken och dofterna är viktigast.
Tack för söta ord på min blommiga fredag!
Ha det!
hälsn
AnnA

mitt vattenhål sa...

Så klokt att ta ledigt och kunna göra allt i sin egen takt med avbrott för sköna promenader!
Ha det så trevligt med julstöket

/christina