tisdag 8 december 2009

Klockklang och ängel.

Åter en dag när vi inte får det riktiga dagsljuset, vilken tur att vi får ha alla de små trevliga tingen runtom oss i december som ger ljus och värme i stället. Iväg tidigt på morgonen för att göra en snabb shoppingtur. Vägen kantas av hem och hus, där vackra julbelysningarna är tända och det glimmar så rofyllt i alla fönster. Rimfrosten ligger vit i vägkanten och gnistrar av lyktornas sken. Ännu ingen snö, men det känns ändå rätt humant med så mild förvinter.

Julhandeln är i full gång och jag kliver in i en värld med gröna, röda, lila, blå, silver och guld toner i diverse julkulor och julgranspynt, stora och små tomtar, med eller utan skägg, girlanger i gnistrande, blänkande och glittrigt utseende, vackra presentförpackningar med alla tänkbara innehåll, allt för att locka köplusten hos kunden. Suck, vad man blir trött på överutbudet av julpynt! Snabbt och effektivt gjorde jag min dag och hem igen för att njuta av frisk luft och en skog med gran-barr-doft. Hellre det, än glittriga girlanger.

Nu har Maria på temat idag, Djuren ute - vintertid och ni som följt mig har säkert förstått, att naturen är en bit av mig och naturligtvis får fåglarna sin beskärda del av bjudningen vintertid och det passar mig mycket fint, trots att jag inte hade tänkt visa det förrän närmare jul, men låt gå, det är jul..blink, blink..

Lite klockklang i juletid får mina små bevingade gäster stå för. Krukorna är handmålade och fyllda med fett och frön.







En liten ängel i trådarbete och fåglarna ser ut att gilla "klänningen"!



Ha det så gott i julstöket! Nu skall jag ta mig an en hög med granris!

Trevlig kväll!

32 kommentarer:

Beatrice sa...

Vilka otroligt vackra arrangemang du gjort för småfåglarna! Jag blir alldeles glad när jag ser dem så vad ska då inte fåglarna bli? :-) Tänk att få sitta på ängeln och äta eller hänga i någon av de där vackra handmålade klockorna och picka i sig frön och annat gott. Det är annat än att sitta vid någon av de fula foderautomater i plast som fanns att köpa förr om åren!

Bilderna är så vackra och stämningsfulla också. Den med ängeln är så söt när fåglarna sitter där och äter från var sitt håll :-).

Många kramar till dig du kreativa
Beatrice

Lena/isis sa...

Men va´fina de va´...Kanske skulle vara nåt. Har du alltså talgbollar i krukorna?? Skatorna är ju här och slåss och äter upp talgbollarna i ett nafs så då måste ju krukorna skydda så de inte kommer åt. Trådflickan är ju också så himla fin. Fint de har hos dig, fåglarna. Kram Lena/isis

Birgitta sa...

Visst är det viktigt att småfåglarna får sitt och här äter de solrosfrön i massor. Har även talgbollar till talgoxarna. Här har också varit väldigt mörkt och disigt idag, men vi har fortfarande snön kvar, även om det är plusgrader.
Kramisar Birgitta

Hedera Helix sa...

Vad fint du gjort för småfåglarna! Härligt!
Ja, nu är det mörkt nästan hela dan, hade lite "problem" idag när jag skulle fota inne (i-landsproblem..) men snart vänder det..=)

Lyckoslanten sa...

Sådana klockor må vara det vackraste och likaså sången gästerna har. Blott att man hade tid att få sitta och se på de små liven. Idag var det verkligen mörkt när jag for från jobbet. Men SNART går vi mot ljusare tider! ♥

Jord under naglarna sa...

Så otroligt vackert dina småfåglar har! Bara inte "mina" småfåglar får höra talas om detta. :) De får nöja sig med en egen tall och en massa mat förstås.

Jag vill både ha lite guld och glitterr OCH grandoft, mossa och doftande blommor till jul!

Maria i Sennan sa...

Jo dom små ska ha sitt....krukorna e så häliga både för folk å fä..
Må så gått..Maria

STENLYCKA sa...

Så vackert du har gjort för fåglarna det måste vara härligt för dem att få besöka din trädgård.
Ha en bra kväll!
Kram

Njut i din trädgård sa...

Ja, jag måste ut i förrådet och fixa lite mer för fåglarna!!! Tack för inspiration!

IreneL sa...

Åhhh så fint de har det dina fåglar! Klockorna och ängeln var verkligen superfina! Ha en fin kväll! / Irene

HelenJ sa...

Så fina krukor du gjort åt fåglarna. Jag har matat mina fåglar i två månader redan. Talgbollar och solrosfrön går bra men jag blir tokig på gråsparvarna som på bara ett litet kick vräker ner alla vildfågelfröerna på marken till lycka för kråkor, skator och råttor (?) Kanske kan jag blanda fröerna med fett och göra som du? Då lär de få jobba lite längre iaf! =)
Ha det bra

Gunilla sa...

Här har fåglarna fått sin hunger stillad också. Men en del fåglar ratar en viss sorts frön ock kastar ut dom jag tycker att alla frön är väl ätbara. De är lite kräsna av sig. Fint har du gjort med krukorna du är då riktigt påhittig.

Vi har haft regn nu i flera dagar och grådisigt precis som London dimma. Ingen snö i sikte här inte.


Ha det gott
Kramen/Gunilla

Mia sa...

Men så fina matklockor fåglarna fått och vilken bra idé. Måste spara ner det tipset och göra egna. Gillar ju att "baka" åt mina små bevingade besökare. :)

Kram Mia

Åsa! sa...

Vilka fina krukor du gjort till fåglarna!

Annika Christensen sa...

Bea Bea.. du är nog som jag älskar de naturliga tingen.
Jag känner samma sak när jag varit och handlat - låt mig få komma ut och få luft.
Vilken bild du lyckats med den näst sista är ju perfekt skulle jag vilja säga.
Tack för din fina ord jag blir såååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå
Glad
Kram
Annika

Maria Berg sa...

Dom var verkligen fina och du har fått med en fågel också, härligt.

Jag säger som Eva, bara inte mina fåglar här får syn på dem.

Jag sakll verklogen lägag dessa på minnet och försöka göra några till nästa år, det känns liksom naturligt med dessa krukor till fåglara. Mitt fågelbo i alla ära men ibland blir det förmycket när man vill fota fåglaran och inte fågelbordet.

MB som hoppas min glädje och lycka jag haft på min födesedag idag kan lysa lite upp till dig med, MB

Ruben sa...

Ett riktigt "Glockenspiel". Hade Mozart levat hade han nog velat använda dessa i Trollflöjten. ;-) Tur för fåglarna att de får ha dem i fred! Trevlig kväll! /Ruben

Mia sa...

Du har det ju lika vackert om vintern som om sommaren i din trädgård. Det er en ren njutelse att kika in här. Så stilig trådängel t.ex och klockspelet, ååhh...

Inger sa...

Underbara bilder och fåglarna hos dig blir verkligen bortskämda.
Ha det gott!

ormbunke sa...

Helt otroliga fina krukor till fåglarna. Änglen är ju läcker och fåglarna verka trivas.Jag undviker så mycket jag kan affärer i jultid.Jag blir också irriterad av all pynt. Här får det gamla duga. Ha de gott. Anita

AnnCharlotte sa...

Jag sällar mig till beundrarskaran.
Så fint du har gjort. Ängeln är bara helt underbar.

Mies Balkong sa...

Jättefina små klockor till fåglarna!
Det enda tråkiga med att ha katter är att man inte kan hänga ut mat till fåglarna. Annars hade jag gärna haft en liten klocka hängandes utanför balkongen. =)

/Marie

Lillebeth sa...

fint och inspirerande till fåglarna. Ha det gott trots mörkret. Snart är det ljust igen!

Moa sa...

Åh.. vilket mysigt inlägg.. mycket träffande vad gäller julhandeln som man blir sååå trött på. Älskar det naturliga och fina och dina bilder på fåglarnas fina matklockor.. och ängeln är ju sååå fin. Vackert är det Ha det gott Moa

haspet sa...

Vilken härlig matplats. Man skulle nästan vilja vara en liten Domherre så att man fick komma dit och njuta av dom härliga klockorna. Ha en fin kväll. // Peter

Gudrun sa...

Hej Bea!
Visst är det härligare med naturen än shoppingen. Shopping kan i och för sig vara trevlig ibland men helst om det inte är för mycket folk i affärerna.
Mysiga matställen du gjort för fåglarna.
Ha det gott.

NinaVästerplana sa...

Ack den som vore en liten talgoxe i din trädgård......
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

www.livskrafter.blogg.se sa...

Åh vilket härligt inlägg i all julshopping stress. Återkommer gärna hit känner jag
Ha de gott
Emma

limerose sa...

Jättefint! Trevligt för dig och trevligt för fåglarna. /Rosie

Mine Blomster sa...

Hei Bea
Tenk om alle gjorde det så godt og vakkert for våre små fugler.....
Engelen er jo bare helt utrolig vakker ide`.
Godt de har deg.... :O)

Og en stor takk til deg for dine gode og varme ord på min blogg.
Du må få med deg den siste lille historien min og. For da vil du skjønne at jeg har gjort mye for å få ting til å fungere. Men...det har vært en tøff vei å gå.. Og systemet er ikke tilrettelagt for våre barn som er anderledes. Og som vi sier her... du skal være frisk for å være syk!!!!!
Det har vi virkelig erfart...
Men jeg gir meg ikke...så følg med, så får du se ;O))))))
Stor klem til deg og fra meg
Birgitte ;O)

India sa...

Oh så fantastiskt fint både med krukorna och den underbara ängeln, jag har ju lite ängla- fnatt den här julhelgen och blev så begeistrad i din ängel.

Lenas trädgård sa...

hej, lyckliga du som i alla fall har lite rimfrost nu! Här har det varit grått i snart 2 månader, trist. men min semester piggade upp mig en kort stund, sol o värme gör under med en frusen svensk...
Men faktiskt sägs det bli kallare här i södra Sverige nästa vecka dvs minusgrader o därmed lite klarare luft förhoppningsvis. En vit jul är väl för mycket att hoppas på även i år för oss...?
Hälsn lena