fredag 4 december 2009

Förväntan

I dessa adventstider används ordet förväntan väldigt ofta och jag har haft gott om tid de senaste dagarna att fundera vad ordet riktigt innebär. Alla har väl en förväntan, det kan vara av helt skilda slag, kanske på en mycket speciell händelse i livet som stundar, någon annan ett hopp om att få behålla arbetet, en del kanske har en innerlig förväntan om en rofylld adventstid, utan stress av vardagliga bekymmer. Någon en förhoppning om välbefinnande och välbehövlig vila från vardagens allehanda. En förväntan är således inte bara julklappar och god mat som tillretts på alla tänkbara sätt som tagit sin tid i anspråk för att göra julen perfekt för stora och små. Hopp och förväntan leder oss ofta till det som vi kanske saknar för tillfället, en önskan om något, en förväntan att något skall vara på ett speciellt sätt och kanske besvikelse inträder om vi inte får känna just det vi så länge önskat och hoppats på.

En förväntan som länge har legat högt på min önskelista, säkert andras också, nämligen solen och ljuset och för ett par dagar orkade den upp nätt och jämt över trädtopparna, men så trött och tung. Bleka solstrimmor som bredde ut sig i naturen och bildade en mjuk guldgul ton, både morgon och kväll. Så vackert! Dessutom kom vintern samtidigt och frostade in alla träd och buskar. Äntligen var den förväntan uppfylld! Tänk, hur viktigt ljusets betydelse är, för att vi skall få ny energi.



Morgonstund har guld i mun.



Knut på Björnlokan, en växt som alltid fascinerar mig.



Skogsolvon, med vackra frostiga bär.




Kanderat lingon.



Frost på strå.


Men ljuset är något alldeles särskilt och jag hoppas att alla har fått några solglimtar i veckan och vacker rimfrost.


Raskt över till Maria´s trädgårdstema - Favoritblomma.
Nu finns det en mängd favoriter, några i mina rabatter, en del ligger på önskelistan eller "vill ha" kontot! Men en blomma som jag kanske fjäskat för allra mest, ansat och omhuldat på på bästa sätt, för att efter sex långa år äntligen få en magnifik blomning. Dels har den drabbats av Liljebaggen som tillintetgjorde det årets blomning och de övriga åren har den tydligen behövt ha tid på sig, för att bli tillräckligt stor för blomning. Om jag hade vetat det då, när jag höll krukan i min hand och bar hem den, en liten, liten, planta som knappt orkade högre än 10 cm de första året. Många är de gånger när tänkte planerat gräva upp den och slänga hela rasket, men den fick bli kvar och nu i sommar...tadadaaa.

Krollilja


Vilken tur att jag hade ett långt tålamod!

Nu önskar jag innerligt att ni mina vänner, får en riktigt skön 2;a advent och att ni tar hand om varann.
Tack för alla goda råd och uppmuntran, med tanke på min onda rygg. Det blir bättre och bättre dag för dag...men ännu en bit innan det är riktigt som förr.

Kram!

28 kommentarer:

Ruben sa...

Vilka foton!!!! Nu baxnar jag! Så in i norden vackert!!!
PS
Det går bra att spilla lite blomjord på duken - så du kan lugnt ta ett fredagsglas, eller två!! Trevlig helg! /Ruben

Monica sa...

Du är en mästare på att fotografera! Liljan är så vacker. Själv har jag gett upp hoppet om att kunna ha Liljor eftersom baggarna äter upp dem ....
Tjing
Monica

ps. Tack för din styrke kram :) ds.

Åsa sa...

Hej !!

Dina bilder är så vackra ! Jag bara njuter ! och så sanna ord du skriver.
Massor av krya på dig kramar.
Åsa

IreneL sa...

Underbara frostiga bilder och liljan är ju en helt underbar blomma! Hoppas ryggvärken ger sig snart! Det är så trist med att ha ont i ryggen...jag har tyvärr det! Ha det bra nu och njut av helgen! / Irene

ormbunke sa...

Så fint du beskriver längtan efter solen och när den visar sig blir det underbara bilder.Ta det lugnt i helgen och vila ryggen. Kram Anita

NinaVästerplana sa...

Är det en krollilja du väntat så länge på? De är vackra o när de väl etablerat sig brukar det snabbt bli fler stänglar ;-)
Hoppas din rygg snart bättrar sig så du kan njuta av advents-tiden.
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Åsa! sa...

Så skönt att din rygg blir sakterligen bättre! Hoppas du får en fin helg Bea!

Maria Berg sa...

Ja ljuset är underbart, tänk vad lite solstrålar kan värma upp en.
Varje höst här i nya huset vill jag ha upp fler och fler lampr, så kommer julsakern upp och det blir lite mer ljus men så åker de ner och då har vi inga lampor, får se till att det blir i år.

Rimfrost som blir långa istappar är verkligen härligt.
VI får väl se var boken hamnar.

Maria Berg
Som tänker på dig (Tack för att du tycker om det du vunnit hos mig) och önskar en härlig helg. MB

Mia sa...

Så fina frostiga bilder, härligt ljus och fina iskristaller. :)

Trevlig helg och 2:a advent!

Kram Mia

Inger sa...

Superbilder! Jag har knappt sett någon frost och nu regnar det igen. Härligt med dina snöflingor. Skönt att din rygg är lite bättre, min rygg är nästan bra nu efter drygt en vecka.
Kram

Birgitta sa...

Vilka vackra bilder som är så frostiga. Så fint.
skönt attt din rygg blir bättre, min vill inte som jag vill.
Önskar dej en skön och trevlig helg.
Kramis Birgitta

Karin / Livsluft sa...

Kära du!
Så trist att du har en dålig rygg! Det är slitsamt att gå och ha ont och vara begränsad i det man kan göra. Hoppas innerligt att du blir bättre snart!

Vilken underbar kavalkad av bilder du bjuder på idag.Alldeles ljuvliga frostbilder, och liljan din som till slut blommade.Sån tur att du inte gav upp med den.Den är helt magnifik!!Och färgen på den är underbar!:-)Vilken skönhet!

Jag har också haft en lilja som totalt sågades ner av liljebaggar från den ena dagen till den andra. Trist med sådana marodörer.

Nu hoppas jag du får en riktigt avkopplande och mysig 2:a adventshelg!
/Kram Karin

Karin / Livsluft sa...

Psst. Glömde säga att det du skriver idag är så sant, och en viktig del av våra liv.Förväntan behövs som drivkraft för vissa saker och i andra lägen kan bli för stor och stå i vägen för att se storheten i det lilla.Mycket tänkvärda ord du delar med dig av. Tack!
Underbart mysig bild du har som header nu och med alla ljuvliga snöflingor som ramlar ner.Mysfaktorn är hög!:-)))
/Karin

Skoogstrollet sa...

Jag njuter av att läsa dina tänkvärda texter och titta på de vackra bilderna.

En bra start på morgonen nu när jag vill läsa ikapp det jag inte hunnit under veckan.

BEA sa...

Nydelige bilder Bea! synes det er så vakkert når frosten kommer.. bare synd den ikke varer lenge her.. det øset ned igjen etter et par herlige dager med sol.. er så trett på regn!!

Har frihelg og nå skal kjøkkenet vaskes.. må bare finne litt arbeidslyst først :o))

God bedring.. vondt rygg er noe skitt!! og riktig trivelig helg til deg.. klem fra mæ

AnnCharlotte sa...

Så fint att ryggen blir bättre, även om det går sakta...det är säkert någon mening med det för att det ska bli så bra som möjligt när den väl är bra igen.
Ljuset är verkligen viktigt och man blir riktigt glad när man ser solen om det än bara är för en liten stund.
Och bilderna blir ju så mycket bättre...precis som de du visar...ljus kryddat med frost;)

gittan sa...

Fantastiska frostbilder! Förväntan är på gott och ont ibland. Det är inte skoj att upptäcka att det inte alls blir som man hoppats, men inte alltid något man kan göra åt det.
Jag hoppas verkligen att din rygg snart är bra igen! Får du massage, sjukgymnastik el. någon annan form av hjälp? Jag hoppas det. Maken min hade ju ett ryggskott som satt i i dryga tre månader förra året. Så jag vet hur jobbigt och påfrestande det är. Varma och soliga! kramar från Skåne

Gudrun sa...

Hej Bea!
Har också en ynklig liten krollilja på tillväxt. Brukar leta liljebaggar varje dag på vår-sommaren då jag älskar liljor och har många sådana, liljebaggarna gillar ju frittilarian också, inte kul.
Min vän som blev sjuk i somras har gått igenom behandlingar ända sedan dess, kan förhoppningsvis se ljuset i tunneln nu, så mina förväntningar är att hälsa och krafter skall få omsluta ALLA mina vänner.
Kram

Britt sa...

Vilken skönhet//Britt

Hanna sa...

så mycket fina bilder.
Kram
Hanna

Mia sa...

Mysfaktorn är hög, skrev Karin. Så otroligt gott formulerat, det är ju precis så det känns här inne hos dig. Förväntan, ja, man får bara hoppas att din inte skruvas så högt att den leder till besvikelse.. men som regel så brukar det ju bara kännas pirrande mysigt att vänta på något gott.. gillar dina kandiserade lingon, tänk om dom gick att spara, lägga några i frysen kanske, till pynt vid älgsteken.. Krölliljor är underbara, Hemma så finns det massor och som tur var trivs dom här hos mig också. Jag har liljebiller men har kanske utvecklat ett speciellt rött syn, för dom har aldrig blivit flera än att jag har klarat hålla dom i begränsade mängder, zoomar dom in direkt när jag går ut, då är det värre med sniglar. Hoppas den blommar vackert nästa år, det blir en skön förväntan till sommaren :) God bedring og en fin 2.a advent till dig också.

Jeanette sa...

vilka underbara bilder du visar
ha en fin 2-dra advent imorgon
kram

India sa...

Oj tar Krollilja så lång tid på sig det har jag nog inte tålamod att vänta på. Längtan är ett lurigt begrepp men ljuset det behöver vi. Här kom solen också häromdagen och jag gick ut och ställde mig för att sola mot husväggen. Den gav ingen värme men jag blev ändå sååååå lycklig och det höll i sig hela dagen.

karina sa...

Hejsan!
Kroliljan minns jag från farfars trädgård och den finns i några exemplar här också. Har den nästan längst bak i rabatten för jag är lite kluven till att klämma ihjäl liljebaggarna "ler". De äter ju bara av bladen så jag brukar ritska av lämningarna och blommorna får ståta ensamma bland andra växter. Visst är det skönt när solen kommer och så mycket energi och lust man får av den. Ha det gott, Karina.

Moa sa...

Vilka underbara frostbilder du bjuder på.. vi fick några få frostdagar här också men nu är det blött och fuktigt igen.. Då får man njuta av fina bilder som dina. Vilket tålamod du har haft med krolliljan.. ja men den som väntar på något gott.. osv.. Ha en skön och härlig andra advent.. Moa

Mies Balkong sa...

Vilka vackra frostiga bilder!

Vilken tur att du inte tog bort krolliljorna, de är ju underbara. Jag tror att jag läste någonstans att de tar ungefär sju år på sig för att blomma... I så fall var dina inte långsamma utan snabba! =)

Ha det så bra!
/Marie

AnnA sa...

Godkväll Bea!
Underbara bilder och tänkvärda ord.
Jag tampas också med de röda baggarna, men vill absolut inte avstå från liljeblomningen...
Vackra krollisar du visar!
Hoppas helgen varit god mot dig!
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

Lyckoslanten sa...

Ja du. det är litet speciellt det där med kvinnors hantverk. Här blir jag glad över att få dokumenterat det som sker i naturen nära mig. Vill länka till dig! Ha en bra vecka! ♥