söndag 15 november 2009

Varmt och ombonat

En helg är åter förbi som bjudit på alla slags väder, snö, lätt vinterväder, lite sol, isande vindar, men som vanligt återgår vi till det trista och gråa vädret med regn och snöslask som ingen blir glad av. Måste faktiskt titta i mitt album hur det var med soliga dagar i november senaste år. Men visst, det fanns en hel del solglimtar av bilderna att döma. Nu hoppas vi på klarblå himmel och klara stjärnätter, för att göra vår dag så angenäm som möjligt och skapar lust för det lilla extra efter arbetsdagens slut. Det stora grå, gör att ögonlocken blir så tunga då kvällen kommer ..hi, hi..

Advent närmar sig med stormsteg och då vill vi ha det varmt och ombonat i alla vrår. Vi inspireras av alla julbilagor som kommer ut i handeln, böcker med julteman, vackert dekorationsmaterial i pappersaffärerna och det finns inga gränser på möjligheter att få det trevligt med små ting. Bara fantasin som begränsar. Naturmaterial en bra stomme till många vackra prydnader.
Mitt material som jag släpade hem redan då vi var på tranbärsplockning har kommit till användning - äntligen! Ibland undrar jag om man behöver ha allt, men det gick precis jämt ut med materialet.

Av Björnmossa blev det en adventskrans med pärlor och spets. Förresten, trist att fota i grå-väder, det blir inte bra ljus! Men, det är väl likadant för alla.


En ljusmanschett av Kråkris. Lite julkänsla i ruskvädret skadar inte.



Vilken fin tid vi har framför oss med alla ljusen, dofterna, smakerna och inte minst värmen från alla brasor man kan tända.

Nu har vi kommit så långt på bygget, att vi har premiär eldat i braskaminen och kan lova att det kändes varmt och gott, men det ombonade består ännu så länge i form av brädhögar, stegar, pyttsar, verktyg i ett enda virrvarr, men snart kan vi bänka oss i någon form av sittunderlag.


Må gott!

Tack för alla gulliga kommentarer!

32 kommentarer:

ylvahi sa...

MMen vad fin kransen blev. Tur du släpade hem allt.hehe.
Javisst är det grått och trist ute, men vad mysigt att tända en brasa eller en massa ljus.

Ha det så bra / Kram Ylva

STENLYCKA sa...

Hej!
Ja här är vädret bara grått och mörkt hela dagarna. Jag vill just nu vara en björn som får gå i ide. Blir så deppig när det blir så här mörkt.
Men snart är det ju advent och det känns bra för då får vi frossa i ljus.
Vilken vacker mosskrans du har gjort. Har själv varit till skogen och hämtat hem en massa mossa för att pyssla med lite närmare advent.
Ha en bra kväll framför braskaminen!
Kram

Babsan sa...

Som vanligt trevligt att hälsa på inne hos dig!

Hemmagjorda kransar är härligt och fin känsla att veta att man gjort det själv. Visst är det roligt att vara kreativ!

Hilde sa...

Så fin krans du har laget! Jeg er i gang med litt julepussel jeg og..I dag er kjøkkenet vasket, og en liten snøengel er sydd...
Julen er en deilig tid bare man har tid...
HIlde

Kalo sa...

Vacker krans! Jag gillar din bild av brasan, verkligen mysig.
Karin

billan sa...

Tjusig krans...man blir inspirerad. Funderar på att gå på mossjakt till helgen och göra att kransförsök. Vad har du för "underlag" på kransen?
Nu får det vara nog med gråväder....snö och 5-10 grader minus tack:)

ormbunke sa...

Jag förstår att ni just nu har lika grått väder som här. Detta är ju vår vinter för det mesta.
Mycket fina saker du gör. Braskaminen verkar mysig.Ha en bra vecka. Anita

Birgitta sa...

Hej! Vad mycket fint du gjort av mossan m.m. Visst är det skönt att kunna tända ljus som lyser upp tillvarorn.
Det är klart att allt jag väver är handfållat. Annars är det fusk.
Jag tycker det är jättetråkigt att fålla och det blir ju en del av det.
Önskar dej en skön vecka och hoppas det blir lite sol.
Kram Birgitta

Mia sa...

Grått, grått, grått är det. Därför mår man extra bra av lite piff inför julen. Det livar upp!

Mysig krans du har gjort. En krans eller två ska jag också ta och fixa i veckan.

Kram Mia

Lotta 8`) sa...

Så fin krans :) Fint med spets och silver till advent - de röda banden får allt vänta :) Jag gjorde mosskrans idag med men har inte pytat den ännu - tror jag har silvertråd och pärlor liggandes sedan i fjol - tack för tipset :)

Här är det grått och trist men det är tur att vi kan mysa inne istället. Ha en bra vecka, kram :)

HelenJ sa...

Vilken jättefin krans du har gjort! Så läckert med spetsen i, det skulle jag aldrig kommit på själv. Jag gjorde också en krans idag, men den kan jag inte lägga ut på bloggen för den ska min mamma få när hon fyller år imorgon. =) Det är perfekta presenter - billiga och extra uppskattade eftersom man gjort dem själv.
Visst är det grått just nu - men jag tänder ljus och eldar i kaminen varenda kväll och bara myser...
Ha en bra vecka!
/Helen

Mia sa...

Nej, vädret och inte mörkret heller för den delen får man gjort något med. Men man kan ju njuta tiden inne med ljus och mys, och bli glad av att se dina fina alster. Det var ju det där kråkriset jag skulle finna ut av ja, dina ljusmanchetter tycker jag extra mycket om :)

AnnCharlotte sa...

Vad fin kransen är...bra att naturen har så mycket fint som det bara är att hämta hem...
Jag brukar göra en krans av järnek, fast det tar jag i trädgården förståss ;)

Inger sa...

Hos mig har vädret varit grått och regnet har öst ner senaste dagarna. Är medveten om att advent närmar sig även om det inte känns så. Din krans är så jättefin, lyckliga du som kan göra vackra saker. Ha det gott!

Lilla My sa...

Fina skapelser som alltid :) Hade också tänkt dra till skogs i höst och plocka ett och annat men det blev liksom aldrig av. Tiden vill inte räcka till allt man vill göra. Har en bock som borde få nytt granris överdrag men ännu har det inte skett...
Ha en bra vecka

Cyrene M Waern sa...

När jag ser din bild av den sprakande brasan kan jag nästan höra det hemtrevliga ljudet! Så mysigt! Din krans är så vacker, skulle genast vilja rusa ut i skogen och samla ihop lite material, men det får snällt vänta tills febern har gett sig lite. Den som väntar på något gott..
/Cyrene

Gudrun sa...

Vilken fin krans.
Just nu regnar det här och dimman ligger rätt tjock, så det är grått.
Mysigt med elden i kaminen.
Ha en bra dag,
kram

Beatrice sa...

Här har det varit lika grått och trist och solen har inte tittat fram en endaste gång sedan vi kom hem. Tråkigt! :-(

Vad härligt det låter att gå på tranbärsplockning. Jag älskar tranbär, men här måste vi köpa dem och då är de oftast amerikanska. Lite tranbärsjuice då och då brukar hålla förkylningar och annat borta!

Din krans blev så vacker! Jag är övertygad om vi kommer att få se fler vackra skapelser hos dig innan julen är över :-).

Kramar
Beatrice

Gunilla sa...

Hej Bea.
Vad duktig du är som har gjort klart det jag bara har tänkt ännu. jag har en julbock som skulle behöva kläs på och en tomte som också behöver granris men jag har inte kommit igång med det än. Jag får nog rycka upp mig för att få det klart i år också. Vi har haft vitt på marken men nu har allt regnat bort. Idag regnar det också och vi ha 6 grader varmt. Vad jag kan se så är det ingen ljusning i sikte ännu på ett tag.

Jag har fastnat i vävstolen med en panelgardins väv som skall påbörjas det är ju så mycket som skall förberedas innan det går att väva. Men då allt är klart så går det ganska snabbt med vävningen.

Din krans är ju verkligt fin.

Gott med brasvärmen och det ser riktigt mysigt ut.

Ha en fortsatt fin dag
Kram/Gunilla

Växthusmadam sa...

Härligt med höstpyssel från naturen!
Växthusmadam

Vittran sa...

Hej!
Vilken fin mosskrans du har gjort. Den är vackert grön även om det är grått.
Lite solsken skull inte skada i det grå, man blir trött när det bara är grått.
Visst är det härligt med en brasa.
Ha en bra dag!

Åsa! sa...

Så vacker din krans blev! Jag ska nog binda ihop mig en jag också! Ha det gott Bea!

Fröken Eko sa...

Vilken fin krans och manschett du gjort!
Jag brukade förr binda kransar av granris, men gud vad jobbigt det var! Mossa är nog trevligare material att jobba med :)

/F

Ruben sa...

Med risk att verka tjatig - vilka fina, stämningsfulla bilder du tar!! /Ruben

mimmi sa...

Det var ju bra att du fick tänka lite på vad det var för bild ;)
Vilken julstämning man fick när man hälsade på här :)
så himla mysiga bilder :)
kram

Jord under naglarna sa...

Jättefin krans!
Jag tycker att granris och mossa och liknande är bland det finaste julpynt som finns!

Tänk att vi snart är där, vid första advent... jag längtar och till helgen kanske det blir saffransbak!

Mies Balkong sa...

Vad pyssligt och fint!
Kan inte tänka mig något mysigare än en braskamin nu i november. Ibland är det för tråkigt att bo i lägenhet...
/Marie - braskaminlös och lite avundsjuk =)

gittan sa...

Så vackert krans med spetsen därpå... finurligt! Jag undrar hur man gör för att väcka sin kreativa ådra???? För visst måste den finnas? Jag har bara inte hittat den än =) En brasa står på min vill-ha-lista men vi är inte riktigt eniga där. Det finns förvisso en öppen spis i källaren (i Nathalies rum) men där nere vill jag ju inte sitta =(
Grått, grått och åter grått är det skånska vädret och inte finns det något skoj att fotografera. Jag letar i fotoalbumen (och högarna) efter gamla bilder från vår trädgård. Det hade varit skoj att göra ett bildinlägg om hur vår trädgård förvandlats under de 17 år vi bott här. Ont om trädgårdsbilder verkar det tyvärr vara men jag letar glatt vidare, något måste det ju finnas även om vi inte var särskilt trädgårdsintresserade och hade en trist trädgård som mestadels bestod av vintergröna växter.
Ha en fortsatt fin vecka / kram gittan

Britt sa...

Fint jul pyssel och vad härlig brasbilden blev. Kommer att bli en mys advent//Britt

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Vad härligt med bras eller hur?
Det är det bästa vi har i vårt hus.

Kransen är super fin och jag blir så sugen. Jag skall dekorera balkonger till jul så det var en bra ide.
Kram
Annika

promenader på landet sa...

Din krans är den vackraste jag sett! Stor kram från Maria

Hedera Helix sa...

Vilken fin krans! Kanske härmar dig med pärlor och tråd, såg jättefint ut...!