söndag 29 november 2009

Välkommen advent

Advent, en tid med med mycket ljus och värme, dofter och smaker som bara hör julen till och visst är vi alla lite förväntansfulla inför den stundande julen.

Tända ljus som är så rogivande, stillar varje sinne och av den djupaste suck fladdrar lågan till och böjer sig från sida till sida, för att åter ta en upprätt ställning. Hur gott är det inte att slå sig ner när dagen känns tung och bara sitta ner och låta tankarna flyga och fara.

Doften av nygräddade saffransbullar som sprider sig i huset och alla smaklökar som frestas av de goda maträtterna som bara hör julen till. Visst är det en fin tid med alla mattraditioner som var och en har som förvisso kan se lite olika ut i varje hem.

Advent, smakernas högtid. Aldrig är väl pepparkakan så god som just då, när julen gör sitt intåg i våra hem. Nygräddad pepparkaka som är spröd och god, med ett glas varm glögg och alldeles perfekt att avsluta dagen med, eller efter en frisk härlig promenad.

Det pyntas och smyckas på bästa sätt i våra hem och skapar en julstämning för stora och små med allehanda inslag av tomtar, änglar, med eller utan glitter, handgjord eller köpt, av ull eller konstmaterial, huvudsaken att vi gillar och trivs med det vi har, kanske något nytt eller något vi skapat själv, med mycket kärlek och engagemang för att göra julen riktigt angenäm till glädje för sig själv och andra.

Min adventsljusstake i år gav jag namnet Stjärnhimmel, kanske därför att en stjärnhimmel är det väldigt längesedan jag sett och det brukar vara så vackert att köra hem om kvällen i stjärnnatten.

Håll till godo, bilder av min Stjärnhimmel!








Men för att riktigt illustrera mitt inlägg idag, måste naturligtvis en bild på doften och smaken finnas med. Rom/russinkvarg med pepparkaka, mums...frestande gott!


I veckan som gått har jag fått ett par stycken Awarder igen och vet ni vad? Det gör mig så oerhört glad för de värmande och uppmuntrande rader som följer. Tack, ni är så gulliga Åsa och Maria!

Awarden (min andra) av Åsa väljer jag även denna gång att inte sända vidare pga att det tar tid att knappa in alla länkar. Hoppas ni förstår mina vänner!


Den här otroligt vackra Utmärkelsen gjord av Maria, är så söt och jag kan inte motstå hennes önskan om att sprida den vidare, dels till glädje för henne och för andra. Maria är en väldigt kreativ bloggare i ord och bild och jag är alltid lika fascinerad av hennes bilder och det sätt hon fångar upp motiven, ofta sedd ur ett annat perspektiv och det underhåller mig och ger mig nya infallsvinklar.


Nu sänder jag den vidare till:

Åsa för hennes trevliga blogg med små glimtar ur hennes vardag med tänkvärda ord.

Birgitta för hennes alltid så varma och trevliga kommentarer och med en blogg där flitens lampa alltid lyser.

Karin för den otroligt välskrivna, välformulerade och djupa innehåll i de skrivna raderna som berör varje läsare.

Lilla My, för den otroliga förmågan att förvandla ett garnnystan till den ljuvligaste tröjan och som har ett brinnande intresse för blommor.

Beatrice med en vacker och tjusig blogg med många trevliga och fångande berättelser från hennes resor.

Allra helst ville jag ge uppmärksamheten till Er alla som finns i min blogglista, men denna gång blev det några få och till er andra, en varm bloggkram!

Nu har jag varit väldigt upptagen och hoppas det finns mera tid i veckan att titta in till er mina vänner!

Ha en skön fortsättning på advent!

22 kommentarer:

Britt sa...

Så fin stjärnhimmeln var och du är värd dina award. Din blogg är trevlig och fin//Britt

karina sa...

Hejsan!
Vad vacker krukan var med sitt mönster och här har det doftat griljerad skinka hela helgen. 1 advents helgen äts det skinka, men sen får det vara nog tills julafton. Här har vi haft en skön dag med solen som lyst över ön. Ha det gott, karina.

C. Tvillingmamma sa...

Mina twins på snart 10 månader fick smaka sina första peppisar i helgen...och till min förvåning(fast samtidigt inte) så älskade dom att smaska på våra underbara bruna...

Nu gäller d att d inte blir till en vana :)

Åsa sa...

Jättegrattis till dina Awarder ! Förstår att du får flera, dom är du så värd.
Adventsljusstaken Stjärnhimmel, det namnet passar ju perfekt på den vackra skapelsen !
Adventskram från mig.
Åsa

Birgitta sa...

Grattis till dina awarder. Du är verkligen värd dem. Du skriver så fint på din blogg och lägger in så fina bilder. Jag får också tacka för den fina awarden jag fått av dej. Ska fundera lite på vem som ska få den sedan. Tack!
Vi har haft så trist väder, men det pratas om snö i morron här. Vi får se. Det är ingen brådska med det.
Önskar dej en fortsatt skön adventstid.
Kramar till dej. Birgitta

Karin / Livsluft sa...

Tack söta Bea!Va du är gullig som ger mig en award. Den blir jag jätteglad över, och dina fina ord till mig lyfter och uppmuntrar mig så! Tack så VÄLDIGT mycket!!!

Vilken sagoljusstake du gjort!Det är den vackraste jag sett...hjärtan på tråd, lammöron?, kristallflingor och glim.Så romantisk!Vad du är duktig Bea!!Det hade varit en fröjd att få vara lärling hos dig. Du har ett underbart kreativt sinnelag!

Nu hoppas jag du får en riktigt fin vecka! STOR KRAM!/Karin

Mia sa...

Du sprider kos och värme omkring dig du också med dina texter och bilder, så grattis till väl förtjänade awarder. Ljuskreaktionen din är verkligen vacker, det ser så friskt och levende ut allt du lagar, pepparkaksdesserten också. Ha en fortsatt skön advent du också :)

Beatrice sa...

Tack för din fina kommentar hos mig och stort TACK för awarden! :-)Den gjorde mig verkligen glad såhär i den mörka novemberkvällen! Vad gullig du är som gav den just till mig... det värmer ska du veta. TACK igen! :-)

Du är väl värd dina awards tycker jag. Först och främst skriver du så vackert, varje blogginlägg är som poesi. Ibland undrar jag om du var Edith Södergran i ditt förra liv ;-). Sedan visar du dessutom så vackra bilder av dina kreationer och andra ting och man blir verkligen inspirerad av att kika in hos dig!

Din Stjärnhimmel är så vacker och du är verkligen en skapande människa :-).

Många kramar
Beatrice

gittan sa...

Vilken vacker stjärnhimmel du gjort. Du har verkligen öga för det vackra! Helgen har passerat så fort, har inte hunnit hälften av vad jag föresatt mig men det är ju egentligen ingen brådska. Lussebullar planerade vi att baka igår men när minnet inte är vad det borde så fick det bli köpebullar - bara för att konstatera på kvällen att bullarna inte fanns här. Förmodligen puttade kassörskan påsen till sidan när vi handlade, för både maken och jag tittade efter så att vi inte missat några varor på bandet. Det fick bli kaffe och kanelbullar istället för glögg och lussebullar =)

Ruben sa...

Jädrans vad gott det ser ut med papparkaka! Hade chansen igår, men det blev en tårtbit i stället. /Ruben

Gunilla sa...

Grattis till dina awarder de är du verkligen värd.
Alltid roligt med uppskattning av andra bloggare.

Vilka fina dekorationer du gjort, här har jag inte fått någon julkänsla ännu. Jag har vävt färdigt panelgardinerna som jag haft i vävstolen så nu skall de göras iordnig.

Idag öser regnet ner och det lilla vita vi fick i lördags har försvunnit.Synd.

Ha det gott
Kramar/Gunilla

AnnA sa...

Åh, vilken fin stjärnhimmel, Bea!
Och GRATTIS till awarderna!
Jag har ännu ej hunnit med att baka något, men jag ska vara ledig nästa helg med, så då ska man väl kunna få till lite bak.
Hann att fixa lite hemma, men ska fixa lite till i dag, och så var jag i kyrkan nu till 1:a advent, med underbar sång och julstämning.
Ha en skön vecka!
hälsn
AnnA

NinaVästerplana sa...

Romrussinkvarg låter supergott.... måste testas!
Grattis till dina awards de har du förtjänat många gånger om.... dina välformulerade inlägg är alltid ett nöje o läsa ;-)
Ha´t himla gôrgôtt i veckan
Nina

limerose sa...

Vackert!

Åsa! sa...

Tusen tack för awarden Bea!
Hoppas din rygg snart blir bättre?!

STENLYCKA sa...

Hej!
Jätte grattis till dina award. Så vacker stjärnhimmel! Du skriver och skapar det så vackert omkring dig!
Kram

HelenJ sa...

Grattis till utmärkelserna - dem förtjänar du verkligen! Du skriver så intressanta och tankeväckande inlägg - du har inte funderat på att samla ihop dem i bokform nån gång?

Din stjärnfyllda adventsljusstake är så vacker! Nu hoppas vi på lite klarare väder så kanske du får chans att se stjärnorna på utsidan också...
Kram Helen

AnnCharlotte sa...

Grattis till dina awarder :)
Det är en härlig tid, med mycket förväntan och fester och annat mys just nu, om än lite hektisk. Och extra viktigt är det då att ta vara på allt det mysiga nu...tex genom att sitta och njuta framför en fin stjärnhimmel....

Kalo sa...

Vilken mysig läsning. Och en härlig ljusstake!
Karin

Inger sa...

Stjärnhimmel, vilket vackert och passande namn. Det är en njutning att få läsa din blogg och se dina bilder, tack Bea!

Lilla My sa...

Tackar för awarden ska försöka komma i håg att lägga in den på bloggen nästa gång jag skriver nåt. Nu är det bråttom med att flytta äldsta dottern till den nya lägenheten...inte bråttom för mig men för henne.
Kram

haspet sa...

Tack Bea för dina vackra ord om advent. Det får även mig som inte är mycket för julen att längta lite. Det behövs verkligen lite vackra ord och bilder som motvikt till all stress och konsumtionshets som råder just nu. Nu när jag fått en stund med fina ord och njutit av dina vackra bilder på din härliga adventsljusstake så tänker jag på att det är ju så här man ska fira advent. Njuta av det vackra, goda dofter och smaker. Härligt, tack ännu en gång för att du sprider lite värme. // Kram Peter