måndag 23 november 2009

Tema: Höst pyssel

En liten solglimt i helgen och hur gott det kändes att få leva i ljuset för ett ögonblick. Min väg upplevdes kortare än någonsin, när den kantades av solkatter och långa skuggor av grånade grästuvor, avskalade björkar, alar som står spretiga i vattenbrynet och ängen är fuktig av det myckna regnet. Vassen färgas inte längre av ett guldgult skimmer i strandkanten av solstrimmorna, utan en gråaktig massa som i vindens fläkt böjer sig av och an. Det mesta i naturen bär spår av förfall och vintern verkar dröja ännu ett tag.

Höst pyssel har Maria som tema och visst känns det trevligt att pigga upp med lite färg i höstrusket. En låda med mossa, äpplen, kottar och Timjan som är fortfarande grönt och fint, doftar dessutom gott, står i mitt växthus som blickfång. Hmm..kanske borde jag hänga upp en ljusslinga nu till advent!?


Fåglarna är mitt vinternöje och pyssel för den delen. De har en egen kruka med en liten gran som skydd, diverse kvistar och grenar samt frukt och visst är det vackert, dessutom har jag chans att få betrakta dom på avstånd så länge de äter av fröna och frukterna.


För inte så alldeles länge sedan blev jag erbjuden en färdigblandad betongkludd som blev över i annat sammanhang och klart att man tar till vara fina erbjudanden och snabbt söker jag fram lämpliga kärl för ändamålet. Det blev i all hast ett tråg och nytt för mig var att jag fick till det med hål i botten och nu blir det Taklökar till nästa säsong, men får tjäna som höstpynt till dess.



Förresten, vet ni att det vackraste dekorationerna kan naturen själv bjuda på!? Titta här, en kvarglömd minikruka med den underbaraste is-dekoration jag någonsin sett!


Synd att mönstret var av ett så förgängligt material.

Fick en överraskning av Mia idag som har en fin trädgårdsblogg, en stor mängd växter och en underbar trädgård. Alltid trevligt att titta in till henne, tack Mia, det värmer och gläder!


Nu väljer jag denna gång, att ge en stor kram till alla läsare och tack för alla vänliga kommentarer! En blomma till er!


Må gott!

34 kommentarer:

Åsa sa...

Hej !

Vilken otroligt vacker is dekoration på krukan !!
Och inspirerande bilder, man bara njuter.
Ha det gott.
Kram Åsa

Växthusmadam sa...

Mysiga bilder och vilken fantastisk isdekoration din kruka fått!!!
Växthusmadam

NinaVästerplana sa...

Du skriver så vackert o ger en så skön bild av hösten att det faktiskt tröstar mitt svårmod som gärna infinner sig så här års.
Tack för det!
Ser att du redan fått en award, jag hade gärna gett en till ;-)
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Monica sa...

Oj, vilken vacker dekoration den krukan fick....Alltid vackra bilder att njuta av hos dig :)
Tjingeling
Monica

AnnCharlotte sa...

Vilken tur att du hann fånga isrosorna på bild innan de smälte...tänk vad fantastisk naturen är ;)

Livsnjutaren sa...

Härliga bilder du tagit.

Ha en bra vecka!!

Lilla My sa...

Det var minsann fin dekoration på den krukan!
Hos mig är det jul som gäller nu är så inspirerad men så är det mycket på jobbet också med tomtar och sånt.
Ha en bra vecka!

Petra sa...

Kan bara anslutar mig de andras kommentarer, härlig isdekoration och underbara stämningsfulla höstbilder. Kram, Petra B.

Maria Berg sa...

Tänk vad fint isen bjuder på det är verkligen att njuta av ögonblicket och tänk du hann fånga det på bild så vi alla kan njuta.

Vilken vit och fin rosenskära, tack för den kära du.

Naturen kan verkligen bjuda på vackar föremål, grankottar och kvistar, på sommaren ser man inte dem alls på samma sätt, jag är tacksam för höst och vinetr som visar upp naturen från en annan sida - fast lite väl mörkt är det ibland och jag njuetr också när solen strålar hittar fram och gör det vacker så som du beskriver,
Maria Berg
- tack för att du är emd på mitt Tema.

Ruben sa...

Vilket fantastiskt mönster på krukan. Det verkar så genomtänkt och ingen slinga gör intrång på den andra utan det känns som någon sorts intelligent uträkning! Man undrar, vad som styr och ställer frostrosornas skapande. Det verkar iallafall inte vara slumpen. /Ruben

gittan sa...

Vilket fantastiskt vackert mönster krukan fått! Tänk om man kunde sparat det. Där gäller det verkligen att njuta för stunden.
Alla dina arrangemang är så fina, jag blir riktigt avundsjuk. Men jag har bestämt mig för att släppa tanken på allt jag skulle vilja göra, det stressar mig bara. Istället får det bli som det blir och det brukar bli bra det med. Idag ska jag fortsätta leta fram mitt hem så att det är ordning till advent. Det innebär att få undan allt från nedanvåningen som följt med hit från mitt föräldrahem. Solen skiner minsann så det får nog bli en stund ute också, ack så viktigt vid denna årstiden. Hoppas du får en bra dag / kram gittan

Jord under naglarna sa...

Åhå, så vacker isdekoration! Naturen kan verkligen göra konstverk!

Gunilla sa...

Jag instämmer med de övriga kommentarerna.
jag skall försöka komma igång med juldekorationerna men jag har minskat ner litegrann iår.
Taklökana har jag ute i rabatten jag har fått den av en granne som har jättemånga och dom överlever där så då förmodar jag att mina också gör det.Jag har den planterad i en upphöjd rabatt.
Ha det gott
Kramen /Gunilla

Birgitta sa...

Hej Bea! Tack för den söta blomman, den värmer och jag kan behöva lite uppmuntran idag. Ryggvärken vill inte ge med sej och jag som har så mycket att göra i vävstugan.
Vad fint du pyntat och vilket vackert mönster naturen skapat åt dej på krukan.
Grattis till den fina awarden.
Nu är dags att laga middag och lite vila också.
Ha en fortsatt skön vecka (vi har sett solen idag).
Kramar Birgitta

Åsa! sa...

Vilken vacker isdekoration! Synd att den töade bort!

Karin / Livsluft sa...

Vilka fina bilder du bjuder på Bea och fantastiska höstdekorationer.Det är så härligt att se allt pyssel du och andra gör som blir så fint. Brukar vara pysslig jag med, men i år har jag tappat stinget lite. Får se om jag kan få ändan ur vagnen och hitta på nåt och evt kunna vara med i Maria´s tema för veckan sedan.
Har i alla fall rensat lite på uteplatserna idag, nu är det bara löven kvar. var en runda nere vid havet idag då solen var framme, och det var så ljuvligt, men kallt om öronen. Glömde förstås mössan hemma;-).
Så väl att du hann se de vackra isbilderna på din lerkruka. Helt ljuvliga!Ser ut som lummer eller någon slags ormbunke.Så sirligt och vackert.Tack för att du fotade det så vi andra kunde få dela detta vackra med dig.
Ha en skön kväll!/Karin

Kalo sa...

Härligt inlägg! Det piggar upp. Måste hålla med alla om att din kruka med isdekorationen är något alldeles extra!
Karin

promenader på landet sa...

Hej goa bloggvän! Vad vackert pyssel du visar och grattis till din award! Den är du värd tio gånger om! Kram Maria

Beatrice sa...

Vilka vackra bilder du visar (igen) och vad underbar krukan var med det vackra ismönstret!

Du skriver så vackert och dina miljöbeskrivningar skulle kunna vara direkt ur en roman... :-).

Visst var det underbart med lite sol på nosen i helgen! Jag ställde in allt annat jag hade tänkt göra och var ute och gick i timtal... allt för att ta tillvara på de få strålar vi fick.

Kramar
Beatrice

Hanna sa...

så fint höstpyssel du har gjort.
kram
Hanna

Inger sa...

Bra idé att göra fina saker till fåglarna. Isdekorationen är suverän.
Ha det gott!

Lillebeth sa...

Pysslade adventskrans igår. skulle pplocka (som jag brukar) prydnadsäpplen till kransen. Men det var ruttet allt. vilken blöt höst!
Fint har du det!

Britt sa...

Vilken is kruka otroligt snygg//Britt

Susanne sa...

Vilka stämningsfulla bilder och krukan, vilket vackert mönster den fick. Tänkte höra med dig som pysslar mycket...jag tänkte göra en takkrans till matsalsbordet men har du några tips om vad jag skall klä den med för att slippa få barr och skräp i maten:-)
Kram Susanne

NatureFootstep sa...

snygga uppläggningar alltihop. Både vad färg och komposition anbelangar. Är der verkligen is påden krukan. Ser ut som någon slingerväxt.

Åsa! sa...

Ja du Bea, nu har du en likadan award att hämta hos mig!

Karin / Livsluft sa...

Psst. Glömde säga ett jättetack för din fina och rara kommentar till mitt inlägg härom dagen.Den värmde ända in i hjärtedjupet ska du veta!TACK!
/Kram Karin

Huset på landet sa...

Så vackert du har ordnat för fåglarna. Jag kan tro att de kommer i massor till er.
Ismönstret på krukan är otroligt vackert. Oj vad jag väntar på rimfrost, snö och is nu!
Trevlig lillajul & Advent!

Annika Christensen sa...

Hej Bea!
Som du vet så älskar jag Naturliga Ting.. ha ha..
Man får aldrig nog av det.
Har haft det lite jobbigt iveckan så jag har inte hunnit titta in till alla.
Super fint du visar och jag gillar ditt sätt att skriva fast det hra jag redan sagt flera gånger.
kram och ha en skön helg
Annika

Beatrice sa...

Hej Bea!

Hoppas att allt är bra med dig och att du haft en bra vecka! Jag kikade in här mest för att önska dig en fin adventshelg :-).

Kramar
Beatrice

Angel.Pearls sa...

Det var en riktigt fin betongbytta du fick till i all hast!Ha en fin helg//Eva

Maria Berg sa...

Har en liten sak till dig,

http://mariaberg-garden.blogspot.com/2009/11/blommig-fredag-utmarkelser.html

/MB

Mia sa...

Denna har gått mig hus förbi..men lika smakfullt och ljuvligt som alltid inne hos dig, den keramikpottan var verkligen tjusig :) Önskar dig en fin första advent!

Mies Balkong sa...

Varje gång jag tittar in till dig så sänks min puls. Du skriver så poetiskt och vackert så att man måste läsa långsamt och dina bilder är så stämningsfulla så blicken dröjer sig kvar.

Tack för blomman! Ha en härlig söndag! =)
/Marie