söndag 1 november 2009

Pudersnö

Så kom den då, den första snön. På den frostade marken ligger den där, så lätt och fjunig. En lätt vindpust skulle fördärva det vackra, skira, tunna och lätta som kläder naturen denna sista oktobermorgon. Jag klampar på över gräsmattan och får känslan av att förstöra det orörda och rena. Det prasslar av frostigt gräs där jag travar fram, rimfrosten glittrar i solens sken på de vajande gamla fröställningar och grässtråna. Himlen är blå och luften så klar, allt är stilla och njutningen är på hög nivå, trots att vintern är på väg. Tänk, efter en lång rad gråmulna dagar får vi ändå till slut en strålande dag i helgen som gått. Helt fantastiskt vackert!

Trädgården har visserligen också smyckats av de vita iskristallerna så vitt och fjunlätt över de sista bären, alla grenar, några enstaka blommor och blad.

Kungsnävans blad ligger böjda, för att prydas av den vita pudersnön. En litet stilleben i sig, med de vackra höstfärgade bladen.


Kvar hänger några djupfrysta Havtornsbär i lätt snöig skrud.



De röda bären på Olvonbusken är verkligen uppiggande i sin tomteröda färg och snöhuva .


Vilken vacker värld vi ändå har, trots många gråmulna dagar och något trista i sinnet, gör det oändligt fint att se det vackra i livet och så var det ju det där goda naturligtvis som gör det lilla extra i tillvaron!



I helgen fick jag en söt Award som värmde mig oerhört. Det var Karin som förärade mig denna. Tack Karin, du är värdefull och en riktig glädjespridare med många positiva tankar!



Hoppas ni alla mina läsare får en skön vecka!

Kram!

34 kommentarer:

promenader på landet sa...

Grattis till din fina award den är du och dina vackra bilder värda! Ha en bra vecka! Stor kram från Maria

MajorogMeg sa...

Her har du enda en blogg ja:) Takk for koselig hilsen:)
Grattis med Award:)

Gunilla sa...

Vilken fin frostig bild på kungsnävans blad.
Vi har inte fått någon snö ännu.
Vart bor du?

Kakan som du har på bilden ser kalasgod ut. är det kladdkaka. Det riktigt vattnas i munnen.

Ha en fortsatt fin kväll
Kramar/Gunilla

bean emäntä - bea's sa...

Oj, så ljuvligt med lite snö! Längtar så!

Inger sa...

Visst blir det ännu vackrare med lite frost och snö och särskilt i solsken. Hos mig har solen också skinit i dag och sinnet blir genast lättare. En god kaka är alltid rätt. Önskar dig också en bra vecka.

gittan sa...

Naturen är verkligen vacker! Speciellt med höstens all varma toner. Hoppas veckan blir bra / kram gittan

Gudrun sa...

Du är mysig du, vacker beskrivning av vinterns ankomst, eller åtminstone den första snön.
Ha det gott.

Birgitta sa...

Hej! Grattis till den fina awarden. Den är du verkligen värd.
Vilka vackra lite frostiga bilder du bjuder på idag. Helt ljuvliga är de. Det är du som haft det fina vädret. Vi har grått, dimmigt och kyligt i helgen.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

Hilde sa...

Så sjønne bilder du viser - høsten er vakker - og litt trist, men den gjmmer skatter vi får se på ny til våren...
Hilde

Khim sa...

Hej!
Vad fina bilder du har...

Grattis till din award,
Vackert och fint.

Ha en god vecka

hälsning

Mies Balkong sa...

Vad fint och poetiskt du beskriver den första snön!
Ha en riktigt skön vecka! =)
/Marie

Mia sa...

Det är något speciellt med den första snön, det blir lungt och stilla, nästan något sakralt över det hela. Du beskriver det så vackert. Nu får vi mimra, minnas sommaren som var, gotta oss i alla bilderfrån en svunnen tid.. skulle gärna smakat dina brownies också, de ser goda ut. En välförtjänad Award du har fått,grattis, den värmer säkert gott i höstmörkret :)

Skoogstrollet sa...

Visst finns det ljus i mörkret, det är dina bilder ett vackert bevis på. Kul att samla så många bärbilder påverkade av snön. Här kom ju första snön för länge sedan, men det den blev ju lika snabbt slask och försvann illa kvickt. Så här i mörka november får gärna snön komma och lysa upp, men den kan ju vänta tills jag är nöjd med utearbete för i år. Visserligen är ju det absolut nödvändiga gjort, men lite pyssel finns ju alltid.

Lilla My sa...

Vi fick också pudersnö här för några dagar sen så nu har jag täckt min honungsros, hoppas den klarar vintern.
Grått har vi haft i helgen men mig har det inte gjort nåt, har stickat när jag hunnit sen har det varit mycket körande hit och dit med ungarna.
Ha en bra vecka

Annika Christensen sa...

Alltid lika vackert i ord och bild hos dig så ta till dig awarden.
Kul med en egen gjord award.
Första snön la sig aldrig här.
Nu är här grått grått.... så nu skall jag snart gå i ide.
Ha det gott
Kram
Annika

AnnCharlotte sa...

Grattis till awarden...
Är lite avundjuk på snön, det brukar dröja så länge innan vi får nån snö, om vi ens får någon...

Jord under naglarna sa...

Vackert!

Jeanette sa...

hejsan
Grattis till din fina award,den är du värd,och så fina bilder du visar, ja vintern är på väg nu, jag gillar lite snö,bara det får ligga kvar så det inte blir blask
ha en fin vecka
kramis

Ruben sa...

Du tar alltid så fantastiska bilder! Så läckert!! Grattis till utmärkelsen. Väl värd!! /Ruben

Kalo sa...

Vilka vackra bilder, särskilt nävan gillar jag.
Karin

ormbunke sa...

Vilka fina frostiga bilder särskilt den som fått en liten hätta på sig. Kakan verkar va riktigt smaskig.
Grattis till din välförtjänta award.Anita

Karin / Livsluft sa...

Hej Bea!
Så vackert och poetiskt du beskriver den första snön. Som en fin välkomsthälsning till den.Jag förflyttades in till en sagolik trädgård, av gnistrande kristaller och ullig snö...nästan så naturen talar med varandra.Vackert!Vackert! Naturen förtjänar verkligen att beskrivas i så sköna ordalag, för den är vacker oavsett årstid.Fina bilder du tagit som understryker det du skriver!Du är duktig Bea!Ha en fin dag imorgon!
/Kram Karin

Maria Berg sa...

Det är verkligen värmande med award jag är glad för din skull - härligt och jag tog för mig en stor bit av kakan som du bjuder på.
Frost är vackert och nu när det faktiskt är höst/vinter är det helt ok.

Trevligt att du skrev en kommentar på min blogg, ngen bild på sniglar men kanske du har en bild på hur dom ätit på växterna för det har inte jag - (måste komma ihåg det till nästa år och ta en bild på det också)
Kram MB

Maria Berg sa...

Ps. Skogaolovanen brukar sitta kvar nästan hela vintern här och lysa upp tillvaron, MB

Åsa sa...

Grattis till awarden Bea, den var du verkligen värd!
Så ni har fått lite snö, mysigt!

Njut i din trädgård sa...

Snö tycker jag om, så det får gärna falla lite här!

Ikväll får jag inte glömma att ladda kameran för imorrn ska jag fota. Promenerade idag - det var underbart uppfriskande.

India sa...

Tack för din gulliga kommentar. Du har alltid en så varm och trevlig blogg fastän att du pratar om snö, huvaligen! Förstår inte hur du bär dig åt för att få till så fina kort. Mysigt att titta in hos dig. Och jo livet går vidare så man är ju tvungen att krypa ut ur hörnet och tackla verkligheten.

Växthusmadam sa...

Jag är inte riktigt mentalt förberedd på snö än.... Kan man få välja när den ska komma tro?!
Växthusmadam

Lillebeth sa...

Det låter ju riktigt vackert när du berättar om snön. Men själv har jag ett starkt motstånd!

andré sa...

Snö låter inte roligt, men det var några riktigt fina bilder! :)

mitt gröna hjärta sa...

Frost är verkligen vackert!
Grattis till din award, kul att hitta till dig!
Jenny

Monica sa...

Mmmmmm....njuter, som vanligt av att kika in hos dig :) Må så gott i kylan.
Tjingeling
Monica

karina sa...

Hejsan!
Här är det inte ett dugg roligt väder, för det blåser och haglar som bara den. Men, men det går väl över så jag får njuta av lika vackra vyer som dig i min trädgård, endera dagen. Tack för kaffesumpstipset och jag har sparat lite efter handtvättningen av detsamma. Så sköna händer man får av kaffesumpen klarar nog ingen köpesalva "ler". Den lilla vagnen är som en pärm i storleken, och kanske hittar jag någon vacker docka eller annat att sätta i den.
Ha det gott, Karina.

://karinasblogg.lekame.com

Babsan sa...

Har saknat dina bilder så jag var bara tvungen att kika in igen!

Sen skriver du och uttrycker dig så fint.

Allt gott, du kreativa kvinna ♥