onsdag 4 november 2009

Musli och C-vitamin

Solens bleka strålar lyser ännu över trädtopparna på vägen hem idag och det dröjer inte länge innan himlen färgas som den vackraste färgpalett med en mängd gul/orange färger som övergår i lila och röd. Oj, så vackert, men tyvärr bådar det om att dagarna blir bara kortare för var dag och ny skymmer det innan jag hinner hem för att ta ut hunden på en sväng och fy så kallt. Hur gott är det inte att få sitta inne och kura till tända ljus om kvällarna och kanske få gjort det som man inte hann med när det var som mest tidskrävande på utsidan.

Egen hemmagjord musli är jättegod och receptet har Åsa delat med sig av och det kan jag varmt rekommendera, knaprigt god. Själv har jag gjort den många gånger, lätt och enkelt!



Muslin på naturell Yoghurt ger en fin smakbrytning av det syrliga och de små fruktbitarna ger sötman.



Kanske kan jag också få fresta med en dryck som rik på C-vitamin och gjord på Havtornssaft, för att ladda batterierna inför vintersäsongen. Nu känns det gott i alla fall att få plocka fram ur skafferiets gömmor det man skördat och förhoppningsvis slippa den florerande influensan. Har ni lust att läsa om c-vit kan ni förkovra er här.

Frukt är både nyttigt, vackert och gott, Sharon smakade mandarin och lagom syrlig.


Det blev värsta mat-inlägget idag, men det hjälper inte, min trädgård är i vila, då får det bli lite gott och blandat! Hoppas att även du laddar med c-vitaminer!

Tack alla mina trevliga bloggvänner för alla gulliga kommentarer!

Ha det gott!

18 kommentarer:

ormbunke sa...

Det där såg verkligen "jättegott" ut.Men jag beundrar nog dina glasburkar mest.
Nu fick du mig att plocka fram lite C-vitaminrik frukt att smaska på i kväll.Ha de gott. Anita

Birgitta sa...

Din musli ser verkligen god ut med mycket frukt i. Kan tro att du har det ganska mycket mörkare hos dej nu för du bor ju rätt långt norr ut. Även här är grått och kyligt och det blir aldrig riktigt ljust på dagen när solen lyser med sin frånvaro.
Ha det så gott.
Kramar till dej. Birgitta

Inger sa...

Tack för goda tips! Hos mig har det varit grått, kallt och blåsigt senaste dagarna, inte ens dagsljus och värre kommer det att bli.
Ha det gott!

Annika Christensen sa...

Det ser så gott ut och det är så kul att få lite mat inspiration också.
ha det gott
Annika

Lilla My sa...

På jobbet hade dom också för nåt år sen nån hemmagjort musli men jag testade den aldrig. Din såg god ut :)
Här har jag igen en släng av förkylning och har att bestämma om barnen ska ha ha vaccinet..Har du tagit nasse-vaccin?
Äldsta dottern håller på och ska flytta hemifrån så det är jobbigt för mig.
Nästa vecka ska hon och skriva på hyreskontrakt. Tyckte just hon var min lilla flicka..snyft.
I går var det faktiskt kalla vindar.
Ha det gott
Lotta

Anelia sa...

Så gott det ser ut att vara och vitaminrikt i dessa mörka kalla tider, måste prova på och göra muslin.
Ha en bra dag!

Gudrun sa...

Tack för att du delar med dig av recept och nyttigheter. Igår köpte jag ett stort vitkåls huvudsom jag tänkt göra olika sallader av, det lär ju vara nyttigt, det är nog bra att "vräka" i sig vitaminer nu.
Kram, och ha en riktigt bra dag.

Gunilla sa...

Den ser verkligen god ut muslin.

Här är det grått och trist idag plusgrader, ingen snö ännu har vi fått men jag hoppas att vi får ett lager fin vit pudersnö för det lyser upp det grå och trista.

Jag har tagit sprutan mot förkylningen och har inte fått några biverkningar heller.
Har iockförsig nog ett bra immunförsvar har inte haft några förkylningar. Jag har nog jobbet att tacka för det. Har jobbat med barn i 3o år.

Ha en fortsatt fin dag

Jättekram till dig/Gunilla

Ruben sa...

Jag har skrivit det förut, och jag skriver det igen - du borde illustrera böcker med dina fina bilder. Det ser ju så aptitligt ut och samtidigt är det som små konstverk!
Här snöar det nu lite lätt, så lite C-vitamin skulle nog inte skada! Ha det gott! /Ruben

Jord under naglarna sa...

Ett glas med c-vitamin ser både gott och nyttigt ut!
Müsli brukar jag göra egen, det är både godare och så är det ju enkelt att göra.

Må så gott!

PS. Kanske blev det två kommentarer nu, strulade lite... :)

Åsa! sa...

Klokt med lite nyttighetstips! Det behövs såhär års. Sharon är en favorit här hemma, så god!

gittan sa...

Tackar fö tipset! Det såg så gott ut att jag genast tar mig till köket för att göra müsli. Du som gör så mycket gott, vet du hur man torkar äpplen i ungen? Jag tycker det är gott i müsli, Ha en fortsatt bra dag / kram gittan

MajorogMeg sa...

Åh....det så nydelig godt ut Bea. Vitaminer er kjempeviktig nå.
Ja, himmelen er vakker om dagen, et fargespill som bare er vakkert:)

Idag er det mindre vind her og sola skinner:))
Ha en fortsatt flott dag og klem fra meg:)

Gardenlife sa...

Alla vitamintips är guld värda i snögloppstider... ; )
/Janne

Kalo sa...

Ser läckert ut! Fina bilder som värmer!
Karin

Lenas trädgård sa...

Tack för tipsen! ja, nu kan man få ge o ta av annat än just trädgårdsinspiration...fast detta kommer ju från trädgård egentligen också. Jag antar att det kommer lite annat än trädgård på alla våra trädgårdsbloggar framöver...tills vi börjar få vårkänslor och lust att plantera igen...

Hälsn Lena

Anette sa...

Hej Bea! Det ser frestande och nyttigt ut alltihop........i övrigt håller jag med Ruben.
Trevlig helg. Kram Anette

Mia sa...

Det ser ju så gott ut, müsli och andra C vitaminer. (Åsa! kan det där och bl a en tacokryddblandning också, värd att pröva..)Dina fotografier ger mig en frisk smak i munnen bara av att se på :)