måndag 9 november 2009

Löv

Ett träd utan löv är väl inget vidare, men vart tar alla vackra löven vägen? Löven som gjorde busken så dekorativ, aspen med de prasslande löven i sommarvinden kan väl alla höra, björken som står där så rak och fin med krona så mäktig av späda löv. Inga löv så långt ögat når! Var är alla löven nu?

Det var ju inte så länge sen när det lyste som guld i alla björkar och löven vajade så lätt för att svepas med av vinden.


Nej, nu får vi gå till roten för att finna löv! Men här då, en busken som har gula blad kvar, hmm... i mitt språkbruk kallas de: "kalvskvitrobären"! Måbär, Degbär...eller..? Har du det riktiga namnet?



Finlands vita ros, är alltid en färgklick på hösten, men nu är det inte många löv/blad kvar.


Aronia sprider värme med den intensiva färgen på senhösten, men nu är de borta.


Det verkar inte finnas några löv, inte heller bärbuskarna har löven kvar, jo, några löv som skyddar de kvarvarande bären.


En frostnatt kan förändra och fördärva allt, när det gäller löven i buskar och träd, lite pudersnö gör bladen riktigt dekorativa, men nu ligger det risigt till, klarar de månne snö och kyla?

Physocarpus opufolius ´Diabolo´

Kan månne svaret finnas här, under den tjocka och tunga blötsnön som föll i helgen? Oj, den kan verkligen fördärva alla unga späda stammar om man inte passar sig med stöd och uppbindning, för det kommer ju en ny vår med nya vackra löv som skall spira efter en lång vinter utan löv.


Det var mitt bidrag till Maria`s trädgårdstema idag. Titta in till de övriga löv-tema bidragen.

Ha en riktigt skön vecka alla mina vänner!

27 kommentarer:

Gudrun sa...

Varje årstid har sin charm, jag tycker de nakna träden är vackra, när man kan se trädets alla grenar och när de sedan får frost eller snö skruden då är det riktigt vackert.
Ha en bra dag.
Kram

Ruben sa...

Njuter av dina bilder!! /Ruben

Vittran sa...

Vackra bilder.
Ha en bra dag!

Hilde sa...

Så nydelige blader du har fanget! Høsten er en vakker tid, også nå senhøstes når himmelen får et vakkert lys, og luften blir høy og klar. Blir spennende å se om vi får en tørr eller våt vinter...
HIlde

NinaVästerplana sa...

Jo, nu är det snart kalt på varenda gren. Men jag har en fläder som fortfarande står grön o grann....
Ha´t himla gôrgôtt i snön
Nina

BEA sa...

Så nydelig bilder du har tatt.. er egentlig ikke særlig glad i høst hadde det ikke vært for fargene.. de er jeg veldig glad i:o))

Ha en strålende uke.. klem fra mæ

STENLYCKA sa...

Hej!
Här har vi räfsat och räfsat så alla vackra höstlöv har hamnat i komposten för att ge ny jord om några år.
Vackra bilder som vanligt från dig.
Ha det så bra!
Kram

Birgitta sa...

Hej! Var inte orolig snart kommer det nya skira löv på buskar och träd igen. Du vet det är det eviga kretsloppet som fungerar så.
Ha en fortsatt skön vecka.
Kram Birgitta

Åsa! sa...

Vilka fina bilder du bjuder på Bea! Har ni så mycket snö som på sista bilden?

Inger sa...

Sköna höstbilder och vinterbild.
Säger som flera andra, varje årstid har sin tjusning. Enda problemet är att årstiderna växlar så ofta numera.
Ha det gott!

Kalo sa...

Vackra bilder. Jag gillar förfallet, det är vackert.
Karin

India sa...

Löv är så vackra på din blogg och så otrevligt jobbiga i verkligheten. Orkar knappt tänka på löv mer.

AnnCharlotte sa...

Det är skönt att alla inte faller samtidigt ;)

Lilla My sa...

Här tror jag nog inte finns många löv kvar på träna men i år hann gubben kratta bort dom så nu är det lite lättare till våren.
Ska här i morrn till IKEA med jobbarkompisarna. Få se då om man hittar nåt...
Ha en fin dag

Beatrice sa...

Hej igen!

Tack för alla fina kommentarer du skrivit till mig medan jag varit borta :-). Nu är det skönt att vara hemma igen, trots att det varit regnigt och kallt de senaste dagarna.

Vilka vackra naturbilder du visar, det är som att naturen inte vill gå till vila riktigt än utan glöder in i det sista.

Kramar
Beatrice

Maria Berg sa...

Kul att du kunde vara med, skall försöka att få ut Temat på måndagskvällen i fortsättningen.

Aronian är häftig för bären hänger fortfarande kvar och härromdagen när vi var ute åt baren det och blev riktigt färgade om både mun och händer (tur man har badkar och tvättmaskin, hihih)

Frosten blir så vacker när solen glimmar i den,
MB

Maria Berg sa...

Ps. Du har väl lämnat i ett bidarg hos Slottträdgårdmästaren, innan den 14 skall det var där.
MB

Monica sa...

Tänk vad naturen är föränderlig! ...och så fort det går när löven helt plötsligt är borta från träden. Alla stadier har sin tjusning tycker jag men de "tomma" träden än nog mest tråkiga :) Må så gott
Tjingeling
Monica

Anonym sa...

Hej!
Språkbruket är modifierat från barnabena, ser jag. Kalvskitobären säger jag...

Annika Christensen sa...

Faller ett faller ra faller alla!!!
Hu vad fort det gick med löven.
Han liksom inte med.
fint du visar.
ha dt gott själv
Annika

Mia sa...

Jag har fortfarande någon löv på träden, dom vill liksom inte släppa..men i helgen måste jag binda upp buskar och annat, tack för påminnelsen, det ser så trist ut att jag alltid väntar in i det sista, me det måste ju göras..ha det gott :)

karina sa...

Hejsan!
Mina löv har jag varit rädd om i år så de ligger under jordförbättringen i en del av rabatterna, och i en stor hög på baksidan. Sitter och väntar in ljuset för att kunna hämta hästgödsel till min nya limpa, och då behöver jag löven jag krattat ihop. Men man ser i lökmattan att löven som fallit där ligger vackert kvar i mellan grässtråna, så de får maskarna arbeta med i vinter. Ha det gott, Karina.

♥Min Eden♥ sa...

Jag har knappt nå löv alls ännu...Min lönn är inte stor nog för att jag ska behöva räfsa alls, min syrenhäck når mig knappt till knäna, mina 3 nya ungerskasyrener är inte heller så stora...hängrönnarna, hade en sjukdom så deras blad plockade jag i en påse. Dessutom har vi nästan bara tallar och granar intill tomten...EN lagom stor björk har jag...det är allt. SÅ jag skulle ha lust att importera löv hit, så jag får material till att täcka för frost...LÖV KÖPES :)

Angel.Pearls sa...

Härliga höstlika bilder! Aronia har väldigt väldigt nyttiga bär -kan du göra sylt?! Njut en fin höstfredag! Kram//Eva

Utblickaren sa...

Damp ner ifrån cyberrymden och måste säga att du tar vackra bilder, med eller utan löv:)
Gillar speciellt vinbärsbusken(?), vilka fina färger du har fångat.
/Utblickaren

Lenas trädgård sa...

Jag undrar också över alla löv, var finns de redan nu!? Och varje tidig vår undrar jag också över dikesrenarnas torra gräs. NÄR blev DE spröda och ljust gröna?!Jag försöker verkligen se när förvandligen sker, men plötsligt är allt så där härligt ljusgrönt och vackert igen! över en natt?
hmm...får försöka igen i vår.
Kram Lena

徵信社 sa...

I love it! Very creative!That's actually really cool.
謝謝你的文章分享,請你有空到我

參觀,Thanks