torsdag 19 november 2009

Före, efter och lite coffee

Ta vara på dagen, annars får man inget gjort, det var mitt motto idag. Det är så mörkt att mycket energi går åt att gnissla över det trista och gråa vädret annars. Nu kan jag ändå summera dagens insats och känner mig nöjd över att huset är städat, hunden har fått snusa i vägkanten och avläsa alla doftspåren som ledde oss på en långpromenad i det annars otroligt för årstiden varma vädret.
Synd bara att jag ställde till det lite för mig idag, då jag hade för avsikt att röja lite bland buskarna och en kvist snärtade plötsligt till i mitt öga och nu hoppas jag att det känns bättre i morgon! Blink, blink...

Maria har före och efter på sitt tisdagstema i veckan och nu har jag har bläddrat i mitt album och kom till att det fanns dåligt med dylika bilder hos mig, förutom stenpartiet, men det har jag visat så många gånger. Nu får ni hålla till godo med vår - sommar bilder, med temat före - efter.

Före


Efter (ca 2 mån)



Oj, det suger i så-tarmen redan, men egentligen är det rätt skönt med vila från ogräset, ansningen och allmänt tuktande av alltför vildvuxet i rabatterna.

Men det finns mycket annat man kan roa sig med såhär års och jag njuter av alla små pysselstunder som förgyller tillvaron och den kreativa ådran får sitt utlopp. Allt annat vardagligt skingras för stunden, njuter av tillvaron med en kopp kaffe ibland mellan varven. Bara en sak, har en förmåga att skapa ett mindre kaos av allt papper innan det är klart, för nu är det dags för julkorten.

Nu går mitt tema i coffee i år och det finns så många underbara ideér i böcker och julbilagor att hämta.




Hoppas skaparlusten finns även hos er, trots det annars så gråa och trista runtom oss just nu.

Trevlig kväll!

28 kommentarer:

Gunilla sa...

Före och efter. Vilken fin blomplantering du har. Jag håller med när jag ser dina fina bilder så vill jag att det snart är vår. men jag får vänta det är skönt att samla sig och göra något annat också. Jag håller på att väva panelgardiner och det är något som jag endast har ro till att göra när trädgården har vinteruppehåll.
Hoppas att det gick bra med ögat.
Ha det gott
Gunilla

Anonym sa...

Skaparlust???? Har inte en aning om vad du pratar om "lol" Hoppas ögat känns bättre imorron / kram gittan

moonroose sa...

Tjingeling!

Det mottot är bra, tänk vad mycket man får gjort då.

Härligt med en skön hundpromenad, sröva omkring och samla tankarna lite...
Oj vilken otur att kvisten hamnade rakt i ögat, hoppas det gick bra trots allt.
Fina bilder, vilken härlig grönska.
Härligt skapande, ljusen fyllda med kaffebönor och ett gulligt hjärta, så fint..

Ha nu en fortsatt trevlig skaparkväll!

Kram Yvonne

ylvahi sa...

Tagit vara på dagen har då inte jag gjort idag, känns det som. Visst suger det i tarmen att få börja så igen, men....
Oj vad otur med ögat, hoppas det blir bättre tills imorgon.
Kaffebilderna gör att det nästan luktar kaffe ända hit / kram Ylva

AnnCharlotte sa...

Hej, paketet har kommit fram ;) fint inpackat och med extra överaskning :) :), skulle naturligtvis fotograferat och öppnat långsamt, men när jag kom på det var det för sent...typiskt.
Tack igen,
hälsningar
AnnCharlotte

Gudrun sa...

Hej!
Läckert med kaffebönor i ljuslyktan. Här försöker jag fixa till mina hjärtan som jag började med innan ryggskottet. Går till och från en bänk i köket där de ligger under plast. Hoppas det funkar.
Ha det gott.

Lenas trädgård sa...

Ja, visst längtar man till VÅREN!
men det gäller också att ta tillfället att få vara lite lat, slappa...
Kram på dej i höstmörkret!
Lena

Vittran sa...

Hej!
Visst längtar man när man ser vår- och sommarbilder.
Har inte hunnit med något direkt pyssel än. Men det är kul att se vad andra gör.
Trevlig idé med kaffebönor.
En kvist i ögat låter inte bra. Hoppas verkligen att det blir bättre.
Trevlig kväll!

Maria Berg sa...

Tänk att vi har så mycket levande fortfarande i trädgården så det hoppar upp och slår till dit öga...hoppas det inte blev så farligt.

Jo, det var en bra före och efter bild tänk vad det växer så att jag hörde nästan det knaka.

Sköt om dig och tack för att du ville vara med på temat.
Skall nog ha ett pyssel tema en dera dagen.
/MB

ormbunke sa...

Visst är det väl härligt se det växa men jag tror att både marken och vi behöver vintervila.Hoppas att det inte tog illa i ögat.Ha de gott Anita

Mia sa...

Åh vad jag längtar efter våren... när allt vaknar till liv igen. Sen går det fort!

"Kaffelyktor" hade jag också förra året. Hade glömt bort det men kom på det när jag såg dina. Fina är de och gott luktar det (synd att inte kaffe smakar lika gott som det luktar, är själv en tedrickare). :)

Kram Mia

AnnA sa...

Hej Bea!
Ja just det, julkort - ska det bli här med av ngt slag, och lite almanackor, ngn att ge bort och ngn till oss själva.
Det där med kvisten, hände mig för några veckor sedan - och då var der Clematis Capitaine Thuilleraux, som anföll mig, med följd av ett illrött öga.
Jag köpte faktiskt den receptfria salvan Novifom på Apoteket, för jag tyckte att ögat självläkte dåligt, och då blev det bättre.
Kokt, avsvalnat vatten att badda med är också bra.
Ha det nu så gott!
hälsn
AnnA

Birgitta sa...

Hej! Roligt att se lite vackra sommarbilder i det grå vädret vi har. Vet knappt hur solen ser ut. Och tänk vad inspirerande det kommer att bli att åka på julmarknad på lördag och vilken julstämning vi får!!!!!
Ha det gott.
Kram Birgitta

Lilla My sa...

Visst längtar man till sommaren igen när det är som mörkast ute....men snart ska jag börja släpa fram juleljusen så då blir det ljust i vårt hus.
Idag kommer en ny familjemedlem...en blandras vove som är äldsta dotterns. HOn ska flytta i början av december och hade tänkt ta hem voven då men nu måste hon ta den redan så....få se vad våra katter säger dom är ju herren på täppan här...
Ha en skön helg

Lillebeth sa...

Hoppas ögat ditt är bättre. Ha det skönt i helgen!

Kalo sa...

Supervacker rabatt. Tänk vad fort det kommer att gå. Snart är det vår?!
Karin

Jord under naglarna sa...

Så ljuvligt med den blommande rabatten!
Jag håller som bäst på att planera för detta med julkort, men än har jag inte börjat.

Må så gott och hoppas ögat är bättre nu!

Petra sa...

Hej, hoppas att ögat är bättre idag. Skaparlusten ligger på is hos mig för tillfället. Influensan, men vänta bara tills den är över ;O)
Kaffeebönorna och lyktglaset ser urmysiga ut.
Kram, Petra

Petra sa...

Hej, hoppas att ögat är bättre idag. Skaparlusten ligger på is hos mig för tillfället. Influensan, men vänta bara tills den är över ;O)
Kaffeebönorna och lyktglaset ser urmysiga ut.
Kram, Petra

India sa...

Jodå, skaparlusten finns men tiden var får man den ifrån, ska köra och handla lite nu får se om tid finns på någon hylla på ICA. Jätte rolig ide med kaffebönor, såååå snyggt och luktar säkert gott också.

Utblickaren sa...

Före och efter är alltid ett gångbart tema och jätteroligt att ta del av. Jobbigt med kvistsnärt väl i fixartagen, ge igen;) Hoppas det gått över nu.
Hösthälsningar,
Utblickaren

Ruben sa...

Apropos kaffe, det är nog dags för det nu - i drickbar form! Inte lika dekorativt kanske ....
Trevlig helg!
/Ruben

Åsa! sa...

Om inte annat så får man ju världens skaparlust när man tittar in hit till dig Bea!

Karin / Livsluft sa...

Tack för dina söta och uppmuntrande hälsningar till mig! Både födelsedags-och till inläggen.De gläder mig alltid lika mycket.Tråkigt att höra att du skadat dig i ögat.Där är man ju så känslig.Jag var med om samma sak för många år sedan, så jag fick droppar att ta i ögat ett tag så den lilla rispan som blev på mig skulle läka.Hoppas du blir bättre snabbt.
Ja, nu börjar pysselhumöret infinna sig lite grand. Det är mysigt med såna inomhusaktiviteter när man inte kan vara ute så mycket.
Ditt coffe-tema ser ju jättehärligt ut! Vilka goa foton du lagt upp.:-)
Önskar dig Bea en riktigt skön fredagskväll och en trevlig helg!
/Kram Karin

Mia sa...

Aj, aj, det lät ont, hoppas det snart blir bättre. Trädgården kan vi drömma om hela vinteren, men nu har vi kanske tid till lite annat, du lagar ju så fina dekorationer och dina kaffebilder är också fina. Jag tänker använda helgen till att lära mig spinna med slända, så kanske det är bra att vi får tid till inneaktiviteter också :)

Vardagens guldkorn sa...

Härliga före-efterbilder! Visst kan man längta efter våren nu när allt är visset å blött i trädgården. Hoppas du får en bra helg!
Kram Linda

Beatrice sa...

Idag har solen äntligen lyst på oss och jag fick sån energi av det! Det är märkligt hur vädret påverkar en :-).

Det blev både långpromenad och lite pyssel och jag hoppas att det blir fint väder även i morgon. Det är så svårt att städa när man knappt ser vad man gör ;-).

Vilka fina ljuslyktor du gjort! Roligt också att du har kaffe som tema i år, för kaffe är nog nästan det godaste som finns... :-).

Hoppas du får en solig helg!

Kramar
Beatrice

Annika Christensen sa...

Kul att se före och efter och vad jag längtar till sommaren!!
Första gången jag kände så.
Skapar sugen är jag och imorgon skall jag var i trädgården hela dagen hade jag tänkt.
Ha det gott
Annika