fredag 2 oktober 2009

TREVLIG HELG!

Nu har trädgårdshjulet stannat. Det är kallt i luften, alla växter har fått vackra iskristaller på stjälkar och blad, det är tyst, inte ens fåglarna sjunger i trädgården mera i år. Kung Bore har gjort sitt och jag får ställa in mina kvarvarande krukor och korgar idag i vänta på en ny vår och gläds med er som ännu har vackra blomster att bjuda på.


Det känns lite vemodigt trots allt, när naturen avslutar så bryskt, men årstiderna har sin gång och det kan tyvärr inte hindras. Vi fick en bonusmånad vad vädret beträffar i september, så ingen klagan, bara nöjd över alla vackra och varma dagar. Nu får små blickfång sprida ljus och värme, ge lugn och ro när höstmörkret lägger sig. Samlar på ideér under tiden, tankar ny energi och framförallt, hinner kanske med lite annat än att rensa i trädgården.








Ha ett riktigt skönt veckoslut mina vänner!

27 kommentarer:

AnnA sa...

Godmorgon Bea!
Underbara foton både i detta inlägget och i förra, och jag fyllde på mig på din lista av följare...(Fast du finns faktiskt redan med på min bloglista på annamabloggen...)
Här är det också typiskt höstligt ute, och kylan har tagit dahliorna och lite cosmos i de yttre kanterna på trädgården.
Men sommaren har varit lång, och nu när man gräver upp,kan man även gräva ner lökar och perenner och väntande roskrukor(som rostoken AnnA, har förstås...)
Och sedan tända ljus och krypa in i en varm filt, titta tillbaka på alla foton, som blev tagna, och drömma om den vår som skall komma.
Ha en bra dag, och tack för titten hos mig!
hälsn
AnnA

Gudrun sa...

Du är duktig på att ta mysiga bilder. Ljusen ser ut som stenar, läckert.
I ditt förra inlägg har du en bild på några blommor där du skrivit "dammvippor" under. Vad är det för växt?

Thorins Trädgård sa...

Hallå Bea, vilken superfin cykel du har integrerat i din trädgård!

Vackert.

Marit

BEA sa...

Godt det er noen som forstår meg:o)))

God morgen forresten... herlige bilder.. akk.ja-- tenk om vi kunne fått en ny vår NÅ!! synes denne sommeren har gått så alt for fort.. jeg fikk ikke tid å følge med liksom.. men nå får jeg kanskje tid til innomhus sysler:o))

Ha en deilig weekend Bea.. kram fra meg

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vilka vackra rönnbord. Borde ut och plocka...
Eva

gittan sa...

Mysig bild med rönnbär och ljus. Hoppas ni får många fina dagar framöver även om frosten slagit till / kram gittan

Angel.Pearls sa...

Underbar bild med cykeln, och fyndig text till..Dina Rönnbärsarrangemang är såå fina och stämningsfulla, och visst -nu är det härligt att sitta inne när det ruskar ute -och titta på sommarens alla fina bilder.....och längta!!Ha en underbart fin höstdag-Kram//Eva

X-blog sa...

Härligt höstpynt du fixat till !!
Jag är i startgroparna för att också hösta till det. Bara dottern piggnar till så vi kan ta oss ut.
Skulle i och för sig kunna rota runt lite i pyssel-lådorna och se om jag hittar något kul !!

Önskar dig en riktigt skön helg!
Kram!

promenader på landet sa...

Vill bara titta in och önska dig en skön helg och tacka för vackra bilder! Stor kram från Maria

ormbunke sa...

Jag tror inte du kommer att bli sysslolös när blommorna har lagt sig till vila. Du hittar så mycket fint i naturen ändå.Jag läste i tidningen att ni skall få riktigt kallt det närmaste tiden. Här blåser det nästan storm och regnar så det blir inget trädgårdsarbete idag.Hoppas att du får en bra fortsatt helg. Anita

Beatrice sa...

Tack för din fina kommentar :-).

Du bjuder på så vackra bilder som vanligt och det ser så stämningsfullt ut med dina "stenljus" bredvid rönnbärskvistarna :-).

Här är det ännu en fin dag, temperaturen sjunker undan för undan, men strålande sol och 7 plusgrader känns ändå rätt bra!

Kram och trevlig helg!
Beatrice

Kalo sa...

Vilka vackra foton och vad mysigt du har gjort. Det är ju en fördel med höst och vinter. Du kan mysa med gott samvete!
Karin

AnnCharlotte sa...

Det är faktiskt rätt skönt att krypa in och mysa inne också, men det gäller ju att acceptera att hösten har kommit på riktigt...

moonroose sa...

ÅH Vilka härliga bilder, brinnande ljus, sten och rönnbär, underbara arrangemang att vila ögonen på.
Önskar dig en skön och mysig helg.
Ha det gott!
Kram

Åsa! sa...

Ja var tid har sitt Bea, det är klokt att leva i nuet och glädjas över det som är! Ha en go fortsättning på helgen!

Lilla My sa...

Här kördes nu dom sista murgrönorna till komposten, allt är fruset och såg hemskt ut. Nu är det vila från trädgården en tid sen börjar det igen med fröna och kataloger med frö i mängder...härligt!
Hade en bra dag i Seinäjoki och fick hem med mig ett som annat. Mycket folk.
Ska nu njuta av kvälle med min stickning.
Vi hörs
Lotta

Birgitta sa...

Vilka härliga bilder du bjuder oss på idag. Nu har sommaren fått ge upp och hösten har intagit oss. Här har det regnat hela dagen efter snöblask på morron. Igår hade vi snö.
Ska sätta mej framför teven om en stund och ta fatt i min stickning.
Ha en mysig helg.
Kramar Birgitta

Ruben sa...

Verkligen härliga, varma och höstlika foton. Varför inte sälja dem till någon tidning!? De skulle göra succé, tror jag. Nä, håller med dig, nu är det dags att släppa trädgården och inse att nu är det slut för i år - nästan. /Ruben

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej!
Du har bytt bild på din blogg! Vilken härlig bild på orchideérna.

Vilka härliga rönnbär. Tyvärr blev ja helt utan rönnbär i år, vet inte varför...

Jag älskar rönnar! På hemgården har vi en sort som har helt blodröda STORA bär och mörk mörk gröna tjocka blad, jag har aldrig sett den sorten någon annanstans.

Ha det gött!

Inger sa...

Underbara bilder med rönnbär, du kan verkligen fånga årstiden. Jag har nog inte släppt taget om blomningen ännu. Men varje årstid har sin tjusning och min trädgård är viktig året runt. På vintern kan jag njuta av livet i varmkomposten.
Snygg header!
Ha en skön söndag!

Åsa sa...

Ja, visst är det med vemod man plockar in sommaren, vi fick oxå en bonus månad, september var fantastisk.
Ljuvliga bilder hos dig som vanligt.
ha det gott.
Kram Åsa

Karin / Livsluft sa...

Vilka höstmysiga bilder! Ljusen är jättesöta, som ser ut som stenar.Nu är det verkligen ljus och mys som gäller i mängd och parti. Hoppas du haft en fin helg!
/Kram Karin

Monica sa...

Åh, vad det är härligt att kika in till dig och få lite godis för själen :) Må så gott
Tjingeling
Monica

Moa sa...

Ja naturen kan man inte stoppa och det är skönt också tycker jag. Nu väntar tiden med pyssel inne utan dåligt samvete.. =).. Mycket vackra bilder på rönnbären, så himla fina måste nog ut och plocka lite jag också. Ha en skön vecka.. Kram MOnica

Mia sa...

Oj vad roligt att du hittade mig och lämnade ett lite spår efter dig så att jag kunde hitta hit också.

Inte heller jag har hittat så mycket bilder på Cappuchinon så jag hade ingen aning om hur den skulle se ut (mer än från bilderna när jag beställde fröerna).

Fortfarande är det väldigt många plantor som inte har slagit ut än, frågan är väl om de över huvudtaget hinner göra det. Vacker är den i alla fall, ser ut som en chokladpralin i mitten... mums!

Länkar så jag hittar tillbaka till dig igen. :)
Kram Mia

Maria Berg sa...

Vi andra tänder ljus du stenar, hihihih så får jag också finissa lite här innan jag tar den blå bilen och den okända manen och åker iväg.

Man skall ha det lite tråkigt som Alfons Åbergs Moster sa - du uppskattar man det roliga sedan.
Vintern finns för att vi skall uppskatta sommaren mer! MB

Vittran sa...

Mysiga bilder på "höstdekorationen" med ljus.
Ha en bra dag!