onsdag 14 oktober 2009

Tranbär

Vart försvann den vackra, varma och sköna hösten? Ute är det isande kalla vindar som drar genom märg och ben, inte det minsta skojigt att göra trädgårdsvandringen som brukligt efter dagens slut. Den sedvanliga hundpromenaden gav inte heller den förväntade utdelningen av naturupplevelse när jag mestadels gick och hackade tänder pga frossan. Nu är det nog varma klädernas tidevarv som är högaktuella och sommar-ekiperingen får stuvas in i garderoben, i väntan på en ny vår.

Nu får jag åtminstone minnas de gyllene stunderna, när tillfället gavs för bärplockning i ljuvligt väder och det fanns en mängd bär att ta vara på om man så ville i både skog och mark samt trädgården. Att få ställa fram egentillverkade små frestelser på burk är väl en guldkant på tillvaron. Tranbär var väldigt eftertraktade för vår del i höst och finns nu inlagda på burk och avnjuts med andakt.

Tranbäret växer på våtmarker och finns kanske inte i så stor utsträckning att tillgå, men bäret innehåller en del nyttigheter, bl a är det C-vitaminrikt. Här kan ni läsa mera om bäret.

Tranbärets blommor är väldigt anspråkslösa och små.



Har man tur kan man få en hel del vackra bär som är något ovala i formen och mörkröda.



De är väldigt sura.



Tranbärsgelé och -sylt blev det i år av de vackra bären.


Läckert till en bit kött.


Ett litet krampaktigt försök att få känslan tillbaka och värmen i sinnet, av den ljuvliga hösten som farit sin kos!

Trevlig kväll alla läsare!

28 kommentarer:

Gudrun sa...

Hej Bea!
Tack för dina gulliga kommentarer och feedback som jag får.
Tranbär... superbra mot urinvägsinfektioner, du sitter på en skatt, vackra är de också. Blommorna liknar lite cyklamen, eller?
Ha det gott min vän.

Mia sa...

Tranbär? Kan inte komma på att jag någonsin har smakat det. Men tranbärsgele låter gott, sura bär brukar ju bli god gele och dessutom så ser det ju extra gott ut på dina bilder. Hittar jag ett glas med det någonstanns så ska jag garanterat köpa det och smaka!!

Monica sa...

Vackert med höstfärger och gele. Tranbärs juice har jag druckit och det är riktigt gott...
Tjingeling
Monica

Birgitta sa...

Hej! Tranbär har jag nog aldrig ätit. Kanske smakat på någon mässa. Visst är det härligt att ha samlat på burk nu när det går mot vinter. Gott med gelé till steken. Men älgjakten går dåligt. Hoppas det lossnar i morron. Jag hoppas få en heldag i vävstugan och då ska jag väva gardiner. Ömsar med lite sömnad. Ska sy 4 längder panelgardiner, som jag vävt tidigare till en blogvän i Norge.
Vi får hoppas att snön dröjer lite till.
Hoppas du har det gott!
Kram Birgitta

Inger sa...

Tranbär så vackra och blommorna jättesöta, förstår att de är pyttesmå. Egentillverkade delikatesser är guld värda.
Ja, nu har nog kylan kommit för att stanna. Ha det bra!

Annika Christensen sa...

Vad läckert! har aldrig sett de blomma jag har inte sett bären heller. Inget för skåningar tror jag?
Gott verkar det iallafall. Nyttig också. Skicka din adress så jag kan skicka handskarna till dig
Annika

Gunilla sa...

Jag har aldrig sett tranbärsblommor men jag har väl aldrig tänkt på dom eller men fina är de. Jag skall komma ihåg till nästa år. Tranbär ssylt eller gele det är något nytt för mig men tranbär har jag smakat på. sträva i smaken.

Ha det gott och en fortsatt fin vecka

Lilla My sa...

Vi pratade på jobbet i går om tranbär att det har funnits lite i år. Fick en burk kråkbärsgele av en jobbarkompis häromdan och när gubben bakade så satte han gelen i bostonkakan och det den blev jättegod.
Tranbär är mera främmande för mig har inte gjort nåt av dom bären egentligen men kanske nästa år.
Här blåser det också isiga vindar och vi hade lite snö på marken i går morron. Usch!
Kul att pyssla inne nu emellanåt.
Ha det gott
Lotta

BEA sa...

Hei Bea:o)
Det så riktig lækkkert ut.. tranebær har jeg ikke sett her men jeg vet det samker fortreffelig til stek:o)

Her er det også bitende kaldt nå.. den verste tiden er barfrost tiden synes jeg.. fuktig og rå.. og man får liksom ikke varmen i seg..

Ha en trivelig senhøst.. klem fra meg

gittan sa...

Tranbär låter nyttigt och lite spännande för mig som aldrig hört talas om dem. Växer de även här nere månntro? Blomman var onekligen söt, påminner lite om Cyklamen tycker jag. Nu blev jag sugen på något hemlagat. Får kanske ta och koka hallonsylt idag... Jag älskar hemkokt sylt, saft och kräm! Till nästa år ska det planteras mer nyttigheter i min trädgård. Svarta vinbär för att kunna göra god och nyttig saft och gelé och Krusbär till underbar kräm. Jag som både köpt och tagit bort vinbärsbuskarna en omgång ångrar bittert att jag inte sparade en buske! Vindruvor står också högt på listan. Får hoppas snickaren (maken) är bra igen tills dess så att han kan hjälpa mig bygga en pergola till druvorna =) Mmm... jag har mycket att drömma om och längta efter i vinter.
Igår var det underbart vackert väder men bitande kalla vindar. Inte gick man ut mer än nödvändigt inte vilket i mitt fall betyder att jag gick ut och hämtade posten och in lika kvickt igen =) Solen lyser så vackert även idag och än blåser det inte. Kanske kunde man våga sig ut och rädda livet på några krukorade växter. Ha en underbar dag / kram gittan

Kannan växer på bra och har satt knoppar! Men den har fått stå inne och där lär den få stanna i vinter.

gittan sa...

Hjärnsläpp! Blomsterlönnen ska det ju vara så klart =P Det blev ju helt fel.

Ruben sa...

Oj, är tranbärsblommor så vackra. De skulle jag verkligen vilja se i verkligheten! Hade ingen aning .... /Ruben

Gardenlife sa...

Trivsam läsning om tranbär...
Fina bilder...
/Janne

Jord under naglarna sa...

Å, så gott det låter med egen tranbärssylt! Jag älskar tranbär, men det var först i år som jag hörde att, jo visst växer det tranbär även här i kring. Jag har dock inte hittat några än.
Brukar försöka få tag i torkade tranbär och så riktigt god tranbärsjuice förstås.
Nästa år blir det nog tranbärsjakt med förhoppning om att hitta en riktig skattgömma!

Angel.Pearls sa...

Lyxigt med tranbär! (har jag aldrig plockat..Här blir det mest blåbär o lite lingon..)Visst är det härligt med eget syltat och saftat.Kram//Eva

Åsa! sa...

Vilken lyx att kunna plocka tranbär! Har bara smakat juice på tranbär, gele och sylt låter riktigt gott!

Hedera Helix sa...

Tack för tipset om hur jag skall göra med bilderna i blogger!
Nej, visst är det råkallt och tråkigt nu...inget roligt att va ute i trädgården, helst vill man bara ligga inne i soffan och mysa med en pläd/bok/katt/fílm...=)

Kalo sa...

Vilka vackra burkar. Tranbär skulle vara kul men de gillar väl surjord? Jo, här har vinterjackan kommit fram!
Karin

♥Min Eden♥ sa...

Har du smakat tranbär med kinuski? Det är en upplevelse vill jag säga...suuuuuurt mot söööööööt!!!

Lotta 8`) sa...

Men vad gott det ser ut med bär och sylt :) Tranbär - hmmm - har nog aldrig smakat på sylt, däremot saft och den var ju god :)

Jag kokar mest sylt på Björnbär för det har jag tillgång till men är lite putt för att frosten kom - har ju en massa björnbär kvar på busken som inte mognat ännu! Frosten kom alldeles förtidigt i år!!! Undra hur vintern blir... Må så gott och trevlig helg :)

hönemor sa...

Hej du, vad du är duktig på att plocka så mycke tranbär, nu kan du känna dig rik som har så mycke gott till vinter. Beskheten försviner om dom får en frostnatt eller om dom ligger i frysen innan man kokar dom. Kram Katarina.

Lillebeth sa...

Blommorna påminner både om Hundtandsliljor. Eller? VAckra var de absolut. Ha det gott!

ormbunke sa...

OH! så gott det ser ut. Köper tranbärsjuice för det skall ju vara nyttigt mot inflammationer. Nu får vi njuta av det vi har i "ladorna". Vi har ju björnbär här och det vet jag inte om ni har.
Idag har det faktiskt kommit lite snöflingor och lagt sig på blommor och blad. Ha en skön kuraskymning helg. Anita

Anette sa...

Ja, hösten gick fort över och blev till vinter.........
Tranbärsjuice är riktigt gott och nyttigt! Trevlig helg./kram Anette

haspet sa...

Ja, nog gick det undan från härliga höstdagar till riktigt busväder. Oj vad länge sen som jag var här, men du verkar inte ligga på latsidan. Lika härliga bilder som vanligt toppat med dina underbara texter. Genast känns det lite varmare och mer hoppfullt. Tranbär har jag nog aldrig testat i någon form men är det lite surt så kan jag tänka mig att jag gillar det. Hoppas du får en alldeles underbar helg. // Kram Peter

India sa...

Härligt att spara sommarens mödor och glädje i små burkar.

bean emäntä - bea's sa...

Fina bilder!

Har eför länge sen i det förra livet plockat tranbär. Har alltid undrat vad de heter på finska. Råkar du veta det...?

Mimi sa...

Tranbär med kinuskij-sås kan jag också rekommendera. Vi har nog ett par kärr på ängesö där det växer tranbär, memn inte så mycket att jag ids ta mej dit och plocka dem. Vackra bilder du tagit, tänkte just att du kunde "sälja" tranbärsgelé med de bilderna....