måndag 12 oktober 2009

Spegling

Det är kväll, arbetspasset är slut, drar en lätt suck efter kvällens mödor. Väl ute tar jag några djupa friska andetag i den något kyliga luften. Det är mörkt och i gatlyktornas sken är gräset vitt och krispigt. Allt andas förberedelse för den stundande vintern.

Slår på lite musik i bilen, för att göra hemresan lite angenämare. Vägen speglar sig blank av lyktornas sken och på himlen är månen så oändligt vacker, likt en eldflamma som fladdrar till i kvällningen. Ett par gråa molntussar likt en rökridå passerar förbi och skymmer för ett ögonblick. Vägen svänger och plötsligt befinner sig månen på andra sidan om mig, strax ovanför horisonten vid havet och speglar långa vackra guld/orange färgade skuggor i det fortfarande öppna vattnet. Ville nästan stanna för att måla av bilden i sinnet.

Trots att jag inte är särdeles förtjust över vår vinter är det ändå vackert med alla årets skiftningar och speglingar i naturen och tillika i trädgården. Det är bäst att försöka se det vackra i alla årstider och bara gilla läget.

Är det kanske sista speglingen som Solbruden gör i vattenblänket intill, en undran bara - när kommer vintern, då trädgården bäddas in i vita gnistrande iskristaller?



Men, ännu lyser några rabatter i vacker höstfärg och man njuter av den purpurröda nyanserna och de speglar sig i mitt sinne så vackert, Kärleksörter och Mangold m.fl.


Mangold, vackert purpurröd och gör sig fint i rabatten.

Kärleksört


Rödbladig Kärleksört.


Alunrot/ Heuchera Ginger Ak


Klockvippa

Visst är det underbart med lite färg-speglingar på senhösten!?

Förresten, jag överraskades av långväga gäster idag och vilken lycka när jag hade den nygräddade Äpplegömman att bjuda på! Den gömman finner ni receptet på här! Mums, den är jättegod!

Må gott mina vänner!

21 kommentarer:

Mimi sa...

Oj vad läcker mangolden var i rabatten. Måste minnas till nästa år, jag har också en gul sort som är dekorativ, den skulle säkert också vara snygg där!!
Vad fin solbruden var intill vattnet!!

Monica sa...

Av din beskrivning att dömma så ser jag framför mig en rätt skön bilresa hemåt...du har säkert inga problem med att se det vackra omkring dig, eller hur? :)
Tjingeling
Monica

Lenas trädgård sa...

Mangold köpte jag frö av i år...men var tog de vägen? Glömde jag så - eller kom de inte upp? Troligen det sista alt för det var väldigt kallt i vårsådden, bönorna var inte heller alls sig lika...
Men vacker är den, så jag försöker igen nästa år. Då tror jag den ska sås i en kruka, där jag kan matcha med ngn ettårig blommande växt...Tror du det kan bli bra?
Ha det gott i kylan!
Lena

NatureFootstep sa...

måste ju kolla in din andra blgog också. Livet består ju inte bara av fåglar. Synd bara att jag inte har någon trädgård. :)

Inger sa...

Låter som du kan varva ner på väg hem från jobbet och njuta av naturen. Sköna bilder i höstens färger, solbruden blev min favorit.
Ha det gott!

HelenJ sa...

Du skriver så vackert att man blir alldeles lyrisk. Visst är det något speciellt med den kalla krispiga vinterluften. Och som sagt, det är bara att gilla läget.... =)
Ha en riktigt bra vecka!
/Helen

Birgitta sa...

Hej! Vad fina dina blommor är fortfarande. Snön kan gott vänta ett tag till. Men luften är kall och klar. Och så fryser det på om natten och blir glashalt till morron. Kör lugnt på väg till och från jobb.
Kramar till dej.
Birgitta

ormbunke sa...

Vilken levande beskrivning på din hemfärd. Att dina växter fortfarande är så fina. Rosorna blommar fortfarande men annars är det mest visset.Anita

AnnA sa...

Godkväll Bea!
Åh, vilka vackra foton och vilken poesi!
Och sedan länkade du ju till Annikas läckra recept.
Har du provat det, månne?
hälsn
AnnA

Åsa! sa...

Vilken vacker beskrivning av din hemfärd! Synd att du inte hade kameran med dig!

Lilla My sa...

Visst är naturen vacker nu när träden skiftar i gult. Brukar tänka när jag åker till jobbet om det finns några andra som njuter av naturen som åker förbi bilfönstren eller har dom flesta bara bråttom.
Den där äppelgömman lät gott, ska se om jag hinner pröva på den också nån dag.
Ha en bra vecka
Lotta

Gudrun sa...

Tack för kopplingen till äpplegömman, den skall jag nog göra idag.
Fina bilder i vanlig ordning.
Ha det gott.

Annika Christensen sa...

Oj.. vad kul när det sprider sig.
Men det var inte det jag skulle skriva.
Fint du skriver du gör att vintern känns rofylld. Jag är har nog aldrig gillat hösten så mycket som iår och vintern den är så välkommen.
Hoppas bara att vi får lite vitt i år.
Ha en bra dag
Annika

Ruben sa...

Tycker det verkar som att du har mycket som blommar i din trädgård, trots att du bor så pass nordligt. Dessutom hade du väl frostvarning redan i mitten av september, om jag minns rätt. Så där fin är inte min solbrud.
Ja, jag köpte boken. Den är mycket intressant, men den är på tyska, så det blir att använda ordboken. Men jag förstår tillräckligt mycket för att ha behållning av boken.
Ha det gott! /Ruben

Kalo sa...

Många vackra blad!
Karin

Jord under naglarna sa...

Så vackert du skriver!

catthie sa...

så mysig blogg du har med vackra bilder. ha en trevlig kväll/Catthie

promenader på landet sa...

Ser att du också har en bild på spegelblankt vatten i dag! Så rofyllt! Kram Maria

India sa...

Jag är inte annars så förtjust i kärleksört, vet inte varför, men dina bilder var jättefina, där gör den sig mycket bättre än i min trädgård.

Skoogstrollet sa...

Vad poetiskt skrivet.

Gunilla sa...

Vika fina bilder man får njuta sålänge det varar. Vi har då inte fått någon snö ännu.
jag har en liten sak till dig på min blogg om du vill hänga på . Se den 13:e

Ha det gott i det fina höstvädret
Gunilla