fredag 9 oktober 2009

Höstat...

..både inne och ute. Precis i rätt tid fick jag gjort det sista i trädgården klart, innan frosten tog ett hårt grepp om trädgården i senaste natt - 5,4, det är lite ofattbart hur fort det vände till den bistra verkligheten, att vintern är faktisk på väg hos mig. Men, jag får leva livet i norr på bästa sätt och med den förutsättningen vi har, inget vi kan förändra bara att hänga med.

Alla årstider har ju sin charm och jag gillar ju att ta vara på alla små guldkorn som finns för årstiden att tillgå. Nu är det dags för tända ljus och lite höstpynt i min värld, mycket mossa och andra naturmaterial och några vackra kvistar osv

Min sedvanliga höstinstallation blev till i det nytvättade växthuset igår och det kändes med ens riktigt mysigt att stiga in och njuta. När solen värmde idag var det alldeles underbart i "glashuset" och det doftade gott av enris och mossa.



Mina odlade pumpor i en zinkbalja med mossa och Njurvindan som håller sig rätt långt in på senhösten.


Några lönnlöv och fallfrukt ger höstfärger.


Ett terracotta fat med lönnlöv som ger en guldgul färg i solskenet.


Lyktan får sprida ljus i mörkret.



Ikväll brinner ljus både inne och ute, det är riktigt gott i stugvärmen!

Önskar alla mina bloggvänner ett riktigt skönt veckoslut!

27 kommentarer:

Mia sa...

Härliga höstarrangemang du gjort. Tända lyktor i höstmörkret är som pricken över i:et!

Trevlig helg!
Kram Mia

promenader på landet sa...

Visst har varje årstid sin charm och det finns ju mycket fint att plocka in nu! Kram Maria

Monica sa...

Mmmm......vad härligt när det känns ok att tända lyktorna igen. Älskar ljusets fladdrande :) Trevlig Helg
Tjingeling
Monica

Hilde sa...

ÅÅÅÅÅÅÅÅh så vakkert! Kos deg masse i veksthuset - håper du får slo i morgen og kan nyte en stille stund der inne...
Hilde

Inger sa...

Jag beundrar dig som orkar fortsätta med arrangemang, nu med höstens prägel. Att kunna njuta av alla årstider är en konst.
Trevlig helg!

Lotta 8`) sa...

Mysigt!!! är känslan du förmedlar idag :) Jag har också satt ut lyktan med tänt ljus idag, tänt en brasa och kurat i soffan. Tänkte ordna till i lilla vinkastet i morgon så jag kan sitta där och mysa - tror t.o.m att jag har en ljusslinga som skall få komma upp. Ja, det är verkligen skönt att det är helg igen, tid för vila och avkoppling. Ha en härlig helg, kram :)

AnnA sa...

Yes!
Sådana arrangemang gillar jag och inspireras av.
Kul att du tittat in hos mig. Här i Skåne börjar kylan krypa allt närmare, men än finns det lite blomster kvar, och jag har mitt växthus kvar att tömma och fixa inför vintern, och ev övervintra halvperenner i.(daggsalvia t ex.)
Fortsatt Trevlig Helg!
hälsn
AnnA

Lilla My sa...

Har ännu lite smått att göra i trädgården och växthuset. Ska ha satt vinterskydd på vindruvsplantorna och kring några rosor men sen är det klart. Härligt med höst också nu är det vila från trädgården sen får man börjar fundera på frön igen.
Ha en trevlig helg!

Tyra in Vaxholm sa...

Läckra arrangemang du skapat med fin och varm höststämning. Ha en trevlig helg Bea.
mvh Tyra

BEA sa...

Så nydelig høststemning!!! Jeg elsker slike farger.. mose og lyng kan jeg omgi meg med hele året.. og for en kontrast til innlegget under her:o))

Tusen takk for alle skjønne kommentarer.. har vært bortreist og har ikke fått blogget denne uken..

Ha en deilig weekend Bea.. klem fra meg

Anonym sa...

Vilka härliga höstarrangemang du gjort. Jag satt också och njöt i växyhuset en stund med kaffet igår, så varmt och gott därinne. Och även om det inte var specielltt kallt ute heller så känns det ändå mysigt att sitta i 23 graders värme och känna doften av växtligheten. ha en fin helg (nu ska vi försöka fynda en ny soffa på K.K utförsäljnign) Kram gittan

Thorins Trädgård sa...

Hallå Bea, vilken fin färgkombination det blev mellan pumpan och grönmossan. Mycket snyggt! Och inspirerande. Nästa år ska det odlas pumpor. Bland annat.

Marit

Åsa sa...

Vilka vackra höstarrangemang! Hösten bjuder på många vackra färger, det gäller bara att se dom! Önskar dig en bra fortsättning på helgen Bea!

Jord under naglarna sa...

Trots att både mössa och långkalsonger åkte på idag så kan jag inte låta bli att tycka att hösten är otroligt vacker!

Ha en fin fortsättning på helgen!

Viola sa...

VIlka underbara höstbilder du bjuder på..nu har vi nästan höststädat klart i vattenhålet..daliorna kvar som ska grävas upp och så växthuset..sedan är det klart, ha en skön kväll, kram

AnnCharlotte sa...

Så fina höstarrangemang...har inte jag gjort några alls...istället har jag planterat för det var rea på en plantskola i närheten...så kylan får hålla sig i kragen ett tag till ;) ;)

vform sa...

Fantastiska bloggar du har!
Återkommer gärna...kvällen börjar bli sen.
Jo du har rätt ang. marknader...
är ofta ut som "torggumma" ;o)
Skön helg! V.

NinaVästerplana sa...

Vackert som vanligt.... o inspirerande.... Får hösta i växtlusthuset så snart jag fått lökarna i jorden. Dags o komma ur pyjamasen o börja gräva ;-)
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Kalo sa...

Så mysigt du fick det.
Trevlig helg.
Karin

Moa sa...

Men så härligt det ser ut hos dig.. så himla höstfint och vackert. Men du jag gillar också denna tiden och ta vara på allt som är mysigt och kul. Visst jag får vintern lite senare men jag känner mig ganska färdig med trädgård och den biten just nu, nu är det mys och pyssel som gäller för hela slanten. Ha en skön och mysig vecka.. Monica

Annika Christensen sa...

Hej!
Vad fint du har gjort och visst är det så att var tid har sitt?
Lycka till imorgon med kakan.
Kram
Annika

Birgitta sa...

Hej Bea! Vilka härliga arrangemang du gjort av sommarens sista rester. Men var tid har sin tid och det är bara att följa med tidens gång. Önskar många gånger att dygnet hade flera timmar, så man hinner med allt man vill.
Hoppas att du får en skön vecka.
Kramar till dej.
Birgitta

Lillebeth sa...

Så vackert o så stämningsfullt. Och visst är det skönt med nytvättade växthus. Ha det gott!

Maria Berg sa...

Fina ting du gjort av hösten! Tycker om att du visar lyktan både tänd och släkt.

Hoppas du får en mysig höst med mycket brasvärme och många ljus och goa böcker! MB

Britt sa...

Ja nu får man njuta av härliga brasor och tända ljus. Första äppelbilden var otroligt snygg//Britt

Gudrun sa...

Hej Bea!
Vilka fina arrangemang du gör.

Åsa sa...

Så mysigt med tända lyktor, och vackra arrangemang, du är verkligen konstnärlig.
Ha det gott min vän.
Kram Åsa