lördag 24 oktober 2009

Hänger kvar...

Ute har vi det stora gråa just nu och det känns oerhört trist med allt mörkare kvällar och de ljusa timmarna under dagen blir bara kortare för var dag som går. De ljuva tillfällen när solen har trängt sig fram ur molntäcket har varit rena energipåfyllningen i veckan som snart är till ända. När kvällssolen lyser över de fortfarande så vackra och gulnande björkarna som står i skogsdungen och bjuder på en mild och varm färg av de bleka solstrålarna. Tänk att alla årstider har sin charm!

Förresten, det är inte längre samma dragningskraft till trädgårdsvandring som tidigare, när allt stod i full blom och den härligt friska gröna färgen överallt i min värld, på blad, buskar, träd och inte minst den spirande vårsådden som satte fart på alla lustar för säsongen. Nu är den som bortblåst och kan inte riktigt förlika mig med tanken på hur fort en säsong är över (det har jag skrivit många ggr!) och kölden sätter stopp för allt det vackra så abrupt och hårdhänt. Nu har det dock en betydelse på vilken plats man bor, skillnaden på syd och nord skrev jag i en kommentar och visst gör det mig glad att några har fortfarande trevliga höstfärger i rabatterna och sköna blomster, men nu får jag hänga kvar så gott det går, utan vackra rabatter och kanske drömma med bilder ur mitt album, de kommande vinterdagarna.

Men, trots att det är slutet av okt, är det några som kämpar på för att inte ge upp. Med andra ord: Vi hänger kvar!



Hur glad blir man inte av denna solstråle!



Bilden av vinbär som lockar till bärplockning ännu i år - nej, fåglarna får sköta det sista.


Ensam och övergiven.

I armkrok med dig, kan vi hålla varandra kvar!

En trevlig överraskning kom per post häromdagen, nämligen bloggpost från Annika. Ett par underbara trädgårdshandskar som också får hänga kvar till nästa säsong! Ni kan tro de var sköna på handen, passade perfekt och vilken komfort! Tusen tack, Annika!




Önskar er alla en riktigt skön kväll!

PS Delta gärna fortsättningsvis i mitt lotteri!

20 kommentarer:

Birgitta sa...

Hej! Vilken liten söt blomma du har kvar ute. Här har varit så grått och trist och duggregn idag.
Jag har tillbringat dagen i vävstugan. Har ju varpat flätorna till vinsterna. Roligt att du vill vara med i min lilla tävling.
Önskar dej en mysig lördagskväll.
Kram Birgitta

Annika Christensen sa...

Vad bra att de passade så bra! Själv har jag testat ett par så de kan man inte se färgen på.
Vackert du visar och skriver som vanligt!!!
Vad jag önskade att det bara var att komma så där en em och föreläsa .. tack för de fina orden du får mig att känna att jag behövs liksom.
Kramisar
Annika

Skoogstrollet sa...

Ja du, regnet som hänger i luften verkar råda i vårt land just nu. Visserligen har jag varit ute större delen av dagen ändå. Än har jag inte "vinterbonat" färdigt rabatterna, så det finns lite att göra. Det går så sakta framåt och jag förbannar stundtals våra fula löv som finns i massor. De vackra lönnlöven använder jag till rabatterna. Fördelen med att gå där och kratta är att jag nog blir mer kreativ än annars, så nu har jag fler "halvnya" rabatter på gång. Än så länge har jag försökt nyttja den växtlighet som redan finns för att gömma eller jobba vidare på något trädgården redan har påbörjat. Imorgon ska jag göra ordning mitt stenröse om vädret tillåter. Annars får jag liksom du mer njuta av växter inomhus.

gittan sa...

Men det fanns visst en liten raring kvar hos dig! Regnet har strilat mest hela dagen och trädgården lockar då verkligen inte =) Vi bakade en smarrig chokladkaka till kvällskaffet istället. Får nog plocka upp lite hallon från frysen att servera till, hallon och choklad är en otroligt god kombination. Ha en fortsstt skön kväll / kram gittan

Lena/isis sa...

Vackra bilder och vilken liten söt blomma som hänger kvar. Det känns inte alls lika kul att gå på tur i trädgården men desto mysigara att mysa inne med tända ljus och titta på alla bilderna från sommarens blomfavoriter. Ha en trevlig kväll. Lena/isis

Åsa! sa...

Vackra bilder som alltid hos dig Bea! Du är en riktigt duktig fotograf.
Önskar dig en go fortsättning på helgen

Gudrun sa...

Hmm, känner som du, jag går inte runt och tittar lika ofta i trädgården fast jag såg idag att det var två ganska stora knoppar på rosen peace som jag skulle tagit av. Bra att bli påmind.
Vi får bjuda varandra på sommaren som var, det finns nog en del bilder.
Trevlig kväll,
Kram

billan sa...

Visst är dom makalösa våra violer som så tappert står emot mörker och frost.....
Grattis till vinsten, lite avundsjuk är jag allt :)
Önskar dig en god fortsättning på helgen!

MINE-BLOMSTER-MINE-BLOM sa...

ÅÅÅÅ jeg kjenner meg så igjen når du skriver.... Jeg har vært ute og rakt sammen alt løvet og epler som har falt ned som vi ikke rakk å plukke... I morgen skal jeg gjøre siste innspurt i hagen, og jeg har drøyd det for jeg syntes det er trist at jeg ikke skal få se flere roser og andre blomster før til neste år. Men... Jeg har mange frukt trær som jeg kan pynte med lys...
Otober er mørketidens start. Og da tender jeg lys i min hage for å markere denne tiden,. Jeg skal fotografere det så jeg kan vise det på bloggen. Da blir vi så mye lettere i humøret med.
Ha en fin fin kveld
Varme hilsner fra Birgitte

ormbunke sa...

Grattis till vinsten. Nu har du ju något att se fram emot att få använda handskarna. Jag tror du har en hel del kvar av trädgården. Här är det mest visset och grått av regn och rusk. Bara några vissna hösthallon hänger sig kvar.I morgon får vi sova en timme längre. Anita

Mies Balkong sa...

Vilka härliga höstbilder du visar!
Jag blev överlycklig över att du hittade min blogg! Det känns lite ensligt här ute till skillnad mot TB som är mer intimt.
Jag försökte lägga till mig som följare här men det gick inte så bra, så jag har dig på min sida istället! =)
/Marie

Lilla My sa...

Såg att du vunnit handskarna hos Annika, grön av avund blev jag :)
Här har vi äntligen fått löven krattade och det känns otroligt bra, tror det är första året löven är krattade på hösten. Nu är det lite mindre jobb till våren.
Ha en skön söndag
Lotta

AnnCharlotte sa...

Grattis till vantarna, hoppas de är lika sköna som de ser ut.
Skönt med denna kalla och mörka tiden är ju att vi kan få njuta av det lilla som envist "hänger kvar" saker som vi inte ser med samma ögon som när det blommar som mest.

Ruben sa...

Ett oväntat motiv, men vad fint med vinbären!!! /Ruben

Kalo sa...

Många fina bilder! Gillar dina bär.
Karin

karina sa...

Hejsan!

En annan som bara går och väntar på att få klippa ner höstblommorna, för det ligger torv och jord och bara väntar. Men det kan jag ju göra i vinter så jag ska ta och njuta lite mer när jag nu bor i zon 1 och fortfarande har hösthallon att njuta av. Ha det gott, Karina

//karinasblogg.lekame.com

promenader på landet sa...

Tänk att det fortfarande är lite, lite sommar kvar! Ha en bra vecka! Kram Maria

Lillebeth sa...

Dess underbara små penseer. Älskar dem!

Vittran sa...

Vackra bilder.
Ja nu får vi leva på minnen och bilder från sommaren.
Vädret är trist så det behövs en del solbilder nu.
Ha en bra dag!

Gudrun sa...

Hej Bea!
Jag har något till dig på min sida.
Kram