måndag 5 oktober 2009

Första och sista...

Jaha, så är det över för denna gång, dvs trädgårdssäsongen. Att ha trädgård, blommor och blad som hobby och fritidssysselsättning, är nästan ett heltidsjobb ibland, speciellt på hösten när allt skall stuvas in i förråd, krukor tvättas och tömmas, stapla in efter bästa förmåga trädgårdspynt och möbler, dessutom hinner det ofta bli mörkt om kvällen innan det är gjort. Kladdig blir man om händerna, när dhaliaknölar skall upp ur jorden, det är kallt och ruggigt. Nej, det är inte skojigt med höst! Men i morgon lägger jag sista handen med alla blommor i växthuset, efter det kan jag andas ut. Soffan innehåller några Fuchsior och bör krukas för vinterförvaringen, men sen får vintern komma.


Men visst är det mödan värt med alla ljuvliga blommor, det har varit ett litet nöje trots allt att stiga in i mitt lilla hus, känna värmen, blomdoften och varm jord. MEN...den allra första trumpeten basunerar ut idag: Att sommaren är slut!



Sista buketten kunde jag med stor möda uppbringa i rabatten. Men på något sätt känns dessa mycket mera värda än alla sommarens blommor. Är det månne för att man krampaktigt vill hålla kvar det goda som varit och inte släppa taget?



Tänk att vi skriver 5 okt och jag kan plocka smultron fortfarande! Helt otroligt! Måste berätta en liten episod: Hade plockat ett par stjälkar smultron för att fota lilla buketten och lade den tillfälligt på trappan, vände ryggen till och sökte min sax för ett ögonblick och vips hade hunden ätit upp smultronen!! En ledsen matte trodde, att dit for de sista bären, men lyckligtvis det fanns ännu några till! Får se hur länge jag kan skörda, men visserligen är de inte detsamma som sommarsmaken och känslan. Nu får vi leva på bildarkivet och minnen till nästa säsong.

Fick en trevlig utmaning idag av Birgitta. på bloggen: Utsikt från vävstugan. Tack för den min vän!



Den går ut på att man skall beskriva den blogg man får den utav med ett ORD. Det får definitivt bli: SKAPARGLÄDJE

Sänder utmaningen vidare till:


Må gott alla vänner!

26 kommentarer:

Mia sa...

Smultron ja, riktiga överlevare. Härligt när man kan plocka godsaker ända in på hösten. :)

Gudrun sa...

Kunde inte låta bli att skratta åt din berättelse med hunden. Det gäller att vara snabb.
;)

Mimi sa...

Härliga bilder, med somrig känsla, fast det är höst. Trumpeterna är så vackra, mina är nog ganska tufsiga där på Ängesö efter blåsten som dragit över hela landet.
Man har ju hört den tjuvaktiga skatan, men det tjuvaktiga hunden är ju nytt :)

Birgitta sa...

Hej Bea!
Roligt att du antog utmaningen och tack för ditt fina ord om min blogg.
Ja, nu är sommaren slut och snart (ja vi har redan haft lite snö) kommer snö och kyla och det blir halt ute. Inget att se fram emot. Och det blir mörka kvällar och då är det skönt att få sitta inne i soffan och mysa. Hela kattfamiljen ligger också inne och myser och rullar ihop sej på sina favoritställen. Hundarna får vara i hundgårdarna än så länge. Och på
måndag drar alla jägare ut i skogen efter skogens konung älgen. Hoppas få lite nytt kött i frysen.
En fin fortsättning på veckan önskar jag dej.
Kram Birgitta

billan sa...

Din fina bukett, bären och träkåsan....underbart!
Men nu är det nog ingen återvändo, vi får ägna oss åt att samla på minnen och längta....
Jag har också en tjyvhund, senast stal hon en halv lammfilé, då hade jag kunnat sälja henne billigt.
Ha en god fortsättning på veckan!

Lotta 8`) sa...

Tänk att ännu en säsong nu är slut... klart det är kluvna känslor, jag saknar värmen, ljuset och myset i trädgården - samtidigt som det är skönt att få en paus från trädgårdspysslet. Jag har börjat flytta in lite växter i vinkastet men klurar nu på om jag kan isolera det med bubbelplast inför kommande vinter (jan-feb). Kanske tar jag in Citron, Fikon och olivträdet för säkerhets skull men tänkte använda några pellisar som försöksblommor :)
Fint du gjort med Rönnbären och ljus - du är ju en riktig pysselmaja du med :) Nä, nu är det dags för kudden, natti, natti :)

India sa...

Såååå vackra bilder! De underbara sommar färgerna.

Mia sa...

Smultron låter gott, förstår gott att någon såg sitt snitt att äta upp dom för dig :) Tack för utmaningen, ska klura ut något supert ord som täcker alla adjektiv jag kan säga om din underbara, vackra, inspirerande, positiva, ljuvliga, poetiska, charmerande blogg!!

ormbunke sa...

Det var inte dåligt att få ihop så många blommor till buketten. Och smultron dessutom. Det enda jag kan bjuda på är några hösthallon om de inte har blåst ner i stormen som vi haft.Anita

Lilla My sa...

Tack för utmaningen ska ´ta´den till mitt nästa inlägg :) Min trädgård vilar nu för fullt, löven yr runt men dom får hållas ännu ett tag. Vi har stora pilträn som har massor med blad i kronan ännu, brukar ta med gräsklipparen under och mosa sönder bladen så får trädet lite näring.
Min astrar har frusit helt också hållet och så en blomma jag inte minns namnet på är helt brun också. Trist men nu får vi sitta inne och pyssla i stället. Fick klart yngsta dotterns tröja i går kväll men mer om det på min blogg sen.
Ha en bra höst dag
Kram Lotta

Ruben sa...

Ja visst är det lite skönt när man fått in trädgårdsmöblerna, tagit hand om sina dahliaknölar med mera. Även lite skönt när man äntligen accepterat att sommaren är slut. Att du har smultron så här sent är ju helt otroligt! Hoppas hunden verkligen uppskattade dem!! Ha det gott! /Ruben

Gunilla sa...

Hoppas att hunden njöt av de sista bären ochså.
Fina bilder.

Ha det gott

Gunilla

Åsa! sa...

Hundar är väl ena märkliga djur!

Kalo sa...

Lyxigt med bär så här sent.
Karin

Inger sa...

Jag ligger efter dig med höststädningen, för mig flyter ibland årstiderna samman och på vårkanten kan jag hitta både det ena och det andra kvarlämnat i trädgårn.
En hund som gillar smultron, har väl tagit intryck av dig, sådan matte - sådan hund.

Ha det gott!

Britt sa...

Fuchia är något jag skall försöka att övervintra i år//Britt

promenader på landet sa...

Vad jag tycker om dina vackra bilder och visst är det fantastiskt att plocka smultron i oktober! Kramar Maria

Lillebeth sa...

Ändå en doft av sommar i dina bilder. Må gott!

Jord under naglarna sa...

För mig är de sista blombuketterna definitivt mera uppskattade än de mitt i sommaren. Jag vet att nu går det mot slutet.
Första snön kom i söndags och nu är det en ny årstid som knackar på.

Jeanette sa...

härliga bilder ,och roligt med vovven hi hi
ha de gott
kramis

Annika Christensen sa...

Vacker och underbar bukett !!Funderat också på att gör den där sista. Ja att plocka bär iokt är helt otr0ligt må jag säga.
Mina hunder äter gärna också saker som skallfotas. En gång åt den ena upp en produkt som skulle fotast till en katalog, det var lite pinsamt.
Ja nu närmar sig slutet för trägårdslivet för det här året fast jag tänker dona på ett tag till.
Ha det gott hoppas att du fick/får njuta av din bukett länge
Annika

The Secret Garden sa...

Hejsan! Vad kul att du kikat in på min blogg! Jag känner mig lite kluven inför hösten. Kan genast erkänna att jag inte accepterat den ännu. Har inte tillåtit sommaren att försvinna! Men ingen bryr sig om mig...hösten är här, blommorna dör, dammen får is, fiskarna har ca 8 månader till de återigen får komma ut. Det känns inget roligt. Man får läsa böcker, bläddra i tidningar och elda i kakelugnar och göra bäst man kan. :)

Huset på landet sa...

Visst skulle man vilja hålla fast vid sommaren än, speciellt då man ser så underbara bilder!
Å smultron än?? Här är de uppätna för länge sedan, likaså alla andra bär. Fåglarna åt upp allt som lämnat...
Vovven trodde nog att matte plockat godis just åt den ;).

Karin / Livsluft sa...

Så fin bukett du fått ihop av sommarens sista blommor.Ändock härligt att det går att få ihop ngr stycken in i oktober.Tänk att du hade några smultror kvar, fasten vovven åt upp dem du plockat; vilken liten buse ;-)
Jag skall dona lite till i trädgården.Både hortensian, pipörten och höstastern skall byta sida och vårtstjärnelökar ska ner i jorden, så jag har lite kvar arr pyssla med.
Önskar dig en ritigt trevlig och skön helg!
/Kram Karin

gittan sa...

JAG KÄNNER DOFTEN!!! Så kul att den hann blomma - Grattis! Jag får väl se om jag kyckas knöka in mina Änglar i garaget över vinten annas blir det att hålal liv i sticklingarna istället. De tar allt lite plats när man har fyra stora plantor. Ja i helgen får det nog bli lite undanstoppat även här, jag har egentligen ingen lust alls att plocka undan. Men det är nog säkrast. Dessutom behöver jag hjälp med de stora krukorna när de ska köras på säckakärran över våga knaggliga gångar. Hoppas på en finfin helg. Nu ska jag ut och stoppa ner fler vårlökar i den upphöjda rabatten / kram gittan

♥Min Eden♥ sa...

Ingen dålig bukett med tanke på att det är mitten på oktober!!

Ha en riktg skön helt!