tisdag 22 september 2009

WOW...

vilken överraskning jag fick idag när jag kom hem! Gick min vanliga runda i trädgården, vinden rev i ordentligt och det kändes riktigt ruggigt av höststormen som nått oss. Men vad ser jag, äntligen stora svällande och sprickfärdiga knoppar på det rödbladiga Silveraxet. Hämta kameran, det måste förevigas det som jag väntat på så länge och aldrig trott på att det skulle bli verklighet någonsin pga att frosten skördar det innan det hinner slå ut i blom. Vilken ljuvlig doft, vackra skira spetsliknande blommor och underbar plommonlila färg på de runda knopparna. Inom loppet av några minuter efter iakttagelsen öste regnet ner och mörkret läggar sig allt tidigare om kvällarna.


Temat på Maria`s trädgårdsblogg idag är klätterstöd. De flesta som har blommor i sin trädgård eller balkong, använder väl någon form av stöd för blomstren och ofta behöver de inte vara så märkvärdiga och det är endast fantasin som sätter stopp på möjligheterna. Men förresten, det är ett visst lite knep och knåp att få ihop vissa stöd och kanske behövs en hjälpande hand ibland som mitt bidrag till klätterstöd. En "vägg" av störar som är ihopfogade med järntråd rakt igenom varje stör. Väggen är både vindskydd och klätterstöd.

Blue Angel och Hagley hybrid

Mina nykomlingar från i somras stöder sig mot väggen och nu hoppas jag verkligen att de lever gott i vinter och bjuder på en magnifik blomning nästa år igen, men de har faktisk en andra omgång blommor nu, dock något blekare och mindre, det är ju i varje fall roligt.


Ha en riktigt skön fortsättning på veckan!

20 kommentarer:

Inger sa...

Vilken tur att du hann få se ditt silverax och föreviga med en vacker bild. Snyggt med den grå bakgrunden till dina klematis. Visst undrade du förut om beskärningstid för klematis, jag beskär mina på våren.
Ha det gott!

Birgitta sa...

Vad roligt att ditt silverax hann slå ut och du fick lukta på den och fota den. Jag förstår om lyckan är fullkomlig. Din klematis är också fin.
Men nu går ofrånkomligt mot kallare väderlek. Här är det riktig blåst ute nu.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Maria Berg sa...

Hej på dig,
Vad härligt att du år njuta av ditt silverax, mitt slog ut för en vecka sedan och jag är jätte glad, det är första året jag har ett.

Kul att du vill var med på Temat, nu skall vi bara få till länken.
Tryck på röd text "You are next..."

Då får du upp vit box där det står Title, där skriver du Bea eller Daggdroppen

I Link URL kopierar du in din adress till ditt inlägg,
får du om du trycker på din rubrik i det inlägg du vill ha.
http://daggdropp.blogspot.com/2009/09/wow.html

Tryck sedan på Enter Your Link
Hör av dig om det inte funkar,
Kram Maria

ormbunke sa...

Ja, när man längtar efter något gott kan man inte vänta för länge.
En underbar bild på silveraxet.Anita

Tyra in Vaxholm sa...

Så vackert Bea, snyggt foto på ditt silverax.

Tyra

TYRA'S GARDEN, Boost up your immune system

Lillebeth sa...

Härligt! Vet hur det känns. Har också väntat på silveraxet. Och fått lön för tålamodet.

AnnA sa...

Vacker bild på silveraxet!
Och jag som flyttade bort vårt silverax för ett antal år sedan, för att jag inte gillade doften. Det kanske inte ens var silveraxet som doftade...
Du visar också vackra clematis mot ett mysigt klätterstöd.
Ha en bra dag!
hälsn
AnnA

Jord under naglarna sa...

Min mamma har en sådan och sörjer att den aldrig hinner blomma.
Så den doftar gott också?

Jag vill gärna ha ett för det är ju fint även när den inte blommar.

Ha det gott!

gittan sa...

Grattis till Silveraxets blomning! Så kul att du äntligen fick se de söta blommorna och känna dess härliga doft. Jag älskar färgkombinationen/kontrasten på den, de vita blommorna jämte de mörka stänglarna mmm... ha det gott /kramizar

Karin / Livsluft sa...

Det är höjdpunkter när något man väntat länge på händer, som ditt silverax som slår ut med de mest bedårande små blommor. Så roligt för dig! Bra att du var så påpasslig med kameran innan regnet kom.:-)
Sen är dina klematis jättefina vid 'pål-väggen'. Precis såna färger jag har tänkt köpa klematis i till våren. De ger ett så mjukt och romantiskt intryck.
Ha det så bra idag!
/Kram Karin

Gudrun sa...

Vad roligt, tänk vad en blomma kan förgylla tillvaron. Vilken tur du hade som hann fota innan regnet kom.

Mia sa...

Silverax, ännu ett nytt namn, vacker, den för mina tankar lite mot orkidé faktiskt :)

India sa...

Grattis till dit fynd i trädgården, sådana överraskningar är verkligen roliga.

Jeanette sa...

så härliga bilder ,vilken överraskning du fick där ,sånt är ju roligt
kramis

Åsa! sa...

Så roligt med dina silverax! När brukar ni normalt ha första frostnätterna?

Babsan sa...

Vackert!

Jag har också silverax och gillar dem mycket.

Lilla My sa...

Vilket härligt väder vi har. Hoppas det är fint i helgen också när jag har ledigt. Ska pyssla lite i trädgården. Gubben fick klart den sista blombänken för i år som vi fixat.

Silveraxet såg jätte fint ut. Vad heter det på latinska?

Ha en bra torsdag
Lotta

Gunilla sa...

Vilken fin blommning på silveraxet min är full av blomstänglar men de har aldrig hunnit slå ut.
Fina clematisar du har snyggt mot grått .

Ha en fortsatt fin dag
Gunilla

HelenJ sa...

Jag älskar också höstsilveraxet - den gör sig i vilken rabatt som helst med sin stadiga figur och mustiga färger. Och blomman är verkligen pricken över i:et - härligt att du fick uppleva det!
Nu känns det verkligen höstigt, igår fick jag tända i kaminen för att få kylan ur kroppen efter att ha varit ute i regn och blåst hela dagen. Men egentligen gillar jag det också, att naturen lägger sig till vila och att även jag kan börja ta det lite lugnare. Jag har ju till och med börjat hinna läsa bloggar igen! =)
Ha det bra
/Helen

Viola sa...

Vilken fägring, underbara bilder, önskar en skön helg, kram