söndag 20 september 2009

Vackra september

Morgonen är något fuktig och sval, tar en blick ut genom fönstret och inte ännu i natt har frosten skördat ett enda blad. Nej, måste ta en extra titt på termometern, men verkligen, det är sant att mina blommor står sig fint fortfarande, dvs de som orkar blomma ännu i år. Vilka fina septemberdagar vi begåvas med, egentligen det som jag och många fler hoppades på, en vacker höst med Britt-sommar-värme, men det vågade man knappt tro på, eller ännu mindre att den skulle bli verklighet. Det är nästan overkligt att vi idag kunde njuta av eftermiddagskaffet på altan, men dessvärre drar det vackra vädret ut på tiden med höströjningen i stället, men det är det värt.
Det får bli som det blir, för njuta av vackert väder måset man bara ge sig tid att göra så länge det varar. Tids nog hinner vi sitta och kura i mörker med tända ljus som enda mysfaktor (nästan).

Min helg har också inneburit kreativa dagar på en kurs, men alster får ni se en annan dag, när den sista putsningen är gjord. Lite jobbigt att spendera hela helgen på skapande och dessutom en mängd material som skulle medtas. Suck...det var nog den största och tyngsta kursmaterial-väskan jag haft med mig någonsin! En hel del erfarenheter utbyttes och mycket positiv feedback gavs till varandra.Trevligt att få träffa och lära känna andra kreativa och likasinnade människor som var verkligen duktiga på sina händer.

Snart är även min Ateljé inflyttningsklar och ni kan tro det blir spännande när jag får flytta in med min Agaphantus som ännu får bo i växthuset tills vidare, men där verkar den ha haft det gott och bra, den har bjudit på hela två (!) blomsterstänglar, kanske pga lite lyxklass tillvaro...fniss.


Visserligen har den blommat färdigt för i år och nu får jag nog endast nöja mig med enstaka blommor i rabatterna eller en klen andra omgång som mina första års Clematisar gör. Hoppas de övervintrar och inte blommar ihjäl sig. Förresten ni som har erfarenhet av Clematis, hur och när klipper jag den, Blue Angel tex?

Rudbeckia är i varje fall en tacksam perenn, blommar långt in på hösten och tål lite frost.


Min frösådda Blodnäva är lite försiktig med blomningen, hoppas den kommer igen nästa år.



När man såhär års summerar vad sommaren bjudit på, med tanke på sådder och hur det artade sig, är det nog några sorter som kom och försvann från min frölåda. Det var en och annan ny bekantskap och därmed osäkra i hur det skulle gå, men tur att det ibland reducerar sig själv, när den självlärde trädgårdmsästaren i huset inte har förstånd att hålla igen med antalet fröpåsar på våren. Hi, hi, hi.... men lika roligt varje vår igen!


Ha en fin arbetsvecka!

24 kommentarer:

promenader på landet sa...

Egen ateljé vad spännande! Visst är det härligt ute nu och otroligt vackra blommor du visar som vanligt....! Dina blommor förgyller också min dag! Kram Maria

Birgitta sa...

Hej Bea! Ser att du haft en trevlig helg med kurs. Och du ska ha en ateljé, vad roligt. Vilken vacker blomma du fotat.
Här är det fina vädret slut nu och det har regnat hela eftermiddagen. Men Britt-sommar är väl inte nu, utan i oktober runt Birgittadagen den 7 oktober. Däremot säjer vi indiansommar. Men det kanske beror på var man bor.
Nu hoppas jag du får en skön vecka.
Kram Birgitta

Mia sa...

Jag har så pass mycket snö och kallt här att beskäringen ordnar naturen så att säga, men den blommar ju för det, clematisen.. ateljé, så underbart det låter :)

Hilde sa...

Så skjønn agaphantusen din er/var! Min står på 4. året kun med blader... Har du noen tips???? I dag kom regnet til Oslo, men vi har hatt en riktig Indian-summer så langt, denne høsten - takk og lov for alle ekstra solstråler - de var etterlengtet!
HIlde

Jeanette sa...

en egen ateljè låter spännande , så fina blommor du har där,vädret är ju underbart som det vart nu ett tag
ha en fin vecka
kram

Åsa! sa...

Visst har vi ett underbart väder! Bara att njuta av varje dag som går, för tids nog får vi dra på oss vinterkängorna!
Ha det gott Bea!

Lilla My sa...

Har nog bara planterat lökar helt vanligt ner i jorden. Inte använt nån lökkorg men det fungerar ju så att du sätter lökarna i korgen och planterar ner i rabatten sen när dom blommat klart på våren så flyttar du bort korgen från rabatten och tar upp lökarna, sätter dem i garaget där det är mörkt torrt och svalt. Sen när i igen till hösten.
Visst har vi härligt väder jag njuter varje minut jag är ute.
Ha en bra vecka
Lotta

Lotta 8`) sa...

Jag är såååå nyfiken på vad du gjort på din kurs - hoppas jag snart får se bilder :)
Här har det mulnat på, lite regn har vi fått och mer väntar men det är fortfarande varmt och skön :)
Vacker är din Afrikan och jag hoppas mina blommar nästa år, fick sticklingar för två år sedan och först i år, har de vuxit till sig ordentligt, de trängs i en kruka och skall så göra har jag läst.
Ha en skön måndag! Kram 8`)

Ruben sa...

Har också tittat runt i trädgården och undrat vad som så att säga "kan utgå ur sortimentet" nästa år och få lämna plats till nykomlingar. Inte så lätt och vissa perenner blir ju som vackrast efter några år. Själv skippar jag nog Torenia, trots att den blev riktigt fin i år. /Ruben

Anonym sa...

Låter som om du varit på en bra och givande kurs. Skall bli spännande att se vad ni gjort. Vad kul att din atalje är klar snart. Så fin den blå blomman är, är det en "Africas Lilja" som blommar så vackert.
Ha en bra vecka
Susanne

gittan sa...

Visst är det lika kul varje vår =) Men så härligt att sensomaren dröjer sig kvar även uppe hos dig! Kan tänka mig att du/nu njuter i fulla drag. Spännande med helgens kurs, hoppas du visar vad du hittat på för skoj. Din Afrikan är underbar! Jag får nog införskaffa en sådan till våren, lite nytt måste vi ju unna oss. Nu bär det av till lägenheten för ännu mer städnign och rensnig av planteringarna där. Suck, jag hade hellre varit i min egen trädgård och pysslat... Ha en fin vecka / kram gittan

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej hej!
Men nog får vi ändå påstå att vi haft en fin säsong, eller hur? Köldknäpparna på våren till trots! Hoppas vi får ännu några fina dagar, jag har ju sååå mycket att göra än!!!

Ska bli spännande att se vad du pysslat med riktigt på din kurs...va hemlighetsfull vi kan vara :)

Ha det gött!!

Gunilla sa...

En kurs vad roligt väntar spänt på vad du gjort.
Jag klipper inte ner clematisen det ordnar naturen själv. Det är lite svårt att hålla isär vilka som skall klippas och inte. Så jag låter det vara.

Här lyser solen och 12 grader varmt. Härlig höstdag.

Ha det gott

Gunilla

Jord under naglarna sa...

Självreducerande sådder - det känner jag igen.
Det låter som en rolig helg med skapande.

Jag ser framemot att få "se" din ateljé.
Vi hade tyvärr lite sjukstugan hemma i helgen, men jag smet ut en stund i den klara höstsolen i alla fall.

Petra sa...

Spännande med egen ateljé.
Fina bilder och härlig läsning !
Ha en fin dag, Petra

Gudrun sa...

Så nyfiken jag blir, vad gör du när du skapar?
Så kul att få ett eget utrymme, det behövs om man skall få arbeta i lugn och ro.
Min erfarenhet från mina blodnävor är att de frö sår sig själva tillslut, de är tacksamma i min trädgård, hoppas att de blir det i din också.
Ha det gott.

Atelje Annorlunda sa...

Vad spännande med ateljén. Och är nyfiken på dina alster som du ska visa sen.

Kram Åsa

Annika Christensen sa...

Vilket sept väder vi har haft! Det var nog för att jag missade sommaren liksom men fick en chans till under min sept semester.
Du är inte ensam om det där med fröpåsar. Visst har man fått några nya favoriter. Tänk för varje år blir det nya och hur skall alla få plats till slut???
Ha en skön vecka själv
Annika

Thorins Trädgård sa...

Hej Bea, finns blodnävan i vitt också? Jag har för mig att det är en blodnäva jag har i rabatten men den har vita blommor.

Marit

Inger sa...

Visst är september vacker och dina fina bilder tittar jag så gärna på.

Britt sa...

clematis är något som jag också skulle vilja ha fler av. Rudbeckia är inte tokiga.//Britt

Maria Berg sa...

Ja det är verkligen trevligt det är med att sätta frö och tänk att man inte kan låta bli. Du skall se at Nävan blur mer nästa år. Atalje snart färdig - härligt och så roligt att få Jobba7pyssla hela helb
gen . 29 fjärilar på samma bild det har jag då aldrig lyckats med om man inte räkna bilden från Guatemala.
/MB

Beatrice sa...

Vad spännande det låter med kurs... hoppas du visar något av helgens alster framöver :-).

Jag tycker agapanthus är en sån vacker blomma, lyckliga du som har såna hemma hos dig!

Kramis
Beatrice

ormbunke sa...

Vad söt den lilla blodnävan är. Tänk vad mycket du kommer att visa av dina fina alster nu när du har en atelje att vara i. Jag är glad att jag har ett rum där jag kan pyssla med det jag tycker är roligt.Anita