torsdag 17 september 2009

Tiden går...

så ofantligt fort, speciellt när man har några lediga dagar och planerat in en del göromål och sällan blir det riktigt som man tänkt. För det första gläds jag för att vi hittills skonats från den oundvikliga frosten som kommer förr eller senare och det är rätt ovanligt för min del, att den inte skördat blomstren än. Kanske får vi lite bonusdagar i alla fall, med tanke på försommarens vedermöda med alla frostnätter.

Nu har jag ändå gjort mitt yttersta för att inte bli helt överraskad av kölden, burit in den del pelargoner i kallt förrådsutrymme, i växthuset är det fullsmockat med växter tillsvidare, en liten mellanstation med andra ord. En del saker som stått både här och där i trädgården har städats undan och jag tänkte som så, bättre att göra det med en gång när det är varmt och skönt och inte vänta tills nordanvinden och kylan sätter in. Inte det minsta nöje med trädgården då och jag fryser vid blotta tanken.

Nu har jag klippt många buketter och riktigt frossat i blomster de senaste dagarna och det är förstås ett nöje i sig. Skojigt att få göra något vackert, en enkel bukett, ett fång blommor i stor vas, en skål med ett arrangemang, ja, möjligheterna är många när man kan skörda det man sått och planterat.


Solros `Vanilla Ice`


Honungsaster




Nu har jag ett par dagar ledigt kvar att spendera på en veckoslutskurs för min del. Det blir kreativa och skapande dagar och förväntningarna är höga, sedan får vi se vad det blir av den!!

Till sist: Rätt svar på antalet fjärilar i mitt förra inlägg och den understa bilden är 29 st. Grattis till alla er som räknat rätt! Ni var otroligt duktiga!


Önskar er alla mina bloggvänner, ett riktigt skönt veckoslut!

17 kommentarer:

Inger sa...

Vilka bedårande arrangemang du kan göra, så fräscht med gult och vitt.
Trevlig helg och ha det fint på kursen!

Mia sa...

Låter spännande med kurs! 29 fjärillar alltså...
Nej, tänkte väl som du att jag skulle få undan allt som ska in innan det blir kallt ute, men dagarna liksom bara går... Ska göra ett nytt försök till helgen.
Din frossa i sommarblomster resulterar ju i riktigt vackra buketter. Vanilj är verkligen en fin färg oansett blomma :) Ha det bra!

Ruben sa...

Vad tjusigt! Du kan verkligen konsten att arrangera blommor. Och fota dem så fint dessutom! Den blekgula, flikiga stora blomman, vad kan den heta? Är det en Dahlia? /Ruben

Tyra in Vaxholm sa...

God morgon Bea, ja visst går det fort! Snart är det Jul :-) nej jag skojar bara. Men de gjorde faktiskt reklam på TV i morse om något Julkonsert, crazy.

Fina arrangemang du gjort och bilderna är jättefina! Snyggt jobbat.

Trevlig helg/ Tyra

Karin / Livsluft sa...

Så fina blomsterarrangemang du gör Bea! Härligt att njuta av dem så här på fredagsmorgonen...eller hmm, förmiddagen :-). Det låter så underbart att du ska på en skapande helg. Blir nästan avundsjuk ju, hihi :-) Ha det riktigt skönt då och njut!!!
/Kram Karin

Lillebeth sa...

VAckert och stämningsfullt arrangemang. Fint, Bea! Ha det skönt!

moonroose sa...

Åh vilka vackra bilder, arrangemangen är helt underbara, du är duktig på skapandets konst.
Så skoj det låter med din veckoslutskurs i skapandet och den kreativa andan. Ha så skoj!
Kram
Yvone

billan sa...

Helt underbara bilder och arrangemang!
Det är lite oroligt nu med frostrisken. Även jag har tagit in mina pelargoner. Men mina jättestora änglar står fortfarande ute, svårt att ta in dom när det är hur många doftande trumpeter som helst på dom...Vi ska åka till torpet över helgen, så jag hoppas verkligen att dom inte fryser sönder.
Önskar dig en trevlig helg!

Jord under naglarna sa...

Det blir dessutom vackra foton som vi andra får njuta av!
29 stycken... du menar alltså att jag räknade fel?? =)

Ha en riktigt trevlig helg!

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej hej Bea!
Ja du snart är vintern här, inget vi kan göra något åt. Det känns som om jag inte är riktigt klar med min säsong ännu...JAG HAR MASSOR KVAR ATT GÖRA!!!

Du kan dethär med kransbinderi du!! Ha en trevlig helg och en bra kursdag!

ormbunke sa...

Ja nu passar det bra att ta in det mesta från trädgården. Jag sa till min gubbe idag att det är bättre vi tar in blommorna för nu sitter vi ju inte ute och njuter av dem.
Låter trevligt att du skall på kurs.Hoppas det blir en bra helg. Anita

Lilla My sa...

Mina solrosor har inte alls blommat till belåtenhet i år vet inte om dom stått för skuggigt eller vad. För odlade dom i växthuset så jag skulle få tidigare blomning men icke. Nåja det kommer flera år...
Tjusigt arrangemang!
Ha en skön helg
Lotta

Åsa! sa...

Vilka vackra arrangemang, jätteproffsigt!
Jag har också börjat höststäda trädgården, får passa på nu när det är varmt och gott ute! Önskar dig en go helg Bea!

Annika Christensen sa...

Låter spännande med kurs och det kanske blir något som vi får se sedan.
Fina solrosor.
Städa för frosten känns lite avigt ännu när det är så varmt att man går i bikini och äter jordgubbar.
Tiden räcker inte till när man jobbar känner man ibland men när man är ledig räcker tiden absolut inte till... jag drar väl benen efter mig för mycket.
Fast det är så skönt...............att bara gå omkring utan att göra något måste.
Ha det trevligt på kursen
Annika

Anonym sa...

Ja, det oundvikliga är ett faktum,frostnätterna och trädgårdsarbete blir ett minne blott men det finns så mycket roligt att pyssla med inne så tiden till nästa trädgårdssäsong går fort. Vilka fina arrangemang du gör, härliga höstfärger.
Ha en trevlig helg
Susanne/Manitou

STENLYCKA sa...

Vad skönt att nattfrosten inte har tagit dina blommor. Du har gjort så underbart vackra arrangemang av dina blommor.
Ha nu en riktigt skön helg!
Kram

India sa...

Vi håller tummarna för lite fler bonusdagar för din del. Härlig krämfärg i ditt arrangemang. Hoppas du får kul på kursen.