tisdag 29 september 2009

Sista kvällen...

Ännu i kväll är det svaj i kjolfållen och vallmon lyser i kapp med kvällssolen. Igår när den första riktiga höststormen drog över land och hav, böjde vi våra stjälkar djupt för att undgå den värsta vinden. Inte nog med det, vi fick hårda och stora hagel som lade sig innanför alla fållar, men vi är tappra och försöker hålla ut, trots att natten kommer att bli mycket kall, hjälper det föga att ställa sig intill varandra.


Många flikar i kjolen är käckt, men månne det hjälper mot frostens framfart?



Ett litet blink, blink, med långa ögonfransar kanske blidkar den hårdhänte och obarmhärtige Kung Bore!




Aldrig blir man riktigt nöjd, trots att vi haft en otroligt fin höst, önskade jag att mina frösådda Orientaliska vallmon hade hunnit slå ut i blom för fösta gången. Men jag får nog lov att snällt vänta till nästa år igen! Den som väntar på något gott .....



Nu, när det ändå är formligen slut på trädgårdssäsongen, röjet av diverse ting återstår och det har Maria på temat idag. Ikväll har jag varit allt annat än sommarklädd, full mundering med varma kläder och tjocka handskar på händerna och försökt få ordning på alla krukor och kannor för vinterförvaring. Nu behövs inga band för uppbindning av växter, inga krukor eller ännu mindre spadar och små etiketter mera i år. Ljus i horisonten, det är precis sex månader till nästa odlingssäsong!



Visst är det skönt med en viloperiod trots allt!

Kram!

18 kommentarer:

Maria Berg sa...

Ja, 6 månader men då skall vi njuta av varandras bloggar och leva på minne och önskningar om nästa sommar.

Ja, nog hade jag behövt röja lite bland krukorna också.

Trevligt att du vill var med på temat, MB

promenader på landet sa...

Ja nu går naturen till vila för att åter stå i blomning till nästa vår! Kram Maria

Birgitta sa...

Nu är det slut på den ljusa årstiden med sol och värme. Nu väntar vinter och kyla och snö. Brr!! Vi hade frost i morse och det kändes inget vidare.
Hoppas du hunnit få in allt du vill och kan ta in några vackra blommor att se på.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

BEA sa...

Så vakkert du skriver:o)) valmuen er er deilig blomst.. en gang var jeg heldig å se et landskap fylt med røde valmuer.. et fantastisk syn jeg aldri kommer til å glemme!!

Huff.. vinter.. vi har ikke hatt sommer her en gang... sukk...

Ha en trivelig kveld med eller uten hansker:o))

ormbunke sa...

Även om kylan inte har nått oss här nere ännu (fast termometern visar endast 2+ i kväll)så har jag
grävt upp fuchior och pelargonier i dag. Nu får vi väl snart gå i ide.Men det finns säkert mycket annat att skriva om. Dina härliga berättelser kan man ju inte missa. Anita

Mia sa...

Han är nog rätt runt hörnet här också, Kung Bore, men jag hoppas han tar god tid ända, jag behöver en helg till ute för att bli färdig...Satt här och tycker riktigt synd om dina stackars vallmodamer som fryser..inte något att göra med. Om jag inte minns helt fel så har du ju ivarjefall haft nästan tre frostfria månader :)

Inger sa...

Låter nästa lite grann som Sista dansen, och dina fina vallmon har ju danskjolarna på. Toppenbilder!
Vad duktig du är som plockat undan krukor med mera, det ska bli här också. Ha det gott!

Lillebeth sa...

Hos oss är det också frostvarnat om några nätter. Kånkar in i källaren och täcker i tron att sommaren ännu inte är över. Ha det gott!

Ruben sa...

Vilka vackra vallmon!!! Att de blommar så här länge, det visste jag inte. Hagel så här sent på året, det är väl ändå litet ovanligt? Men de ser ut att ha klarat sig ganska så helskinnade!! /Ruben

Mimi sa...

Ja, du har rätt framåt skall man se! Men då det känns så långt med 6 månader. Tror jag börjar så frön redan i februari så blir det bara 4 månader :) Dessutom så skall jag ännu plantera rosor som inte kommit ner i jorden ännu så¨då blir det kanske 3 och en halv.....

Gunilla sa...

Vi har klarat oss än så länge från hagel och frost men det är havsvattnet som värmer än.
Men det blåser så att det känns in i märgen.
Mina vallmon blommar ochså än fina stora de har det kämpigt att hålla sig fast i stjälkarna för att inte segla iväg.

Jag har förberett ute. Tagit in alla dekorationer och Pellisarna står i inglasade uterummet för jag vill inte chansa.

Hoppas att vintern dröjer ett tag till. Jag får ha vantar på mig och varma kläder när jag är ute, det är en omställnng som jag har lite svårt för innan kroppen har accepterat kylan så fryser jag bara jag går ut.

Ha en fortsatt fin dag Här är det sol och plus 7 men blåst.

Gunilla

Britt sa...

Ja det var ett riktigt oväder som drog fram. Så fina bilder du visar//Britt

Åsa! sa...

Så vackra vallmobilder!
Hösten kom över en natt känns det som! Men det är faktiskt helt okej. Det har varit en fantastiskt lång sommar i år.

Kalo sa...

Va' fint du skriver! Vallmo är så vackra.
Hälsningar Karin

Lenas trädgård sa...

Ja, här är det också fortf svaj i kjolarna, men i natt var det nog nära att de blev "stärkta"! Det var aktiskt frostigt i gräset, några fick skrapa bilrutorna i morse. Usch! Det har gått snabbt mellan sensommarvärme till strumpväder...
Det får bara gå!
Ha det gott!
Lena

India sa...

Jo visst är växtsäsongen slut men nu börjar ju planeringen för nästa och det är nästan ännu roligare tycker jag. Jag är nog bättre på att planera än att utföra är jag rädd!

Beatrice sa...

Den här hösten... idag tycker jag synd om alla blommor som fortfarande står (stod) i all sin prakt, för den frost som ligger på marken nu tog nog livet av dem i natt. Det är riktigt KALLT idag också så jag tror att jag håller mig inomhus ett tag till. Jag har iofs några kilo kantareller som väntar på att bli rensade, så det blir nog lite innepyssel när allt kommer omkring.

Tack för din fina kommentar hos mig! :-)

Kramis
Beatrice

AnnCharlotte sa...

Då hittade jag hit också...
Men visst är det väl lite skönt att få "vila" och skaffa sig ett lager av energi och ett ännu större lager av nya ideer som kan plockas fram till våren...