tisdag 1 september 2009

Så det kan bli

Min lediga dag blev inte riktigt den jag planerade, men ändå har den inneburit en hel massa jobb som tex att rensa gårdagens lingonskörd. Vi gjorde en kort utflykt igår med bärplockaren i högsta beredskap och på en timme hade vi händerna fulla med bär. Verkligen nöjd med bärskörden i år. Sällan har det gett utdelning med både hallon, blåbär och lingon, men i år verkar det finnas gott om bär. Höjdpunkten är nog när den medhavda kaffekorgen plockas fram och man kan sitta i kvällningen och blicka ut över havet när solen håller på att gå ner i horisonten. Suck...när de skall rensas är det inte lika roligt längre!




Nu andas naturen verkligen höst, både almanackan skvallrar om det och rabatterna börjar verka lite rufsiga utav det myckna regnet som fallit och färgen i naturen tonas ner i gult. Trots det är jag en vän av hösten och vem har inte beundrat de mogna sädesfälten som lyser som guld i solskenet på hösten eller bländats av de rostiga färgerna i höstlöven och inte minst, att få ströva i skog och mark och betrakta alla vackra svampar och vår underbara natur.




Idag hade jag planerat att hälsa på en god vän och längs vägen kunde jag inte motstå att snegla lite på alla vackra trädgårdar som jag passerade. Oj, så mycket vackert det finns och kreativitet är det inget fel på och idérikedomen är stor! Önskar att man bara kunde få kliva på och beundra planteringarna på nära håll. Jag passerar en äng som är som är så vacker och undra vad i hela världen är sått där, i den ljuva lavendel-lila färg och tänker att den skall jag betrakta lite närmare på hemvägen. Nåväl, mitt besök blev ovanligt kort, ty ett tillbud i familjen avslutade mitt besök abrupt, så det blev heller ingen närmare titt på den vackra ängen.



Så det kan bli och det oförutsedda kan vi inte något åt! Kram till N!


Ha det gott alla mina vänner!

21 kommentarer:

Hilde sa...

Alt blir ikke alltid som man har tenkt... Tyttebærturen din hørtes veldig deilig ut, og nå er du nok sikret syltetøy gjennom vinteren...
Hilde

NatureFootstep sa...

mycket vackra blommor var det här. Bara att njuta.

ormbunke sa...

Kaffekorg efter bärplockning är nog det mysigaste som finns. Du ser och upptäcker mycket. Rensningen av bär och svamp tillhör ju inte det roligaste precis men det är glömt när man ser raderna av syltburkar.Anita

Lilla My sa...

Hösten gillar jag också just för att luften är så frisk och det är man får börja pyssla inne.
I år har jag varit dålig med att plocka bär...men det kommer väl fler år.
Vi hörs
Lotta

hönemor sa...

Hej du, hösten är den bästa årstiden tycker jag och naturens skafferi har varit välfylld i år. Du tar så fina kort. Blomman du grôôna över i ett tidigare inlägg, är en praktportlag, impecta har frö i olika färger. Kram Katarina.

Åsa! sa...

Vilken rikedom med alla nyplockade bär. Vilda hallon har vi inte här på ön, det är allt lite tråkigt.

gittan sa...

Vilken skatt du fick, korgen full med bär. Men visst är det roligare att plocka än att rensa =) Minns så väl i min barndom när man låg på knä på golvet med alla blåbär uthällda på dagstidningar och rensade... och rensade... Vi barn var ju tvugna att hjälpa till eftersom även mor arbetade på dagarna så rensningen blev till stor del vår. Ha en bra dag / kram gittan

Lillebeth sa...

du får väl ta en extra promenad för blommorna såg verkligenf ina ut!

Britt sa...

Jag skulle uppskatta fika korgen allra mest. Men det är inte dumt med ny plockde bär heller.//Britt

Anette sa...

Låter som en härlig dag trots tillbudet. Bär och andra rikedomar finns det ju gott om nu. Gäller bara att ta sig i kragen och gå ut och plocka.......Kram Anette

Mia sa...

Tänk om det vore lika kul att rensa bären som att plocka dom och inte minst äta dom, det hade varit något. Varje årstid har sin charm tycker jag. Hösten har ju onekligen sin :) Hoppas att det inte var något allvarligt som skjedde.. jag som hade tänkt att utmana dig lite, så om du får tid kan du gå inom denna linken; http://mialivet.blogspot.com/2009/09/en-trevlig-overraskning-tack.html

STENLYCKA sa...

Vackra bilder som vanligt. Och visst är det härligt att plocka bär. Bara man slipper att slåss mot mygg och få fästingar på sig.
Kram

Inger sa...

Ofta blir det inte som man planerar, saker och ting händer hela tiden.
Härligt med din bärplockning. Jag gillar också hösten men nu känns det som sensommar igen. Ha det gott!

Mimi sa...

Jo jag instämmer verkligen! Sådan skörd som det blivit i år har det sällan varit. Och kantarellerna vill jag minnas att kom redan i början av juli i år. Även det är ganska ovanligt.
Jag skall idag ta mej ut i lingonskogen helt enkel för att kunna laga vispgröt eller kallar du det kanske för klappgröt. Mums!
Sorgligt med såna där tillbud, hoppas det inte gick riktigt illa.

Petra sa...

Hösten välkomnas verkligen efter denna torkan här, men den få gärna skynda långsamt.
Underbara bilder!
ha en fårtsatt skön vecka, Petra

Ruben sa...

Du menar inte, att det är dina Astrar som är så där fina?!?!?! Nu blir jag avundsjuk på allvar! ;-) /Ruben

promenader på landet sa...

Vackra bilder som alltid! Jag håller med dig det är mycket roligare att plocka bär än att rensa och ta hand om dem! Må gott! Kram Maria

India sa...

Jag gillar faktiskt hösten, då får man skörda allt man kämpat så för hela säsongen och jag är en riktig hamster.

Jord under naglarna sa...

Fikakorgen är nästan ett måste när man ska ut i skogen och plocka bär! Jag sörjer sommaren lite, men jag gillar även hösten, inte det mörka så mycket, men å andra sidan är det mysigt att tända några sköna ljus också...

Birgitta sa...

Visst känns det att hösten är nära, gräset ser alltmer visset ut, björkarna har börjat gulna och det är ett stråk av kyla i luften.
Kan inte påstå att jag är nån höstälskare men soliga, klara brittsommardagar är faktiskt sköna.
Här har också plockats av alla sorters bär från skogen och även kantareller som väl aldrig varit så rikligt med som i år. Det är väl det förhatliga regnets förtjänst förstås, det regnar som bara den just nu också, verkar aldrig ta slut.
Vackra syltburkar du har gjort, det ser så trevligt ut och visst är det nåt extra med hemlagat.
Kram Birgitta

Birgitta sa...

Det blir inte alltid som man tänkt och planerat, men hoppas att dagen blev bra i alla fall. Du bjuder oss på vackra blommor och beskriver hösten så fint. Jag är ju precis inte någon älskare av hösten, men den är väl okej. Fast naturen bjuder oss på en riktig färgprakt när alla löv ändrar färg. Här regnar det igen. Undrar egentligen hur mycket nederbörd vi ska ha.
Kramar Birgitta