fredag 25 september 2009

Kursalster Del 1

En otroligt vacker höstdag lockade oss till skogen på Tranbärsplockning igår på eftermiddagen. Härligt med frisk luft och samtidigt få lite motion, det är rejält tungt att gå på mjukt underlag, men nu är jag helt fokuserad på bären som ligger inklämd i Björnmossan. Det doftar så gott av Skvattram som har fått en tusch av orange-färg på sina blad. En mängd Kråkbär lyser svarta på dignande grenar, blir alldeles virrig, vill ha dom också, men nu blir det fort mörkt och vi hinner inte med allt de man önskar, så de får bli kvar - tyvärr.


Kråkbär


Luften kändes väldigt sval när vi återvände hem och nu befarar jag att den första frostnatten är överhängande. Men, jag får vara glad för den fina och långa säsong det sist och slutligen blev för min del. Ifjol frös det första gången 3 sept och andra natten 6 sept (det var någon som undrade i en komm.), det är stor skillnad jämfört med i år!!


Mina farhågor blev besannade, nu på morgonen var de kvarvarande blomstren vit-krispiga av frosten, men dock väldigt lätt och det mesta står grönt och fint ännu t o m Rosenskäran som är det kanske mest känsliga. Trodde att det vackra Luktärterna skulle ge upp, men de strävar på i "seglet " och pryder fint ännu.


På något sätt känns det inte riktigt aktuellt ännu med höstkrukor och arrangemang, men eftersom jag varit på kurs och har några "mossiga" alster att bjuda på, så får det blir lite blandat idag.

Mitt fösta alster, en tavla: Sommarminne


Undrar ni hur jag gjort? Det finns en jordpåse inuti lådan och nät omkring. Allt placerat i en patina-grå fruktlåda. Öppnat små hål för plantering av diverse växter. Ja, ni kan säkert lista resten.







Nu får jag önska er alla ett riktigt skönt veckoslut!

27 kommentarer:

Inger sa...

Så fiffigt och snyggt, jag är mäkta imponerad. Önskar dig också en skön helg!

HelenJ sa...

Å Bea, så underbara arrangemang! En sån kurs vill verkligen jag också gå på...
Här är det utlovat de sista sommardagarna den här helgen med både sol och värme. Nästa vecka ska det blir riktigt höstrusk här, men nån frostrisk verkar det inte vara tal om på länge.
Ha nu en riktigt skön helg
/Helen

Huset på landet sa...

Oj, en sån kurs skulle jag också vilja gå på! Vilken härlig tavla!
Jag tror faktiskt inte att det varit på minus hos oss senaste natt, men det var nära, nära.
Svärmor och svärfar brukar plocka tranbär åt oss, eftersom vi alltid har så mycket jobb på höstkanten. Annars skulle det vara härligt att röra sig i skogen nu!

Jord under naglarna sa...

Ååå, så fin den är!!!

Här var det lite silvrigt på marken igår, men det blev aldrig minusgrader, bara 0.

Vad gör du med kråkbären? Vi har gott om dem, men jag vet itne riktigt hur jag ska använda dem?

Ha en riktigt fin helg!

♥Min Eden♥ sa...

Jisses, den blev otroligt fin!! Jag tycker!!!

Gudrun sa...

Gulliga du, tack för dina ord.
När vi speglar oss i varandra växer vi som människor.
Vilken härlig kurs du var på. Jättefina arrangemang.
Kram

Maria Berg sa...

Tack för att du skrev att silveraxet doftar, nu stannar jag till varje gång på uppmaning av dig, tack.
Vilken Tavla vackert, det är så härligt att jobba med natur material.

Så nu är frosten där, ja det är olika i vårt avlånga land mend jag tror att det var nära noll härrom natten här.
Dock hade jag en ÄLG på min gata idag!
/MB önskar dig en härlig (h)älg...hihihii

Åsa sa...

Men vilket fantastiskt arrangemang !!!!!!
Så vackert.
Bilden av kråkbär.... man finner inte ord så underbart fin.
Ha en mysig helg.
Kram Åsa

Anette sa...

Bea, du är så duktig! Den där tavlan är ju superfin! Frosten har jag sluppit ännu, men nu blir det soliga dagar i helgen så då finns ju risken igen......fast det känns rätt ok i så fall. Jag är "färdig" för höst nu......Trevlig helg. Kram Anette

Vittran sa...

Vad fint du har gjort.
Här har vi inte haft frost än, jag hoppas att det dröjer.
Trevlig helg!

Annika Christensen sa...

Nej vad läckert! Kul ide.
Du skriver så fantastiskt tycker jag men det har jag väl sagt så många gånger så det börjat bli tjatigt - fast jag tror du kan höra det ett par gånger till.
Luktärtor.....mmmm

Ha en skön helg
annika

Mia sa...

så frosten kom till slut..
vilken fin väggprydnad, du är verkligen duktig och har ögat för det vackra!! taklöken, övervintrar den där tror du, den borde ju tåla det, eller..till och med en liten vattenkanna :)

Lotta 8`) sa...

Ja du Bea, nu har du allt överträffat dig själv ;) Otroligt fint konstverk, ett mästerverk väl värt att signera :) Du har det i dina fingrar, att sätta samman färg och form på ett mycket fint sätt. Jaha - och så har du satt griller i huvudet på mig ;) Började genast klura på tomma trälådor och andra ting som det går att dekorera med. Men jag kan börja med min skrottavla (gamla plåtramen jag hittade i fjol i skogen) där mossan håller på att ramla ur hönsnätet - kanske blir det helgens pyssel? Lite trädgårdsjobb blir det med, får hämta sten i skogen till mitt vattenfall, börja plantera och klippa gräset - så himla synd att helgerna är så korta :) Ha en himla härlig hösthelg, kram 8`)

billan sa...

Va fint du skriver, man vill bara ha mer. Även underbara bilder.
Ditt sommarminne är underbart, skulle passa fint hos mig... min brokvist ser nästan på pricken ut som din:)
Önskar dig en riktigt skön helg!

billan sa...

Va knasigt jag skrev, må så gott:)

Mimmi sa...

hej:)
Vilka fina bilder du hade lagt upp och en väldig intressant läsning:)
Hoppas du får en mysig helg:)

BEA sa...

så nydelig!!! har dessverre ikke mye ferdigheter i å sette sammen kreasjoner eller buketter.. jeg bare stapper de i en vase:o))

Vakre bilder her og under..

Når det gjelder dine Clematis..
titt inn til Aase Flenstad.. masse flott på hennes sider her:
http://www.aaseflensted.dk/

men OBS! ikke kopier noe fra henne.. jeg gikk i den fella:o))

Ha en fortsatt deilig weekend..

Lilla My sa...

Så vackert! Var har du varit på kurs då?
Här blir det mest stickor som klirrar nu på kvällarna, har stick period ;)
Vi hörs
Lotta

Åsa! sa...

Vilka vackra alser du visar Bea. Du är verkligen händig du! Jätteroligt att se.

Njut i din trädgård sa...

wow vad duktig du är! urhäftigt!

promenader på landet sa...

Vilka jättevackra arrangemang! Jag njuter som vanligt av dina bilder! Må gott! Kram Maria

Karin / Livsluft sa...

Ljuvliga bilder du tagit Bea! Känslan de förmedlar får mig att tro att jag själv är där, ute i mossen och skogen och traskar och den friska doften av växtlighet...Fotot på Kråkbäret är såå vackert i all sin enkelhet. Och luktärter - en av mina favoriter. Dess form, skira färger och försiktiga doft får mig att tänka på fjärilar. En utav de allra vackraste dofter jag vet.

Vad är det för kurs du går? Blomsterbinderier eller? Du har gjort en fantastiskt vacker naturtavla, kan bara instämma i allas lovord. Så duktig du är!
Det är ju så roligt att hålla på med sånt, låta det få växa fram.

Tack för inspirerande visning hos dig idag! /Kram Karin

Lillebeth sa...

Så himla vackert du gjort. Vilken fin idé. Måste ha varit en riktigt kreativ kurs du gått på. Ha det bra!

Beatrice sa...

Tack så mycket för grattishälsningen! Som tur var behövde jag inte sälja kyssar på torget... ;-).

Vad härligt det var att läsa om din vandring och kurs och vilken otroligt vacker tavla du gjort! Wow, säger jag bara! :-)

Kramis
Beatrice

Gunilla sa...

Helt otroligt vilken fint arrangeman den kursen skulle jag ochså vilja gå på.
Kanske jag skall försöka benaut hur du gjort.
1 låda
1 påse jord
hönsnät
och en massa snyggt att plantera och dekorera med.
Har du använt ståltråd för att hålla fast kannan?
Nu blir jag inspirerad.

Tack för allt fint du skriver.
Ha en fin vecka
Gunilla

Birgitta sa...

Hej!
Nu är det höst även här. De sa på väderleksrapporten att vi ska få frost i morron natt. Här har varit blåst och regn och kyligt ute. Förstår om du vill ha alla bär du hittar i skogen. Vacker sommartavla du gjort.
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

bean emäntä - bea's sa...

Oj så fint du hade pyntat! Vilken kul ide!

Vi har inte haft ngn frost än, men nu verkar det bli!