fredag 11 september 2009

Höststädningen

Oj, vilket fint höstväder vi haft, trots något hårda vindar har det varit otroligt varmt och skönt. Tänk att få njuta av kaffet på altan med en stunds avkoppling och känna ljumma vindar svepa förbi , för ett kort ögonblick glömmer man nästan bort att vi har hunnit till medlet av september.

Trädgårdsjobb som inneburit höststädning har varit på agendan idag, för om jag vill det eller inte, är det dags igen att börja plocka bort onödiga ting, ty frosten kan sätta stopp för säsongen när som helst och den var faktiskt lite oroväckande nära igår kväll. Jag fick snabbt samla in alla mina pellisar, göra en rejäl bukett med sommarblommor och täcka det som jag ville rädda. På kuppen fick jag till en städning i växthuset och nu ser det rätt trevligt ut och lite mera ordning.

När den nya dagen randades, hade jag föreställt mig att alla blommors stjälkar skulle böja sig som handtaget på en promenadkäpp i vackert rundad form, men där fick jag fel, vindarna vände än en gång och det klarade sig från den kalla och bistra avslutningen på säsongen ännu en tid. Men säga vad man vill, men nog är säsongen kort för min del!!







Önskar er alla läsare och bloggvänner ett riktigt skönt veckoslut!

32 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Vilken underbar bukett du har gjort.
Hoppas verkligen att du får en fin helg. Jag har mycket sommarblommorkvar men jag kanske skall städa bort dem i helgen.
Vi får väl se hur det blir med det.
Ha det gott
Annika

Tyra in Vaxholm sa...

Fantastiskt vackert Bea, du är en mästare eller mästarinna menar jag.
Visst har vi haft fantastiska dagar, det är bara att njuta. Ha det gott mvh Tyra

Lenas trädgård sa...

Ja sommarblommorna ser inte för vackra ut här, de drar jag nog upp endera dan. Men alla rosorna, de är bara för vackra! Så ännu är det tid för njutning!
I kväll har jag gjort äppelpaj av de sista Transp. Blanche. I frysen finna det visserligen äppelkyftor, men det är inte det samma som "färsk" paj...
Helgen lovar vackert väder, så det blir nog avkoppling o njuta som gäller...
Kram Lena

Inger sa...

Härliga färger i din bukett! Ja, din säsong är kort, kanske njuter du ändå mera då. Min är heller inte särskilt lång, årstidernas växling är tjusningen.
Ha det gott!

Mimi sa...

Ja, jag beundrar verkligen dej som faktiskt har ganska kort säsong, att du får allt så fint att lyckas på den korta tiden. Härliga buketter du plockade. Verkligen vackra!

Ruben sa...

Burr! Ja visst är det synd att sommaren skall vara så kort. Men, man är på sätt och vis införstådd med att de soliga dagarna när man kan sitta ute och njuta inte varar särskilt länge till. Vackra buketter värdig den skönaste brud!! /Ruben

Birgitta sa...

Vilken vacker sommarbukett du plockat in. Visst är det trist att sommaren är på väg bort redan. Jag är ingen vän av hösten, för jag vet att vintern kommer sedan och den brukar kännas lång.
Jag är inte alls så duktig som du tror. Jag har faktiskt tidspress på mej. Har flera beställningar som snart ska vara färdiga och då måste jag försöka få lite gjort under dagen. Det går ganska fort att solva och det är så rofullt jobb.
Nu hoppas jag att du får en trevlig helg och att frosten dröjer ett tag till.
Kramisar Birgitta

billan sa...

Kan bara hålla med, man är lite orolig nu att frosten skall slå till. Pellisarna har jag en snabb evakueringsplan för. Men mina Änglatrumpeter som är 2-3 meter höga tar man inte bara under armen och kutar in med när termmetern kryper mot noll! Samtidigt är det så sorgesamt att ta in dom när dom är överfulla med doftande trumpeter....
Önskar dig en skön helg!

NinaVästerplana sa...

Som en istadig åsna vägrar jag att tro att hösten är på väg..... Blir väl överbevisad så småningom, men då har jag inte någon vacker bukett att njuta av....
Sådde krassen oförlåtligt sent, den har just börjat blomma!
Ha en varm o skön helg
Nina

Atelje Skärvan sa...

Hej!
Vilken fin mosshatt den gillar jag,kram Agneta

Lilla My sa...

Har också tänkt städa ur växthuset men har varit så förkyld så det får vänta. Ska försöka klippa och ta in lite mer aster och så pipörten blommar så vackert. Finns en del godbitar ute i blombänkarna ännu. Sa också i går att vi har fått ha ett härligt väder här i september.
Ha en fin helg
Lotta

mitt vattenhål sa...

Härliga buketter fick du ihop iaf
Det behövs ju ibland en "skjuts" för att sätta igång med saker.....
Hoppas frosten dröjer ännu ett tag men även här kan det gå snabbt.

Önskar även dig en skön helg!

Christina

Atelje Annorlunda sa...

Tack för titten hos mej. Så fint du gjort. Ja det kanske är dags för en höststädning. Idag är ett jättefint och soligt väder.

Såg din gungstol du gjort...fantastisk.

Kram Åsa

Britt sa...

Så vacker bukett. Ja nu börjar det bli kallt om nätterna//Britt

Mimmi sa...

Tack för din fina kommentar:)
Man kan njuta av hösten på så många sätt också:)
den är vacker med alla de sprakande färger tycker jag:)
Men visst kan det vara lite trist när man får göra som du nu med den höst städning och skötsel av alla dina vackra blommor:)
kram

Mia sa...

Jättefin bukett, men ligger frosten runt härnet så kan man kanske frossa i sommarblomster, njuta till sista "droppe". Måste nog städa bort lite ute i helgen jag också, men det är ju lättare att njuta ute då, när man slipper se alla halvdöda krukor som står lite här och där. God idé, går ut och gör det nu!! Ha en fin helg :)

Angel.Pearls sa...

Underbart fin bukett du plockat i trädgården.Hoppas du får en riktigt skön trädgårdshelg!//Eva

X-blog sa...

Oj! Höststädning!
Ja, det är nog dags att börja tänka på det!
Vi har haft så fina dagar nu så man vill liksom glömma bort hösten. Fast samtidigt är det ju hösten som gör att det är så klar luft och äppleskörden igång och ... ja, så mycket att njuta av!
Gillar hösten!

Ha det jättegott!
Kram!

Med fingrarna i (j)orden sa...

Härlig höst/sensommarbukett. Ditt inlägg fick mig att längta ut... så nu loggar jag ut.
Eva

Karin / Livsluft sa...

Så vacker blogg!! Denna vill jag följa...Härligt att höra att ni också har ljumma vindar uppe hos er. Man vill ha kvar värmen så länge det bara går...Bedårande bukett du har gjort!
Fortsatt trevlig helg!
/Kram Karin

Åsa! sa...

Vilka vackra buketter Bea! Önskar dig en fin fortsättning på helgen, och ingen frost :)

Jeanette sa...

åh ,så härlig blombukett
ha en skön lördagskväll
kram

promenader på landet sa...

Vilken jättevacker bukett! Jag njuter! Ha en skön helg du också! Kram Maria

HelenJ sa...

Vilken vacker bukett du fick ihop! Här är det visserligen kyligt på nätterna, det var bara +4 när jag gick upp i morse, men jag tror inte frostrisken är överhängande än på ett tag. Det har faktiskt hänt att vi klarat oss in i december utan minusgrader här. Men man vet aldrig....

BEA sa...

Så vakkert!!!! skulle ikke hatt noe imot å ha slike blomster i min hage som jeg kunne laget bukett av:o))

Takk for kommentar og deilig helg til deg også:o))

Huset på landet sa...

Vilken vacker bukett! Du har verkligen sinne för det vackra!
Här var det bara fem grader i morse, så viss var nattfrosten väldigt nära...

gittan sa...

Vilken vacker bukett det blev! Ja de senaste dagarna har verkligen varit härliga, nattfrost känns dock väldigt avlägset fortfarande här. Vi hade +12 i natt och jag insåg att man kanske skulle börja plocka in några av de känsligare växterna i krukorna i växthuset. Hoppas söndagen blir lika fin / kram gittan

ormbunke sa...

Usch! att du redan behöver tänka på frost. Det gäller att rädda vad som räddas kan. En fin bukett blev det. Mina rosor är inne på andra varvet och det gläder mig.Anita

Karin / Livsluft sa...

Hej Bea!
Tack för söta kommentaren hos mig.Så roligt att du lagt till dig som följare på min blogg!:-) Idag är det strålande väder och 15 grader.Ser precis ett glittrande flygplan högt upp, på väg mot Kastrup el varmare breddgrader kanske? Njuter av dessa fina dagar och känner mig glad att nattfrosten nere hos oss dröjer lite ännu(hoppas jag, det brukar ju va så i skåne för det mesta)men din blogg påminde mig ändå om att jag nog ska vara lite vaksam. Önskar dig en skön och solig höstvecka också!
/Kram Karin

Jord under naglarna sa...

Å så vacker bukett! Du är ju otroligt duktig på sådant.
Jag hoppas frosten inte knackar på dörren redan, men det dröjer nog inte så länge så jag njuter lite extra den här tiden av det som blommar fortfarande. Många sommarblommor pryder komposten nu.

Moa sa...

Visst är hösten på väg även här.. men sensommaren biter sig envist fast är hos mig, och varje dag känns som bonusdagar av sommaren.. rosor blommar för fullt.. konstigt men härligt. Vilken underbar bukett du har..riktigt härligt vacker.. skulle gärna fått stå här hos mig en liten stund.. Kram Monica

Växthusmadam sa...

Vilka fina bilder du visar!
Växthusmadam