måndag 14 september 2009

Farväl...

alla bevingade gäster som besökt min trädgård och blomster under sommarens lopp. De små glädjespridarna som fladdrat omkring, surrat från blomma till blomma och alla skojiga insekter som krupit upp och ner för att finna blommans nektar, smakat, ätit och njutit. Nu är det alltmer sällan ni syns och det är lite synd, för hur många gånger har jag inte betraktat er skönhet när ni med lätthet förflyttat er till nästa blomma för att till sist bli till intet. Här har ni njutit för fullt av den gula och höstförstämda blomman, Klippstånds/`Desdemona`.


Ibland har ni suttit en på varje blomma


och stundom två,



tre, fyra..ja, hur många som helst!



Hur många är det inte som stått och räknat alla fjärilar som suttit på blomman och vi fått betrakta dess färgprakt i lugn och ro, speciellt nu på sensommaren.

Här får ni något att fundera på om ni vill. Rekord på antalet fjärilar på en och samma bild månne? Många är de, men hur många? Vill du räkna och gissa? Rätt svar kommer i följande inlägg.



Önskar er alla fin dag!

19 kommentarer:

Maria Berg sa...

Här har jag verkligen missat en hel del konst och inspiration - din moss hatt och alla dessa fjärilar, mitt klippstånd blir uppätet av sniglar varje år, måste flytta runt och skydda den på något sätt.

Tur att du bjöd på äppelkaka så att rundturen här blev ännu mer njutningsbar.

Kram MB

gittan sa...

Jisses! Så många fjärilar du fick på samma bild!!! Jag räknade till 27st, om jag räknade den som sitter nere till vänster bland bladen också. ha en fin dag / kram gittan

Gudrun sa...

Hej!
Så vackert med alla fjärilar. Man blir lycklig av att se dem i trädgården.

Beatrice sa...

Vilka vackra bilder! Det är allt något speciellt med fjärilar... de är så vackra, men ömtåliga :-).

Jag kunde inte räkna alla... men många är det!

Kram
Beatrice

Ruben sa...

Ojojojoj oj, det var många det!!! Mitt rekord är fyra (4) samtidigt på samma växt. Det var jag jättebegeistrad över. Men, huvudsaken att de inte försvinner, utan blir fler och fler varje år!/Ruben

billan sa...

Vilka bilder! Hur många fjärilar som helst, 29 st?? Jag har funderat lite över betydelsen av färgen på växterna, tycker oftast att fjärilarna brukar föredra blå, men i år har mina gula varit väldans välbesökta....

Anette sa...

Puh, det var bara fjärilarna som sa farväl..........jag blev riktigt orolig!
Fjärilar är en så rikedom i trädgården och jag har också gott om dom! Idag är det varmt och soligt så det är livlig fjärilstrafik vid syrenbuddlejan! Kram Anette

Jord under naglarna sa...

Himmel så många fjärilar på samma ställe! Tjugoåtta stycken fick ajg det till.

Åsa! sa...

Fantastiskt! Vilken fjärilsrikedom. Jag räknade till 27 fjärilar, säkert missade jag någon så jag gissar på 29!

ormbunke sa...

Till sist fick vi en fjärilssommar men här tog det lite tid innan de visade sig. Men sen har det varit ständig trafik. Idag hade jag några nässelfjärilar på fjärilsbusken. Jag blev lite avis då jag såg att du fått en sorgmantel på bild. Jag har missat den i år. Idag har vi haft 19-20 gr varmt. I morse var det 7 gr.Anita

Lenas trädgård sa...

Jisses! Så många! men visst har det varit ovanligt många fjärilar och humlor i år? Trevliga små varelser, däremot getingar har lyst med sin frånvaro här nere...Och det gör absolut inget!
Vackra bilder som vanligt.
/ Lena

Monica sa...

Fick hjärtat i halsgropen när jag såg din rubrik...vilken tur att det bara var fjärilarna du sa adjö till:)
Klippstånds är verkligen en delikatess för sniglarna i min trädgård ...men den står kvar år efter år.
Tjingeling
Monica

Anonym sa...

Så många fjärilar...har jag nog aldrig sett på ett och samma ställe, det är något speciellt med fjärilar något magiskt över dem och vackert.
Susanne/Manitou

Inger sa...

Oj, så många fjärilar samtidigt på en blomma, vackert, matchar så bra. Jag har inte lyckats fånga en enda fjäril på bild, hos mig är de enstaka, fjärilar gillar nog inte rosor.

India sa...

Oj vad många fjärilar, fantastiskt!
Jo väggtapeten är en hyllning till Carl XIV Johan som skulle komma på besök och är i Fransk miljö för att hedra honom antar jag. Jag vågar mig inte på någon kvalificerad gissning på fjärilarna, jag väntar på facit i stället.

Mia sa...

Herregud vad många!! 29 stycken?? Jag kom hela tiden bort mig så nu blev jag lite osäker... Imponerad :)

Lillebeth sa...

Härliga fjärilsbilder. Visste du att Amiralen är en flyttfjäril?

Annika Christensen sa...

Underbart du visar vilken glädje de små liven ger.
Ha det gott
Annika

Lotta 8`) sa...

Jisses vilka Klippstånds du har! Förstår att fjärilarna älskar dem :)
Jag fick the:t i halsen när det stod farväl - usch, inte skrämmas så :) I dag tror jag att jag säger farväl till sommaren och välkommen till hösten. Det är annorlunda väder idag och synden straffar sig, för jag har inte haft strumpor på mig och det var nog däför jag blev förkyld ;) Ha det gott :)