måndag 7 september 2009

Äppel, päppel...

Ja, då har första höststormen svept över vårt landskap som medförde omkull fallna träd och elavbrott på sina håll. Skönt när man kan sitta i stugvärmen såna dagar, men inte så roligt när man ser hur tex Klippstånds ser helt piskade ut och väller ut till alla sidor, Phloxen ser sjabbiga ut, Petuniorna skall man ens nämna mera i år. Det enda som ser ut att må bra, är gräsmattan som är vackert grön och frodig, växer så det knakar ännu och t o m grusgången frodas i grön nyans. Nej, nu vill jag inte kratta mera i år!

I stormens spår blev det lite fallfrukt och det skall man ju naturligtvis ta till vara, speciellt ett år som detta, när det är väldigt sparsamt med äppel.



En god äppelkaka till söndagskaffet är väl aldrig fel!?


Dessutom är det väldigt trendigt att dekorera med ätliga blommor och bär som finns i egen trädgård. Lockar det kanske till ett smakprov?


Vi skär upp en bit då! Detta är väl guldkant på tillvaron! Mmm...syrligt god! Vill du pröva receptet finns det här!


Nu när hösten gör sig alltmer påmind här hos mig och allt går så sakteliga mot vila i min trädgård, men ännu finns det några guldkorn och jag hoppas verkligen vi får ha Brittsommar en liten tid ännu innan frosten sveper över min värld.

Har ni lust, så ta en titt i min naturblogg: Naturens vingslag

Må gott alla mina bloggvänner!

27 kommentarer:

promenader på landet sa...

Visst är det härligt med all frukt och bär som finns nu! äpplen är gott till mycket! klart jag vill kika in till din naturblogg! Kram Maria

sinneskatten sa...

Hittade hit idag och måste säga att här var det mysigt, kommer tillbaka.

India sa...

Tack för receptet, det passar bra i dessa tider och igår kände jag att jag behövde ett nytt recept till alla äpplen men hittade inget i mina böcker , så det här kom som ett brev på posten, det måste testas.

STENLYCKA sa...

Mmmmm den kakan såg mumsig ut.Får pröva receptet. Jag har inte mycket äpplen i min trädgård i år och de som finns bor masken i.
Men däremot har vi hur mycket plommon som helst.
Hoppas stormen har lugnat ner sig, tråkigt för den förstör så mycket där den drar fram.
Ha det så gott!
Kram

Inger sa...

Din äppelkaka ser mycket läcker ut med konstfull dekoration, rosenassietter därtill. Vad kan man mera önska. Vill prova ditt recept.
Kanske jag blir kreativ på kuppen.
Må så gott!

Mia sa...

Och om det frester till en smak, vilken härlig dekoration, och kakan ser god ut, så jag tack en bit hade smakat gott :)

Anonym sa...

Hej!
Kollade in i din natur-ruta o skulle vilja påstå att du har fotat en kremla, en örsopp o en björksopp. Hundra är jag ju inte, men inte blir nån förgiftad av dessa svar. Kolla tex med bilder från Google (Hur ska man kommentera där?)
Sollan

Anonym sa...

Tänk vad mycket gott man kan göra nu i dessa äppeltider och den här kakan skall jag prova, tyvärr för jag köpa äpplen, de träd vi har gav ingen frukt iår.
Susanne/Manitou

Jord under naglarna sa...

Mmm, så god den ser ut! Jag brukar skörda mina äpplen på ica, men jag blir sugen på att pröva receptet ändå.
Hoppas du slipper mera storm på ett tag.

Åsa! sa...

Ja tänk så gräset har växt denna sommar! Helt otroigt faktiskt!
Vi har också dåligt med äpplen i år. Jag blev jätteglad när jag fick en kasse fallfrukt, har skurit i bitar och fryst ner. Ja, så blev det en paj också naturligtvis:)

Beatrice sa...

Hej Bea!

Vad kul att du tittade in hos mig! :-) Jag har läst dina senaste inlägg nu och njuuutit av alla vackra bilder. Du har en jättefin blogg!

Kram
Beatrice

Ruben sa...

Var inne och röstade på Finlands bästa blogg och Min Eden. Hittade inte dig bland kandidaterna, och inte Mimmi heller. Annars hade ni också fått röster!!! /Ruben

Ruben sa...

En äppelkaka är absolut godast med RÅRIVNA äpplen!! ;-) /Ruben

Moa sa...

Så himla god den ser ut.. skriver ut receptet.. rårivna äpplen det har jag inte testat någon gång.. Se så vackert det är med dekortiva blommor.. men jag har det nog mest som ögonfägring.. =).. Ha det gott Moa

Lilla My sa...

Härligt med höst och nu lyser solen här igen och rätt så varmt är det också. Jag har gått och blivit förkyld, hade tänkt göra mycket i morron när jag är ledig men kanske jag orkar ändå.
Den såg god ut din äppelkaka. Mums...
Vi hörs
Lotta

Thorins Trädgård sa...

Rackarns Bea, fresta med så syndigt god kaka nu när semestern är över. INTE SNÄLLT...

Marit :D

Moa sa...

Hallo igen.. såg din fråga hos mig i mitt lilla kartotek.. =).. Snöklocka, jo jag köpte både vår och sommarsnöklocka.. och en kom upp liiite osäker fortfarande vilken av dem det är som verkligen kom upp.. I våras kom blad upp på ett ställe som kanske kan vara den andra sorten, spänningen är oliiiidlig inför nästa säsong. Tycker ju att de är ljuvligt underbara så jag vill så gärna ha många snöklockor.. Ha en bra dag.. Kram/Moa

Lillebeth sa...

Äppelkaka är underbart gott! Jag har också dåligt med äpplen i år.

Angel.Pearls sa...

Tack för receptet -kakan ser underbart god ut! Ska kika vidare på "Naturens vingslag" Ha en fin dag//Eva

Annika Christensen sa...

Underbart.. du skriver verkligen trevligt. Jag gillar hösten och visst blåste det här också ihelgen men nu är det 30 grader på dagarna.
Brittsommar i flera veckor vill vi ha eller hur?
Äpplen har jag lite dåligt med i år.
Ha det gott
Annika

Mimi sa...

Det där såg fantastiskt ut!! Och så fint dekorerad, men det som fick mej att tappa andan var nog ditt förra inlägg. Varenda en bild ett konstverk. Tack för det!

billan sa...

Glad att jag hittat hit, vilka fina bloggar du har! Kommer absolut åter, må så gott.

Ruben sa...

'Vanilla Ice', tack för namnet. Norpade nämligen några fröer. ;-) /Ruben

Ruben sa...

PS
Den här är heller inte så dum! /Ruben

http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=232&osCsid=740e1br04l8jf748l9u2rbn7u2

ormbunke sa...

Oj vad sugen jag blev. Men det är ju synd att förstöra den fina dekorationen. Det är ju tur att vi kan "gotta" oss inne med härlig äppelkaka.Anita

Beatrice sa...

Tittade bara in för att önska dig en trevlig helg! :-)

Kram
Beatrice

徵信社 sa...

I love it! Very creative!That's actually really cool.
謝謝你的文章分享,請你有空到我

參觀,Thanks