onsdag 26 augusti 2009

Vackert i kruka

Morgonluften är fuktig och en tät dimma är på väg att lätta, månne det blir sol även idag? Fjärden ligger blank och naturen håller på att anta och ikläda sig den gulaktig färgen och det ger obönhörligen en aning om att hösten är i antågande och en viloperiod ligger inom räckhåll vad trädgårdsjobbet beträffar. Små gula björklöv ses singlar ned från trädkronorna längs min resväg till jobbet. Plötsligt flyger en stor flock småfåglar på himlen, landar och sätter sig på elledningar i flera rader, säkert närmare ett hundratal. Det verkar så vemodigt med alla fåglar som vänder åter till den varmare världen och det blir så tyst, ingen fågelsång, inga sköna morgondrillar utanför vårt sovrumsfönster mera i år. Jag ville så gärna hålla sommaren kvar lite till, den går alldeles för fort med vår ljusa, varma, sköna, vackra och härliga sommar. Men nu får vi snart ägna oss åt andra trevliga sysselsättningar och det är väl egentligen rätt skönt att det finns årstidsväxlingar som ger lite vila från allt vad vattenpassning heter.

Nu är jag så innerligt trött på att rensa, vattna, klippa, ansa, vårda och höstplantera, men det måste finnas lite energi till, för att få ner mina sådda perenner som växer fint. Fingerborgshatt, Rudbeckia, Marialocka och en mängd Taklökar. Kanske lyckas jag få det gjort i morgon!!

En liten bildkavalkad av mina krukplanteringar i år.
Den första är en av mina absoluta favoriter med koppargräs och en viol plus annat som jag inte kommer ihåg namnet nu. Observera min gamla grep (loppisfynd som har ett vackert inristat bomärke på skaftet) som matschar med gräset.


Stolsitsen med en kudde av silveraktiga blad och blommor som gula knappar. Vackert mot stenen.

Vanilla Tagetes och vit Petunia och Bägarblomma/Nierembergia, gillade kombinationen men lite synd att den sistnämnda kom lite sent igång.

Diamond Frost i framkanten av krukan som fick frostskador kring midsommartid och repade sig trots allt.


En vilsen blomma som tydligen har förirrat sig i någon fröpåse och jag har ingen aning vad det är, men en vacker höstfärg på blomman med silverglittrande köttiga blad och blomman är utslagen endast i sol. Vet någon vad den heter?



Till sist vill jag visa min Cosmos/ Sjöstjärna som jag egentligen beställde frön av, men till min förvåning var de flesta av den enkla varianten. Glad över en planta i varje fall och här skall samlas frön för nästa års sådd!


Nu är dags att knyta ihop dagen för min del och säga godnatt till er!

Ha det gott!

10 kommentarer:

Mia sa...

Jag sådde faktisk vaniljtagetes iår ( den enda sommarblomst jag sådde..) den har äntligen börjat knoppa sig nu i balkonlådan. Hoppas jag får sett den före snön.. så dina taklök har kommit sig, blev så inspirerad av att pröva nästa år när jag läste du hade sått dom. Kul om du visar upp dom en dag. Annars är jag lite enig med dig, det är lite vemodigt att somaren går mot sitt slut, men samtidigt så kan jag kanske börja göra annat som är skoj, som f ex sticka av garnet jag köpte för över en vecka sen.. Den lilla okända har jag ju sett förr men namnet, hallå detta är mig.. fina bilder Bea och en härlig sensommarberättelse :)

Gudrun sa...

Vilka fina bilder, det ser mysigt ut i din trädgård. Jag kan känna som du att det känns som om jag behöver lite extra energi för att få ner det sista i jorden. Samtidigt som det är vemodigt att sommaren tar slut så är det skönt med vila från trädgårdsjobbet.
Ha det gott.

Sollan sa...

Va, e lingonen mogna? Jag verkar ha varit bort hemifrån i eevigheter och är inte alls uppdaterad på bärfronten..

Mimi sa...

Härliga krukor, den med tagetes vanilla tyckte jag extra mycket om, jag tror att den med gräs och viol gör sej bättre i verkligheten än på bild. Den lilla okända köpte jag ifjol på söderlångvik museum, det var självbetjäning, så där var ingen som jag kunde fråga namnet av. Den tycktes inte vara perenn i varjefall, eftersom den inte kom upp i år. Väldigt tacksam var den hos mej, blommade med lite olika färgers blommor hela sommaren, alltifrån gult till rött!

Anonym sa...

Visst är hösten i antågande på sätt och vis väldigt skönt, det blir så många färre "måste" då och det ges på något vis mer tid att njuta då.Förhoppningsvis har vi många fina höstdagar att glädjas åt och ta vara på. Många vackra bilder som alltid.
Ha en bra dag
Susanne/Manitou

Inger sa...

Konstigt är väl att man kan bli trött på trädgård. Jag är inte där riktigt än, och hoppas jag inte når det stadiet, men mina aktiviteter har avtagit. Tror det främst beror på att kvällarna har blivit så mörka och korta. Dina krukor är toppen!
Ha det fint!

Gunilla sa...

Vilka fina planteringar du gjort i krukorna. Jag har börjat flytta hem pelargonierna från sommarstugan och ta in en del trädgårdsprydnader för nu går det så fort och hösten kommer snabbt.
men alla fantastiska höstfärger blir ju en extra bonus och det ser ja fram emot.
Vildvinet och benveden blir ju alldelens röda. Kärleksörten inte att förglömma som har börjat så smått att slå ut.

Ha det gott

Gunilla

ormbunke sa...

OH! vad du sätter ihop dina växter fint. Nu när hösten börjar känna sig påmind kan vi ju tänka att nu kan vi börja mysa skymning.Anita

Lilla My sa...

Jag sådde också en påse vanilla tagetes i år och tänker så dom nästa år också för nog är dom fina och tacksamma så här på hösten. Fina krukor du har planterat. Funderade på den där första bildens blomma vad den hette för den hade jag i växthuset också men kommer inte på namnet nu. Söt är den.
Ha en trevlig helg
Lotta

Lenas trädgård sa...

Hej, bea,så fina planteringar! jag är inte vän med mina krukor i år, de ser bara trötta ut, vad jag än planterar, byter ut, kasserar o köper nytt...
Din lilla okända växt tror jag heter Portlak, faktiskt. Man ser den ofta utomlands, på Kanarieöarna växer den väldigt ofta i planteringar runt om o på hotellen där vi varit. Jag försökte sno hem några sticklingar, men nej de tog sig inte. Den är väl rätt lik fetbladsväxter? Finns i flera färger....Söt är den i vilket fall som helst. Ha det gott!/Lena