måndag 17 augusti 2009

Sommaren är kort ...

...och det mesta regnar bort....! Jag kan verkligen tralla med i de raderna just nu, när regnet har tidvis vräkt ner ett par dagar och allt är genomblött och man kan inte riktigt fröjda sig över de vackra sommarblomstren mera i år och därtill har det nästan varit höstvindar som piskat i helgen och riktigt kallt, bara omkring 10 grader igår. Brrr...! Jag tycker precis att min sommar har bestått av en evig väntan på den sköna, gröna, granna sommaren och för all del, den kom - men mycket försenad i starten och när vi äntligen fick det varmt och gott, blev inte det riktigt lagom heller, för då var det ett evinnerligt släpande med vattenslangen och kannorna, nej, men säg mig: När blir det riktigt bra? Men visst, det är problemen och de små bekymren som skapar nya planer för en ny säsong....blink, blink! För det var just så som jag gick och tänkte idag, Petuniorna skall bytas ut till något mera "dåligt väder" alternativ nästa år, det är ett som är säkert!

Idag har jag rensat bort sliskiga blommor och det fräschar upp till en del, men spår av mögelangrepp gör sig alltmer påmind som lämnar fläckvis stora tomrum i rabatterna och det är trist. Vilken tur att jag har Höstfloxen som blommar och de lyser faktiskt upp min värld och nu kommer Astrarna som brukar hålla sig fina långt in på hösten.

En av mina rabatter som för tillfället är mest i rosa toner och på försommaren är det blå färger som dominerar här.


Svänger vi lite till sidan ser vi ännu en rabatt med bla Hostor, Stjärnflocka i förgrunden osv, lite längre bort, Flox, Rosenskäror, m.m. och längst bort Klippstånds vars blommor är välbesökta av fjärilar och insekter, dessutom påminnner deras blomning lite om att hösten är på väg.



Det är nog bland dessa sommarblomster som den största skadan finns och bilden är tagen för någon dag sedan och jag får hoppas att det torkar upp och kanske bjuder på lite blomsterfägring ännu.


Att få skörda det man sår är en av höjdpunkterna och se så vackert, Brytbönor / Purple Queen i lila färg. Jag har faktiskt testat något nytt för min del när jag planterade ut bönorna. Lade ut en stor yta med jordgubbsväv och snittade hål som ett kryss och i med plantan, på samma sätt med Prydnadspumpor och Mangold. Fördelen var att jag slapp all ogräsrensning och nackdelen att de ville krypa ur i hård vind när plantorna var små, trots att duken var ankrad så fladdarade den upp i vindens drag. Men jag kommer att pröva på nytt igen!



Små stilleben kan man dessutom unna sig, när Leanderklockan bjuder på en mängd vackra fröställningar.


Nu har även mörka nätter nått oss och visst är det trevligt med tända ljus och lyktor (om än bildens lykta är ännu otänd), speciellt när det är grått och trist där ute!



Ha det så gott min vänner!

15 kommentarer:

Inger sa...

Konstigt nog kan jag få känslan av att sommaren varit lång. Dina rabatter är väldigt fina. Astrar tycker jag så mycket om, min pappa odlade alltid astrar.
Ha det gott du också!

Åsa! sa...

Visst är det så med trädgårdslivet, mycket består utav drömmar och planerande.
Vackra bilder från din trädgård. Blommar ju alldeles underbart vackert hos dig!

Ruben sa...

Vilken läcker trädgård du har. Även här har det rensats bort en del växter som jag inte vill ska hinna släppa sina frön. Det blev visserligen en liten lucka men det såg skapligt ut iallafall! Ha det gott! /Ruben

ormbunke sa...

I kväll har vi haft kraftiga regnskurar igen.Det är inte lätt att få någon ordning i rabatterna.
Höstfloxen har blommat länge men har nu fått mögel på bladen.
De lila bönorna hade jag för några år sedan när jag odlade grönsaker men det är synd att de inte behåller sin fina färg efter kokning.Idag har vi varit och plockat 5 liter björnbär så det har varit att plocka taggar från fingrarna. Undrar om det växer björnbär hos dig då jag har för mig att det bara växer i södra Sverige och mest vid kusterna.
I morgon lyser kanske solen. Ha de gott Anita

Mia sa...

Just när jag går här och tror att solen skiner på dig så kommer regnet alltså. Joda, jag har haft det så länge att du skulle inte känna igen mina missfoster som petunior i balkonglådorna.. Så kul att se bilder från större delar av din trädgård. Flott och inspirerande. Du, vi har väl ivarjefall en månad kvar av trädårdsesongen, eller? Just nu känns det bara mörkt och kallt men man kan ju hoppas :) Har förresten haft dessa bönorna i många år men iår fick jag inte tag i dom, jättegoda, även om dom blir gröna efter att ha tillagas.

Birgitta sa...

Hej! Du har så fint i din trädgård än tycker jag. Jag har också lila bönor, men tyvärr blir de gröna när de kokas.
Här känns luften mycket råare och tempen sjunker och det bara regnar.
Ha det så gott.
Kramisar Birgitta

sara på hedepipan sa...

Jag tycker det verkar underbart på bilderna.
Jag ger dig lite värme så du överlever,
många varma kramar/ sara

Anonym sa...

Antingen är det för varmt eller för kallt eller så regnar det för mycket/för lite, vi är aldrig nöj da och ändå skulle jag aldrig vilja byta bort vår sommar för hur den än är så finns det något fint och positivt med den som jag inte vill vara utan. Hösten kommer och med den dess tjusning att glädjas åt. Dina rabatter står fortfarande fina. önskar dig en bra vecka
Susanne/Manitou

Jord under naglarna sa...

Vilka fina bilder från din trädgård! ...och bönorna, så läckra!
Här har det regnat och regnat hela dagen och vi som ska ha en stor utomhusaktivitet på lördag. Från att ha önskat sol (gör jag fortfarande) till "bara det inte regnar" till "okej för skurar, men inte ihållande...", men det är några dagar kvar och regnmolnen kanske hinner dra förbi.

Mimi sa...

På bild ser åtminstone din trädgård härlig ut ännu! Nu har de väl lovat lite högtryck igen, så man kanske kan lite njuta sommarväder ännu!

Birgitta sa...

Hej igen!
Tack för titten hos mej.
Jodå, de där getterna (alla är inte med på bilden) går fritt i skogen vid fäboden. Men de ville gärna vara vid fäboden, sa de som jobbade där. Likaså korna gick på skogen om dagarna. Tyvärr finns det varg i området där. De hade också två vallhundar som var tränade på att mota bort varg.
Kram Birgitta

gittan sa...

Jag tycker att dina planteringar ser otroligt fina ut fortfarande. Så vackra! Men så är det väl att man själv som vet hur det ska se ut lätt blir besviken när det börjar vissna bort. Hoppas du får många fina dagar än / kram gittan

hur har det gått, har den blommat?

Lillebeth sa...

Så fint och välskött du har det.

Moa sa...

Så mycket vackert du bjuder på här i detta inlägg.. prunkande vacker trädgård trots allt regn.. ser att din astillbe ser underbar ut, undrar omigen varför mina är så taniga i år.. nästan ingen blom, bara en liten en.. suck. Ja hösten närmar sig med stormsteg vissa dagar, just nulyser solen och det väntas riktigt varmt väder imorgon med grader som 25 .. inte illa men sen kommer mer regn. På med stövlar igen och ut i blasket.. suck. Men du får ha det gott ändå.. kram/Moa

disa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.